Gå til innhold

Fars hobbyer i min tid med barnet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Barnet er kun 1,5 år - 18 måneder.

Det er på ingen måte anbefalt med organisert aktivitet flere dager i uka for så små barn, selv i normal omstendigheter.

Det er heller ikke, på ingen måte, anbefalt at det skal være stadige skifter mellom mor og far både flere ganger i uka, og attpåtil flere ganger i løpet av en dag.

Ja, det er barnets behov som går foran - og det viktigste for et så lite barn er stabilitet, forutsigbarhet og ro i hverdagen. Spesielt nå som den lille, som den ennå ikke går å forklare noe særlig for, må omstille seg til en ny livssituasjon, forholde seg til to hjem osv. Og ennå ikke er to år engang. Det er tøft det.

Det siste dette barnet har behov for er å bli tatt ut av rutiner, og dytta inn i en aktivitet hovedsaklig fordi barnefar er sur for ikke å ha fått 50-50, og vil presse seg innpå mors dager.

Det er en grunn til at 50-50 ikke anbefales for så små barn - barnets behov. 

 

Anonymkode: f94ce...a41

Så det er ikke anbefalt med organisert baby svømming? Altså er et baby svømmekurs laget slik at det skader barna? eller er det bare barn med skilte foreldre det skader? et barn kan altså ikke hentes av sin far 1 time eller 2 en dag? Men jeg regner med at du mener dette gjelder kun når det er far og ikke vist det hadde vært en trillepike som hentet barnet  2-3 ganger i uka 1 time eller 2?

Dine holdninger er grunnen til at mange barn i dag ikke har det godt og at mange har fått en ødelagt barndom. Og mange med de samme holdningene jobber desverre med barnefordeling. Du er et sykt sykt menneske som ikke på noen måte klarer og se at  et barn ikke tar skade av og treffe sin far. Du er et stjerne eksempel på hva som er galt med likestillingen på dette området. Det har heldigvis blitt noe bedre med årene.

Anonymkode: 2f183...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er ikke anbefalt med organisert baby svømming? Altså er et baby svømmekurs laget slik at det skader barna? eller er det bare barn med skilte foreldre det skader? et barn kan altså ikke hentes av sin far 1 time eller 2 en dag? Men jeg regner med at du mener dette gjelder kun når det er far og ikke vist det hadde vært en trillepike som hentet barnet  2-3 ganger i uka 1 time eller 2?

Dine holdninger er grunnen til at mange barn i dag ikke har det godt og at mange har fått en ødelagt barndom. Og mange med de samme holdningene jobber desverre med barnefordeling. Du er et sykt sykt menneske som ikke på noen måte klarer og se at  et barn ikke tar skade av og treffe sin far. Du er et stjerne eksempel på hva som er galt med likestillingen på dette området. Det har heldigvis blitt noe bedre med årene.

Anonymkode: 2f183...501

Kan dere ikke se at store deler av problemet demmes ikke er hva far vil, men hva far gjør. Man må ikke gjennomføre alt en ønsker, i hvertfall ikke når barnets beste blir brukt som en overfladisk unnskyldningen for å dekke over sabotasje. Sabotasjer en ikke forstår konsekvensen av. Som her, av far. 

Ett barn tar mer skade av at foreldere går utenfor avtalen når situasjonen er slik som den er her, uavhengig hvem sin feil det er. Nå er situasjonen som den er og da er det faktisk best å holde seg til avtalen og sette en strek der. 

Barnet er 1,5 år, og med solid og ryddig avtale gir dette begge parter en bedre mulighet til å bruke energi på andre ting enn denne svømmingen, som ikke endrer noen ting om den blir gjennomført eller ikke. 

Noen ganger bør man bare godta at ting er som de er for en grunn, og i denne situasjonen er dette riktig å gjøre hvis de tenker på barnet. De må flytte fokuset bort i fra denne svømmingen da de begge stanger hodet i veggen nå og se på hva som egentlig kan gjøres for barnets skyld. 

