AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #1 Skrevet 12. august 2019 Jeg har jobbet i vikariat i mange år, men fikk nylig tilbud om fast stilling da noen gikk av med pensjon. Stillingen innebærer lederansvar og lederlønn. Problemet er at det er en annen ansatt på huset som også søkte stillingen, men som ble forbigått av meg. Vedkommende har uoffisielt vært arvtager til denne stillingen, men av grunner jeg ikke vet ønsker ikke sjefen å ha h*n der. Denne ansatte har nok fortrinnsrett over meg, og har beint ut lovet krig. Jeg blir litt stresset av dette. Sjefen er på ferie nå så jeg får ikke spurt hva som egentlig foregår. Jeg skjønner at loven må følges, men det er vel uansett sjefen min som har gjort en feil her, og ikke noe jeg kan lastes for? Anonymkode: de7a8...86d 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #2 Skrevet 12. august 2019 Hvis den andre ansatte har fortrinnsrett og ble forbigått, så håper jeg vedkommende lager et helvete. Er så lei sjefer som bryter AML. Det er jo ikke du som har gjort noe galt, men det kan nok komme til å gå utover deg i prosessen likevel. Anonymkode: 4d02f...bbb 22
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #3 Skrevet 12. august 2019 Hvis det er gjort noen feil, er det arbeidsgiver sitt ansvar! Gratulerer med jobb, håper det løser seg 😀 Anonymkode: 67d1a...646 4
Gjest Fjeud Skrevet 12. august 2019 #4 Skrevet 12. august 2019 Det er ikke noe lov om at en spesifikk ansatt må ha stillingen. I det offentlige skal den mest egnede få stillingen, men det er flere variabler som inngår i konseptet egnethet, ikke bare ansiennitet.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #5 Skrevet 12. august 2019 Først og frems: Gratulerer med jobbtilbud. Det er noen som ønsker deg til stillingen. Det er trist når slike ting skjer. Selv om det er vanskelig, så prøv å ikke ta det personlig. Dette må sjefen din ordne opp i, er jo denne personen som evt har tatt feil. Men hadde jeg vært deg ville jeg tatt kontakt med tillitsvalgt og fagforbundet ditt så du kan få hjelp med hva som er dine rettigheter her Anonymkode: 70e69...f22 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #6 Skrevet 12. august 2019 Sjefen har lov å ansette den som han/hun synes er best egnet og kvalifisert. Du har søkt og fått jobben på rettvis måte. Anonymkode: 19ed8...24a 8
SunnivaOslo Skrevet 12. august 2019 #7 Skrevet 12. august 2019 Hvis vedkommende lover krig så gi hen krig. Det er vel slik oppførsel som er en av grunnene til at hen ble valgt bort. 18
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #8 Skrevet 12. august 2019 Dette er ikke din krig. Den er det sjefen din som skal i. Anonymkode: cfa0e...6a7 7
Faria Skrevet 12. august 2019 #9 Skrevet 12. august 2019 Hvis den personen lager bråk med deg så bare si vennlig men bestemt at det ikke er opp til deg, så den må ta det med sjefen. 8
Gjest kaninen Skrevet 12. august 2019 #10 Skrevet 12. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis den andre ansatte har fortrinnsrett og ble forbigått, så håper jeg vedkommende lager et helvete. Er så lei sjefer som bryter AML. Det er jo ikke du som har gjort noe galt, men det kan nok komme til å gå utover deg i prosessen likevel. Anonymkode: 4d02f...bbb Fortrinnsrett på lederstillinger istedenfor å følge skikkethet? Det kunne blitt morro mange steder tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #11 Skrevet 12. august 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis den andre ansatte har fortrinnsrett og ble forbigått, så håper jeg vedkommende lager et helvete. Er så lei sjefer som bryter AML. Det er jo ikke du som har gjort noe galt, men det kan nok komme til å gå utover deg i prosessen likevel. Anonymkode: 4d02f...bbb Jeg er spent på hvor i AML du finner at en allerede fast ansatt har fortrinnsrett til lederstilling på et nivå over sitt eget. Anonymkode: cc737...523 15
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #12 Skrevet 12. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er spent på hvor i AML du finner at en allerede fast ansatt har fortrinnsrett til lederstilling på et nivå over sitt eget. Anonymkode: cc737...523 Hvis det skulle ha styrt hvem som ble leder så hadde det vært mye rart i ledelsen rundt om kring. Da har det liksom bare vært å holde ut lenge nok så hadde man endt opp som toppleder. Anonymkode: cfa0e...6a7 10
Tiuren Skrevet 12. august 2019 #13 Skrevet 12. august 2019 Det finnes ingen fortrinnsrett på en jobb, men i noen offentlige virksomheter er det en praksis for ansinnitet gir lederjobb. Vedkommende føler seg forbigått, jeg vill latt henne(?) ta krigen til alle mulige instanser. Faktisk ville jeg, med mindre sjefen din er uenig, oppfordret vedkommende til det ... La vedkommende kjempe seg tom med andre en deg, advokater er dyrt. 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #14 Skrevet 12. august 2019 TS her! Veldig beroligende svar, jeg håper dere har rett! Dette er et varehus, så det er ikke slik at lederansvaret er så veldig alvorlig, om jeg kan si det på den måten. Jeg nevnte det først og fremst for å vise at det vil innebære en slags forfremmelse for min kollegas del, i tillegg til litt høyere lønn selvfølgelig. Men det er klart jobben har en god del mer ansvar enn det noen av oss har akkurat nå, med flere møter og mer B2B-kontakt. Jeg har ikke sjekket opp i det selv, men alle sier at h*n har rett til jobben fordi h*n har jobbet der i mange år, og at dette er noe som er nærmest udiskutabelt. Fortrinnsretten trumfer visst alt i følge samtlige på arbeidsplassen min. Når jeg googler det finner jeg jo lite om det, men for alt jeg vet kan det hende kjeden jeg arbeider for følger et eget reglement? Anonymkode: de7a8...86d
