Gå til innhold

Er det stusselig med bygder som " ikke har noe"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare 1 lokalbutikk og en kafe i sentrum liksom? Som er langt fra by, ikke har særlig med kollektivtrafikk? Ikke engang kino?

Anonymkode: 1bb95...e3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har da sin sjarm også selv om det er kjedelig å bo på en sånn plass. 

Er oppvokst i ei bygd hvor nærmeste aktivitet for barn og unge var typ en mil unna. Ingen kino, men sentrum hadde masse matbutikker, en skobutikk, Nille og et par klesbutikker for damer over 70. + tre dårlige frisører da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er herlig og avslappende fra stresset i byen.

Anonymkode: 80011...efb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg flytta frå byen til ultragokk. Det er så deilig. Nyte kvart sekund.

Anonymkode: 074cf...078

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra en sånn bygd selv, men bor i Oslo nå. Vil ikke kalle det stusselig. Bygda har sine fordeler (og ulemper) akkurat som storbyen. Tror ikke du finner et sted som har alt, man må bare finne ut hva en selv vektlegger mest. Selv vil jeg nok ideelt sett bosatt meg på et lite sted ikke så alt for langt unna en større by. 

Anonymkode: 55094...b35

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg synes det. Hadde ikke taklet mer enn et par uker på et slikt sted, men nå elsker jeg storbyen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen liker det vel. Selv synes jeg det er stusselig ja, men liker meg nok best på et større sted.

Anonymkode: 2e9bb...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og ja. Stedet vi bor på har det de kaller et storsenter, trimsted og ellers noen bygninger rundt et vann og bydene utenfor. Men det er vårt sted er vi har bygget et supert samfunn, og det trives vi alle med. Kan ikke forvente at folk utenfra skal forstå verdien i dette stedet, eller hjertet, og hvergang noen dømmer det pleier jeg å si at de ikke fatter alt vi har. I realsjoner, kaffekopper, naboer vi altid har kjent, osv. Kjærlighet..

Anonymkode: 96f43...81a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kan ikke fordra slike steder. I resten av Europa er det sjarmerende, tettbygde landsbyer med kafe, restaurant, torg etc. I Norge er slike plasser bare en drøss med hus strødd utover et stort område. Med en bensinstasjon. Og uten noen form for fellesskap, mangler det sosiale og inkluderende elementet man har på småplasser på kontinentet. 

Anonymkode: 33da9...ddf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra et slikt sted. Bodde 15 år i Oslo og flyttet tilbake til landet for noen år siden. Alt til sin tid. Likte meg godt i byen, og er jo tilbake på besøk i ny og ne. Men er kjempefornøyd med å bo borte fra stress og mas i hverdagen! Måtte en omstilling til i tankegangen ift å planlegge innkjøp og slike ting, her er jo ikke alt åpent til alle døgnets tider😉 Men - her er mindre stress, ren luft, rent vann, natur og god plass over alt. Råd til større hus med hage, puster med magen og har fått igjen hvilepuls. Bygdefolket er koselige og hjelpsomme når det trengs. Bygdedyret finnes ikke overalt nemlig. Det var på mange måter verre i byen der mange var ensomme på tross av folkemengden! Eneste "negative" er avstandene, spesielt til barnas fritidsaktiviteter. De må kjøres mye. Tida det tar å komme seg til jobb er ironisk nok den samme; kjøreavstanden nå er lik den jeg sto i kø/ventet på bytter i kollektivtrafikken i byen. Jeg tror vi ofte søker oss tilbake til det vi vokste opp med. Jeg syntes det var innmari kjedelig her da jeg var ungdom, men byen var jo ikke noe mer spennende når alt kom til alt. Vi får et hverdagsliv hvor enn vi er, og jeg trives best med å høre fuglesang, elvesus og se stjernene på himmelen om kvelden💕

Anonymkode: ad2df...1ec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel helt an på hva man liker. Jeg er født og oppvokst sentralt i Oslo. Og prøvde å bo noen år på bygda, grunnet kjærligheten. Men det gikk svært dårlig. Så nå bor jeg i byen igjen, og stortrives. 

Anonymkode: 4f77a...e66

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Hvis stedet har en kafé så er det gjerne en litt større bygd med et par hundre innbyggere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på personen det. Er det natur og personen er friluftsmenneske er det gjerne 0 problem. Er det en person som er oppvokst og vant med storbyer kan det i beste fall bli en omstilling.

Anonymkode: 4e4ba...398

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei og ja. Stedet vi bor på har det de kaller et storsenter, trimsted og ellers noen bygninger rundt et vann og bydene utenfor. Men det er vårt sted er vi har bygget et supert samfunn, og det trives vi alle med. Kan ikke forvente at folk utenfra skal forstå verdien i dette stedet, eller hjertet, og hvergang noen dømmer det pleier jeg å si at de ikke fatter alt vi har. I realsjoner, kaffekopper, naboer vi altid har kjent, osv. Kjærlighet..

Anonymkode: 96f43...81a

 

Og vi har enomt fine naturområder og fjell og hav :) Byen er foruserensa, dyr og ikke minst lite innbydende.

Anonymkode: 96f43...81a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Er fra et slikt sted. Bodde 15 år i Oslo og flyttet tilbake til landet for noen år siden. Alt til sin tid. Likte meg godt i byen, og er jo tilbake på besøk i ny og ne. Men er kjempefornøyd med å bo borte fra stress og mas i hverdagen! Måtte en omstilling til i tankegangen ift å planlegge innkjøp og slike ting, her er jo ikke alt åpent til alle døgnets tider😉 Men - her er mindre stress, ren luft, rent vann, natur og god plass over alt. Råd til større hus med hage, puster med magen og har fått igjen hvilepuls. Bygdefolket er koselige og hjelpsomme når det trengs. Bygdedyret finnes ikke overalt nemlig. Det var på mange måter verre i byen der mange var ensomme på tross av folkemengden! Eneste "negative" er avstandene, spesielt til barnas fritidsaktiviteter. De må kjøres mye. Tida det tar å komme seg til jobb er ironisk nok den samme; kjøreavstanden nå er lik den jeg sto i kø/ventet på bytter i kollektivtrafikken i byen. Jeg tror vi ofte søker oss tilbake til det vi vokste opp med. Jeg syntes det var innmari kjedelig her da jeg var ungdom, men byen var jo ikke noe mer spennende når alt kom til alt. Vi får et hverdagsliv hvor enn vi er, og jeg trives best med å høre fuglesang, elvesus og se stjernene på himmelen om kvelden💕

Anonymkode: ad2df...1ec

Helt enig! Akkurat samme situasjon her, bortsett fra at jeg ikke holdt ut like lenge i Oslo. Kommer fra en veldig liten plass, og det samholdet og den omsorgen som finnes her er langt fra alt man leser om bygdedyret på KG. Kjedet meg også mer i byen, til tross for flere tilbud. Savner lite, men om vi får behov for å komme oss vekk en tur, så tar vi oss bare en liten storbyferie. Det eneste jeg virkelig savner med å bo i by er konserttilbudene. Er ganske bra tilbud i nærområdet her egentlig, men jeg har dessverre en litt smal musikksmak. 😂

Anonymkode: 9c3f5...6f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noe jeg er litt trett av av er de innflyttere som klager. Aktså, de har selv ansvar for å passe inn og finne sin plass. Når de kommer med vanene sine eller bare kritiserer, kan de ikke forvente annet. Å ta sin plass på bygda må du arbeide for, det blir ikke gitt deg, og vi liker ikke klagere. Men er du åpen og ydmyk, utøver tålmod er det plass og rom for alle :)

Anonymkode: 96f43...81a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst på bygda, men liker meg best på større steder. Har prøvd å bo på bygda, men søker meg alltid til større steder uansett hvor gammel jeg blir. Så dette kommer nok an på person.

Når jeg leser her på KG om folk på bygda sine holdninger til innflyttere så bekrefter det grunnene til at jeg ikke ønsker å bo der. Hører aldri sånt tull om at "du må jobbe for å passe inn her", "ikke ta for mye plass" og annet tull jeg leser i ulike tråder.

Anonymkode: 2e9bb...c9e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppvokst på bygda, men liker meg best på større steder. Har prøvd å bo på bygda, men søker meg alltid til større steder uansett hvor gammel jeg blir. Så dette kommer nok an på person.

Når jeg leser her på KG om folk på bygda sine holdninger til innflyttere så bekrefter det grunnene til at jeg ikke ønsker å bo der. Hører aldri sånt tull om at "du må jobbe for å passe inn her", "ikke ta for mye plass" og annet tull jeg leser i ulike tråder.

Anonymkode: 2e9bb...c9e

Hører aldri sånt tull fra folk som bor i byen mente jeg. Sikkert fordi det er mange innflyttere der og ingen bryr seg så veldig, nå lenger i hvert fall.

Anonymkode: 2e9bb...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppvokst på bygda, men liker meg best på større steder. Har prøvd å bo på bygda, men søker meg alltid til større steder uansett hvor gammel jeg blir. Så dette kommer nok an på person.

Når jeg leser her på KG om folk på bygda sine holdninger til innflyttere så bekrefter det grunnene til at jeg ikke ønsker å bo der. Hører aldri sånt tull om at "du må jobbe for å passe inn her", "ikke ta for mye plass" og annet tull jeg leser i ulike tråder.

Anonymkode: 2e9bb...c9e

 

Men det er sant. Jeg overhørte en mann som hadde flytta hit, som klaga over at han ikke trivdes. Men han hadde hverken meldt seg inn i noe sosialt, eller prøvd å være frivillig. Når du kommer og er voksen har du selv ansvaret om du ikke passer inn. Det er ikke bygdas skyld at du ikke klarer det sosiale godt nok.

Anonymkode: 96f43...81a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...