Svømmingen er ikke svaret. Hele denne suppa er mye dypere enn bassenget. 

Anonymkode: e820c...3d6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så det er ikke anbefalt med organisert baby svømming? Altså er et baby svømmekurs laget slik at det skader barna? eller er det bare barn med skilte foreldre det skader? et barn kan altså ikke hentes av sin far 1 time eller 2 en dag? Men jeg regner med at du mener dette gjelder kun når det er far og ikke vist det hadde vært en trillepike som hentet barnet  2-3 ganger i uka 1 time eller 2?

Dine holdninger er grunnen til at mange barn i dag ikke har det godt og at mange har fått en ødelagt barndom. Og mange med de samme holdningene jobber desverre med barnefordeling. Du er et sykt sykt menneske som ikke på noen måte klarer og se at  et barn ikke tar skade av og treffe sin far. Du er et stjerne eksempel på hva som er galt med likestillingen på dette området. Det har heldigvis blitt noe bedre med årene.

Anonymkode: 2f183...501

 

Tøys. Her stiller du opp stråmenn i fleng.

Akkurat dette barnet har alt minst to faste aktiviteter i uka.

Dette barnet er også så lite ennå, at det neppe er mer enn et par timer igjen av våkentid etter barnehage. Så ja - i praksis vil det bety at om far henter en ekstra dag i uken bety at det spiser innpå den stabiliteten og roen et så ungt barn trenger i en ekstra sårbar livsfase. 

Det er ikke babysvømming som e r problemet her. 

Og om mor hadde gått med på det, så ville det i neste omgang være noe annet. For en mann som dette vil aldri gi seg. Det vil komme et nytt påfunn, med noen nye krav, om at mor må gi han det han vil. For igjen - dette handler ikke om svømmingen og i liten grad barnet. Bortsett fra at det er barnet det går ut over, når far bruker eget barn som dramiddel ovenfor mor.

 

 

 

Anonymkode: f94ce...a41

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Og du motsier deg selv? Det ene øyeblikket er svømmingen ferdig, de neste vil du ha helgesvømming? Der viser du jo at det ikke handler om barnet, men om at han ikke skal få overstyre dine avgjørelser. Fra her jeg sitter, ser dette ikke så pent ut. Desverre...

Anonymkode: f99d7...982

Du får lese hva hun skriver da!! Hun tar med barnet i svømmehallen om helgene selv. X’n hennes er en jævla narsissist. Det er utrolig smart av henne og ikke la seg overstyre av han. Det kan kanskje gå ut over barnet på kort sikt, men langsiktig er dette bra for barnet. Men det forstår vel ikke du?? Har forøvrig mistanke om at du er narsissist selv... 

Anonymkode: e4af4...297

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det er ikke anbefalt med organisert baby svømming? Altså er et baby svømmekurs laget slik at det skader barna? eller er det bare barn med skilte foreldre det skader? et barn kan altså ikke hentes av sin far 1 time eller 2 en dag? Men jeg regner med at du mener dette gjelder kun når det er far og ikke vist det hadde vært en trillepike som hentet barnet  2-3 ganger i uka 1 time eller 2?

Dine holdninger er grunnen til at mange barn i dag ikke har det godt og at mange har fått en ødelagt barndom. Og mange med de samme holdningene jobber desverre med barnefordeling. Du er et sykt sykt menneske som ikke på noen måte klarer og se at  et barn ikke tar skade av og treffe sin far. Du er et stjerne eksempel på hva som er galt med likestillingen på dette området. Det har heldigvis blitt noe bedre med årene.

Anonymkode: 2f183...501

Les i tråden eller hold deg ute. Jeg anbefaler å søke opp AB-koden til TS og gå gjennom noen av sidene. 

