Gå til innhold

Gutt som sier han får lite mat hjemme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min sønn på ni år har en venn som går i samme klasse. Denne vennen er veldig mye på besøk hos oss. Flere ettermiddager i uka er han med sønnen min hjem fra AKS og blir til klokka er halv åtte (da må han hjem). Han er en koselig gutt å ha på besøk. Når han ikke er på besøk hos oss er han på besøk hos noen andre.

Så til saken. Jeg har ofte stusset over at denne gutten er så sulten. Han spiser veldig mye til middag. Det er jo ikke så uvanlig at gutter på ni har perioder hvor de vokser mye og er ekstra sultne, men ingen av de andre guttene er som han her. Han kan spise tre porsjoner, langt mer enn mine barn.

En lørdag kom han hit klokka to. Vi stod på farten til å dra til byen en tur, så jeg ringte foreldrene og spurte om han kunne være med. Det var greit. Vi ruslet i byen i to timer, og jeg kjøpte is til barna. Da sier han: «Det var godt med is. Jeg har ikke spist noe før i dag.»

I dag var han her som vanlig. I kveld da han skulle gå sa han: «Marit, kan jeg få en brødskive med meg i hånda når jeg går? Jeg får ikke mat når jeg kommer hjem.»

Jeg ga ham brødskive, og spurte hvorfor han ikke får mat. Han mumlet noe om faste mattider, at det ikke er mat før mye senere, og at de har lite mat.

Jeg synes ikke det hørtes noe bra ut. Og jeg reagerer på at foreldrene aldri sjekker om han får mat borte. Han er ikke hjemme før på kvelden, og foreldrene må jo da bare anta at noen gir ham mat. Jeg reagerer også på at han så godt som aldri er hjemme. 

Men så skal det også sies at foreldrene er veldig hyggelige generelt. De har ikke dårlig råd (gode jobber, dyr bil, stort hus, reiser mye). Barnet er godt fulgt opp på skole og aktiviteter.

Hva ville dere gjort? Hvis dere mener jeg bør ta det opp med foreldrene vil jeg gjerne ha tips til hva jeg kan si. 

Anonymkode: 04d31...473

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan rett og slett være at foreldrene vil opprettholde faste måltider for gutten, ser ikke noe feil i det. Og hvis han har enorm appetitt så kan han fort legge på seg mer enn det anbefalte, en annen ting er at mat alltid er mer spennende hos andre. Så hva er du liksom «bekymret» for her?

Anonymkode: 7bf59...e05

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. eller venter du på at noen skal gi deg sin velsignelse slik at du kan kontakte bv for bullshit-grunner?

Anonymkode: 7bf59...e05

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man ikke nødvendigvis skal ta alt barn sier for god fisk. Samtidig synes jeg det er rart at han er så mye hos dere uten at det er dialog med foreldrene. 

Jeg har hatt flere faste små husgjester/middagsgjester gjennom årene, altså venner av barna. Jeg husker særlig to jenter. De åt som ulver! Tre middagsporsjoner kunne det bli. En av dem småtagg i tillegg om mat fra hun kom til hun gikk. I begge tilfellene kjente jeg foreldrene, og var derfor ikke bekymret, bare litt overrasket. :fnise: 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan rett og slett være at foreldrene vil opprettholde faste måltider for gutten, ser ikke noe feil i det. Og hvis han har enorm appetitt så kan han fort legge på seg mer enn det anbefalte, en annen ting er at mat alltid er mer spennende hos andre. Så hva er du liksom «bekymret» for her?

Anonymkode: 7bf59...e05

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.. eller venter du på at noen skal gi deg sin velsignelse slik at du kan kontakte bv for bullshit-grunner?

Anonymkode: 7bf59...e05

Du verden.

Jeg lurer på hvordan gutten har det hjemme. Jeg har ingen glede av å lage drama av ingenting, hvis det er det du ser for deg.

Det kan absolutt hende at dette har en helt naturlig årsak. Jeg håper det.

Anonymkode: 04d31...473

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er han tynn? 

Anonymkode: 17e12...dc9

Han er liten og tynn. Men det er han ikke alene om, mine barn er også det.

Anonymkode: 04d31...473

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Jeg tenker at man ikke nødvendigvis skal ta alt barn sier for god fisk. Samtidig synes jeg det er rart at han er så mye hos dere uten at det er dialog med foreldrene. 

Jeg har hatt flere faste små husgjester/middagsgjester gjennom årene, altså venner av barna. Jeg husker særlig to jenter. De åt som ulver! Tre middagsporsjoner kunne det bli. En av dem småtagg i tillegg om mat fra hun kom til hun gikk. I begge tilfellene kjente jeg foreldrene, og var derfor ikke bekymret, bare litt overrasket. :fnise: 

Det er jeg enig med deg i :) Barn sier mye rart, eller de formulerer seg på måter som kan misforstås. 

Anonymkode: 04d31...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

BARNEVERNET!!!! ASAP!!!!!

Anonymkode: ff2ec...f4a

NEI!!!!

Anonymkode: 79439...ccc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

NEI!!!!

Anonymkode: 79439...ccc

Ironi..

Anonymkode: ff2ec...f4a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

BARNEVERNET!!!! ASAP!!!!!

Anonymkode: ff2ec...f4a

Jeg kommer ikke til å ringe barnevernet pga dette.

Anonymkode: 04d31...473

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn hadde en kompis som var lik til han du beskriver. Bortsett fra at han var relativt rund og "godt i stand". Mor kom ikke hjem før sent så han måtte være hjemme kl 19. Det tok LANG tid før jeg møtte mor, og da fikk jeg vite at de spiste middag kl 19 hver dag, og når hun fikk vite at han da spiste 2 middager hver dag...., ble det bråstopp fra min side. 😂 Han kom gjerne på besøk men han hadde mat hjemme om han ble sulten. Han var bare glad i mat og veldig sosial😉

Kan det være noe slikt hos dere også? Jeg ville bare kontaktet de og hørt hva de tenker er ok, siden han er der så mye og hva de tenker ang mat. Det går jo an å si, alt ettersom hvordan samtalen forløper, hva gutten har sagt. Kanskje bunner det i at han ikke er særlig begeistret for maten han får hjemme?

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kunne lett min 9-åring sagt også. Han får mat hjemme, men han får bare en porsjon til middag, maks to brødskiver, ikke is eller andre desserter flere ganger i uka osv. og borte kan han finne på å si at han ikke får spise seg mett og lignende, og er det ingen som stopper ham kan han spise tre voksenporsjoner med middag. 

Anonymkode: 12599...973

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kunne lett min 9-åring sagt også. Han får mat hjemme, men han får bare en porsjon til middag, maks to brødskiver, ikke is eller andre desserter flere ganger i uka osv. og borte kan han finne på å si at han ikke får spise seg mett og lignende, og er det ingen som stopper ham kan han spise tre voksenporsjoner med middag. 

Anonymkode: 12599...973

Dessuten er det mye mer spennende å spise mat hos andre:p 

Anonymkode: 12599...973

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Opplever ikke noen gang at foreldre maser om barnet har spist, men det opplyser jeg jo om..sender melding feks gutta har spist kjøttkaker osv. 

Foreldre maser ikke nevneverdig om dette. 

Kan det være foreldrene er helsefriker? eller moren, feks? Kjenner noen som er det og hennes barn tar etter henne og får vel sikkert også et noe anstrengt forhold til mat.

 

Anonymkode: c8a7a...a53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Blackbird skrev:

Min sønn hadde en kompis som var lik til han du beskriver. Bortsett fra at han var relativt rund og "godt i stand". Mor kom ikke hjem før sent så han måtte være hjemme kl 19. Det tok LANG tid før jeg møtte mor, og da fikk jeg vite at de spiste middag kl 19 hver dag, og når hun fikk vite at han da spiste 2 middager hver dag...., ble det bråstopp fra min side. 😂 Han kom gjerne på besøk men han hadde mat hjemme om han ble sulten. Han var bare glad i mat og veldig sosial😉

Kan det være noe slikt hos dere også? Jeg ville bare kontaktet de og hørt hva de tenker er ok, siden han er der så mye og hva de tenker ang mat. Det går jo an å si, alt ettersom hvordan samtalen forløper, hva gutten har sagt. Kanskje bunner det i at han ikke er særlig begeistret for maten han får hjemme?

Det kan absolutt være noe slikt her også. Og meget mulig at han ikke er så begeistret for maten hjemme. Jeg ser jo hvordan de holder på, ungene. En annen venn av ungene ringte for eksempel på en dag og spurte hva vi skulle ha til middag. «Laks», sa jeg. «Ok, jeg stikker videre!» sa han da 😂

Anonymkode: 04d31...473

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kunne lett min 9-åring sagt også. Han får mat hjemme, men han får bare en porsjon til middag, maks to brødskiver, ikke is eller andre desserter flere ganger i uka osv. og borte kan han finne på å si at han ikke får spise seg mett og lignende, og er det ingen som stopper ham kan han spise tre voksenporsjoner med middag. 

Anonymkode: 12599...973

Og dette kommer han til å takke deg for som slank og voksen🙌🏼🙌🏼😊

Anonymkode: 7bf59...e05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan absolutt være noe slikt her også. Og meget mulig at han ikke er så begeistret for maten hjemme. Jeg ser jo hvordan de holder på, ungene. En annen venn av ungene ringte for eksempel på en dag og spurte hva vi skulle ha til middag. «Laks», sa jeg. «Ok, jeg stikker videre!» sa han da 😂

Anonymkode: 04d31...473

Hahaha😂

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan absolutt være noe slikt her også. Og meget mulig at han ikke er så begeistret for maten hjemme. Jeg ser jo hvordan de holder på, ungene. En annen venn av ungene ringte for eksempel på en dag og spurte hva vi skulle ha til middag. «Laks», sa jeg. «Ok, jeg stikker videre!» sa han da 😂

Anonymkode: 04d31...473

ha ha ha.. ja det er nok noe sånt. Han vil vel ha noe godt å spise. Forstår jo det.

Anonymkode: c8a7a...a53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...