Gå til innhold

Gode karakterer arves?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det slik at smarte foreldre som gjorde det bra på skolen( lå på karakter 5 til 6 i gjennomsnitt) får smarte unger som også gjør det bra på skolen? Isåfall Er dette tilfellet for deg som forelder? Eller er det en myte om det å få toppkarakterer på skolen ikke nødvendigvis betyr at dine barn også vil gjøre like bra som deg akademisk sett? 

Anonymkode: 0758b...2cf

Både jeg og min mann hadde veldig gode karakterer , har bra utdannelser og gode jobber, har 2 barn . en ferdig med ungdomsskolen og skal begynne i 1.klasse på VGS og en skal opp i tredje på VGS .Begge har veldig gode karakterer. Kun 5 og 6, men den ene må jobbe litt mere for det enn den andre. Men tror det handler mye om oppfølging og rutiner her hjemme . Begge jobber veldig bra med lekser, sluntrer aldri unna og er veldig dedikerte. 

Anonymkode: 88747...a5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de som får gjennomsnittlige eller under gjennomsnittet dårlige karakterer burde steriliseres, slik at bare de med over gjennomsnittet gode karakterer får føre sine gener videre. Slik sikrer vi at alle elevene i generasjonene senere får karakterer som er over gjennomsnittet i klassene deres.

Anonymkode: 42158...61a

Så ALLE i klassen skal være over snittet...i klassen? Og ingen under? Hvordan regner du snitt du da? :klo: 

Anonymkode: c33ed...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge foreldrene mine hadde gode karakterer. Jeg og søsknene mine hadde også gode karakterer. Jeg jobba aldri noe særlig, gjorde ikke lekser og leste minimalt til prøver, men fikk bare femmere og seksere. 

Anonymkode: c33ed...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt finnes det individuelle unntak, for eksempel folk her som forteller om sin situasjon, men det er jo statistikk på at hvis foreldrene har høyere utdanning er det større sannsynlighet for at barna også tar utdanning. Nå trenger man ikke 5 og 6 i alle fag for å kunne få både god utdanning og jobb, men selvsagt er det arvelig(gener og/eller miljø) på tross av unntakene.

Anonymkode: 45290...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...