AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #1 Skrevet 14. august 2019 Jobber i butikk og har en kollega som er ansatt i 70%-stilling. Vedkommende har hatt jobben i fem måneder og ønsker å få utvidet stillingen til 100%, noe som selvsagt er forståelig. Men hun har allerede hatt mange små sykefravær; hele tre på egenmelding, samt at hun rett og slett har gitt vekk noen vakter framfor å skaffe sykemelding. Det er jo svært lite aktuelt å utvide stillingen til noen som er så ustabile! Hvorfor forstår ikke vedkommende dette selv?? Anonymkode: d66ac...157 2
Jr.Garcon Skrevet 14. august 2019 #2 Skrevet 14. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber i butikk og har en kollega som er ansatt i 70%-stilling. Vedkommende har hatt jobben i fem måneder og ønsker å få utvidet stillingen til 100%, noe som selvsagt er forståelig. Men hun har allerede hatt mange små sykefravær; hele tre på egenmelding, samt at hun rett og slett har gitt vekk noen vakter framfor å skaffe sykemelding. Det er jo svært lite aktuelt å utvide stillingen til noen som er så ustabile! Hvorfor forstår ikke vedkommende dette selv?? Anonymkode: d66ac...157 Si akkurat det til henne da vel, så lærer hun det og forstår hva som skal til før hun får en 100 % stilling 👍 Hvorfor hun ikke forstår det selv er umulig å si.. 21
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #3 Skrevet 15. august 2019 På 14.8.2019 den 23.15, AnonymBruker skrev: Jobber i butikk og har en kollega som er ansatt i 70%-stilling. Vedkommende har hatt jobben i fem måneder og ønsker å få utvidet stillingen til 100%, noe som selvsagt er forståelig. Men hun har allerede hatt mange små sykefravær; hele tre på egenmelding, samt at hun rett og slett har gitt vekk noen vakter framfor å skaffe sykemelding. Det er jo svært lite aktuelt å utvide stillingen til noen som er så ustabile! Hvorfor forstår ikke vedkommende dette selv?? Anonymkode: d66ac...157 Det finnes mennesker som tilsynelatende totalt mangler selvinnsikt. På arbeidsplassen min har vi en vikarpoovl via et vikarbyrå, samt noen få vikarer som er ansatt direkte hos arbeidsgiver (de plukker de vikarene fra byrået de er mest fornøyd med). En av vikarbyråvikarene var heldig og fikk et tre måneders vikariat for en fast ansatt (ingen av våre egne vikarer hadde opplæring til å fylle rollen hans) tidligere i år. I løpet av de tre månedene hadde hun mye fravær. Det var flere tilfeller av både sykt barn og egen sykdom (egenmeldinger og en tre ukers sykemelding). Hun var rett og slett veldig ustabil og det har jo gitt arbeidsgiver et negativt inntrykk av henne. Fordi hun er aleneforsørger er det også vanskelig for henne å stille på kort varsel siden hun mangler nettverk som kan kan hjelpe med barnepass, så om hun blir spurt om å jobbe samme dag eller dagen etter pga sykdom sier hun som regel nei. Allikevel maser hun om å bli ansatt som vikar direkte, samt at hun ønsker seg fast jobb. At firmaet har mange flinke vikarer, både egne og via byrået, med nærmest 0 fravær som stiller opp nesten hver gang de blir spurt som blir prioritert foran henne virker uforståelig. Hun har jo vært ansatt i et års tid og det virker som hun tror hun er en større ressurs enn hun er. Anonymkode: b0631...c6c 7
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 Populært innlegg #4 Skrevet 15. august 2019 Dere snakker om sykdom som om de har tatt fri fordi de hadde lyst. Er det bare folk med godt immunforsvar som bør få jobbe? På den ene siden klages det over at kronisk syke eller uføre ikke løfter på ræva og tar seg en 30% stilling, på den andre siden er det ingen som faktisk synes at de fortjener noe fast stilling, så ustabile som de er. Jeg ser paralleller i denne tråden. Anonymkode: 5ecfe...406 69
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #5 Skrevet 16. august 2019 Det er jo bra for arbeidsgiver at hun har gitt bort vakter i stedet for å skaffe sykmelding, det sparer arbeidsgiver penger på. Anonymkode: da6ef...c88 34
