Gå til innhold

Hva er galt med foreldre som lar barna bli overvektige allerede fra småbarnsalder?!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Disse barna vil med all sannsynlighet slite med overvekt og fedme for resten av sitt liv, har stor sjanse for å bli mobbet og utestengt, få ødelagt sin selvtillit pga sin vekt/utseendet, hva svikter så fundamentalt i barneoppdragelsen og kostholdet i disse familiene?! Og hvorfor får det ingen konsekvenser for foreldrene som svikter sine barn fullstendig, ved å la dem spise seg feite, allerede i barnehagen?!? 

Er det noen her som syns dette er greit?!

Anonymkode: b8a6c...d64

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil jo tro at barnehagen reagerer på usunne matpakker? Helsestasjonen må også reagere på de faste kontrollene. 

Anonymkode: cd1fa...ac0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen synes det er greit når det går alt for langt, men mange ser det ikke selv før det har gått for lang. 

Anonymkode: cbf06...87c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil jo tro at barnehagen reagerer på usunne matpakker? Helsestasjonen må også reagere på de faste kontrollene. 

Anonymkode: cd1fa...ac0

Ja, men det skjer jo åpenbart ikke noe likevel, siden disse barna åpenbart er overvektige, mange av dem allerede i barnehagen!?!

Når små gutter på 8-10 år veier nærmere 60 kg og har fått bryster også pga overvekt, har jo noe gått fundamentalt galt.. 

Anonymkode: b8a6c...d64

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ingen synes det er greit når det går alt for langt, men mange ser det ikke selv før det har gått for lang. 

Anonymkode: cbf06...87c

Ser det ikke?!? Dette er jo barna, det kjæreste man har, og kan få, i livet!?!

Anonymkode: b8a6c...d64

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser det ikke?!? Dette er jo barna, det kjæreste man har, og kan få, i livet!?!

Anonymkode: b8a6c...d64

Undersøkelser viser faktisk det - de ser ikke at egne barn er overvektige. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner hva du tenker TS, og som en som ble overvektig som barn har jeg tenkt mye selv på hvorfor det ble sånn. 

Svaret jeg har landet på er at for min del utviklet jeg et usunt forhold til mat pga ting som var vanskelig i min oppvekst, blant annet alkoholiserte foreldre, vond skilsmisse, osv. 

Mange prøvde å regulere kosten min, og jeg visste etterhvert også hvordan jeg burde spise, men det ble bare symptombehandling. Problemet var at jeg ikke hadde noen andre måter å håndtere vonde følelser på og tydde til mat, til tross for streng kostregulering fra mine foreldre.

Dette var bare min historie. Men jeg tror at det er veldig mange sammensatte grunner til at mennesker er overvektige, og at det oftest er underliggende årsaker - ikke nødvendigvis dårlig kunnskap om kosthold.

 

Anonymkode: 92acf...d1b

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel mer om mangel på kunnskap - de tror de spiser «sunt», men så er det gjerne enorme mengder i forhold til hva som er normalt, og for ofte. Det kombinert med gener

Anonymkode: d6358...591

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært endel av mammapolitiet, men å la små barn spise seg feite er jo helt på lik linje med all annen omsorgssvikt, i likhet med seksuelle overgrep, psykisk og fysisk vold,det handler om å ødelegge barns liv fra tidlig alder av...helt forferdelig bare!! Hvorfor gjør ikke bhg/helsestasjon el noe som helst for å stoppe dette?!?

Anonymkode: b8a6c...d64

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det handler vel mer om mangel på kunnskap - de tror de spiser «sunt», men så er det gjerne enorme mengder i forhold til hva som er normalt, og for ofte. Det kombinert med gener

Anonymkode: d6358...591

Har aldri sett feite barn sammen med slanke foreldre! Men er dette greit uansett, å ødelegge sine egne barn pga egen overvekt og dårlige matvaner?!

Anonymkode: b8a6c...d64

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mariss@68 said:

Undersøkelser viser faktisk det - de ser ikke at egne barn er overvektige. 

Høres jo helt sinnsykt ut i så fall!!

Anonymkode: b8a6c...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser det ikke?!? Dette er jo barna, det kjæreste man har, og kan få, i livet!?!

Anonymkode: b8a6c...d64

Hvordan kan du være sjokkert? Når folk kan mishandle barn og drive med omsorgssvikt så vil jeg påstå det er større sjanse for å mislykkes i matveien som forelder. 

Anonymkode: cbf06...87c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke. Jeg har en søster som er flinkere med kosthold, oppdragelse og husarbeid enn jeg er (i mine øyne) og alle hennes barn har vært for store frem til tenårene. Altså, såpass at helsestasjon, foreldre og leger har reagert. 

Mine er streker og spiser gjerne nugatti på både tirsdag og onsdag. Mine er noe mer aktive fra naturens side, og jeg har vært "sjalu" på både roen i hjemmet, fokus ved lekser og andre ting som skiller seg fra hennes barn til mine man en gang. 

Jeg har alltid tenkt at hennes rolige barn, og mine "tivoliunger" har hatt mer å si enn kosthold. Mine har like mye tilbud om junk og godteri, sikkert mer, enn hennes. Men mine har aldri tid til å sitte stille og spise lørdagsgodtet, eller andre godterier. Det finnes jo spill, ball, trampoline, huske, sykkel og alle de andre morsomme tingene å drive med i stedet for å se tv eller nettbrett. 

