Gå til innhold

Gutt som sier han får lite mat hjemme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 14.8.2019 den 20.34, AnonymBruker skrev:

Min sønn på ni år har en venn som går i samme klasse. Denne vennen er veldig mye på besøk hos oss. Flere ettermiddager i uka er han med sønnen min hjem fra AKS og blir til klokka er halv åtte (da må han hjem). Han er en koselig gutt å ha på besøk. Når han ikke er på besøk hos oss er han på besøk hos noen andre.

Så til saken. Jeg har ofte stusset over at denne gutten er så sulten. Han spiser veldig mye til middag. Det er jo ikke så uvanlig at gutter på ni har perioder hvor de vokser mye og er ekstra sultne, men ingen av de andre guttene er som han her. Han kan spise tre porsjoner, langt mer enn mine barn.

En lørdag kom han hit klokka to. Vi stod på farten til å dra til byen en tur, så jeg ringte foreldrene og spurte om han kunne være med. Det var greit. Vi ruslet i byen i to timer, og jeg kjøpte is til barna. Da sier han: «Det var godt med is. Jeg har ikke spist noe før i dag.»

I dag var han her som vanlig. I kveld da han skulle gå sa han: «Marit, kan jeg få en brødskive med meg i hånda når jeg går? Jeg får ikke mat når jeg kommer hjem.»

Jeg ga ham brødskive, og spurte hvorfor han ikke får mat. Han mumlet noe om faste mattider, at det ikke er mat før mye senere, og at de har lite mat.

Jeg synes ikke det hørtes noe bra ut. Og jeg reagerer på at foreldrene aldri sjekker om han får mat borte. Han er ikke hjemme før på kvelden, og foreldrene må jo da bare anta at noen gir ham mat. Jeg reagerer også på at han så godt som aldri er hjemme. 

Men så skal det også sies at foreldrene er veldig hyggelige generelt. De har ikke dårlig råd (gode jobber, dyr bil, stort hus, reiser mye). Barnet er godt fulgt opp på skole og aktiviteter.

Hva ville dere gjort? Hvis dere mener jeg bør ta det opp med foreldrene vil jeg gjerne ha tips til hva jeg kan si. 

Anonymkode: 04d31...473

Er det bare nå? Tror det er ra,amdam b

Anonymkode: e218b...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, NorskFlyktning skrev:

Hva med å sitte deg ned å snakke med foreldrene om temaet og kanskje det er noe du kan hjelpe de med? 

Nei det kan vi ikke ha noe av🙄Motargumentet du vil få er at det ikke er hn ansvar, men folk blir fortsatt «bekymret» nok til å ønske å rive en familie i stykker via bv, mens de ser på såklart og gir seg selv klapp på skulderen for nå har de gjort noe bra, for «barnets beste» såklart.

Anonymkode: 7bf59...e05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde moren en form for Munchaussen eller var hun psykopat? Hvorfor ville hun ikke at han skulle spise? 

Anonymkode: c2f5b...54a

Psykopat, sadist...? Jeg vet ikke. I egne øyne er hun nok både frisk og normal.

Anonymkode: 59097...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2019 den 21.06, AnonymBruker skrev:

Og dette kommer han til å takke deg for som slank og voksen🙌🏼🙌🏼😊

Anonymkode: 7bf59...e05

Virkelig ? Det hadde ikke jeg gjort

Anonymkode: 0d03d...498

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2019 den 20.55, AnonymBruker skrev:

BARNEVERNET!!!! ASAP!!!!!

Anonymkode: ff2ec...f4a

Når jeg var 7-8 år så gikk jeg rundt i oppgangene i blokka og naboblokka mi å så jeg ikke fikk mat hjemme. Gikk å gråt og virkelig tagg. Ofte. Noen ganger lå jeg meg ned utenfor dører når folk ikke var hjemme åsov til pappa fant meg. Om det var andre som kom å fant meg først sa jeg at mamma og de hadde reist fra meg på ferie uten nøkkel. Noen ganger sajeg at jeg hadde soverom i kjellerboden.... 

Sannheten var at jeg ikke synes husmannskost og brødskiver var noe spennende og at jeg ikke gadd å gå fire etasjer opp for å komme meg hjem. Mamma og de gjorde ingenting galt. Bare jeg som var litt i overkant dramatisk med litt for mye fantasi. Sågreit å sjekke litt før mankrisemaksimerer. 

