Gå til innhold

LIVET ETTER DØDEN


gerotten

Anbefalte innlegg

Jeg har hele livet vært (siden faren min døde da jeg var liten) vært veldig fasinert og nygjerrig på døden.

Hva tror dere skjer etter døden?

Ser vi våre kjære mennesker og dyr igjen på den andre siden?

Hvordan vil det være?

 

Er det noen som har møtt/snakket med avdøde eller kjent nærvær/ opplevd mystiske ting?

Sliter sånn med å takle at min livs første store kjærlighet er død. Det gjør det enda vanskeligere at det var litt anstrengt mellom oss siste årene. Og at jeg ikke vet hva som skjedde, annet enn at han døde brått, sannsynligvis av overdose eller selvmord.

Uvissheten gjør meg gal og jeg savner han sånn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Livet etter døden

Jeg tenker at jeg opphører og eksistere og at det var det. 

Litt surt igrunn, for det er meget mulig at de neste generasjonene finner nøkkelen til nær udødelighet ved hjelp av nanoteknologi, mekaniske organer og reversering av alderdom i cellene. Disse fremskrittene skjer nok ikke i min levealder men muligens i neste, så jeg har akkurat gått glipp av et uendelig liv fordi jeg er født i en eller to generasjoner for tidlig. 

En annen mulighet vil være at man i fremtiden kan laste opp bevisstheten til en datamaskin, men først må vi jo finne ut av hva bevissthet er og det jobber hjerneforskere på spreng med verden over.

Er vi f.eks bare styrt av de samme kjemiske signalene som maur, men på en litt mer sofistikert måte grunnet vår utviklede hjerne?

Er bevissthet bare elektrisitet mellom nevroner og synapser? Nervecellene er jo de som styrer alt av følelser og tanker. Det kan meget vel hende at vår bevissthet bare er elektrisitet/energi som interagerer med omgivelsene og strukturene i hjernen.

Når vi dør så dør jo også nervecellene i hjernen, og om nervecellene dør så forsvinner jo også hele grunnlaget for vår personlighet og alle våre minner, følelser og tanker.  

Jeg tror at ved hjernedød så dør også vår bevissthet, for hvordan kan den leve videre uten hjerneceller til å formulere tanker og refleksjoner. Det gir for meg ikke så mye mening. 

På sett og vis så vil deler av oss fortsette å eksistere, atomene i kroppen vår vil leve videre i en annen form. Men atomer kan ikke tenke. Noen atomer blir kanskje til gress, andre til et stolbein, andre til larver osv osv.

Uansett så tenker jeg at tilværelsen vil bli lik den tilværelsen jeg hadde før jeg ble født : altså at en opphører helt å eksistere til tross for at atomene i kroppen hopper videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dyr gjenoppstår. Mennesker har ånd. Dyrene har bare sjel. Når dyret er dødt, er det ikke mer.

Tror absolutt på to utganger av livet. Enten himmel, eller helvete.

Anonymkode: 77e82...fb3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke dyr gjenoppstår. Mennesker har ånd. Dyrene har bare sjel. Når dyret er dødt, er det ikke mer.

Tror absolutt på to utganger av livet. Enten himmel, eller helvete.

Anonymkode: 77e82...fb3

Mennesker er jo dyr. Det er bare forksjellige arter, og vi er menneskearten i dyreverdenen. Eneste forskjellen er jo hjernekapasitet og DNA, men det er jo også variabelt innen for vår egen dyreart. En gris f.eks har tilnærmet lik hjernekapasitet, IQ og følelsesmøsnter som et 4 år gammelt menneskebarn. Tror du begge kommer til himmelen, helvete eller bare slutter å eksisterer? Når du gjør forskjell slik som du gjør på forskjellige dyrearter (mennesker vs andre dyr), gjør du også forskjell på arter innenfor menneskeheten? Etnisitet, IQ, funksjonshemning? Hva gjør at noen dyr har ånd, og andre ikke?

Anonymkode: babb4...afc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mennesker er jo dyr. Det er bare forksjellige arter, og vi er menneskearten i dyreverdenen. Eneste forskjellen er jo hjernekapasitet og DNA, men det er jo også variabelt innen for vår egen dyreart. En gris f.eks har tilnærmet lik hjernekapasitet, IQ og følelsesmøsnter som et 4 år gammelt menneskebarn. Tror du begge kommer til himmelen, helvete eller bare slutter å eksisterer? Når du gjør forskjell slik som du gjør på forskjellige dyrearter (mennesker vs andre dyr), gjør du også forskjell på arter innenfor menneskeheten? Etnisitet, IQ, funksjonshemning? Hva gjør at noen dyr har ånd, og andre ikke?

Anonymkode: babb4...afc

Nei. Jeg skiller mennesker fra dyr. Jeg tror ikke at mennesker er dyr. Jeg tror heller ikke på evolusjon.

Anonymkode: 77e82...fb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg skiller mennesker fra dyr. Jeg tror ikke at mennesker er dyr. Jeg tror heller ikke på evolusjon.

Anonymkode: 77e82...fb3

😂 ok, da så.. Har du tatt en IQ test hos mensa før?

Anonymkode: babb4...afc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

😂 ok, da så.. Har du tatt en IQ test hos mensa før?

Anonymkode: babb4...afc

Har ikke behov for det nei.

Anonymkode: 77e82...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt OK, -KVELDEN OG Mørkt.

Om jeg har vært bevisstløs av skikkelig narkose, hodeskader, m.m., eller vært ¨død¨ -les hjærtestans. -

INGEN Forskjell, -bare stille og mørkt, ingen ting å frykte :tommelopp:

Evig liv hadde jo vært ett mareritt...

a.

Endret av Sliten&kjørt52
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibelen er helt klar på dette området.

BIBELENS SVAR  

Han utånder* og vender tilbake til jorden.+Den dagen forsvinner hans tanker. -salme 146:4

For de levende vet at de skal dø,+ men de døde vet slett ingen ting. Forkynneren 9:5

Alt du kan gjøre med din hånd, det skal du gjøre med hele din kraft. For i graven,* som du går til, er det verken arbeid eller planlegging eller kunnskap eller visdom. - Forkynneren 9:10

Etter at han hadde sagt dette, la han til: «Vår venn Lạsarus har sovnet,*+ men jeg drar dit for å vekke ham.» 12  Da sa disiplene til ham: «Herre, hvis han sover, kommer han til å bli frisk.» 13  Jesus hadde snakket om at han var død, men de trodde at han snakket om vanlig søvn. 14  Da sa Jesus rett ut: «Lạsarus er død. - Johannes 11:11-14

 

bibelen forteller ingenting om at lasarus hadde vært feks i himmelen eller et annet sted, evt blitt omdannet til en annen livsform eller at lasarus kunne huske noe fra da han var død. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 99.9% sikker på at vi går videre, og at vi går videre til en bedre virkelighet. De 1% kommer av at jeg faktisk ikke har dødd enda i dette livet. Men jeg har opplevd at både dyr og mennesker har vært i nærheten av meg etter at de døde, og det er en helt påtagelig og forskjellig opplevelse fra det å tenke på dem eller prøve å huske hvordan de var. Personen ER der, du føler dem og kan oppfatte det om de vil formidle noe også. Dette gjør at jeg er helt sikker på at de lever videre, og jeg har også lest flere bøker og hørt beretninger støtter det jeg har opplevd.

Noen bøker hvis du liker å lese er:

Døden ga meg livet av Anita Moorjani
Sjelereiser av Michael Newton
Himmelen finnes av Eben Alexander
Livet før livet av Raymond  Moody
Tricia Barker - Angels in the OR

Det finnes også mange youtube-videoer der folk forteller om nær-døden-opplevelser, f.ex. Tricia Barker har en fantastisk kanal der hun har samlet historier. Her forteller hun sin historie om da hun døde og kom tilbake:

Og her er Anita Moorjani sin beskrivelse av himmelen. Jeg har hørt gjennom hele denne lydboken 3-4 ganger, den er fantastisk: 

 

 

Anonymkode: d4f60...a26

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror absolutt på et liv etter døden, at vi går videre, reinkarneres og  blir sendt tilbake som en annen skikkelse. Har alltid hatt den "troen" i meg, og den har blitt sterkere jo mer voksen jeg har blitt. Det finnes så mange mennesker der ute som har hatt nær-døden-opplevelser, og historiene er så like. Det er ingen tilfeldighet.

Har lest en del av Lisa Williams og det er mye interessant der. Skal også lese boka til Jon Schau, hans historie er veldig spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.youtube.com/watch?v=78SkTuk8Zd4

 

Et veldig interessant intervju. Han har forsket på nær døden opplevelser. Det jeg husker fra intervjuet var at mange opplevde forskjellige ting, men at felles for alle var at når de "skulle gå over" måtte de gi slipp på alt på jorden, fordi ellers ville det være vanskelig å gå videre. F.eks om man ikke ønsker gi slipp på huset sitt eller du har mye anger/sinne mot noen ville det være vanskelig å gå videre.

Synes det er ganske befriende å vite at man dør engang. 

Endret av Bose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2019 den 22.34, gerotten skrev:

Hvordan vil det være?

Akkurat likt som før du ble unnfanget. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer faktisk på med dette med reinkarnering... Er det faktisk mulig at mennesker blir reinkarnert til noe annet? Vi ser jo at alle liv er like, på ett sett. Altså alt som lever. Vi er alle ulike 'livsformer', men vi har et liv selvom vi har forskjellige egenskaper og ulemper.

Men hvorfor skulle det være så rart at man da blir til noe annet livsform etterpå? Tanken er litt skremmende. Det er litt trist om det ikke er noe i det hele tatt.

Anonymkode: 45002...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg lurer faktisk på med dette med reinkarnering... Er det faktisk mulig at mennesker blir reinkarnert til noe annet? Vi ser jo at alle liv er like, på ett sett. Altså alt som lever. Vi er alle ulike 'livsformer', men vi har et liv selvom vi har forskjellige egenskaper og ulemper.

Men hvorfor skulle det være så rart at man da blir til noe annet livsform etterpå? Tanken er litt skremmende. Det er litt trist om det ikke er noe i det hele tatt.

Anonymkode: 45002...8ca

I de aller fleste historier jeg har hørt der folk forteller om tidligere liv, så er det liv som mennesker de snakker om. Folk forteller også om liv på andre planeter, men da som intelligente vesener, ikke amøber eller noe sånt. De velger også livene sine selv.

Anonymkode: d4f60...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Søsteren min døde 24 år gammel. Lurer på hvor hun er. 

Anonymkode: a91a3...1af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på sjeler. Når vi dør går sjelen videre til et sted. Vi får en ny oppgave og sjelen går inn i en ny kropp. I neste liv blir man gjenforent med sjelevenner og tvillingflamme. Det er en syklus som aldri tar slutt! Man lever ikke bare en gang så kort for ingenting. Har du noen gang følt en sterk følelse når du møter noen? Det er sjelene som blir gjenforent. Med den tankegangen har jeg en veldig trygg følelse rundt døden og livet. 

Anonymkode: bf50d...81c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RosaMystica-O-P-N
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror på sjeler. Når vi dør går sjelen videre til et sted. Vi får en ny oppgave og sjelen går inn i en ny kropp. I neste liv blir man gjenforent med sjelevenner og tvillingflamme. Det er en syklus som aldri tar slutt! Man lever ikke bare en gang så kort for ingenting. Har du noen gang følt en sterk følelse når du møter noen? Det er sjelene som blir gjenforent. Med den tankegangen har jeg en veldig trygg følelse rundt døden og livet. 

Anonymkode: bf50d...81c

Så du er basically hinduist og tror på reinkarnasjon? Eller altså en variant av dette? Jeg formoder jo at du kun kjøper reinkarnasjon som konsept og ikke vishnu og shiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...