Gå til innhold

Er Øyafestivalen kun for feminister, SVere og miljøaktivister?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tross for at jeg har bodd i Oslo de siste ti årene, var jeg for første gang på Øya-festivalen i går. Men må si det var mye som overrasket meg. 

Når det gjaldt klesstil, så var det spesielt en stil som utpreget seg. Beste måten jeg kan forklare det på er at de som var de opprinnelige hipsterne, har tatt et skritt videre for å ikke lenger være mainstream, det var menn med skjørt, menn brukte øredobber og skjorter som aldri burde ha sett dagens lys. 

"alle" brukte et bærenett i bomull med et eller miljøpolitisk uttrykk printet på, som en statement. Du måtte kjøpe et flerbruksglass  til kr 20 og gå og bære på dette hele kvelden. Noe som er fryktelig irriterende etter å drukket opp en øl. Det ble markedsført at all energien brukt til å drive øya-festivalen var miljøvennlig. Det var noen få telt der du kunne kjøpe noe merch, men der Fretex hadde en stand slik at folk kunne handle brukt. 

På utsiden delte frivillige ut politisk propaganda for AP og Rødt.

Line-upen var i mine øyne preget av sterke kvinnelige artister med et eller viktig budskap om homofili eller tørre å være annerledes. 

Så tilbake til topic, er Øyafestivalen en festival som retter seg som et slik publikum, sml. med for eksempel Palmesus eller Stavernfestival eller er dette en festival som ikke sikter seg inn på et spesielt publikum? 

Uansett, så følte undertegnede som stemmer høyre, bor i Bærum og går med klær med synlig logo at jeg var helt på feil sted og at jeg ikke passet inn på denne festivalen. 

 

Anonymkode: 56eef...bbf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 10.8.2019 den 23.43, AnonymBruker skrev:

Tross for at jeg har bodd i Oslo de siste ti årene, var jeg for første gang på Øya-festivalen i går. Men må si det var mye som overrasket meg. 

Når det gjaldt klesstil, så var det spesielt en stil som utpreget seg. Beste måten jeg kan forklare det på er at de som var de opprinnelige hipsterne, har tatt et skritt videre for å ikke lenger være mainstream, det var menn med skjørt, menn brukte øredobber og skjorter som aldri burde ha sett dagens lys. 

"alle" brukte et bærenett i bomull med et eller miljøpolitisk uttrykk printet på, som en statement. Du måtte kjøpe et flerbruksglass  til kr 20 og gå og bære på dette hele kvelden. Noe som er fryktelig irriterende etter å drukket opp en øl. Det ble markedsført at all energien brukt til å drive øya-festivalen var miljøvennlig. Det var noen få telt der du kunne kjøpe noe merch, men der Fretex hadde en stand slik at folk kunne handle brukt. 

På utsiden delte frivillige ut politisk propaganda for AP og Rødt.

Line-upen var i mine øyne preget av sterke kvinnelige artister med et eller viktig budskap om homofili eller tørre å være annerledes. 

Så tilbake til topic, er Øyafestivalen en festival som retter seg som et slik publikum, sml. med for eksempel Palmesus eller Stavernfestival eller er dette en festival som ikke sikter seg inn på et spesielt publikum? 

Uansett, så følte undertegnede som stemmer høyre, bor i Bærum og går med klær med synlig logo at jeg var helt på feil sted og at jeg ikke passet inn på denne festivalen. 

 

Anonymkode: 56eef...bbf

Såpass.... 

Vel, nå er det slik at det er trendy å være miljøbevisst. Og det er utrendy å gå med klær med synlige logoer.

Øya er en veldig trendy storbyfestival. Når du velger å ankomme helt utdatert og "utrendy", får du ta det på egen kappe. 

Anonymkode: cb270...47f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

 

Vel, nå er det slik at det er trendy å være miljøbevisst.

Anonymkode: cb270...47f

Og det som er tragisk er jo nettopp at så mange av disse menneskene er "miljøbevisste" nettopp fordi det er trendy. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Akhenaton skrev:

Og det som er tragisk er jo nettopp at så mange av disse menneskene er "miljøbevisste" nettopp fordi det er trendy. 