Og det er ikke mi fortjeneste. Jeg er sofaslave. 

Så I noen tilfeller er det nok endel i barnas personlighet også, noen er mer rolige, mer glad i mat, forsyner seg flere ganger og andre må trues i en halvtime for å spise opp én brødskive til frokost. 

Anonymkode: f6395...971

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri sett feite barn sammen med slanke foreldre! Men er dette greit uansett, å ødelegge sine egne barn pga egen overvekt og dårlige matvaner?!

Anonymkode: b8a6c...d64

Sier seg jo selv at vane og holdning ofte føres videre. Vi har også mye større tilgjengelighet på usunn mat og sukker. Mindre aktivitet med stillesittende teknologi gjør ikke akkurat ting enklere for de som ikke tar kosthold på alvor. 

Anonymkode: cbf06...87c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo omsorgssvikt som du sier og veldig trist 😞

Anonymkode: 81ede...024

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere større barn med slanke foreldre, men det har ofte en sammenheng. Store barn, store foreldre, men enkelte jeg har hørt snakke klarer ikke å skille valpefett i fra fedme. Mange blir slanke når de plutselig strekker seg.

Min far har anlegg, min mor er syltynn. Faren min slanket seg i ungdommen og besteforeldrene mine var halvstore. Vi barna hadde samme kosthold og maks 3 år skiller oss 4. Vi har forskjellige kropper, også når vi har barn. Sikkert noen som så på broren min som feit, men han er ikke stor i dag. Jeg er større, men det er pga latskap, sukker og hurtigmat, men jeg raser raskt ned i vekt når jeg starter å trene. Søsteren min tar ikke like lett av så hun strever mer. 

Anonymkode: cbf06...87c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er veldig vanskelig å nekte et barn mat. Det skjønner vel du også? 

Barn som har stor apetitt eller ikke kjenner ordentlig på metthet kan spise så sunt som bare det - men det er ofte mengdene som er problemet, og det er kanskje nettopp mengden som er vanskeligst?

"mamma! Jeg er sulten" "nei du får ikke (mer) mat" - det sitter nok langt inne for veldig mange. 

Anonymkode: 79bdd...fb7

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er veldig vanskelig å nekte et barn mat. Det skjønner vel du også? 

Barn som har stor apetitt eller ikke kjenner ordentlig på metthet kan spise så sunt som bare det - men det er ofte mengdene som er problemet, og det er kanskje nettopp mengden som er vanskeligst?

"mamma! Jeg er sulten" "nei du får ikke (mer) mat" - det sitter nok langt inne for veldig mange. 

Anonymkode: 79bdd...fb7

Nei det handler bare om å gi barn riktig mat, når de er sulten!!

Ingen barn blir feite av å spise fisk og grønnsaker, det burde du også vite!!

Og gi barna kjeks og snacks, når de e sulte, er omsorgssvikt så det holder!!!

Anonymkode: b8a6c...d64

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er veldig vanskelig å nekte et barn mat. Det skjønner vel du også? 

Barn som har stor apetitt eller ikke kjenner ordentlig på metthet kan spise så sunt som bare det - men det er ofte mengdene som er problemet, og det er kanskje nettopp mengden som er vanskeligst?

"mamma! Jeg er sulten" "nei du får ikke (mer) mat" - det sitter nok langt inne for veldig mange. 

Anonymkode: 79bdd...fb7

Enig. Man har ansvar å passe på, men alle er forskjellige og jeg vet hvordan foreldrene mine passet på den ene broren min. Godt mulig folk trodde foreldrene mine ikke tok ansvar, men det var ikke tilfelle. Jeg har ikke bunn når jeg spiser, men forbrenning som hjelper på. Jeg sliter med overspising selv om det ikke kan ses. Jeg kan spise en boks med is, en sjokoladeplate og en pose smash på en kveld uten å bli kvalm. Middag kan jeg spise tre ganger til dagen uten problem og knø i meg diverse ilp. Av dagen. 

Faren min er akkurat lik på magemål, men aldri hatt god forbrenning så han må alltid passe på. Og cred til han som klarer det når han sjeldent kjenner metthetsfølelse. 

Anonymkode: cbf06...87c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ble sykt tjukk som spedbarn, jeg produserte bra melk og hun sugde godt i seg. Det satt igjen lenge. 

Helt fra to-årsalderen har jeg derfor vært ekstremt bevisst på kosthold og aktivitet. Snacks er agurk og paprika, ikke banan og smoothies som andre barn får, men kan jo ikke nekte henne mer mat når hun er sulten. Vi spiser sunn mat.

Og det er jo dessverre is og kaker i bursdager etc. 

Vi er aktive hver dag etter barnehage og i helger. 

Hun er nå fem, ikke overvektig lenger men kraftig og pluggete - etter tre års iherdig jobbing fra min side! 

Jeg kan forestille meg at det må være utrolig vanskelig for dem som ikke har kunnskap og/eller kapasitet til å følge opp slik jeg gjør. 

 

Anonymkode: 6fda8...647

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...