Gå til innhold

Er det stusselig med bygder som " ikke har noe"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Men det er sant. Jeg overhørte en mann som hadde flytta hit, som klaga over at han ikke trivdes. Men han hadde hverken meldt seg inn i noe sosialt, eller prøvd å være frivillig. Når du kommer og er voksen har du selv ansvaret om du ikke passer inn. Det er ikke bygdas skyld at du ikke klarer det sosiale godt nok.

Anonymkode: 96f43...81a

Nei, i slike tilfeller er det greit nok, men mange prøver jo uten å få innpass noe sted. Folk på bygda må møte de som flytter inn med åpenhet og ikke bare ha holdningen om at vedkommende ikke er "en av deres egne".

Det er ikke alle steder det er sånn sikkert, men nå har jeg bodd på flere bygder hvor det sosiale er veldig vanskelig. I byen er det ikke så vanskelig og jeg vet at man må engasjere seg og bli med på ting, men allikevel er det veldig vanskelig på bygdene.

Anonymkode: 2e9bb...c9e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vokste opp i en sånn bygd. Nå er den riktig nok bygd ut en god del, men helt ærlig så savner jeg hvordan bygda var da jeg vokste opp.

Tingene jeg savner fra oppveksten:

  • å ha fem naboer på flere kilometer å forholde meg til - nå er det mange hundre.
  • at katten vår ikke fikk juling av andre katter, for med 400 nye boliger kom det minst 200 katter flyttende - katten fikk bare juling av grevling før tilflytninga begynte.
  • å ha skogen på alle kanter, og våkne opp til lydene av at grisebonden på gården noen kilometer unna slakta grisene sine (det er en fæl ting å savne, jeg vet, men det forklarer litt) - nå er det hus og rekkehus og blokker på alle kanter, og man våkner til lyden av unger som skriker, katter og bikkjer som slåss, biler og festbråk.
  • bussen var nesten helt tom - nå er det ofte at det ikke er nok plass på bussen.

Men det er en ting jeg virkelig, virkelig, virkelig savner. Da jeg vokste opp, skjedde det mye mindre i bygda enn det det gjør nå. Men det brydde ingen seg om. Det var sånn det var. Så kom tilflytterene, og det har kommet flere aktiviteter, butikker og til og med et apotek, et treningssenter og en skjønnhetssalong (!). Det er arrangementer stadig vekk. Men nå klager folk på at det skjer for lite, og at bussen går for sjeldent. Bussen til Oslo går to ganger i timen hele døgnet, bortsett fra i rushen på morgenen og ettermiddagen hvor den går hvert 10. minutt. Bussen til den nærmeste byen går en gang i halvtimen normalt, og fire ganger i timen i rushen på morgenen og ettermiddagen. Da jeg vokste opp gikk bussen til Oslo en gang i timen i rushen, ellers gikk den annenhver time, og bussen til den næremste byen gikk annenhver time og aldri på lørdager og søndager. INGEN KLAGDE.

Det er stygt å si det, men innflytterene ødela bygda.  

Anonymkode: 4999a...131

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vokste opp i en sånn bygd. Nå er den riktig nok bygd ut en god del, men helt ærlig så savner jeg hvordan bygda var da jeg vokste opp.

Tingene jeg savner fra oppveksten:

  • å ha fem naboer på flere kilometer å forholde meg til - nå er det mange hundre.
  • at katten vår ikke fikk juling av andre katter, for med 400 nye boliger kom det minst 200 katter flyttende - katten fikk bare juling av grevling før tilflytninga begynte.
  • å ha skogen på alle kanter, og våkne opp til lydene av at grisebonden på gården noen kilometer unna slakta grisene sine (det er en fæl ting å savne, jeg vet, men det forklarer litt) - nå er det hus og rekkehus og blokker på alle kanter, og man våkner til lyden av unger som skriker, katter og bikkjer som slåss, biler og festbråk.
  • bussen var nesten helt tom - nå er det ofte at det ikke er nok plass på bussen.

Men det er en ting jeg virkelig, virkelig, virkelig savner. Da jeg vokste opp, skjedde det mye mindre i bygda enn det det gjør nå. Men det brydde ingen seg om. Det var sånn det var. Så kom tilflytterene, og det har kommet flere aktiviteter, butikker og til og med et apotek, et treningssenter og en skjønnhetssalong (!). Det er arrangementer stadig vekk. Men nå klager folk på at det skjer for lite, og at bussen går for sjeldent. Bussen til Oslo går to ganger i timen hele døgnet, bortsett fra i rushen på morgenen og ettermiddagen hvor den går hvert 10. minutt. Bussen til den nærmeste byen går en gang i halvtimen normalt, og fire ganger i timen i rushen på morgenen og ettermiddagen. Da jeg vokste opp gikk bussen til Oslo en gang i timen i rushen, ellers gikk den annenhver time, og bussen til den næremste byen gikk annenhver time og aldri på lørdager og søndager. INGEN KLAGDE.

Det er stygt å si det, men innflytterene ødela bygda.  

Anonymkode: 4999a...131

 

Dette er virkelig sant. De kommer til bygdene, og tror de skal få alt gratis og kan klage på hvor fælt det er oss oss. Når de mangler respekt og ydmykhet.

Anonymkode: 96f43...81a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygder er helt for jævlig å flytte til, pga alle som bor der aldri har vært ute i verden selv, fullt av innavl, konservative mennesker med ditto fordommer for kvinner, innvandrere og innflyttere..

Styr unna, om du vil deg selv noe godt, mitt råd bare!!

Anonymkode: 9ef72...232

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bygder er helt for jævlig å flytte til, pga alle som bor der aldri har vært ute i verden selv, fullt av innavl, konservative mennesker med ditto fordommer for kvinner, innvandrere og innflyttere..

Styr unna, om du vil deg selv noe godt, mitt råd bare!!

Anonymkode: 9ef72...232

Dette handler nok mer om kunnskapsløse tilflyttere enn noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bygder er helt for jævlig å flytte til, pga alle som bor der aldri har vært ute i verden selv, fullt av innavl, konservative mennesker med ditto fordommer for kvinner, innvandrere og innflyttere..

Styr unna, om du vil deg selv noe godt, mitt råd bare!!

Anonymkode: 9ef72...232

Det er da mange fra bygder som reiser. Naboene mine har deriblant vært i Amerika flere ganger, Asia, Europa osv.

Hvor får du det fra? Og innavl? Wtf.

 

Høres ut som noen fra byen, ja. Som  besøkte en bygd i 5 minutter og kom opp med sine konklusjoner.

Anonymkode: 9ec74...222

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.8.2019 den 1.39, AnonymBruker skrev:

Eg flytta frå byen til ultragokk. Det er så deilig. Nyte kvart sekund.

Anonymkode: 074cf...078

Hva kjennetegner "ultragokk"?

Anonymkode: bbd14...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2019 den 15.32, AnonymBruker skrev:

Nei, i slike tilfeller er det greit nok, men mange prøver jo uten å få innpass noe sted. Folk på bygda må møte de som flytter inn med åpenhet og ikke bare ha holdningen om at vedkommende ikke er "en av deres egne".

Det er ikke alle steder det er sånn sikkert, men nå har jeg bodd på flere bygder hvor det sosiale er veldig vanskelig. I byen er det ikke så vanskelig og jeg vet at man må engasjere seg og bli med på ting, men allikevel er det veldig vanskelig på bygdene.

Anonymkode: 2e9bb...c9e

Det kommer også av at noen får ikke innpass uansett. Dette pga at de er sære, utrivelige, dumme, drittsekker, osv.

Om alle skulle fått innpass, måtte alle være hyggelige, likandes folk. Det er de altså ikke. Men det er alltid bygden som skal få skylden.

Anonymkode: bbd14...fc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på interessene dine, det. Om du er glad i friluftsliv, kan det være langt mer å gjøre på i en bygd enn i en storby. Liker du bedre fjellturer, fiske o.l. enn kino og uteliv, er det jo bedre tilbud til deg "på landet" enn i byen. 

Jeg er en jatakk-begge-deler. Jeg liker godt friluftsliv, men jeg liker også å ha tilgang til mer enn én butikk, og å kunne ta en tur i en møbelforretning uten å måtte kjøre i timesvis. Så jeg har valgt å bo i forstedene til Bergen, hvor jeg får i både pose og sekk. 

Søsteren min bor i type bygd hvor det er én matbutikk, en bensinstasjon, et apotek, vinmonopolet (!), power, en blomsterbutikk, og en frisør, og that's it. Ikke en kafe, nærmeste er en kaffekrok på bensinstasjonen. Ikke noe kino, ikke noe uteliv, ingenting, og ganske begrenset fritidstilbud til ungene. Hun stortrives der, og det gjør ungene også. De går mye i naturen, fisker, padler, går på ski om vinteren, turorientering, er med på sauesanking og whatnot. Jeg blir misunnelig hver gang jeg er der, men så går en lyspære på badet, og de må kjøre en time hver vei for å kjøpe en ny en, og da gir det seg litt... 

Anonymkode: ec826...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo litt an på interessene dine, det. Om du er glad i friluftsliv, kan det være langt mer å gjøre på i en bygd enn i en storby. Liker du bedre fjellturer, fiske o.l. enn kino og uteliv, er det jo bedre tilbud til deg "på landet" enn i byen. 

Jeg er en jatakk-begge-deler. Jeg liker godt friluftsliv, men jeg liker også å ha tilgang til mer enn én butikk, og å kunne ta en tur i en møbelforretning uten å måtte kjøre i timesvis. Så jeg har valgt å bo i forstedene til Bergen, hvor jeg får i både pose og sekk. 

Søsteren min bor i type bygd hvor det er én matbutikk, en bensinstasjon, et apotek, vinmonopolet (!), power, en blomsterbutikk, og en frisør, og that's it. Ikke en kafe, nærmeste er en kaffekrok på bensinstasjonen. Ikke noe kino, ikke noe uteliv, ingenting, og ganske begrenset fritidstilbud til ungene. Hun stortrives der, og det gjør ungene også. De går mye i naturen, fisker, padler, går på ski om vinteren, turorientering, er med på sauesanking og whatnot. Jeg blir misunnelig hver gang jeg er der, men så går en lyspære på badet, og de må kjøre en time hver vei for å kjøpe en ny en, og da gir det seg litt... 

Anonymkode: ec826...758

Enten så er det en svært stor bygd, eller så er de utsolgt for lyspærer på matbutikken og Power...

Anonymkode: bbd14...fc5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enten så er det en svært stor bygd, eller så er de utsolgt for lyspærer på matbutikken og Power...

Anonymkode: bbd14...fc5

Du er klar over at det finnes flere typer lyspærer, sant, og at du ikke kan kjøpe den første og beste du finner på s-laget..? og at baderom gjerne har spesielle typer lyspårer?

Anonymkode: ec826...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fantastisk å slippe butikker. For meg er ikke det byer tilbyr noe jeg ønsker, eller trenger i livet mitt, jeg liker god plass og ro. Har bodd i by mange år men aldri trivdes der, førte bare til mye kjøring for å komme ut av den hver dag.  Hver gang jeg tenker det hadde vært fint med flere tilbud rundt tar jeg en by-weekend en eller annen plass og kommer da på hvorfor jeg ikke bor slikt :) Men folk er forskjellige og det er jo bra :)

Anonymkode: b6f2a...081

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at det finnes flere typer lyspærer, sant, og at du ikke kan kjøpe den første og beste du finner på s-laget..? og at baderom gjerne har spesielle typer lyspårer?

Anonymkode: ec826...758

Alt av lyspærer og lysrør her i huset kjøper hos elbutikk eller på matbutikken. Uansett går det an å ha flere liggende. Det går også an å bestille slikt på nettet.

Om det skal være argument at man må kjøre en time pga at man ikke greier å ha lyspærer i huset, er det er dårlig argument for å ikke kunne bo på landet😂

Anonymkode: bbd14...fc5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alt av lyspærer og lysrør her i huset kjøper hos elbutikk eller på matbutikken. Uansett går det an å ha flere liggende. Det går også an å bestille slikt på nettet.

Om det skal være argument at man må kjøre en time pga at man ikke greier å ha lyspærer i huset, er det er dårlig argument for å ikke kunne bo på landet😂

Anonymkode: bbd14...fc5

Så du skjønte ikke at det var ETT eksempel..? jøje meg, du må være slitsomt å ha i omgangskretsen. Lykke til her i livet.. 

Anonymkode: ec826...758

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du skjønte ikke at det var ETT eksempel..? jøje meg, du må være slitsomt å ha i omgangskretsen. Lykke til her i livet.. 

Anonymkode: ec826...758

ETT særdeles dårlig eksempel. Hersketeknikkene dine kan du stikke opp bak😂

Anonymkode: bbd14...fc5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har litt mer enn en cafe og en butikk vi da, for det er et typisk sommerturiststed. Men uansett ; jeg trivs med at alle kjenner alle, og at uansett så treffer man kjentfolk overalt. Vi passer på hverandre og bryr oss om hverandre. Jeg er glad i folket her! Med unntak av ei kjerring som alene har gjort at jeg av og til har ønska meg bort. Men det må jeg bare riste av meg, for i noen by vil jeg aldri bo! 

Anonymkode: 22b98...c64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Virker som om alle mener at Oslo ikke har natur? Vi har den svære marka med bra fiske- og badevann  + Oslofjorden 

Anonymkode: 6734a...c2a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke passer inn er ofte sære, og de forventer å få alt med en gang. Det er ikke bygdas som har skylda for at disse individene ikke tilpasser seg livet hos oss.

Anonymkode: 96f43...81a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2019 den 10.27, AnonymBruker skrev:

Ja kan ikke fordra slike steder. I resten av Europa er det sjarmerende, tettbygde landsbyer med kafe, restaurant, torg etc. I Norge er slike plasser bare en drøss med hus strødd utover et stort område. Med en bensinstasjon. Og uten noen form for fellesskap, mangler det sosiale og inkluderende elementet man har på småplasser på kontinentet. 

Anonymkode: 33da9...ddf

Tull og tøys. Forskjellen er at i Norge har folk heller gått hjem til hverandre og møtes der, mens de på kontinentet har tradisjon for å møtes på pub, cafe el.l.   Det spiller selvfølgelig inn at vi er få mennesker strødd utover et langt land.  Mange bygder/ annen tettbebyggelse har så lave innbyggertall at det er ikke mulig å få det til å gå rundt med "shoppingsenter og Joe & The Juice..."

Anonymkode: 68b48...be3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er stusselig med slike steder. Greit å være der en helg eller en uke, men skulle jeg bodd slik hadde jeg blitt gal. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...