Gå til innhold

Fars hobbyer i min tid med barnet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, snoren skrev:

Hvorfor kan ikke du være på babysvømming de ukene du har han og pappa være de ukene han har? Treneren for kurset har sikkert vært borti skilte foreldre tidligere.

Det er 3 sider med masse relevant informasjon om du har tid til å lese 😊

Anonymkode: 482b9...576

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han prøver alltid å finne på en unnskyldning til å levere hjemme hos meg. Så jeg merker at han prøver å presse seg på og det syns jeg er veldig ubehagelig. Han bruker barnets trygghet som unnskyldning til diverse for å komme hit. Jeg prøver å forhindre det så langt det lar seg gjøre for jeg får han nesten ikke ut døra igjen.

Anonymkode: 482b9...576

Du visste ikke om disse uheldige sidene ved ham før du ble gravid.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, O.G. skrev:

Du visste ikke om disse uheldige sidene ved ham før du ble gravid.....?

Da barnet kom til verden så forsvant han veldig i hverdagen. Han var hjemme mellom kl 23 og 05. Da rota han, spiste, dusja, sov og dro på jobb igjen. Ikke helt for å jobbe for jeg har fått vite at han har vært alle andre steder enn hjemme med oss. Han bare skrudde av telefonen. Andre ganger lovte han å komme hjem tidlig eller at han var på vei hjem, men kom ikke inn døra før 5t senere likevel. Han bidro heller ikke økonomisk lg jeg har ikke sett at han har fått lønninger som tilsier slike arbeidsmengder.

Så da barnet var 10 mnd ble det slutt og jeg dro. Fra barnet var 12 mnd har han forsøkt å presse igjennom 50/50, men dette syns jeg ikke noe om. Han skrev under 60/40 tilslutt. Fra jeg dro så har denne nye personen i han kommet frem. Han sier han vil ha barnet 50 eller mer, han gjør alt for å få barnet mest. Noe jeg syns er veldig rart etter at han aldri kunne passe sitt eget barn mens vi var et par. 

Nei jeg var virkelig ikke forberedt på at han som ønsket seg barn skulle gi fullstendig f når barnet kom til verden. For å så bry seg "mest" om barnet etter jeg har dratt. Alt er veldig rart.

Anonymkode: 482b9...576

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

I din situasjon, så tror jeg det ikke er så mange som helt skjønner. ❤️ 

Dette er jo ikke oppførselen til en vanlig, rasjonell far.

Her leser jeg egosentrisk narcisist over hele linja. Da er en i en evig kamp, og den andre vil pushe og pushe for å få deg til å strekke grensene til hans fordel. Om jeg leser situasjonen rett, så er dette en situasjon hvor det er viktig å være nøye med å holde på de avtaler som er gjort. Ellers vil det bare bli stadig nye ting.

Her høres det ut som om han velger en aktivitet bevisst for å presse deg til å slutte med noe du og barnet har glede av sammen. Samt bonusen, fra hans side, han forsøker å presse seg inn på deg, sånn at overlevering må skje i person, ikke via barnehage.

Stå på ditt, og hold grensene. ❤️ 

Anonymkode: f94ce...a41

Jeg tenker også grensene nå holdes om ting er så drøyt. Kjenner meg så igjen med hvor vanskelig det kan være. Eksen til samboer pusher alle grenser som er, uansett hva. Og en slik person vil aldri stoppe eller blir fornøyd. Altså ikke HI, men faren

Anonymkode: e820c...3d6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, O.G. skrev:

Du visste ikke om disse uheldige sidene ved ham før du ble gravid.....?

Skal også sies at jeg hadde en spontanabort innenfor de 10 mnd og da gikk jeg beskjed av han om at jeg måtte klare meg selv. Barnet var 6 mnd da og jeg var alene i 3 dager med blod, smerte og at jeg mistet. Han var på jobb og ga faen. Kunne til nød ha barnet et par timer på dagtid før barnet skulle legges. Ellers sto jeg med alt. Jeg matet han med grøt på gulvet på do mens jeg selv satt på do.

Så lite brydde han seg om meg og barnet før jeg dro fra han.

Anonymkode: 482b9...576

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er dumt å komme med masse ekstra informasjon senere, men jeg skjønner jo nå at alt er relevant til mine grenser her.

