Gå til innhold

Sæddonor utenom sædbank?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å reise til Danmark... Jeg er 32 år, i full jobb, med stabil inntekt og stabil psyke. Jeg eier hus og bil og ingen gjeld utenom huslån. 

Jeg er lei av festing og singelliv, men finner ingen jeg er villig til å få barn med (bor på et lite sted). Jeg er slank, sunn og attraktiv, men jeg vil ikke risikere å ha et barn som sendes frem og tilbake mellom familier. Derfor har jeg høye krav til en eventuell mann, og derfor er jeg singel. Har datet menn som har vist seg å ha spilleproblemer, rusproblemer og "commitment issues" og nå er jeg lei. Jeg vil heller ha barn alene og gi det en god, stabil oppvekst enn å sende det til en ubrukelig far.

MEN jeg sliter med konseptet sperm donor. Det er skummelt å ikke vite noe som helst om fars personlighet, gemytt, arv osv. 

Er det noe alternativ. Finnes det en arena hvor man kan treffe vedkommende og evt. skrive kontrakt på at han kun er donor og ingenting mer?

Anonymkode: 5227e...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samboer og jeg (vi er to damer) var heller ikke komfortabel med donor da vi begynte å snakke om barn, særlig ikke fordi samboer har et barn fra før med en mann. Vi brukte lang tid på research men kom frem til at donor med utvidet profil er et ganske godt alternativ. Dette alternativet finner du hos cryos for eks.

Her får du se bilder fra donor var barn, hva slags utdannelse han har, hva han liker etc. I tillegg får du lese et personlig brev fra donor og du får høre stemmen hans.

Barnet kan få mer info og til og med kontakte han etter fylte 18.

For oss var dette det perfekte alternativ. Vi har noe å vise og fortelle døtrene våre om de lurer på noe (våre døtre er fra samme donor) og vi fikk muligheten til å velge en donor som vi begge følte var en god match.

Det finnes selvsagt måter å gjøre det på privat, men for oss ble det litt for mye styr. 

Lykke til :)

Anonymkode: f721c...ddf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Samboer og jeg (vi er to damer) var heller ikke komfortabel med donor da vi begynte å snakke om barn, særlig ikke fordi samboer har et barn fra før med en mann. Vi brukte lang tid på research men kom frem til at donor med utvidet profil er et ganske godt alternativ. Dette alternativet finner du hos cryos for eks.

Her får du se bilder fra donor var barn, hva slags utdannelse han har, hva han liker etc. I tillegg får du lese et personlig brev fra donor og du får høre stemmen hans.

Barnet kan få mer info og til og med kontakte han etter fylte 18.

For oss var dette det perfekte alternativ. Vi har noe å vise og fortelle døtrene våre om de lurer på noe (våre døtre er fra samme donor) og vi fikk muligheten til å velge en donor som vi begge følte var en god match.

Det finnes selvsagt måter å gjøre det på privat, men for oss ble det litt for mye styr. 

Lykke til :)

Anonymkode: f721c...ddf

Tusen takk for svar!

Tenker dere lite på hvem far er? Jeg må jo bare legge de tankene bort hvis jeg gjør det, og stole på de undersøkelsene sædbankene har. Man vet jo aldri selv om man vet hvem far er. Alle kan jo ha sykdom i genene.

Anonymkode: 5227e...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok prøvd litt mer. Det er tungt å være aleneforelder.  Been there done that.

Anonymkode: 30f4d...845

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar!

Tenker dere lite på hvem far er? Jeg må jo bare legge de tankene bort hvis jeg gjør det, og stole på de undersøkelsene sædbankene har. Man vet jo aldri selv om man vet hvem far er. Alle kan jo ha sykdom i genene.

Anonymkode: 5227e...d85

Cryos er en seriøs spermbank, og donorene deres har hatt en skikkelig helsesjekk. Med utvidet profil får du også vite alder på hans foreldre, besteforeldre og søsken, og ev om de har noen sykdommer. 

Vi syns det var vanskelig siden vi allerede har et barn med en far som vi kjenner godt, men samtidig er det jo vi to som skulle bli foreldre, som to mødre. Vi fant ut at informasjonen om donor og det faktum at barna kan kontakte han som voksen er bra nok for oss. 

Vi har andre, mannlige forbilder som er  tilstede i våre døtres liv, bla. far til bonusbarnet :) 

Anonymkode: f721c...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det en arena hvor man kan treffe vedkommende og evt. skrive kontrakt på at han kun er donor og ingenting mer?

I Norge vil ikke en slik kontrakt være gyldig. Denne 'donoren' kan da når som helst komme og kreve samvær, og du kan når som helst kreve barnebidrag.

Anonymkode: 7cceb...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kaldt å lage barn på den måten, skjønner godt det ikke er tillatt i Norge.

Anonymkode: f79ac...247

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar!

Tenker dere lite på hvem far er? Jeg må jo bare legge de tankene bort hvis jeg gjør det, og stole på de undersøkelsene sædbankene har. Man vet jo aldri selv om man vet hvem far er. Alle kan jo ha sykdom i genene.

Anonymkode: 5227e...d85

Når du har bestemt deg, så tror jeg du kommer til å slå deg til ro med at ting er som de er!

Jeg kan bruke veldig lang tid på å bestemme meg for ting, mye om og hvis og kanskje... Men når jeg først har bestemt meg, så ser jeg meg ikke tilbake! 😉

(Og man kan jo strengt tatt få fæle sykdommer selv om genene er tilsynelatende friske og perfekte..)

Hadde jeg vært singel og barnløs  i 30-åra, så hadde jeg definitivt tatt meg en tur til Danmark selv!

MEN jeg synes du bør drøye det noen år til! Hadde ventet til 37ish 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har litt feil fokus. Et barn vil være barnet ditt uansett hvem som er faren. Om han har høy utdannelse, eller ingen utdannelse, om han har høy stemme eller dyp stemme burde strengt talt ikke ha en døyt å si. 🙄 Dette føles feil for meg. Som en slags butikk hvor man setter seg ned å velger sperm utifra hva slags barn man ønsker seg. Man blir så klart like glad i barnet sitt, uansett hvem faren er og hvordan han er som person. Om ønske om barn er stort nok, vil jeg tro at dette ikke spiller noen rolle. Men når det er sagt, så er du tross alt bare 32 og har hvert fall 5 år igjen av den tiden hvor du er bruktbar. Det begynner ikke å haste for fylte 37. Det er da det virkelig begynner å gå nedover. 

Anonymkode: 8f582...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...