Gå til innhold

Livsstilendring, hardt for kroppen å kutte kalorier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått et meget usunt kosthold i løpet av de siste årene, og nå skal jeg ta grep. Har sikkert ligget godt over mitt kaloribehov, som er rundt 2700 ut i fra NHI. Har nå begynt å telle kalorier og gått ut i fra å ligge på ca 1600 kalorier om dagen. Lurer da altså på om kroppen kan få noe reaksjon på en brå overgang, når det plutselig blir halvert inntak? 

Har følt meg mett på mindre enn anbefalt antall, bør jeg likevel spise de siste kaloriene for kroppens skyld? 

Anonymkode: d3082...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser du for lire så tærer kroppen på musklene og du kan fort bli tynnfeit. 

Hva med en smoothie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjerne "hardt for kroppen" å faste over lang tid eller spise langt under basalforbrenning. Men dersom man er overvektig, så er det nok fett å tære på, og jeg vet om folk som har fastet i flere uker og fått mer energi og ikke mindre.

1600 kcal er langt innenfor. Om du opplever noen effekter på kroppen så vil de utelukkende være positive. 

Anonymkode: 3010d...184

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hurtig vektnedgang kan være helseskadelig

Anonymkode: a5908...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk på det, 1600 er mer enn nok. Ikke spis når du ikke er sulten. 

Anonymkode: 775c9...d23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at 1600 er mer enn nok: ser dere at H*n skriver at 2700 er vedlikehold? Vi vet ingenting om kjønn, høyde, vekt, aktivitet og alder.

Anonymkode: 5dd64...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sier at 1600 er mer enn nok: ser dere at H*n skriver at 2700 er vedlikehold? Vi vet ingenting om kjønn, høyde, vekt, aktivitet og alder.

Anonymkode: 5dd64...6c7

Hen ønsker å gå ned i vekt, og føler seg mett når hen spiser 1600 daglig. Det er ikke helseskadelig.

Anonymkode: 775c9...d23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sundt om kroppen tærer på seg selv. Det heter autofagi. 

Fasting er sundt i korte perioder. 1-3 døgn innimellom gjør kroppen sterkere og sunnere.

Kroppen prioriterer fett framfor muskler, så lenge du har fett. 

Pass på å få i deg nok proteiner, slik at kroppen kan vedlikeholde cellene dine.

 

Anonymkode: 704a5...99c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er sundt om kroppen tærer på seg selv. Det heter autofagi. 

Fasting er sundt i korte perioder. 1-3 døgn innimellom gjør kroppen sterkere og sunnere.

Kroppen prioriterer fett framfor muskler, så lenge du har fett. 

Pass på å få i deg nok proteiner, slik at kroppen kan vedlikeholde cellene dine.

 

Anonymkode: 704a5...99c

Sunt 😉 

Anonymkode: f9951...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hen ønsker å gå ned i vekt, og føler seg mett når hen spiser 1600 daglig. Det er ikke helseskadelig.

Anonymkode: 775c9...d23

Jeg var heller ikke sulten da jeg levde på 500 kalorier dagen. Skadelig var det likevel. Mistet hår, fikk mer angst, blodprøvene mine var helt elendige, begynte å besvime og var på grensa til benskjør. Sult er en følelse.

Jeg sier ikke nå at det er dårlig for noen å ligge på 1600 kalorier, men ingen i tråden her vet og da syns jeg lite om å si at det bare er fint.

Anonymkode: 5dd64...6c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har fått et meget usunt kosthold i løpet av de siste årene, og nå skal jeg ta grep. Har sikkert ligget godt over mitt kaloribehov, som er rundt 2700 ut i fra NHI. Har nå begynt å telle kalorier og gått ut i fra å ligge på ca 1600 kalorier om dagen. Lurer da altså på om kroppen kan få noe reaksjon på en brå overgang, når det plutselig blir halvert inntak? 

Har følt meg mett på mindre enn anbefalt antall, bør jeg likevel spise de siste kaloriene for kroppens skyld? 

Anonymkode: d3082...7a2

Det kan i alle fall være hardt (og unødvendig) å legge seg på 1600 kcl hvis det stemmer at dagsbehovet ditt er 2700. Prøv heller å ligge på 1900-2000 kcl, og se om det har effekt på vekta. Når du går mer ned i vekt, må du kanskje redusere mer (fordi lavere vekt selvfølgelig forbrenner mindre), men det er bedre å begynne på et veldig moderat underskudd enn å presse seg så hardt i begynnelsen. Mange mener også at det er lettere å holde vekta stabil om man går sakte ned i vekt, enn om man raser ned. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, jeg en kvinne, 26 år og er mellom 20 og 25kg over normal vekt. Vet ikke om det er til å stole på, men lifesum og andre apper for å telle kalorier anbefaler 1600 kalorier pr dag for å gå ned, greia er at jeg har følt meg mett med mindre kalorier enn 1600...  Bør jeg da spise ekstra for å komme opp på 1600?

Eksempel på en dag

Stort knekkebrød med Kyllingpålegg, Philadelphia light med urter, rucola, tomat, paprika og agruk. 

Grovt brød med 2 store kokte egg, tomat, agurk og rucola. 

Eple som mellommåltid

Omelett til middag, med 3 egg, melk, brokkoli, skinke, tomat, løk og sopp. Grovt brød og rucola vedsiden. 