Gjest Fjeud Skrevet 12. august 2019 #15 Skrevet 12. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her! Veldig beroligende svar, jeg håper dere har rett! Dette er et varehus, så det er ikke slik at lederansvaret er så veldig alvorlig, om jeg kan si det på den måten. Jeg nevnte det først og fremst for å vise at det vil innebære en slags forfremmelse for min kollegas del, i tillegg til litt høyere lønn selvfølgelig. Men det er klart jobben har en god del mer ansvar enn det noen av oss har akkurat nå, med flere møter og mer B2B-kontakt. Jeg har ikke sjekket opp i det selv, men alle sier at h*n har rett til jobben fordi h*n har jobbet der i mange år, og at dette er noe som er nærmest udiskutabelt. Fortrinnsretten trumfer visst alt i følge samtlige på arbeidsplassen min. Når jeg googler det finner jeg jo lite om det, men for alt jeg vet kan det hende kjeden jeg arbeider for følger et eget reglement? Anonymkode: de7a8...86d Om kjeden du jobber i har egne interne regler blir situasjonen selvfølgelig annerledes, men da er det i så tilfelle veldig rart at sjefen har ansatt deg. Det mest sannsynlige er at de andre ansatte ikke har den fjerneste ide om hva de snakker om, og at du ikke har noe å uroe deg for.
Tiuren Skrevet 12. august 2019 #16 Skrevet 12. august 2019 12 minutter siden, Fjeud said: Om kjeden du jobber i har egne interne regler blir situasjonen selvfølgelig annerledes, men da er det i så tilfelle veldig rart at sjefen har ansatt deg. Det mest sannsynlige er at de andre ansatte ikke har den fjerneste ide om hva de snakker om, og at du ikke har noe å uroe deg for. Beklager å måtte si dette... Men jeg ville bekymret meg mer om "alle" mente den andre burde fått jobben, en om jusen mete jeg kunne få jobben. Man skal være ganske fast i hodet for å være leder for en flokk som ikke vil ha deg der. Det krever ganske mye å lage et godt lag da. Men det er bare du som kan svare på om det er dette du vil, om du er klar for nye erfaringer 8
Gjest Kritt Skrevet 12. august 2019 #17 Skrevet 12. august 2019 Lederjobber er ikke noe man har krav på etter lang og tro tjeneste. Tror ikke din kollega kommer langt med denne saken her, med mindre det er forhold som ikke kommer frem. Uansett er det arbeidsgivers valg og ansvar, du kan bare ligge lavt.
Gjest Fjeud Skrevet 12. august 2019 #18 Skrevet 12. august 2019 3 minutter siden, Tiuren skrev: Beklager å måtte si dette... Men jeg ville bekymret meg mer om "alle" mente den andre burde fått jobben, en om jusen mete jeg kunne få jobben. Man skal være ganske fast i hodet for å være leder for en flokk som ikke vil ha deg der. Det krever ganske mye å lage et godt lag da. Men det er bare du som kan svare på om det er dette du vil, om du er klar for nye erfaringer Dette er jeg helt enig i. Jeg mente mtp. På det juridiske men utelot å nevne det da jeg tenkte at det sa seg selv ut fra konteksten til kommentaren min.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #19 Skrevet 12. august 2019 Vi har hatt en lignende situasjon på vår arbeidsplass. Sjefen sa at i stillingen som ble lyst ut, sto det spesifikt at de kom til å se på hvem personen var, og ikke ansiennitet. Det var snakk om 2 stk, den ene hadde jobbet der lenge (lærling og vikariat), men har flere holdninger som gjør at personen aldri kommer til å få fast stilling, og den andre relativt ny, men ekstremt mye bedre i jobben. Stillingen ble lyst ut, men denne andre personen i tankene, og såklart gikk den til h*n. Som jeg skrev så var det veldig klar ut fra annonsen at det ikke kom til å bli tatt hensyn til ansiennitet ol. da vil det ikke juridisk kunne dukke opp problemer. Kan noe lignende ha skjedd her? Anonymkode: 138c0...65b
AnonymBruker Skrevet 12. august 2019 #20 Skrevet 12. august 2019 1 time siden, SunnivaOslo skrev: Hvis vedkommende lover krig så gi hen krig. Det er vel slik oppførsel som er en av grunnene til at hen ble valgt bort. Hvis vedkommende lover krig og går til krig mot DEG, viser det jo bare hvorfor vedkommende ikke burde få stillingen! En person som oppfører seg slik mot en kollega har ingen ting i en lederstilling å gjøre. Man er heller ikke «arvtaker» til en stilling, med mindre det er snakk om en familiebedrift, kanskje... I det offentlige gjelder kvalifikasjonsprinsippet. Hvis dette skjer, må du gå til ledelsen, verneombud og fagforening ASAP. «Krigen» må eventuelt tas der beslutningen ble tatt, nemlig med dem som står bak ansettelsen. Å gå til krig mot deg er 100% uakseptabelt og er brudd på arbeidsmiljøloven. Det må du ikke finne deg i. Anonymkode: db1e5...88e 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå