AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #1 Skrevet 10. august 2019 Blir litt oppgitt over kollegaer som skal bestemme over andre kollegaer, sosial kontroll. Å arrangere ting på fritiden uten å spørre om andre har lyst å delta, blir helt sjokkert over hvordan de reagerer når andre sier nei til å delta. Hvorfor er nordmenn så rare når det kommer til sosiale ting? Er jo kun saueflokk/konformitet som gjelder, tørr ikke noe annet enn å delta pga andre gjør. Så stenger man ute de som ikke gjør, barneskolementalitet. Utrolig pinlig å se på. Ca 2/3 deler der jeg jobber er slik, men vi andre ser på å rister på hodet. Også har du en leder i flokken som styrer disse dumme menneskene. Den dagen man forstår ting i livet blir ting annerledes, hvordan fungere arbeidslivet? Jo, nå skal dere høre: du selger livet ditt for penger, en gitt tid hver dag for eks. Du går til et sted med andre mennesker, mange forskjellige mennesker. Dette er mennesker ofte ikke passer sammen på fritiden, men alikevel skal man jobbe sammen. Det er ingen problem, men når man starter å legge til aktiviterer UTENFOR betalt tid, da er skaden skjedd. Fritiden er eier du selv, ikke andre. I norge er det farlig å arrangere slike ting pga konformitetsprinsippet som de flest lever etter, da blir det gruppepress med en gang. Utestengelse og utfrysning på barneskolenivå "du ville ikke gjør som oss nei!!" "da skal vi hvertfall ikke snakke med deg på jobb!!" Pjuk, er så flaut å være norsk mange ganger. Anonymkode: aa16d...dd9 8
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #2 Skrevet 10. august 2019 Jeg er så glad for å jobbe på en arbeidsplass der vi som er kolleger trives sammen, og samarbeider om å ha et godt arbeidsmiljø. Vi arrangerer ting på fritiden, men det er frivillig å bli med, og surpomper som deg må gjerne holde seg unna. Så kan vi andre kose oss i hverandres selskap, og annerkjenne at det er gerit å ha et godt fohold til de som du er på daglig basis, faktisk ofte mer enn familie og venner. Anonymkode: 0cf43...d31 32
Puff Skrevet 10. august 2019 #3 Skrevet 10. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er så glad for å jobbe på en arbeidsplass der vi som er kolleger trives sammen, og samarbeider om å ha et godt arbeidsmiljø. Vi arrangerer ting på fritiden, men det er frivillig å bli med, og surpomper som deg må gjerne holde seg unna. Så kan vi andre kose oss i hverandres selskap, og annerkjenne at det er gerit å ha et godt fohold til de som du er på daglig basis, faktisk ofte mer enn familie og venner. Anonymkode: 0cf43...d31 What he/she said..👍👏😊 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #4 Skrevet 10. august 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er så glad for å jobbe på en arbeidsplass der vi som er kolleger trives sammen, og samarbeider om å ha et godt arbeidsmiljø. Vi arrangerer ting på fritiden, men det er frivillig å bli med, og surpomper som deg må gjerne holde seg unna. Så kan vi andre kose oss i hverandres selskap, og annerkjenne at det er gerit å ha et godt fohold til de som du er på daglig basis, faktisk ofte mer enn familie og venner. Anonymkode: 0cf43...d31 Så dere ser på folk som surpomper om de ikke vil tilbringe fritiden med kollegaer? Fin og inkluderende innstilling... Anonymkode: f5c1c...10f 20
Gjest Araceae Skrevet 10. august 2019 #5 Skrevet 10. august 2019 Jeg takker pent nei til sosiale treff utenfor jobb, og opplever ikke det som et problem i det hele tatt. Fritiden min disponerer jeg som jeg vil, men jeg er selvsagt hyggelig og oppmerksom mot de andre på jobb når vi er på jobb. 6 minutter siden, AnonymBruker said: annerkjenne at det er gerit å ha et godt fohold til de som du er på daglig basis, faktisk ofte mer enn familie og venner. Anonymkode: 0cf43...d31 Hvis jeg allerede tilbringer mer tid med kollegaene mine enn jeg gjør med familie og venner, så er det bare enda en grunn til å takke nei for min del. Jeg prioriterer heller familien min, helt uten å være surpomp. Man kan ha et godt kollegialt forhold selv om man ikke treffes på fritiden.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #6 Skrevet 10. august 2019 Bare drit i å gå, de venner seg til det. Folk har etterhvert både akseptert at jeg hverken spiser kake eller er med på ting i fritiden. Det tok ett års tid, men nå er det greit. Om en tredjedel ikke vil være med burde det ikke være noe problem. Anonymkode: f5c1c...10f 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #7 Skrevet 10. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så dere ser på folk som surpomper om de ikke vil tilbringe fritiden med kollegaer? Fin og inkluderende innstilling... Anonymkode: f5c1c...10f Nei, det er helt frivillig å komme. Men ts misliker jo tydeligvis som kolleger, og da er det greit å holde seg unna. 3 minutter siden, Araceae skrev: Jeg takker pent nei til sosiale treff utenfor jobb, og opplever ikke det som et problem i det hele tatt. Fritiden min disponerer jeg som jeg vil, men jeg er selvsagt hyggelig og oppmerksom mot de andre på jobb når vi er på jobb. Hvis jeg allerede tilbringer mer tid med kollegaene mine enn jeg gjør med familie og venner, så er det bare enda en grunn til å takke nei for min del. Jeg prioriterer heller familien min, helt uten å være surpomp. Man kan ha et godt kollegialt forhold selv om man ikke treffes på fritiden. Du gjør som du vil, det er ingen tvang. Men aksept for at andre ønsker å møte kolleger på fritiden er likevel en grei ting. Anonymkode: 0cf43...d31 7
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #8 Skrevet 10. august 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er så glad for å jobbe på en arbeidsplass der vi som er kolleger trives sammen, og samarbeider om å ha et godt arbeidsmiljø. Vi arrangerer ting på fritiden, men det er frivillig å bli med, og surpomper som deg må gjerne holde seg unna. Så kan vi andre kose oss i hverandres selskap, og annerkjenne at det er gerit å ha et godt fohold til de som du er på daglig basis, faktisk ofte mer enn familie og venner. Anonymkode: 0cf43...d31 Du har nok missforstått. Du kan jo ha det kjempeflott og "koselig" på jobb sammen uten å bruke noen tid sammen utenfor jobben! 🙂 Du klarer ikke se skillet, er jo der ditt problem i. Hvordan du forholder deg til ting i livet, utrolig slitsomt å leve for jobben da. Den suger deg jo tom man-fredag. Anonymkode: aa16d...dd9 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #9 Skrevet 10. august 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, det er helt frivillig å komme. Men ts misliker jo tydeligvis som kolleger, og da er det greit å holde seg unna. Du gjør som du vil, det er ingen tvang. Men aksept for at andre ønsker å møte kolleger på fritiden er likevel en grei ting. Anonymkode: 0cf43...d31 TS har ikke noe imot kollegene i utgangspunktet. Det er slike som dere som ikke aksepterer personer som henne (hvordan kan ellers "greit å holde seg unna" tolkes?) fordi de ikke vil tilbringe både jobbtiden og fritiden med dere. Anonymkode: 507a4...642 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #10 Skrevet 10. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS har ikke noe imot kollegene i utgangspunktet. Det er slike som dere som ikke aksepterer personer som henne (hvordan kan ellers "greit å holde seg unna" tolkes?) fordi de ikke vil tilbringe både jobbtiden og fritiden med dere. Anonymkode: 507a4...642 Nettopp! Man går til angrep så fort andre ikke gjør som flokken, dette er problemet i norge. Anonymkode: aa16d...dd9 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #11 Skrevet 10. august 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har nok missforstått. Du kan jo ha det kjempeflott og "koselig" på jobb sammen uten å bruke noen tid sammen utenfor jobben! 🙂 Du klarer ikke se skillet, er jo der ditt problem i. Hvordan du forholder deg til ting i livet, utrolig slitsomt å leve for jobben da. Den suger deg jo tom man-fredag. Anonymkode: aa16d...dd9 Jeg ser godt skillet, problemet er sånne som deg som forakter folk som arrangerer ting utenom jobb. Jeg lever ikke for jobb, og jeg føler for øvrig ikke at den suger meg tom heller. 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp! Man går til angrep så fort andre ikke gjør som flokken, dette er problemet i norge. Anonymkode: aa16d...dd9 Det er jo du som angriper de som som gjør noe annet enn det DU ser på som korrekt. Anonymkode: 0cf43...d31 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #12 Skrevet 10. august 2019 De unge og og single på jobben har en del sosiale ting de arrangerer. Jeg er i 40-årene og singel og har aldri blitt med på det. Har ikke blitt eksludert på jobben av den grunn. Det er i lunsjen vi er mest sosiale. Anonymkode: c464e...4ad
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #13 Skrevet 10. august 2019 Dersom det stadig vekk arrangeres sosiale treff etter jobb, så kan jeg forstå det blir slitsomt og det bør selvfølgelig ikke være slik at det er forventet at man skal være med på ting hele tiden. Men, å treffes en gang i blant utenfor jobb er helt supert. Det er viktig for fellesskapet, og det kan være ålreit å møtes i en litt mindre presset situasjon enn man vanligvis gjør på jobb. Videre kan det fungere som en katalysator for å danne nettverk internt i en litt større bedrift. Syntes det blir litt sært om man aldri ønsker å bli med uansett, og min erfaring er at det ofte er de som ikke bidrar spesielt mye på jobb heller som aldri deltar på noe som helst av det sosiale. For de som vil ha litt mer fellesskap ut av en jobb er det derimot viktig å treffes i blant. Min erfaring er at det er disse folka som også produserer desidert mest når de først jobber. Fellesskapsfølelse og produktivitet henger sammen. Anonymkode: 8f76a...4fc 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #14 Skrevet 10. august 2019 Jeg tilbringer i alle fall mer enn nok tid sammen med mine kollegaer, når vi sitter på arbeidsplassen. Så jeg har selvfølgelig null og niks behov for å tilbringe fritiden min sammen med dem også.... Anonymkode: a7621...ba4 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #15 Skrevet 10. august 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser godt skillet, problemet er sånne som deg som forakter folk som arrangerer ting utenom jobb. Jeg lever ikke for jobb, og jeg føler for øvrig ikke at den suger meg tom heller. Det er jo du som angriper de som som gjør noe annet enn det DU ser på som korrekt. Anonymkode: 0cf43...d31 Nei, du ser ikke hva som skrives. Jeg sier at JEG reagerer på at ting bli arrangert, uten å spørre andre om det er greit. SÅ forventer man at alle skal delta. Jeg driter i hva andre gjør utenfor jobb, men kollegaer skal IKKE fortelle andre hva de skal gjøre etter jobben. På fritiden, er slike mennesker som er problemet. Leser du startinnlegget så forstår du kanskje mer. De fleste synes jobb er utrolig slitsomt, i tillegg skal man prøve å ha et liv. Det er jo umulig når jobben tar så mye tid. Anonymkode: aa16d...dd9 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #16 Skrevet 10. august 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men, å treffes en gang i blant utenfor jobb er helt supert. Det er viktig for fellesskapet, og det kan være ålreit å møtes i en litt mindre presset situasjon enn man vanligvis gjør på jobb. Anonymkode: 8f76a...4fc Helt uenig. Problemet er at de som ikke deltar blir alltid sett ned på, "de skal vi hvertfall ikke ha noe å gjøre med!". Typisk holdning. Anonymkode: aa16d...dd9
applestories Skrevet 10. august 2019 #17 Skrevet 10. august 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp! Man går til angrep så fort andre ikke gjør som flokken, dette er problemet i norge. Anonymkode: aa16d...dd9 Er det et problem i Norge, eller er det et problem for seg, på din arbeidsplass, og du velger å gjøre det "diskuterbart" ved å si at det gjelder hele landet, og dermed oss alle?
AnonymBruker Skrevet 10. august 2019 #18 Skrevet 10. august 2019 Akkurat nå, applestories skrev: Er det et problem i Norge, eller er det et problem for seg, på din arbeidsplass, og du velger å gjøre det "diskuterbart" ved å si at det gjelder hele landet, og dermed oss alle? Konformitet er jo et stort problem i norge generelt. https://no.wikipedia.org/wiki/Konformitet https://forskning.no/partner-sosiale-relasjoner-norges-handelshoyskole/strenge-nordmenn/770787 https://psykologtidsskriftet.no/fagessay/2007/01/nordmenn-verdens-mest-konforme-folkeferd?redirected=1 Anonymkode: aa16d...dd9
Gjest Araceae Skrevet 10. august 2019 #19 Skrevet 10. august 2019 46 minutter siden, AnonymBruker said: Du gjør som du vil, det er ingen tvang. Men aksept for at andre ønsker å møte kolleger på fritiden er likevel en grei ting. Anonymkode: 0cf43...d31 Hvordan andre kolleger legger opp sin fritid har da ikke jeg noe med, hvor tar du det fra at jeg ikke aksepterer dette? På min arbeidsplass er det heldigvis rom for at vi er forskjellige. Noen elsker lønningspils og fredagsvaffel, andre ikke, og det går heldigvis ikke utover arbeidsmiljøet. Det er ingen som mener at jeg er en surpomp som ikke blir med, og jeg mener ikke at de er plagsomme som tilbyr meg å være med, så lenge de tar et nei for et nei. Akspet generelt er en "grei ting". Det går begge veier.
applestories Skrevet 10. august 2019 #20 Skrevet 10. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Konformitet er jo et stort problem i norge generelt. https://no.wikipedia.org/wiki/Konformitet https://forskning.no/partner-sosiale-relasjoner-norges-handelshoyskole/strenge-nordmenn/770787 https://psykologtidsskriftet.no/fagessay/2007/01/nordmenn-verdens-mest-konforme-folkeferd?redirected=1 Anonymkode: aa16d...dd9 Så der er konformitet i Norge generelt du vil diskutere, ikke kollegaene dine som stenger deg ute og oppfører seg som på barneskolen og sier at det "skal vi ihvertfall ikke ha noe å gjøre med", og at dette er en typisk holdning? Jeg opplever ikke at det er typisk norsk å oppføre seg slik på arbeidsplassen, verken her jeg jobber nå eller andre steder jeg har jobbet før. At du opplever det slik på din arbeidsplass er selvsagt ikke bra, men jeg håper og tror det er et mindretall av norske arbeidstakere som oppfører seg slik du beskriver mot kollegaene sine. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå