Gå til innhold

"alle" hakker på oppdragelsen min


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må bare få ut frustrasjonen her. Her om dagen snakket jeg med moren min angående dattera mi. Jeg trengte litt råd, for hun har vært veldig viljesterk i det siste. 

Og sa sier moren min "ja hun får jo stort sett gjøre som hun vil, gjør hun ikke..? Tenkte på grensesetting".. Hun har sagt dette et par ganger før. 

Men det er jo ikke sant. Vi har tilbragt mye tid sammen, så hun burde jo ha sett det til nå. 

Det er ting hun må, om jeg må bruke fysisk makt. Pusse tenner, dusje, kle på seg, skifte.. Har vi det travelt, må jeg bare gjøre det. Har vi god tid, finner jeg ofte på en god løsning. Men hvis ungen hadde fått bestemme, hadde hun gått i samme pysj hele uka, nugatti i håret og hull i tennene. 

Jeg blir så provosert. Også er det familien til mannen min som stadig sier at "oj hun legger seg så tidlig!", "bare sunn mat, gi henne litt kjeks".. (hun legger seg kl 2000, og må spise middag før dessert. Og vi har ofte dessert). 

Jeg er usikker på meg selv og tar dette innpå meg. Jeg har rutiner, og tels det virkelig, får jeg ting til å skje. Men jeg bruker tid på å lytte etter hva dattera mi faktisk vil, og mange ganger vil hun f. Eks. Ikke pusse tenner fordi hun vil leke. Og da sier jeg at vi pusser først, og leker etterpå. Det går som oftest greit. Vi bruker tilknytningsomsorg osv.. 

Dattera vår er snart 2.5, foran andre er hun stille, sjenert og blir etter en stund varm i trøya,men viser ikke sinte følelser osv.. Hjemme med meg, er det hele følelsesspekteret.

Jeg blir bare så provosert, for hvorfor skal de hakke på hvordan jeg er med jenta mi. For foreldrene mine tenker jeg at jeg er for slækk, men for svigers er jeg Stalin. 

Hvordan skal jeg tilnærme meg dette :(

Anonymkode: 30859...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville bedt moren min komme med eksempler når hun kommer med slike uttalelser. 

Anonymkode: 37f39...e05

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du slutter å høre på alle og velger å stole på deg selv. Hvis du blir så usikker så kanskje du føler at du gjør noe feil innerst inne. 

Jeg hadde reagert på det at barnet fikk leke etter pussing av tenner. Da er det leggetid her hjemme. For utenforstående virker det jo som at jenta de får viljen sin.   Forbereder du jenta de før du avbryter leken?  Eller bryter bare inn å sier at nå er det pussing?

 

Anonymkode: f46e6...f6f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du slutter å høre på alle og velger å stole på deg selv. Hvis du blir så usikker så kanskje du føler at du gjør noe feil innerst inne. 

Jeg hadde reagert på det at barnet fikk leke etter pussing av tenner. Da er det leggetid her hjemme. For utenforstående virker det jo som at jenta de får viljen sin.   Forbereder du jenta de før du avbryter leken?  Eller bryter bare inn å sier at nå er det pussing?

 

Anonymkode: f46e6...f6f

På kvelden går pussing fint, litt dårlig formulert av meg, men det er morgenpussen jeg siktet til. Og ja, forbereder og gjør alt "riktig". 

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville bedt moren min komme med eksempler når hun kommer med slike uttalelser. 

Anonymkode: 37f39...e05

Får bare gjøre det. 

Anonymkode: 30859...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ikke er helt enkelt, må du bare prøve å være trygg i dine egne valg. Hvis du gjør som dine foreldre sier, er det galt for svigers, og gjør du som svigers sier er det galt for foreldrene dine. Så noen vil hakke på deg uansett. Og jeg hører jo at du selv syns det du gjør stort sett er rett, sånn egentlig :) 

Det vil alltid være noen som er uenig i barneoppdragelsen. Det finnes mer og mindre smarte ting å gjøre, og selvfølgelig ting som er helt ugreit, men alt i alt finnes det flere riktige valg, og mange veier til Rom her. Har du noen i familie/omgangskrets som kommer med mer nyanserte forslag hvis du spør om råd? Som klarer å la være å hevde at det de selv gjør/gjorde, er det eneste rette? I så fall, prøv å hold deg til å søke råd og støtte hos dem. 

Jeg må også lukke ørene og bare nikke og smile til besteforeldregenerasjonen noen ganger. Mannen og jeg snakker sammen om hvordan vi gjør det med oppdragelse, så det gjør det jo lettere å stå stødig i våre valg. Det kan også godt hende at det er en idé å ta opp hvordan du opplever det, at du opplever å bli hakket på. Jeg snakket med mine foreldre om det, og de forstod (mamma hadde egentlig hatt det på samme måte med min farmor :P).

Anonymkode: f9086...a10

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens barn får lov til å gjøre akkurat som de vil, siden foreldrene kun ser på seg selv som tilskuere til det barna deres driver med.

Her har nok din mor fullstendig rett.

Anonymkode: 21397...e89

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dagens barn får lov til å gjøre akkurat som de vil, siden foreldrene kun ser på seg selv som tilskuere til det barna deres driver med.

Her har nok din mor fullstendig rett.

Anonymkode: 21397...e89

Jaha? Har du noe belegg for denne påstanden? Jeg trodde ikke mitt barn fikk lov til å gjøre akkurat som det vil, men du har sikkert rett. Du kjenner jo tross alt alle dagens barn 🙄

Til TS: Jeg vet at det er vanskelig, men du er bare nødt til å lære deg å stole på deg selv og la sånne kommentarer prelle av. Også er det selvfølgelig lov til å si ifra om at du synes det er slitsomt. 

Anonymkode: ac40e...aab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du gjør en god jobb.

Nikk og smil til besteforeldre, de kan du aldri gjøre tilfreds uansett🙂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaha? Har du noe belegg for denne påstanden? Jeg trodde ikke mitt barn fikk lov til å gjøre akkurat som det vil, men du har sikkert rett. Du kjenner jo tross alt alle dagens barn 🙄

Til TS: Jeg vet at det er vanskelig, men du er bare nødt til å lære deg å stole på deg selv og la sånne kommentarer prelle av. Også er det selvfølgelig lov til å si ifra om at du synes det er slitsomt. 

Anonymkode: ac40e...aab

Det et jo bare å se rundt seg i samfunnet, det er jo ikke en eneste forelder lenger som sier "nå Kari og Ola skal vi reise hjem, det er leggetid" e.l. Det er jo mer i duren "Kari og Ola om en halvtime må vi reise hjem, etter 30 min: synes dere det er greit å reise hjem nå?dere kan leke mer med Per en annen dag..... osv osv. Altfor redd for å være litt strenge og bestemte i dagens samfunn dessverre. 

Anonymkode: faab7...d8c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det et jo bare å se rundt seg i samfunnet, det er jo ikke en eneste forelder lenger som sier "nå Kari og Ola skal vi reise hjem, det er leggetid" e.l. Det er jo mer i duren "Kari og Ola om en halvtime må vi reise hjem, etter 30 min: synes dere det er greit å reise hjem nå?dere kan leke mer med Per en annen dag..... osv osv. Altfor redd for å være litt strenge og bestemte i dagens samfunn dessverre. 

Anonymkode: faab7...d8c

Tror det sier mest om hva slags mennesker du henger med. Jeg sier "Nå skal vi reise hjem, det er leggetid". Og det gjør alle jeg kjenner med barn også. Hvis du skal være så generaliserende som du er her er du nødt til å bevise påstandene dine. Det holder ikke å si "det er bare å se seg rundt", for når jeg ser meg rundt ser jeg flinke (og bestemte) foreldre som setter tydelige grenser samtidig som de ser og respekterer barna sine. "Samfunnet" er relativt...

Anonymkode: ac40e...aab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror det sier mest om hva slags mennesker du henger med. Jeg sier "Nå skal vi reise hjem, det er leggetid". Og det gjør alle jeg kjenner med barn også. Hvis du skal være så generaliserende som du er her er du nødt til å bevise påstandene dine. Det holder ikke å si "det er bare å se seg rundt", for når jeg ser meg rundt ser jeg flinke (og bestemte) foreldre som setter tydelige grenser samtidig som de ser og respekterer barna sine. "Samfunnet" er relativt...

Anonymkode: ac40e...aab

De fleste foreldre i dag mener jo de gjør alt rett og benekter sin egen og andre sin inkonsekvente oppførsel overfor barna sine. Nei jeg gjør ikke sånn og ingen rundt meg, for så i neste øyeblikk si noe nøyaktig som jeg beskrev i forrige innlegg. 

Anonymkode: faab7...d8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste foreldre i dag mener jo de gjør alt rett og benekter sin egen og andre sin inkonsekvente oppførsel overfor barna sine. Nei jeg gjør ikke sånn og ingen rundt meg, for så i neste øyeblikk si noe nøyaktig som jeg beskrev i forrige innlegg. 

Anonymkode: faab7...d8c

Men kjære deg, hva vet du egentlig om "de fleste foreldre" og "alle dagens barn"??  La meg gjette, du har ikke barn selv, men du har en søster, en svigerinne og to kamerater med barn og så vet du plutselig alt om de fleste foreldre og alle barn i dagens samfunn? Slutt med denne generaliseringen din. Alle foreldre jeg kjenner er flinke, tydelige, konsekvente, grensesettende, forståelsesfulle, kjærlige og tar mye tyngre på ansvaret som ligger i foreldrerollen enn generasjonen før. 

Anonymkode: ac40e...aab

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som om du gjør det riktig. Jeg gjør det ganske likt, har en meget viljesterk 3-åring. I oppdragelsen til min datter lar jeg henne av og til få valg ("vil du ha den røde eller grønne lua på i dag?"). Mange synes det er feil, men jeg lar henne også få påvirke litt i hverdagen. Dette gjelder jo absolutt ikke alt, men småting. 

Jeg tror det viktigste du kan gjøre er å være trygg på deg selv og tenke at du gjør det riktig. 

Anonymkode: 7efe9...aea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men kjære deg, hva vet du egentlig om "de fleste foreldre" og "alle dagens barn"??  La meg gjette, du har ikke barn selv, men du har en søster, en svigerinne og to kamerater med barn og så vet du plutselig alt om de fleste foreldre og alle barn i dagens samfunn? Slutt med denne generaliseringen din. Alle foreldre jeg kjenner er flinke, tydelige, konsekvente, grensesettende, forståelsesfulle, kjærlige og tar mye tyngre på ansvaret som ligger i foreldrerollen enn generasjonen før. 

Anonymkode: ac40e...aab

Nope har barn selv, og alt det andre du antar er også feil. Bare vent å se når kommende generasjon er voksne hvordan de vil takle samfunnet. Dagens foreldre tar altfor mye ansvar for barna, såpass at de ikke vil klare motgang. Og hersketeknikker som kjære deg er idioti. 

Anonymkode: faab7...d8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir bare så provosert, for hvorfor skal de hakke på hvordan jeg er med jenta mi. For foreldrene mine tenker jeg at jeg er for slækk, men for svigers er jeg Stalin. 

Jeg tenker at du får gjøre så godt du kan og så kan de ha sine meninger. Jeg vet at min svigermor er irritert på måten jeg gjør ting på, men det er ikke alltid så lett med en gutt som feks hater overganger. Da må jeg ofte gjøre ting for han, og han er ikke så flink til å gjøre ting selv.  Tror ikke svigermor har sagt en eneste gang at hun er glad i barna til dem. Så folk er forskjellig type omsorgspersoner.

Anonymkode: d519f...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jaha? Har du noe belegg for denne påstanden? Jeg trodde ikke mitt barn fikk lov til å gjøre akkurat som det vil, men du har sikkert rett. Du kjenner jo tross alt alle dagens barn 🙄

Til TS: Jeg vet at det er vanskelig, men du er bare nødt til å lære deg å stole på deg selv og la sånne kommentarer prelle av. Også er det selvfølgelig lov til å si ifra om at du synes det er slitsomt. 

Anonymkode: ac40e...aab

Det er jo bare å se ute i butikker og kjøpesenter det. Ungene herjer rundt mens foreldrene bare ser på uten å gjøre noe. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett små barn herje i rulletrapper mens mor og far ser på, uten å gjøre eller si noe.

Anonymkode: 21397...e89

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jaha? Har du noe belegg for denne påstanden? Jeg trodde ikke mitt barn fikk lov til å gjøre akkurat som det vil, men du har sikkert rett. Du kjenner jo tross alt alle dagens barn 🙄

Til TS: Jeg vet at det er vanskelig, men du er bare nødt til å lære deg å stole på deg selv og la sånne kommentarer prelle av. Også er det selvfølgelig lov til å si ifra om at du synes det er slitsomt. 

Anonymkode: ac40e...aab

Det er jo bevist opp og ned og i mente at dagens barn i for stor grad får bestemme selv. De får et nivå av beslutninger lagt på seg som de ikke har kompetanse til. En 2-åring, feks som får velge når hen vil legge seg vil fort og effektivt nå beslutningsutmattelse og bli stresset. 

Så dagens foreldre gjør det, sånn generelt, feil. De påfører barne sine et enormt stress og kaller det «medbestemmelse» selv om alle eksperter enes i at små barn har ekstremt lav beslutningskompetanse. Og i like stor grad som når det kommer til klima og bompenger tror voksne mennesker at de bedre enn ekspertene (dersom du tror du vet bedre noen en ekspert vet jeg kun en ting om deg: at du er en imbesil).

Sannsynligheten for at Ts bommer e altså stor. Særlig siden Ts i stor grad reagerer med sinne når hun får råd. Sinne som reaksjon på råd indikerer at en tar feil. Så mitt tips, Ts, er at du tar deg tid til å gå i dialog og finne ut hva de har observert som feil. Særlig i de situasjonene du merker at du blir sint. For hadde du hatt rett ville ikke sinne vært din reaksjon. Gå i dialog, se analytisk og objektivt på egen oppdragelse, og så endrer du den der den behøver endres. For dersom du tror du alltid har rett? Da tar du som oftest feil.

Anonymkode: 9f04d...a5a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bry deg om hva resten av familien synes. Jeg synes det virker som om at du har funnet en god rutine som passer deg og din familie. Du må stole mer på deg selv. For meg så virker du som en oppegående forelder som har funnet en god balanse. Så la bedreviterne holde på, mens du fortsetter å gjøre som du gjør. Og neste gang moren din kommenterer noe, så be henne komme med eksempler når hun mener at barnet ditt får gjøre som hun vil. Men det er jo alltid sånn. Besteforeldre mener at de vet best, men det passer ikke for alle. Man finner sin måte, ferdig med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trengte råd, men reagerte da din mor sa hva hun mente? Jeg hadde reagert mer på svigerfamilien her, som kommer med råd når du ikke ønsker det. Kanskje din mann kan snakke med dem om det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frostrose skrev:

Du trengte råd, men reagerte da din mor sa hva hun mente? Jeg hadde reagert mer på svigerfamilien her, som kommer med råd når du ikke ønsker det. Kanskje din mann kan snakke med dem om det? 

For all del, jeg hører mye på mamma, men når hun sier "ungen får jo stort sett holde på som hun vil", det var da jeg reagerte, for det var måten hun sa det på..og vi har tilbragt så mye tid sammen, at hun burde jo ha skjønt til nå at det ikke er tilfelle.. 

Anonymkode: 30859...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...