Jeg tror nok værforandringer som folk har merket har skylda, det gjør at folk våkner opp.

Anonymkode: ac172...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2019 den 23.43, AnonymBruker skrev:

Tross for at jeg har bodd i Oslo de siste ti årene, var jeg for første gang på Øya-festivalen i går. Men må si det var mye som overrasket meg. 

Når det gjaldt klesstil, så var det spesielt en stil som utpreget seg. Beste måten jeg kan forklare det på er at de som var de opprinnelige hipsterne, har tatt et skritt videre for å ikke lenger være mainstream, det var menn med skjørt, menn brukte øredobber og skjorter som aldri burde ha sett dagens lys. 

"alle" brukte et bærenett i bomull med et eller miljøpolitisk uttrykk printet på, som en statement. Du måtte kjøpe et flerbruksglass  til kr 20 og gå og bære på dette hele kvelden. Noe som er fryktelig irriterende etter å drukket opp en øl. Det ble markedsført at all energien brukt til å drive øya-festivalen var miljøvennlig. Det var noen få telt der du kunne kjøpe noe merch, men der Fretex hadde en stand slik at folk kunne handle brukt. 

På utsiden delte frivillige ut politisk propaganda for AP og Rødt.

Line-upen var i mine øyne preget av sterke kvinnelige artister med et eller viktig budskap om homofili eller tørre å være annerledes. 

Så tilbake til topic, er Øyafestivalen en festival som retter seg som et slik publikum, sml. med for eksempel Palmesus eller Stavernfestival eller er dette en festival som ikke sikter seg inn på et spesielt publikum? 

Uansett, så følte undertegnede som stemmer høyre, bor i Bærum og går med klær med synlig logo at jeg var helt på feil sted og at jeg ikke passet inn på denne festivalen. 

 

Anonymkode: 56eef...bbf

Vel, om du har bærenett er jo ikke dette noe problem. Da legger du enkelt glasset i bærenettet når du har drukket opp, og henter det fram igjen når du er klar for mer øl. Se og lær, TS. 

Anonymkode: 80465...f95

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også på Øya nå og sitter igjen med nøyaktig samme inntrykk som TS. Ble ganske overrasket over at det var slik. Til og med det meste av maten var vegansk, og det var et enormt fokus på miljø, politikk o.l. På en måte er det nå greit, på en annen måte er liksom ikke festival stedet du forventer å få slike ting og holdninger prakket på deg. Jeg følte meg også malplassert.

Anonymkode: dc3d6...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vært på Øya mange ganger, det har jo alltid vært en hipster-festival. Tatt veldig av på å være miljøvennlig i år da, men greit nok det, jeg er ikke akkurat anti-jorda heller. Jeg kan stille meg bak "nei til plast i havet".

De har som oftest en bra og bred lineup med relativt hippe band, og det koster en liten formue å delta på, så de retter seg sånn sett mot kultureliten og kan bli litt ensrettet der.

Føler jeg passer bedre inn der enn på de mer harry festivalene, selv om jeg liker å tro jeg er litt harry på en kul måte så er jeg nok også litt hipster. Men må innrømme at det selv for meg blir for dumt at de ikke kan servere en enkel pølse i brød eller en helt standard burger for eksempel, de kunne godt snobbet seg ned et lite hakk, alt MÅ ikke være laget av kikerter og rødbeter.

Folk fra Bærum med Ralph Lauren-poloer glir ikke akkurat inn nei, de få som er ser kanskje en smule malplasserte ut. Men det er en viss spredning i publikum i forhold til hva det er på vestkantsteder. Og menn med øredobber er ikke akkurat noe veldig nytt og radikalt, det var bra du kom deg ut litt og så hvordan Oslo ser ut øst for Frogner, for jeg føler det er et veldig tydelig Oslo-drag over hele festivalen. En del av sjelen til byen.  

Anonymkode: 0a44b...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal ta deg en tur på hjemmefest hos Axel og Wilhelm på Besserud. Masse cava, kokain og kaklehøner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...