Anonymkode: 482b9...576

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår at det er mye bitre følelser her og mange av de er sikkert berettigede også. Men til syvende og sist er det barnet det går utover. La nå barnet være med far på babysvømming, vis litt storsinn, det kommer barnet til stor nytte og glede senere i livet. Og husk alt dere skal igjennom i løpet av et langt liv, det er barnehageavslutning, første skoledag, div skoleavslutninger, foreldremøter, elevaftener, fotballcuper, konfirmasjon, bryllup, dåp hos evt barnebarn mm mm. Livet er langt og det enkleste er ofte å begrave de værste krigene og prøve å omgås uten å stå altfor hardt på kampene sine. Husk at alt, absolutt alt går utover barnet. Jeg er helt sikker på at dere klarer å omorganisere gårdsbesøkene de veldig få gangene det er snakk om.

Jeg la også merke til at du skrev at du ikke vil at han skal være så mye sammen med barnet... Det du egentlig skrev var jo at du ikke vil at barnet skal være så mye sammen med pappaen sin. For det er viktig å huske på at det er barnet som har rettighetene her. Ikke du eller faren.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Jeg forstår at det er mye bitre følelser her og mange av de er sikkert berettigede også. Men til syvende og sist er det barnet det går utover. La nå barnet være med far på babysvømming, vis litt storsinn, det kommer barnet til stor nytte og glede senere i livet. Og husk alt dere skal igjennom i løpet av et langt liv, det er barnehageavslutning, første skoledag, div skoleavslutninger, foreldremøter, elevaftener, fotballcuper, konfirmasjon, bryllup, dåp hos evt barnebarn mm mm. Livet er langt og det enkleste er ofte å begrave de værste krigene og prøve å omgås uten å stå altfor hardt på kampene sine. Husk at alt, absolutt alt går utover barnet. Jeg er helt sikker på at dere klarer å omorganisere gårdsbesøkene de veldig få gangene det er snakk om.

Jeg la også merke til at du skrev at du ikke vil at han skal være så mye sammen med barnet... Det du egentlig skrev var jo at du ikke vil at barnet skal være så mye sammen med pappaen sin. For det er viktig å huske på at det er barnet som har rettighetene her. Ikke du eller faren.

Jeg skrev at han har sine dager og han trenger ikke flere. Det er viktig at han klarer å være en god pappa de dagene han har barnet før han kan få flere dager. Det er også slik at 50/50 ikke er anbefalt før 3 år, så han har barnet veldig mye ift barnets alder allerede. Det burde vært annen hver helg og en kveld i uken sett på anbefalinger. Det jeg egentlig skrev er at far har sine dager og jeg syns det er urettferdig om han skal ta flere dager. Han har fremdeles flere dager enn anbefalt. 

Han kan forsøke å få svømmingen tidligere på dagen også slik at han ikke må hjem til meg å levere. Da går det ikke utover min tid.

Jeg lar han gjøre det han ønsker når han har barnet, jeg har mine dager hvor vi gjør vårt. Vi drar på åpen halvt hver lørdag og er masse i vann hele sommeren. Hvorfor må far ta av mine dager? Han har sine og sånn er det. Jeg rikker meg ikke på det. Det er fint å se at noen mener at jeg ikke skal rikke på det, mens andre mener at jeg er slem. Det er fint å se at en slik sak har så mange forskjellige syn på det. 

Om barnet fra det er 6-8 år ønsker å dra på svømming hver tirsdag eller torsdag så er jeg med som tilskuer. Det er helt ok det. 

Anonymkode: 482b9...576

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke bytte litt om på dagene da, så far kan ha barnet den dagen det er svømming. Hvis far har 40% så er det jo dumt at barnet ikke får gått på svømming fordi du er lite fleksibel. Svømming har jo ikke bare med å være trygg i vannet å gjøre, men også bygge relasjon til far, motorisk utvikling, møte andre smårollinger, osv osv. Her virker det på meg som din agenda først og fremst er å tviholde på dine dager, ikke å legge tilrette for godt samarbeid og barnets beste. Man kommer ofte lenger med å gi enn å ta. Kanskje det lønner seg i lengden å være «the bigger person». Forsøk å ha dialog med far- «jeg vil gjerne være fleksibel, men da forventer jeg det samme tilbake, eksempelvis dette med sko». Konflikter om slike ting gagner ikke barnet på sikt. Du har jo 60% av tiden å drive med deres ting på- det burde være «laseggjørlig». Og hvis du savner litt tid til egne hobbies får du det i tillegg. Vinn-vinn, tenker jeg. 

Anonymkode: 1d2e4...70c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere ikke bytte litt om på dagene da, så far kan ha barnet den dagen det er svømming. Hvis far har 40% så er det jo dumt at barnet ikke får gått på svømming fordi du er lite fleksibel. Svømming har jo ikke bare med å være trygg i vannet å gjøre, men også bygge relasjon til far, motorisk utvikling, møte andre smårollinger, osv osv. Her virker det på meg som din agenda først og fremst er å tviholde på dine dager, ikke å legge tilrette for godt samarbeid og barnets beste. Man kommer ofte lenger med å gi enn å ta. Kanskje det lønner seg i lengden å være «the bigger person». Forsøk å ha dialog med far- «jeg vil gjerne være fleksibel, men da forventer jeg det samme tilbake, eksempelvis dette med sko». Konflikter om slike ting gagner ikke barnet på sikt. Du har jo 60% av tiden å drive med deres ting på- det burde være «laseggjørlig». Og hvis du savner litt tid til egne hobbies får du det i tillegg. Vinn-vinn, tenker jeg. 

Anonymkode: 1d2e4...70c

Far får aldri gått hver uke uansett hvordan man vrir på det. Jeg legger like mye til rette som far gjør andre veien. Jeg ser ingen grunn til å gi av min tid. Den eneste løsningen jeg ser er å få tidligere på dagen. Jeg kan faktisk ikke møte faren mer enn jeg allerede må. Byttet må skje gjennom barnehagen for alles del.

Anonymkode: 482b9...576

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da barnet kom til verden så forsvant han veldig i hverdagen. Han var hjemme mellom kl 23 og 05. Da rota han, spiste, dusja, sov og dro på jobb igjen. Ikke helt for å jobbe for jeg har fått vite at han har vært alle andre steder enn hjemme med oss. Han bare skrudde av telefonen. Andre ganger lovte han å komme hjem tidlig eller at han var på vei hjem, men kom ikke inn døra før 5t senere likevel. Han bidro heller ikke økonomisk lg jeg har ikke sett at han har fått lønninger som tilsier slike arbeidsmengder.

Så da barnet var 10 mnd ble det slutt og jeg dro. Fra barnet var 12 mnd har han forsøkt å presse igjennom 50/50, men dette syns jeg ikke noe om. Han skrev under 60/40 tilslutt. Fra jeg dro så har denne nye personen i han kommet frem. Han sier han vil ha barnet 50 eller mer, han gjør alt for å få barnet mest. Noe jeg syns er veldig rart etter at han aldri kunne passe sitt eget barn mens vi var et par. 

Nei jeg var virkelig ikke forberedt på at han som ønsket seg barn skulle gi fullstendig f når barnet kom til verden. For å så bry seg "mest" om barnet etter jeg har dratt. Alt er veldig rart.

Anonymkode: 482b9...576


Å kjære deg ❤️

Dette er klassisk, har hørt tilsvarende historie så mange ganger. Da leste jeg dessverre ikke situasjonen feil tidligere i tråden.

Hør her, dette handler egentlig ikke så mye om barnet. Barnet brukes for å forsøke å kontrollere deg, straffe deg, tvinge seg til kontakt med deg.

I denne situasjonen, må du nok både tenke og handle annerledes enn hva som er vanlige råd for å få et godt foreldresammarbeide. Det første du må slå fra deg er tanken om at det overhodet er mulig.

Du gjør allerede bra ting, ved å sørge for å holde deg saklig, og ikke la deg bli provosert og dratt inn i kranglene han legger opp til. Det er så vanskelig, godt jobba! 

Dokumenter alt. Skaff deg en kladdebok og begynn å noter alt. Ta vare på alle sms og mail, og sørg for å ha mest mulig kommunikasjon skriftlig. Noter ned alt omkring barnet, klær og generell tilstand ved overtakelse. Forhåpentligvis vil du ikke trenge informasjonen. Men da er du forberedt og står sterkere om ting eventuelt skulle eskalere med tiden.

Når du skal samarbeide med en som fremstår narcissistisk om barn, så er det viktigste du gjør å etablere rammene og sørge for at de respekteres. Han kommer aldri til å gi noe av det som er 'sitt' til fordel for deg. I verste fall er han egentlig ikke særlig interessert i barnet, ut over den posisjonen det setter ham i ovenfor deg.