Så var jeg mett helt frem til leggetid 

Dette var 1200

Anonymkode: d3082...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vekta di vært stabil en stund? Jeg vil råde deg til å begynne med 300-500 kalorier under det du vanligvis spiser og se hvordan det går☺️ det er enklere å sprekke ved å spise lite i tillegg til at når vekta stagnerer så blir det vanskelig å kutte mer kalorier.

Anonymkode: 5dd64...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NHI kalkulatoren gir meg altfor mye kalorier. Jeg går verken opp eller ned når jeg spiser 1650 uten trening, 1900 med 30 min daglig trening. Kalkulatoren foreslår 2200 for meg, uten trening. Ville ikke stolt blindt på de 2700 kaloriene kalkulatoren foreslår er ditt «nullpunkt» for kalorier med din nåværende vekt.

Anonymkode: 98779...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2019 den 19.48, AnonymBruker skrev:

Har vekta di vært stabil en stund? Jeg vil råde deg til å begynne med 300-500 kalorier under det du vanligvis spiser og se hvordan det går☺️ det er enklere å sprekke ved å spise lite i tillegg til at når vekta stagnerer så blir det vanskelig å kutte mer kalorier.

Anonymkode: 5dd64...6c7

Nja, har ikke vært stabil de siste 4 årene pga to graviditeter.. 🙄 

Anonymkode: d3082...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2019 den 22.16, AnonymBruker skrev:

NHI kalkulatoren gir meg altfor mye kalorier. Jeg går verken opp eller ned når jeg spiser 1650 uten trening, 1900 med 30 min daglig trening. Kalkulatoren foreslår 2200 for meg, uten trening. Ville ikke stolt blindt på de 2700 kaloriene kalkulatoren foreslår er ditt «nullpunkt» for kalorier med din nåværende vekt.

Anonymkode: 98779...eb9

Jeg synes det virket veldig mye med 2700 kalorier ja.. 

Anonymkode: d3082...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 14.8.2019 den 19.38, AnonymBruker skrev:

TS her, jeg en kvinne, 26 år og er mellom 20 og 25kg over normal vekt. Vet ikke om det er til å stole på, men lifesum og andre apper for å telle kalorier anbefaler 1600 kalorier pr dag for å gå ned, greia er at jeg har følt meg mett med mindre kalorier enn 1600...  Bør jeg da spise ekstra for å komme opp på 1600?

Eksempel på en dag

Stort knekkebrød med Kyllingpålegg, Philadelphia light med urter, rucola, tomat, paprika og agruk. 

Grovt brød med 2 store kokte egg, tomat, agurk og rucola. 

Eple som mellommåltid

Omelett til middag, med 3 egg, melk, brokkoli, skinke, tomat, løk og sopp. Grovt brød og rucola vedsiden. 

Så var jeg mett helt frem til leggetid 

Dette var 1200

Anonymkode: d3082...7a2

Dette er helt fint når du skal ned i vekt. Og det er faktisk mer enn jeg spiser til vanlig som ikke skal ned i vekt, men er i nedre del av normal vekt.

Anonymkode: 775c9...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedet for å være pinenøyaktig på antall kalorier kan det være verdt å ta et overblikk over hva du faktisk spiser. Er det unødvendige kalorier i form av snop? Er det store porsjoner? Småspising? Hvor ligger problemet? Så starter du med å kutte ut disse tingene, eller i det minste redusere. Så kan du bytte ut enkelte matvarer med sunnere alternativ.

Før dagbok over alt, og da mener jeg alt, av det du spiser hver dag i to uker. Hvor er synderne? Er det brus? Andre drikkende kalorier? Mange vet ikke at det er mange kalorier i juice, saft, energidrikker osv. 

Jeg har gått ned 15 kg kun ved å kutte ut unødvendig "mat" og være i litt mer aktivitet enn tidligere. Da snakker vi om 3-4 gåturer i uka. Dette har foregått over en lengre tidsperiode, noe som har ført til at jeg har fått gode vaner godt innarbeidet. Nå er det vanlig med havregrøt til frokost og en gåtur om ettermiddagen. Jeg slipper å presse meg til å gjøre det. Små endringer kan ha stor effekt!

 

Anonymkode: 886b6...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2019 den 10.37, AnonymBruker skrev:

Istedet for å være pinenøyaktig på antall kalorier kan det være verdt å ta et overblikk over hva du faktisk spiser. Er det unødvendige kalorier i form av snop? Er det store porsjoner? Småspising? Hvor ligger problemet? Så starter du med å kutte ut disse tingene, eller i det minste redusere. Så kan du bytte ut enkelte matvarer med sunnere alternativ.

Før dagbok over alt, og da mener jeg alt, av det du spiser hver dag i to uker. Hvor er synderne? Er det brus? Andre drikkende kalorier? Mange vet ikke at det er mange kalorier i juice, saft, energidrikker osv. 

Jeg har gått ned 15 kg kun ved å kutte ut unødvendig "mat" og være i litt mer aktivitet enn tidligere. Da snakker vi om 3-4 gåturer i uka. Dette har foregått over en lengre tidsperiode, noe som har ført til at jeg har fått gode vaner godt innarbeidet. Nå er det vanlig med havregrøt til frokost og en gåtur om ettermiddagen. Jeg slipper å presse meg til å gjøre det. Små endringer kan ha stor effekt!

 

Anonymkode: 886b6...f32

Det er jo det jeg gjør, loggfører alt. Synes det å se på kaloriene gir et godt overblikk. 

Anonymkode: d3082...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...