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #6 Skrevet 16. august 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere snakker om sykdom som om de har tatt fri fordi de hadde lyst. Er det bare folk med godt immunforsvar som bør få jobbe? På den ene siden klages det over at kronisk syke eller uføre ikke løfter på ræva og tar seg en 30% stilling, på den andre siden er det ingen som faktisk synes at de fortjener noe fast stilling, så ustabile som de er. Jeg ser paralleller i denne tråden. Anonymkode: 5ecfe...406 Er forsåvidt enig med deg, men det er vanskelig for et selvstendig næringsdrivende foretak å skulle forholde seg til arbeidstakere med veldig mye og uforutsigbart fravær. Synes store arbeidsplasser i stat og kommune heller burde ta ansvar for de som er så syke at de må være mye borte. En liten butikk kan man ikke forvente skal velge den ustabile vikaren om de har andre å ta av med null fravær. Sånn er det jo. Anonymkode: 2434c...6a6 7
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #7 Skrevet 16. august 2019 I en butikk som MÅ ha oppe og kun to jobber i større stillinger og man alltid er alene på jobb, er det helt krise når en av de to som jobber mye har mye småfravær.Ingen tviler på at hun faktisk er syk, men det er et enormt problem for oss andre åkke som. Anonymkode: d66ac...157 12
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #8 Skrevet 16. august 2019 Glad jeg jobber i kommunen! Man vet aldri når man selv eller barna kan bli syke. Anonymkode: 3467e...2c7 6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #9 Skrevet 16. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Glad jeg jobber i kommunen! Man vet aldri når man selv eller barna kan bli syke. Anonymkode: 3467e...2c7 Skjønner jeg godt. Jeg hater denne siden med jobben, siden dette ofte går utover meg. Liker jobben godt ellers, men jeg føler meg presset til å jobbe ekstra når hun andre er syk, noe som igjen går utover min familie. Ser stadig etter ny jobb, men det har ikke vært napp så langt. Anonymkode: d66ac...157 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #10 Skrevet 16. august 2019 Altså. Hadde hun kommet med krav om større stilling, så må hun jo først og fremst fylle stillingen hun har i dag før hun får noe mer. Så det er helt legitimt å si til en arbeidstaker at de først og fremst må fylle stillingen de har i dag. 2c7... det er ingen hvilepute å jobbe i kommunen heller. Anonymkode: dcce5...616 9
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #11 Skrevet 16. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skjønner jeg godt. Jeg hater denne siden med jobben, siden dette ofte går utover meg. Liker jobben godt ellers, men jeg føler meg presset til å jobbe ekstra når hun andre er syk, noe som igjen går utover min familie. Ser stadig etter ny jobb, men det har ikke vært napp så langt. Anonymkode: d66ac...157 Det har jeg full forståelse for. Regner med at leder lar være å gi henne 100% da, naturlig nok. Ellers syns jeg ikke det er rett at du skal måtte være den som stiller opp alltid. Anonymkode: 3467e...2c7
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #12 Skrevet 16. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Altså. Hadde hun kommet med krav om større stilling, så må hun jo først og fremst fylle stillingen hun har i dag før hun får noe mer. Så det er helt legitimt å si til en arbeidstaker at de først og fremst må fylle stillingen de har i dag. 2c7... det er ingen hvilepute å jobbe i kommunen heller. Anonymkode: dcce5...616 Hvilepute, nei. Det er det jo ikke. Snarere tvert i mot! Visste du at det finnes kommunalt ansatte som kan bli utsatt for utagering og risikere fysiske skader på egen kropp, som igjen fører til fysioterapi og opptrening? Selve jobben kan være en risiko i seg selv for å bli syk. Og generelt; er man syk, så er man syk. Og det er ikke alle ledere som nødvendigvis forstår det. Men jeg er likevel glad for å jobbe i kommunen. Anonymkode: 3467e...2c7 1
Gjest O.G. Skrevet 16. august 2019 #13 Skrevet 16. august 2019 På 14.8.2019 den 23.15, AnonymBruker skrev: Jobber i butikk og har en kollega som er ansatt i 70%-stilling. Vedkommende har hatt jobben i fem måneder og ønsker å få utvidet stillingen til 100%, noe som selvsagt er forståelig. Men hun har allerede hatt mange små sykefravær; hele tre på egenmelding, samt at hun rett og slett har gitt vekk noen vakter framfor å skaffe sykemelding. Det er jo svært lite aktuelt å utvide stillingen til noen som er så ustabile! Hvorfor forstår ikke vedkommende dette selv?? Anonymkode: d66ac...157 Dette sparer arbeidsgiver på, så hvorfor klager du?
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #14 Skrevet 16. august 2019 1 time siden, O.G. skrev: Dette sparer arbeidsgiver på, så hvorfor klager du? Klager ikke på det, bare poengterer hvor mye hun faktisk er borte. Anonymkode: d66ac...157 1
Gjest O.G. Skrevet 16. august 2019 #15 Skrevet 16. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Klager ikke på det, bare poengterer hvor mye hun faktisk er borte. Anonymkode: d66ac...157 Rævva måte for deg å å gjøre det på siden dette sparer arbeidsgiver for mye styr og ikke minst penger.
I Grosny Skrevet 16. august 2019 #16 Skrevet 16. august 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere snakker om sykdom som om de har tatt fri fordi de hadde lyst. Er det bare folk med godt immunforsvar som bør få jobbe? På den ene siden klages det over at kronisk syke eller uføre ikke løfter på ræva og tar seg en 30% stilling, på den andre siden er det ingen som faktisk synes at de fortjener noe fast stilling, så ustabile som de er. Jeg ser paralleller i denne tråden. Anonymkode: 5ecfe...406 Tja, du er inne på noe, men arbeidsgiver risikerer jo å gå konkurs hvis hen ansetter for mye ustabil arbeidskraft. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #17 Skrevet 17. august 2019 Her fikk du mye ymse svar! Jeg jobber også i en mindre butikk, og ser viktigheten av stabile ansatte. Det verste vi har vært borti var en ferievikar som stengte dørene og gikk hjem å la seg, uten å gi beskjed. Jeg er også, ironisk nok, for inkluderende arbeidsliv og tilrettelegging Ol. Men høyt sykefravær i butikk er svært vanskelig for ledelsen og kollegaer, noen må i så tilfelle alltid stå parat til å steppe inn. Små butikker kan gjerne ha stram økonomi i noen tilfeller og det er dermed vanskelig å overleve med folk som ikke er stabile. Anonymkode: 0ff0b...a62 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #18 Skrevet 17. august 2019 Skjønner henne godt jeg. Alle vil vel ha 100% stilling? Regner med du har det? Alle kan bli syke, og slik er det i alle yrker. At hun gir bort vakter er jo bedre enn at hun er syk? Så slipper arb giver sykepenger. Anonymkode: 92adf...7e4 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #19 Skrevet 17. august 2019 On 8/14/2019 at 9:15 PM, AnonymBruker said: Jobber i butikk og har en kollega som er ansatt i 70%-stilling. Vedkommende har hatt jobben i fem måneder og ønsker å få utvidet stillingen til 100%, noe som selvsagt er forståelig. Men hun har allerede hatt mange små sykefravær; hele tre på egenmelding, samt at hun rett og slett har gitt vekk noen vakter framfor å skaffe sykemelding. Det er jo svært lite aktuelt å utvide stillingen til noen som er så ustabile! Hvorfor forstår ikke vedkommende dette selv?? Anonymkode: d66ac...157 Er det du som kollega som avgjør om hennes stilling skal utvides eller ikke? En bedrift som ikke tåler sykefravær har ikke nok ansatte eller er godt nok organisert. Anonymkode: ff4fc...bc7 5
Thyra Skrevet 17. august 2019 #20 Skrevet 17. august 2019 På 16.8.2019 den 1.14, AnonymBruker skrev: Dere snakker om sykdom som om de har tatt fri fordi de hadde lyst. Er det bare folk med godt immunforsvar som bør få jobbe? På den ene siden klages det over at kronisk syke eller uføre ikke løfter på ræva og tar seg en 30% stilling, på den andre siden er det ingen som faktisk synes at de fortjener noe fast stilling, så ustabile som de er. Jeg ser paralleller i denne tråden. Anonymkode: 5ecfe...406 Ikke sant? Veldig mange av dem som roper om at man må få flere ut i jobb, at mange av de trygdede ihvertfall kunne jobbet noe, er selv svært negative til å ansette dem. 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå