Gå til innhold

Fostermor/biologisk mor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ts, jeg har svart flere innlegg her siden tråden kom.

Anonymkode: fa6a9...e2a

Er heller ikke enig i at tråden mister sin verdi når vi i utgangspunktet bør anta at situasjonen er reel. Det velger i hvertfall jeg å gjøre frem til historien blir rotet til, det har den ikke blitt, selv med innlegget til seg selv. 

Anonymkode: fa6a9...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har barnet mitt boende i fosterhjem fordi hennes far er død og jeg er sterkt handikappet. Datteren min har bodd der i 10 år og er nå 15. Jeg ser henne ikke så ofte som jeg selvfølgelig skulle ønske og det er min livs sorg,men det er ikke så mye jeg kan gjøre med det. Datteren min har blitt så vant til å bo i fosterhjem at hun ikke ønsker å flytte tilbake til meg. Det som sårer meg noe ekstremt er at fosterforeldrene og spesielt fostermor ,legger ut bilder av datteren min på fb der hun skriver at hun er mor og kaller henne datteren min. Mange av fostermor sine fbvenner(hun har 1200 og ikke alle kjenner henne godt) tror dermed at det er hennes biologiske datter og  kommenterer deretter.Hva mener dere?

Anonymkode: e6fd4...2ac

Ja dette er ekstremt sårende for deg at fostermoren gjør det. Men for datteren din så er det fostermoren som er hennes mor. Det er hun som har tatt seg av henne og vært der for henne og ikke du. For mange som er venner med fostermødre på face klare og se om barnet demmes eller ikke. Og andre tar for god fisk at barnet er adoptert og dermed spørr dem ikke noe mer. Det du kan gjøre er og ta deg en prat med fostermoren og forklare hvordan dette går innpå deg og hva slags inntrykk hun legger etter seg når hun poster bilder av datteren din. For selv om datteren din er oppvokst i fosterhjem så har du forsatt foreldreretten på henne, og det har ikke fostermoren. Hun har bare den dagligeomsorgen og det er BV som har hovedomsorgen. Det at datteren din ikke vil flytte hjem til deg er for at hun ikke lengre kjenner deg på samme måte som før,  og det er jo forståelig. Hennes rettigheter og ord kommer før deg. Dessverre. 

Anonymkode: acef5...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at hvis hun hadde vært totalt ute å kjørte og ikke var mottagelig for fornuft så hadde nok det avslørt henne i det innlegget som skulle være støttende til seg selv. Synes det var godt gjort å skrive innlegget såpass lite krasst og angripende mot den andre parten, når hun trodde hun skrev anonym. 

Anonymkode: fa6a9...e2a

Alle skriver som anonyme, men er vel ikke lov med tråder hvoir en sitter og svarer seg selv. Spiller da ingen rolle om en skriver bra eller ikke, hva er poenget med å skrive støttende kommentarer til seg selv ? Det hjelper vel ikke vedkommende uansett. Da kunne hun like gjerne stått i speilet og snakket til seg selv

Anonymkode: 4bac3...17c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle skriver som anonyme, men er vel ikke lov med tråder hvoir en sitter og svarer seg selv. Spiller da ingen rolle om en skriver bra eller ikke, hva er poenget med å skrive støttende kommentarer til seg selv ? Det hjelper vel ikke vedkommende uansett. Da kunne hun like gjerne stått i speilet og snakket til seg selv

Anonymkode: 4bac3...17c

Ja, men nå ser hun dette og lærer.

Anonymkode: fa6a9...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Joppeline skrev:

Sårt for deg kanskje, men det er vel absolutt det beste for datteren din at hun inkluderes og behandles som datter der hun bor?

Det er min tanke også, at datteren din egentlig er veldig heldig. 

Forstår ekstremt godt at det er sårt for deg, men hvis du legger dine følelser til side og tenker på datteren din, er du ikke enig i at det er fint at hun er så inkludert og ivaretatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama

Du må tenke på datteren din, og ikke deg selv. Hun har vokse opp hos fosterforeldrene, de er familien hennes. Slutt å gi henne dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier ikke dette for å såre deg, men for datteren din så er hun moren hennes. Du er biologisk mamma, men fostermor er også mamma. Det er fostermor som har oppdratt henne 2/3 av livet hennes. Et barn husker ikke noe fra 0-3/4 år, Dvs at datteren din bare husker 2-3 år der hun bodde hos deg. 

Min biologiske far forlot oss da jeg var 4 år. Da jeg var 5 år flyttet min stefar inn. Selv om jeg har hatt samvær med min biologiske far, så anser jeg stefaren min som pappa og han betyr like mye om ikke mer enn min biologiske far.

Du ble ikke ansett til å være en god nok omsorgsperson da hun var 5 år, hva gjør at du tror at du er en bedre omsorgsperson nå? Jeg mener at du burde være glad for at datteren din har kommet i et kjempebra fosterhjem der hun er inkludert i familielivet og har den støtten hun trenger. Skjønner at det er sårt å føle at andre tar over din rolle, men tenk på hva som er best for din datter! Ikke vær egoistisk  

 

Anonymkode: 847fd...fa5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en jente i fosterhjem, som jeg nå har adoptert. Jeg har etablert litt kontakt med biologisk mor, da jeg mener det er viktig for barnet. 

Men både jeg og biologisk mor mener det er riktig at barnet ser på oss adoptivforeldre som mamma og pappa. Faktisk stilte hun det som krav før hun samtykket til adopsjon. Tenk hvis hun ikke skulle sidestilles med vårt biologiske barn, når hun har hatt det meste av sin barndom her, og fortsatt skal ha det fremover. 

Likevel. Det er kjærlighet nok til alle. Barnet her er veldig glad i sin mor, vice versa. De møtes av og til, og når barnet blir eldre, kanskje enda mer. På Facebook omtales hun som min datter på bilder, og jeg ser at biologisk mor 'liker' nesten alt jeg legger ut. 

Hvis det er avtalt samvær med deg, syns jeg dog at fostermor skal holde avtaler. Ellers kan du gi beskjed at du får BV på banen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier ikke dette for å såre deg, men for datteren din så er hun moren hennes. Du er biologisk mamma, men fostermor er også mamma. Det er fostermor som har oppdratt henne 2/3 av livet hennes. Et barn husker ikke noe fra 0-3/4 år, Dvs at datteren din bare husker 2-3 år der hun bodde hos deg. 

Min biologiske far forlot oss da jeg var 4 år. Da jeg var 5 år flyttet min stefar inn. Selv om jeg har hatt samvær med min biologiske far, så anser jeg stefaren min som pappa og han betyr like mye om ikke mer enn min biologiske far.

Du ble ikke ansett til å være en god nok omsorgsperson da hun var 5 år, hva gjør at du tror at du er en bedre omsorgsperson nå? Jeg mener at du burde være glad for at datteren din har kommet i et kjempebra fosterhjem der hun er inkludert i familielivet og har den støtten hun trenger. Skjønner at det er sårt å føle at andre tar over din rolle, men tenk på hva som er best for din datter! Ikke vær egoistisk  

 

Anonymkode: 847fd...fa5

Synes siste delen var litt unødvendig krast. I følge HI er hun sterkt handikappet. Ikke akkurat selvvalgt, hvis det ikke er ett finere ord for omsorgssvikt, rus ect. Så hva er poenget med å trykke ekstra på knappene hvis tilfelle er at livet demmes liv var helt annerledes og ble endret da faren døde til datteren døde. 

Jeg oppfatter det slik at HI forstår at hun ikke kan ha den daglige omsorgen, men at hun ønsker å se sin datter. Det er helt innafor. 

Anonymkode: fa6a9...e2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synes siste delen var litt unødvendig krast. I følge HI er hun sterkt handikappet. Ikke akkurat selvvalgt, hvis det ikke er ett finere ord for omsorgssvikt, rus ect. Så hva er poenget med å trykke ekstra på knappene hvis tilfelle er at livet demmes liv var helt annerledes og ble endret da faren døde til datteren døde. 

Jeg oppfatter det slik at HI forstår at hun ikke kan ha den daglige omsorgen, men at hun ønsker å se sin datter. Det er helt innafor. 

Anonymkode: fa6a9...e2a

Litt trøtt ser jeg på skrivingen 😅

Anonymkode: fa6a9...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes siste delen var litt unødvendig krast. I følge HI er hun sterkt handikappet. Ikke akkurat selvvalgt, hvis det ikke er ett finere ord for omsorgssvikt, rus ect. Så hva er poenget med å trykke ekstra på knappene hvis tilfelle er at livet demmes liv var helt annerledes og ble endret da faren døde til datteren døde. 

Jeg oppfatter det slik at HI forstår at hun ikke kan ha den daglige omsorgen, men at hun ønsker å se sin datter. Det er helt innafor. 

Anonymkode: fa6a9...e2a

Ja, jeg skrev det kanskje litt krast, men TS skrev "Datteren min har blitt så vant til å bo i fosterhjem at hun ikke ønsker å flytte tilbake til meg.". Altså ønsker hun egentlig at datteren skal flytte hjem til henne. 

Jeg sier ikke at hun utsatte datteren for omsorgssvikt, men hvis hun er så sterkt handikappet av BV anså (og anser) det slik at hun ikke er i stand til å dekke datterens behov, så vil det jo hun jo utsette datteren for omsorgssvikt hvis hun må flytte hjem.

Jeg skjønner at TS ønsker å tilbringe til med datteren, men jeg tenker at hun må ta hensyn til hva datteren selv ønsker. 15års alderen er en travel tid, og det kan være at datteren selv egentlig vil tilbringe endel tid på hytten/ med venner isteden for samvær. For alt vi vet så kan det være at datteren ikke tør å si dette selv til moren og derfor får fostermoren til å ta "skylden". 

 

Anonymkode: 847fd...fa5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg skrev det kanskje litt krast, men TS skrev "Datteren min har blitt så vant til å bo i fosterhjem at hun ikke ønsker å flytte tilbake til meg.". Altså ønsker hun egentlig at datteren skal flytte hjem til henne. 

Jeg sier ikke at hun utsatte datteren for omsorgssvikt, men hvis hun er så sterkt handikappet av BV anså (og anser) det slik at hun ikke er i stand til å dekke datterens behov, så vil det jo hun jo utsette datteren for omsorgssvikt hvis hun må flytte hjem.

Jeg skjønner at TS ønsker å tilbringe til med datteren, men jeg tenker at hun må ta hensyn til hva datteren selv ønsker. 15års alderen er en travel tid, og det kan være at datteren selv egentlig vil tilbringe endel tid på hytten/ med venner isteden for samvær. For alt vi vet så kan det være at datteren ikke tør å si dette selv til moren og derfor får fostermoren til å ta "skylden". 

 

Anonymkode: 847fd...fa5

Ja, enig i dette. 

Anonymkode: fa6a9...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja dette er ekstremt sårende for deg at fostermoren gjør det. Men for datteren din så er det fostermoren som er hennes mor. Det er hun som har tatt seg av henne og vært der for henne og ikke du. For mange som er venner med fostermødre på face klare og se om barnet demmes eller ikke. Og andre tar for god fisk at barnet er adoptert og dermed spørr dem ikke noe mer. Det du kan gjøre er og ta deg en prat med fostermoren og forklare hvordan dette går innpå deg og hva slags inntrykk hun legger etter seg når hun poster bilder av datteren din. For selv om datteren din er oppvokst i fosterhjem så har du forsatt foreldreretten på henne, og det har ikke fostermoren. Hun har bare den dagligeomsorgen og det er BV som har hovedomsorgen. Det at datteren din ikke vil flytte hjem til deg er for at hun ikke lengre kjenner deg på samme måte som før,  og det er jo forståelig. Hennes rettigheter og ord kommer før deg. Dessverre. 

Anonymkode: acef5...c03

Dessverre???

Anonymkode: fb961...235

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre???

Anonymkode: fb961...235

Jeg oppfatter det som dessverre for henne, hennes følelser ect. Ikke barnet. 

Anonymkode: fa6a9...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Dessverre???

Anonymkode: fb961...235

Dessverre, fordi barnet er ikke modig nok til å forstå alle konsekvensene av oppførselen sin.

Hun datteren kan få en meget skyldsfølelse senere i livet. Man ofte begynner å føle biologiske bond godt etter 30, og da kan det bli allerede for sent.

Det er viktig at alle sine rettigheter blir garantert av loven.

Anonymkode: cf8fe...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre, fordi barnet er ikke modig nok til å forstå alle konsekvensene av oppførselen sin.

Hun datteren kan få en meget skyldsfølelse senere i livet. Man ofte begynner å føle biologiske bond godt etter 30, og da kan det bli allerede for sent.

Det er viktig at alle sine rettigheter blir garantert av loven.

Anonymkode: cf8fe...34d

Det er ikke forventet at en jente på 15 skal forstå konsekvenser i situasjonen hun er i. Hun er 15, hun er avhenging av menneskene rundt seg og at de gjør det riktige for å veilede og opplyse henne i fornuft og beste mening.

Og til og med de som har gjort alt "rett etter boken" kan feile. Hvilken rolle hun har i dette vet vi ingenting om, vi vet kun det HI har sagt. Vi vet ikke om hun vet alt heller eller sier alt som det virkelig er. 

Anonymkode: fa6a9...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...