Gå til innhold

Var Spartanske kvinner tøffe?


Kallis92

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du lurer på mye rart, du...

Anonymkode: 6b0fe...d60

Liker du ikke folk som kan ta vare på seg selv :)  men noe du er interesert i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at greske rike kvinner generelt kunne lese og skrive. I dag regnes vel ikke det som tøft, men det å kunne lese og skrive øker ens selvstendighet. Ser man f.eks på regimer som ønsker å undertrykke kvinner så forbyr de ofte kvinner fra å lære å lese og skrive.

Når det kommer til spartanernes tøffhet så mener jeg også å huske at mye er usikkert. Spartanernes jobbet selv for å bygge opp en mye om deres krigerkultur for å skremme andre fra å angripe Sparta. 

Anonymkode: ea0cc...ad7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Ja de var tøffe, 

Sykt respekt. Skjønner ikke hvorfor feminister bare ikke promoterer dette bare. Problem løst :P men... så er feminisme litt problematisk fordi historisk er de påvirket av religiøs puritanisme "som ikke er spøk" så de er ikke fysisk motivert men mer... abrahamsreligions motivert. Du skal være sterk... sterk som i passet på lol. Istedet for å være fri. Hvis du leser litt tidligere ting som alkoholforbudet "selv om jeg kan skjønne at bedre liv er bra... men bare sier bare utifra historien til den".

Men ja, dette er noe som er gull. Tøff og ingen å kødde med. Sykt bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mener å huske at greske rike kvinner generelt kunne lese og skrive. I dag regnes vel ikke det som tøft, men det å kunne lese og skrive øker ens selvstendighet. Ser man f.eks på regimer som ønsker å undertrykke kvinner så forbyr de ofte kvinner fra å lære å lese og skrive.

Når det kommer til spartanernes tøffhet så mener jeg også å huske at mye er usikkert. Spartanernes jobbet selv for å bygge opp en mye om deres krigerkultur for å skremme andre fra å angripe Sparta. 

Anonymkode: ea0cc...ad7

Å være utdannet kan jeg tenke er en stor fordel generelt. Så kan se på det som en fordel også ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mener å huske at greske rike kvinner generelt kunne lese og skrive. I dag regnes vel ikke det som tøft, men det å kunne lese og skrive øker ens selvstendighet. Ser man f.eks på regimer som ønsker å undertrykke kvinner så forbyr de ofte kvinner fra å lære å lese og skrive.

Når det kommer til spartanernes tøffhet så mener jeg også å huske at mye er usikkert. Spartanernes jobbet selv for å bygge opp en mye om deres krigerkultur for å skremme andre fra å angripe Sparta. 

Anonymkode: ea0cc...ad7

Den eneste bystaten hvor kvinner kunne lære og skrive å lese var Sparta, i Sparta kunne kvinner med like linje med menn ta utdannelse og eie eiendom. Sparta var den eneste bystaten i det vi i dag kjenner som Hellas som ga kvinner frihet. Det var bare i Sparta hvor kvinner fikk utdannelse på lik linje med menn.

Om du tror at man sier at kvinner fra Sparta var tøffe fordi de kunne lese og skrive så tror jeg du skal studere Sparta og samfunnet litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...