Gå til innhold

Navnevalg baby, tradisjon, tvang, vil ikke bruke det


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I familien til min samboer har det vært en tradisjon i snart 200 år at førstefødte gutt får samme fornavn som farfaren. Dvs. f.eks Torleif, Jan-Peder, Torleif, Jan-Peder, Torleif, Jan-Peder osv. Er ikke akkurat de navnene men noe tilsvarende. Venter en gutt nå, og presset er stort, eller dvs i følge svigerfamilien er jo valget allerede tatt.

Er det feil av meg å legge ned veto mot dette navnet når jeg ikke liker det?

Anonymkode: 31201...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det går an så kan dere jo legge på ett navn til også bruke det navnet til daglig. 

Eks: Torleif Alexander. Også bruker dere Alexander. 

Men hvis det er dobbelt navn så blir det litt verre. Tre fornavn er drøyt.

Anonymkode: 63acb...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg noe dere begge vil ha. Dere trenger ikke å gjøre det bare fordi det er tradisjon...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville strukket meg langt for å videreføre tradisjonen. Synes det er noe stort og fint over slike langvarige tradisjoner, der man virkelig trekker de lange linjene, men alt har sine unntak, selvsagt. Hadde jeg vært utsatt for mobbing eller overgrep fra en person med dette navnet ville det selvsagt vært uaktuelt. Hvis ikke skulle navnet vært bra stygt før jeg satte foten ned, ja. (Tenk på Norvegiareklamen: «I vår slekt er det tradisjon at den førstefødte heter Dangfart.» :fnise: ) 

Ellers får dere håpe på å bare få jenter og at ultralyden viste feil, da! ;) 

 

Endret av Ullvott
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi det som andre navn, hadde aldri kalt ungen min noe jeg ikke likte!

Anonymkode: ec371...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg regner med du da er i "Jan-Peder" generasjonen:-).

Anonymkode: e4e3c...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri gått med på å velge et navn jeg ikke likte ihvertfall. Dette bør svigerfamilien din akseptere. Slike tradisjoner som legger føringer på navn til kommende generasjoner og fratar foreldrene valgfriheten er gått ut på dato. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du valgte mannen, ikke nødvendigvis tradisjonen. Tradisjon er frivillig å viderføre. Hva sier mannen? 

Anonymkode: 9b77b...b9b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gi det som andre navn, hadde aldri kalt ungen min noe jeg ikke likte!

Anonymkode: ec371...ea9

Du bare forutsetter at ungen kommer til å like det? Snakk om å skulle ha sin egen vilje.

Anonymkode: e4e3c...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syns jeg det må være helt greit å legge ned veto, men det er også litt fordi jeg ikke klarer å sette meg inn i at det kan være så viktig. Jeg er typen som godt syns tradisjoner kan utvikles, endres eller byttes ut, men for andre igjen kan det jo føles svært så viktig å holde på dem. 

Men det er du og mannen sammen som bestemmer navnet uansett, og det bør ikke være et navn du ikke liker i det hele tatt.  Jeg syns forslaget om å bruke familienavnet+et annet navn nr. to, og så bruke det andre navnet i det daglige, var et fint kompromiss. Blant de svenske vennene mine er det like vanlig at fornavn nr.  to er "tiltalsnavn" og blir brukt som at første fornavn blir det. 

Anonymkode: 701cc...3bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min fars familie hadde samme tradisjon. Min far var sønn nr 2, så det omfattet ikke ham, men storebroren hans valgte å gå bort fra denne tradisjonen men heller bruke samme forbokstav på sin eldste sønn. Det ble litt sure miner da det ble annonsert omtrent midt i svangerskapet, men innen barnet ble født så var det glemt. Dette barnet er nå voksent og har valgt å bruke et navn som ligner på farfarens på sin sønn. Ingen forventet noe lenger, så jubelen ble stor hos den eldre generasjonen. ;)

Gjør som dere vil tenker jeg. Det er foreldrene som bestemmer navnet, ikke slekta. :)

Anonymkode: 8b4d2...e40

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lest Synnøve Solbakken så vet du at et av navnene er forbannet og bringer ulykke! Ville holdt meg unna og kanskje gitt et eksemplar Bjørnson til svigers til jul. 

Anonymkode: 115b2...1df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt å følge tradisjonen, selv med et navn jeg opprinnelig ikke likte spesielt godt. Vi har det som fornavn nr 2, og bruker det ikke i det daglige. Jeg tenker at det er opp til barnet å velge hår det blir stort om det vil bruke det eller ikke. Familien til mannen har holdt på denne tradisjonen i ca 250 år, og da ser jeg ikke at det er opp til meg å bryte den.

Det gir barnet en unik slektstilknytning, og i den store sammenhengen så er vi bare en liten flik av historien. Jeg hadde syns det var verre om barnet hadde blitt skuffet som voksen fordi vi tok fra det denne «arven»

 

Anonymkode: f36d5...75e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ditt og mannens valg, ikke familiens. Dere er vel ikke den danske kongefamilien. Jeg ville ikke gått med på et navn jeg ikke likte. Og hva skulle man gjort hvis begge  familier har sånne tradisjoner? 

Anonymkode: b1f8a...595

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjoner er til for å brytes, det er deres tur til å lage deres egne tradisjoner!

Her er det viktig å være tydelig fra første stund og ikke gi dem forhåpninger

Endret av Loff77
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike tradisjoner ble opprettet fordi man ikke hadde slektsnavn (etternavn) før i tiden. Nå er det jo etternavnet som binder en slekt sammen, og det bør da virkelig være nok. 

Anonymkode: a011b...fcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...