Anonymkode: 28765...c95

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har ett ansvar her, sjekk litt ut. Soør om han har det bra hjemme. Hør om han har matpakke på skolen, snakk diskret med andre foreldre. Du har en magefølelse på at ikke alt stemmer, følg den opp! Er mye rus/psykiatri rundt forbi.

Anonymkode: c1f23...894

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.8.2019 den 12.14, AnonymBruker skrev:

Har folk en kollektiv barnevernsnevrose?

Jeg har ikke snakket om noe barnevern. Godt mulig jeg sier til mor: "Hei! Skal si ungen din er glad i mat! I går sa han at han får så lite mat hjemme, men barn sier så mye rart. Er han veldig kresen for tiden? Og er det egentlig ok at han spiser middag hos meg, dere spiser kanskje middag hjemme når han har kommet hjem?" 

Anonymkode: 04d31...473

På den andre siden, hvis hun sulter ungen, (som er det du prøver å finne ut?), så setter du ham i en sårbar situasjon dersom du forteller henne at han sier han ikke får mat.

Hva gjør du om hun sier at det ikke passer at han spiser hos dere fordi han skal spise hjemme, og plutselig slutter gutten å prate om mat eller være sulten hos deg? Kan du da vite om du har hjulpet ham eller om han har blitt truet til å holde munn? 

Jeg sier ikke at moren sulter barnet, men hvis du virkelig er bekymret, bør du tenke gjennom hvordan du kan forholde deg for å faktisk bli klokere dersom det er noe galt. 

Anonymkode: ef66a...eb0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
På 14.8.2019 den 20.43, AnonymBruker skrev:

.. eller venter du på at noen skal gi deg sin velsignelse slik at du kan kontakte bv for bullshit-grunner?

Anonymkode: 7bf59...e05

Som barnevernsbarn selv der ingen gadd å melde fra selv om de hadde mistanker og jeg var utsatt for omsorgssvikt i ti år, så blir jeg rent forbanna når jeg leser slike idiotiske uttalelser! Det er bedre å melde en gang for mye enn en gang for lite! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

På den andre siden, hvis hun sulter ungen, (som er det du prøver å finne ut?), så setter du ham i en sårbar situasjon dersom du forteller henne at han sier han ikke får mat.

Hva gjør du om hun sier at det ikke passer at han spiser hos dere fordi han skal spise hjemme, og plutselig slutter gutten å prate om mat eller være sulten hos deg? Kan du da vite om du har hjulpet ham eller om han har blitt truet til å holde munn? 

Jeg sier ikke at moren sulter barnet, men hvis du virkelig er bekymret, bør du tenke gjennom hvordan du kan forholde deg for å faktisk bli klokere dersom det er noe galt. 

Anonymkode: ef66a...eb0

Dette. 

Anonymkode: 59097...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet er med hjem rett fra AKS flere ganger i uka, er det vel naturlig at mye av spisingen de dagene foregår hos dere. Hvis han er med andre hjem de dagene han ikke er hos dere, er det naturlig at han spiser hos dem. 

Jeg reagerer mer på at det virker som gutten er svært lite hjemme og sammen med foreldrene. Er han virkelig med andre hjem til utpå kvelden mange ganger i uka? Når gjør han lekser? Hos dere eller hos andre? Synes halv åtte flere ganger pr uke er sent for et så lite barn.

Om det er barnevernssak er helt umulig å vite, men det er mulig disse foreldrene trenger litt informasjon om tilknytning - om de er aldri så hyggelige og har alt på stell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av vår sønn kommer fra et veganer-hjem. Han er spikertynn og når han spise hos oss (kjøttmat) spiser han som en hest :laugh:

Anonymkode: 80bfe...b31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn sier mye rart. Vi hadde ei nabojente som gikk i klassen til min eldste. Hun spiste middag hos oss sikkert 6 dager i uka. Det var helt merkelig de gangene hun ikke spiste hos oss. Moren hennes jobbet kvelder og faren var hjemme hver ettermiddag, men han er nok ingen kokk.

Hun spiste som en ulv og kunne ofte spørre hva vi skulle ha til middag og det var automatikk at jeg dekket på til henne hver dag. 

Hun fikk mat hjemme også, det vet jeg fordi faren ropte inn begge til middag, men hun ville heller spise hos oss.

Jeg syns du skal se det ann litt og heller spørre denne gutten litt mer om hvordan det er hjemme. Jeg syns likevel det er merkelig st foreldrene ikke ringer og spør hvor barnet er i alle disse timene. Har gutten mobil og kanskje sier ifra selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...