Du må nok bite i deg mangt og mye, av avgjørelser han velger i sin tid med barnet. Som at banet sove for lite (som du nevnte tidligere). Det er bedre å la barnehage gi ham den beskjeden direkte, enn at det skal gå via deg, om det er mulig. Om det går så langt at det er snakk om vanskjøtsel, så er barnevernet rette instans. Du har nok helt rett i det, at om det kommer fra deg, så blir det bare konflikt og trass.

Vet ikke om ressuser på norsk, men om du google noe sånt som 'co parenting divorce narcissist' vil du finne mye nyttig informasjon ❤️ 



https://www.psychologytoday.com/intl/blog/anxiety-zen/201502/forget-co-parenting-narcissist-do-instead

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/peaceful-parenting/201807/co-parenting-narcissist


Eller 'parallel parenting with a narcissist ex':

Sitat

 Co-parenting with a narcissist does not exist. My advice to co-parents is to raise your children in your home and do not meddle with your ex (suspected abuse excepted). 

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/anxiety-zen/201705/forget-co-parenting-narcissist-round-2

 

 

 

Anonymkode: f94ce...a41

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far får aldri gått hver uke uansett hvordan man vrir på det. Jeg legger like mye til rette som far gjør andre veien. Jeg ser ingen grunn til å gi av min tid. Den eneste løsningen jeg ser er å få tidligere på dagen. Jeg kan faktisk ikke møte faren mer enn jeg allerede må. Byttet må skje gjennom barnehagen for alles del.

Anonymkode: 482b9...576

Ja- men da har du bestemt deg da. Grunnen til å gi av din tid er at barnet får gå på svømming og bonde med far, men du ønsker ikke det. Det høres ut som dere har hatt et vanskelig forhold, og slik du beskriver det skjønner jeg at du valgte å gå.  Men det er kanskje en sjans for at far kan være en god person for barnet, til tross for at han ikke var det for deg. Lykke til!

Anonymkode: 1d2e4...70c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Å kjære deg ❤️

Dette er klassisk, har hørt tilsvarende historie så mange ganger. Da leste jeg dessverre ikke situasjonen feil tidligere i tråden.

Hør her, dette handler egentlig ikke så mye om barnet. Barnet brukes for å forsøke å kontrollere deg, straffe deg, tvinge seg til kontakt med deg.

I denne situasjonen, må du nok både tenke og handle annerledes enn hva som er vanlige råd for å få et godt foreldresammarbeide. Det første du må slå fra deg er tanken om at det overhodet er mulig.

Du gjør allerede bra ting, ved å sørge for å holde deg saklig, og ikke la deg bli provosert og dratt inn i kranglene han legger opp til. Det er så vanskelig, godt jobba! 

Dokumenter alt. Skaff deg en kladdebok og begynn å noter alt. Ta vare på alle sms og mail, og sørg for å ha mest mulig kommunikasjon skriftlig. Noter ned alt omkring barnet, klær og generell tilstand ved overtakelse. Forhåpentligvis vil du ikke trenge informasjonen. Men da er du forberedt og står sterkere om ting eventuelt skulle eskalere med tiden.

Når du skal samarbeide med en som fremstår narcissistisk om barn, så er det viktigste du gjør å etablere rammene og sørge for at de respekteres. Han kommer aldri til å gi noe av det som er 'sitt' til fordel for deg. I verste fall er han egentlig ikke særlig interessert i barnet, ut over den posisjonen det setter ham i ovenfor deg.

Du må nok bite i deg mangt og mye, av avgjørelser han velger i sin tid med barnet. Som at banet sove for lite (som du nevnte tidligere). Det er bedre å la barnehage gi ham den beskjeden direkte, enn at det skal gå via deg, om det er mulig. Om det går så langt at det er snakk om vanskjøtsel, så er barnevernet rette instans. Du har nok helt rett i det, at om det kommer fra deg, så blir det bare konflikt og trass.

Vet ikke om ressuser på norsk, men om du google noe sånt som 'co parenting divorce narcissist' vil du finne mye nyttig informasjon ❤️ 



https://www.psychologytoday.com/intl/blog/anxiety-zen/201502/forget-co-parenting-narcissist-do-instead

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/peaceful-parenting/201807/co-parenting-narcissist


Eller 'parallel parenting with a narcissist ex':

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/anxiety-zen/201705/forget-co-parenting-narcissist-round-2

 

 

 

Anonymkode: f94ce...a41

Takk for at du forstår. Det er nok vanskelig for mange å forstå slikt, jeg forstår det nesten ikke selv. 

Anonymkode: 482b9...576

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, minister-mio skrev:

Det er en liten periode i livet, la far og barn svømme.

Les over deg.

Anonymkode: 482b9...576

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Å kjære deg ❤️

Dette er klassisk, har hørt tilsvarende historie så mange ganger. Da leste jeg dessverre ikke situasjonen feil tidligere i tråden.

Hør her, dette handler egentlig ikke så mye om barnet. Barnet brukes for å forsøke å kontrollere deg, straffe deg, tvinge seg til kontakt med deg.

I denne situasjonen, må du nok både tenke og handle annerledes enn hva som er vanlige råd for å få et godt foreldresammarbeide. Det første du må slå fra deg er tanken om at det overhodet er mulig.

Du gjør allerede bra ting, ved å sørge for å holde deg saklig, og ikke la deg bli provosert og dratt inn i kranglene han legger opp til. Det er så vanskelig, godt jobba! 

Dokumenter alt. Skaff deg en kladdebok og begynn å noter alt. Ta vare på alle sms og mail, og sørg for å ha mest mulig kommunikasjon skriftlig. Noter ned alt omkring barnet, klær og generell tilstand ved overtakelse. Forhåpentligvis vil du ikke trenge informasjonen. Men da er du forberedt og står sterkere om ting eventuelt skulle eskalere med tiden.

Når du skal samarbeide med en som fremstår narcissistisk om barn, så er det viktigste du gjør å etablere rammene og sørge for at de respekteres. Han kommer aldri til å gi noe av det som er 'sitt' til fordel for deg. I verste fall er han egentlig ikke særlig interessert i barnet, ut over den posisjonen det setter ham i ovenfor deg.

Du må nok bite i deg mangt og mye, av avgjørelser han velger i sin tid med barnet. Som at banet sove for lite (som du nevnte tidligere). Det er bedre å la barnehage gi ham den beskjeden direkte, enn at det skal gå via deg, om det er mulig. Om det går så langt at det er snakk om vanskjøtsel, så er barnevernet rette instans. Du har nok helt rett i det, at om det kommer fra deg, så blir det bare konflikt og trass.

Vet ikke om ressuser på norsk, men om du google noe sånt som 'co parenting divorce narcissist' vil du finne mye nyttig informasjon ❤️ 



https://www.psychologytoday.com/intl/blog/anxiety-zen/201502/forget-co-parenting-narcissist-do-instead

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/peaceful-parenting/201807/co-parenting-narcissist


Eller 'parallel parenting with a narcissist ex':

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/anxiety-zen/201705/forget-co-parenting-narcissist-round-2

 

 

 

Anonymkode: f94ce...a41

Når vi diskuterer en sak så bruker jeg "hakk i plata" metoden mens han slenger om seg med dritt. Holder meg kun til saken og sier ikke noe annet. 

Anonymkode: 482b9...576

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, O.G. skrev:

Du visste ikke om disse uheldige sidene ved ham før du ble gravid.....?

Herregud. Drop It. 

Ingen mennesker kan endre seg noen sinne. Neida.. Joda. 

Anonymkode: e820c...3d6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi drar på en gård hver uke og hjelper til med stell så langt det lar seg gjøre. Alt fra å kjøre traktor til å stelle med gris, sau, kaniner, etc.

Anonymkode: 482b9...576

Du skriver tidligere at du og barnet har deres greier, egne hobbier som du ikke har fått gjordt siden barnet kom.

Hvordan kan det være deres greier, når det er en hobby som du ikke har gått gjordt siden barnet kom? Hvordan er det deres greier, når barnet ikke engang har vært med på det ennå? 

Anonymkode: b348f...ee6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du skriver tidligere at du og barnet har deres greier, egne hobbier som du ikke har fått gjordt siden barnet kom.

Hvordan kan det være deres greier, når det er en hobby som du ikke har gått gjordt siden barnet kom? Hvordan er det deres greier, når barnet ikke engang har vært med på det ennå? 

Anonymkode: b348f...ee6

Min greie er min greie. Så driver jeg og mitt barn med noe helt annet sammen. Forstår du?

Anonymkode: 482b9...576

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud. Drop It. 

Ingen mennesker kan endre seg noen sinne. Neida.. Joda. 

Anonymkode: e820c...3d6

Hvis det er mer du vil si meg så send en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...