Anonymkode: b05f8...5c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2019 den 13.00, AnonymBruker skrev:

Far har et ønske om å drive med en hobby med barnet på 1.5 år når barnet har sine dager hos meg. Jeg tenker at han gjør det han ønsker når han har barnet, mine dager er mine dager. Det å tilrettelegge hver uke for at han får ekstra tid med barnet, at jeg mister tid, det liker jeg ikke. Vi har våre ting å drive med de dagene.

Likevel fremstiller far det som om jeg er slem. Han er vant til å få viljen sin uansett hva, ting skal gå slik som han ønsker det. F.eks da jeg ikke hadde penger, barnet trengte sko, far nektet å kjøpe sko som kunne brukes hos meg. Sånn ble det brått med alt av klær i hans øyne, så barnet må ha et sett hos han og et hos meg. Nå som jeg vil beholde mine dager med barnet slik at han ikke får fulgt opp hobby hver uke så er jeg slem.

Hvordan løser vi dette?

Anonymkode: 482b9...576

Syns godt du kan la får få ta baby med på svømming, selv om det er dine uker. Barnet vil ha godt av det. Det varer jo ikke for alltid, et kurs er vel et par mnd.

Endret av Tatja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Betaler han bidrag? Gjør han det, hvorfor skal han da kjøpe klær? Det er det TS som skal gjøre og sende med barnet. 

Bare lurer for det viser jo at mor er like vanskelig som far. 

Anonymkode: 2f183...501

Han betaler ikke penger til min lomme, han betaler barnehageregning. 

Anonymkode: 482b9...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tatja skrev:

Syns godt du kan la får få ta baby med på svømming, selv om det er dine uker. Barnet vil ha godt av det. Det varer jo ikke for alltid, et kurs er vel et par mnd.

Barnet har gått i 1 år.

Anonymkode: 482b9...576

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra opplysninger som TS har gitt, om jeg ikke husker feil, så tyder det på at hun har lagt godviljen til for å få ett optimalt samarbeid, i fra starten av, og at barnet skal få ett nært og godt forhold til sin far med mye tid sammen med han ved å gå med på en samværsavtale som går i mot fagfolks anbefalinger på barn under 3 år. 

Barnet er bare 1,5 år og far hadde aldri fått 40% uten henne samtykke, og med så lite involvering i hverdagen frem til bruddet når barnet var 10 mnd. Så det er fult mulig han måtte ha startet med dagsamvær før han fikk ett døgn, så to, før han i det hele tatt kom seg opp til vanlig samvær som er en gang i uken og annen hver helg

Så denne avgjørelsen ville ikke en vrang gått med på. Og så kommer folk med pekefingeren for far ikke får tatt barnet med på svømmekurs.  

Mulig dere hadde opptrapping, men det endrer likevel ikke faktum at far har i dag 40% på ett barn under 2 år, og det sier en del når han heller ikke brukte tiden dere bodde sammen med å ta seg av barnet en gang. 

Anonymkode: e820c...3d6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tatja skrev:

Syns godt du kan la får få ta baby med på svømming, selv om det er dine uker. Barnet vil ha godt av det. Det varer jo ikke for alltid, et kurs er vel et par mnd.

Forstår du hvorfor hun trenger å sette foten ned? 

Anonymkode: e820c...3d6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At far vil gå til svømming med barnet er i utgangspunktet veldig positivt for barnet selv, og relasjonen til far.

Derfor synes jeg du bør vise velvilje og strekke deg litt for å få dette til.

Sier du bastant nei, kan det slå tilbake mot deg på et senere tidspunkt. Det gjelder å være litt smart, og velge sine kamper med omhu. 

Ville dog tatt dette i mekling, i og med at det finnes grunn til å mistenke at far bruker situasjonen for å spise av mors samværstid. Far har fra før en stor del av samvær på et såpass lite barn. Bruk stabilitet for barnet som argument, ikke at dere gjør andre aktiviteter.

Gå i mekling, vis vilje, men still krav. Finnes det tilbud i kommunen eller nabokommuner på fars dager? Er det mulig å omrokkere samvær for en periode eller permanent, slik at svømming faller på fars dager? Finnes det andre måter du kan kompenseres for tapt samvær? Hvis far ikke vil samarbeide om å finne en god løsning i mekling så sier du nei.

Vedrørende overlevering så håper jeg dere finner et lavere konfliktnivå etterhvert. Det er bedre for barnet om dere klarer å møtes personlig fra tid til annen. Det kan jo skje på nøytral grunn i starten. Skal barnet leveres til deg så kan dere avtale at du møter og henter ved bilen hvis det er enklere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen i en lignende situasjon. Hun ble anbefalt en anonym drøftingssamtale med barnevernet. Fordi konfliktnivået var så høyt. Ikke pga. mangel på samarbeid fra hennes side. Men fordi far alltid laget konflikt hvis han ikke fikk viljen sin. Hun ble anbefalt å sette tydelige grenser. F.eks at far bare kan kontakte henne om ting som gjelder barnet.  Og hun ble til og med anbefalt å velge dager og tidspunkt. Tirsdag mellom 18-20 kan du ta kontakt om det som gjelder barnet. 

Hun ble også anbefalt å få alle avtaler skriftlig,  føre "loggbok"/ dagbok så hun viste hva som skjedde når og ta alt av avtaler gjennom fvk, advokat osv. 

I samtaler ble hun anbefalt å aldri påstå noe, men heller være nysgjerrig på ting, fordi da slapp hun å bli tatt for "feil"

Overlevering burde skje i bhg. 

Så jeg ville begynt med å ringe barneveret for å få råd og tatt kontakt med familievernkontoret  å fått en egen terapeut der. Begge steder vil nok være til god hjelp for deg i den tøffe situasjonen du er i.

Hold på grensene og lykke til!

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Surreal skrev:

Kjenner noen i en lignende situasjon. Hun ble anbefalt en anonym drøftingssamtale med barnevernet. Fordi konfliktnivået var så høyt. Ikke pga. mangel på samarbeid fra hennes side. Men fordi far alltid laget konflikt hvis han ikke fikk viljen sin. Hun ble anbefalt å sette tydelige grenser. F.eks at far bare kan kontakte henne om ting som gjelder barnet.  Og hun ble til og med anbefalt å velge dager og tidspunkt. Tirsdag mellom 18-20 kan du ta kontakt om det som gjelder barnet. 

Hun ble også anbefalt å få alle avtaler skriftlig,  føre "loggbok"/ dagbok så hun viste hva som skjedde når og ta alt av avtaler gjennom fvk, advokat osv. 

I samtaler ble hun anbefalt å aldri påstå noe, men heller være nysgjerrig på ting, fordi da slapp hun å bli tatt for "feil"

Overlevering burde skje i bhg. 

Så jeg ville begynt med å ringe barneveret for å få råd og tatt kontakt med familievernkontoret  å fått en egen terapeut der. Begge steder vil nok være til god hjelp for deg i den tøffe situasjonen du er i.

Hold på grensene og lykke til!

 

Har samme erfaring med disse rådene her. 

Anonymkode: e820c...3d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fulgt tråden med interesse. Enig med de to siste her. 

Det er stort sett én grunn til at fedre som denne ønsker mer samvær; fordi mer samvær = mindre bidrag å betale. Altså er hensikten først og fremst økonomisk, ikke nødvendigvis å ha barnet mer. 

De fleste av dem har ikke fått med seg at bidrag kan kreves også ved 50/50, og Ts, jeg synes du skal legge inn bidragskrav. Samarbeidsklimaet er så dårlig fra før, at jeg tror ikke det blir særlig verre av den grunn. 

Eventuelt kan du senere forhandle til deg mer samvær med barnet uten at han trenger å betale deg mer i bidrag, slik det egentlig skal være ift bidragsreglene. Senere, ikke nå med én gang. Strategisk planlegging. 

Lykke til. Hold på grensene dine! 

Anonymkode: 5242e...120

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har fulgt tråden med interesse. Enig med de to siste her. 

Det er stort sett én grunn til at fedre som denne ønsker mer samvær; fordi mer samvær = mindre bidrag å betale. Altså er hensikten først og fremst økonomisk, ikke nødvendigvis å ha barnet mer. 

De fleste av dem har ikke fått med seg at bidrag kan kreves også ved 50/50, og Ts, jeg synes du skal legge inn bidragskrav. Samarbeidsklimaet er så dårlig fra før, at jeg tror ikke det blir særlig verre av den grunn. 

Eventuelt kan du senere forhandle til deg mer samvær med barnet uten at han trenger å betale deg mer i bidrag, slik det egentlig skal være ift bidragsreglene. Senere, ikke nå med én gang. Strategisk planlegging. 

Lykke til. Hold på grensene dine! 

Anonymkode: 5242e...120

Hvorfor i alle dager skal hun forhandle seg til mere samvær med barnet? Skal ikke far få ha like mye kontakt med sitt eget barn? Dette går jo i helt feil retning.

Hele denne saken vil nok ende opp i retten og dommer klasker igjennom 50-50. Det tar tid før en sak kommer opp i retten og innen da er barnet stort nok til å ha 50-50.

Anonymkode: 1f74f...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager skal hun forhandle seg til mere samvær med barnet? Skal ikke far få ha like mye kontakt med sitt eget barn? Dette går jo i helt feil retning.

Hele denne saken vil nok ende opp i retten og dommer klasker igjennom 50-50. Det tar tid før en sak kommer opp i retten og innen da er barnet stort nok til å ha 50-50.

Anonymkode: 1f74f...d7f

Klassiker, nei? Nå orket jeg ikke å skrive med egne ord så Googlet raskt opp det som er generelt rundt en barnefordeling. 

Delt bosted idømmes unntaksvis.

Det følger av at utgangspunktet i norsk rett er at barnet skal bo fast hos den ene forelderen og følgelig ha et nærmere fastsatt samvær med den andre forelderen. Det er flere forutsetninger som må være til stede for at retten dømmer delt bosted for barnet. Det er uttalt i tidligere saker omkring dette at foreldrene geografisk må bo i nærheten av hverandre. Barnet må derved kunne fortsette kontakt med sine venner og aktiviteter hos begge foreldrene. Videre legges det vekt på om barnet selv er tilfreds med en situasjon med delt bosted, ved å bo halvparten av tiden hos hver av sine foreldre. Det legges også vekt på om samarbeidet mellom foreldrene er relativt godt.  

Det er uttalt at delt bosted ikke nødvendigvis er en tilfredsstillende ordning for særlig små barn. Dette er begrunnet i barnets behov for stabilitet omkring sin omsorgs- og bosituasjon. Delt bosted kan by på en del utfordringer, også for barnet, da barnet flytter i realiteten annenhver uke. Det kan derved bli mindre stabilt for barnet da barnet må omstille seg på et nytt sted når det er ny uke. Imidlertid må man se hen til det konkrete barnet og ta en vurdering av barnets beste ut fra dette barnets situasjon. 

https://aladvokat.no/blog/2015/06/04/delt-bosted-5050/

 

Det blir sjeldent dømt 50/50 i forhold til hvor mange saker de har oppe i retten. Derfor kalles det unntak. 

 

Anonymkode: e820c...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Klassiker, nei? Nå orket jeg ikke å skrive med egne ord så Googlet raskt opp det som er generelt rundt en barnefordeling. 

Delt bosted idømmes unntaksvis.

Det følger av at utgangspunktet i norsk rett er at barnet skal bo fast hos den ene forelderen og følgelig ha et nærmere fastsatt samvær med den andre forelderen. Det er flere forutsetninger som må være til stede for at retten dømmer delt bosted for barnet. Det er uttalt i tidligere saker omkring dette at foreldrene geografisk må bo i nærheten av hverandre. Barnet må derved kunne fortsette kontakt med sine venner og aktiviteter hos begge foreldrene. Videre legges det vekt på om barnet selv er tilfreds med en situasjon med delt bosted, ved å bo halvparten av tiden hos hver av sine foreldre. Det legges også vekt på om samarbeidet mellom foreldrene er relativt godt.  

Det er uttalt at delt bosted ikke nødvendigvis er en tilfredsstillende ordning for særlig små barn. Dette er begrunnet i barnets behov for stabilitet omkring sin omsorgs- og bosituasjon. Delt bosted kan by på en del utfordringer, også for barnet, da barnet flytter i realiteten annenhver uke. Det kan derved bli mindre stabilt for barnet da barnet må omstille seg på et nytt sted når det er ny uke. Imidlertid må man se hen til det konkrete barnet og ta en vurdering av barnets beste ut fra dette barnets situasjon. 

https://aladvokat.no/blog/2015/06/04/delt-bosted-5050/

 

Det blir sjeldent dømt 50/50 i forhold til hvor mange saker de har oppe i retten. Derfor kalles det unntak. 

 

Anonymkode: e820c...3d6

Dette var mine ord. Står ikke i linken, men å kalle det klasikker er å overdrive så i det grader, for det er lang i fra realiteten til foreldre med betent forhold som ikke klarer å samarbeide og som bruker barn i konflikten sin. De legger grunnlaget for at 50/50 ikke er på sin plass i sin kamp når ting blir såpass drøyt. 

Uenigheter er helt vanlig, men det finnes grenser. 

Anonymkode: e820c...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2019 den 13.16, AnonymBruker skrev:

Det går ikke opp, han må ha annen hver uke på slikt om han skal ha det. Jeg har større prosent enn han. 

Anonymkode: 482b9...576

Om du har barnet mest så syns jeg du skal la far få ta med barnet på svømming. Det er VELDIG POSITIVT for barnet at det har kontakt med begge omsorgspersonene hyppig når det er så ungt, ellers kan far fort bli litt fremmend .

svelg egoistiske/ hevnaktige holdninger og gjør det som er best for barnet . Svømming er bra - kontakt m far i din periode er bra - og du får litt barnefri - som sikkert er bra det også

Anonymkode: b2095...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2019 den 13.27, AnonymBruker skrev:

Han vil aldri tilpasse seg. Jeg får ikke med barnet i bursdag til mine om det er en av hans dager. Han nekter å kjøpe klær eller sko som kan havne hos meg. Vi må ha en detaljert og låst avtale fra mekling. All enighet foregår i mekling fordi han blir så sint av å snakke med meg uten en tredjepart tilstedet. 

Anonymkode: 482b9...576

Eh... hvis far kun har annen hver helg og en dag i uka så kan jeg god forstå at han ikke vil gi av "sin " tid - og likevel føle at han har rett til å ta av "din" tid. Om du har barnet 60% og mottar bidrag barnetrygd etc så skal du kjøpe klær som barnet kan ha hos far - ikke motsatt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2019 den 13.54, AnonymBruker skrev:

Akkurat babysvømming ville jeg strukket meg langt for å få til. Men jeg hadde ikke latt far gå i mine uker, spesielt ikke dersom han er så vanskelig som du beskriver i denne tråden. Men babysvømming går dere på for barnet sin skyld, ikke fordi far har lyst. Dersom du klarer å stokke om uken en periode, slik at dere både får matet kaniner (også en kjempefin aktivitet, barnet ditt er heldig!) og gått på svømming i lag, hadde du gjort barnet ditt en stor tjeneste. Alternativt får du avtale med far at dere deltar på babysvømming et annet semester. 

Anonymkode: 99e7a...866

Selv ikke hvis du hadde barnet mer enn eksen- og du visste at disse møtene mellom far og barn ga et så lite barn store fordeler når barnet skulle være hos far hele helger?

trist når mødre setter egne behov forran barnas - selv når det egentlig er vinn -vinn

Anonymkode: b2095...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...