Gå til innhold

Prøving og trening/CrossFit


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trener litt sporadisk, alt fra 1 til 3 ganger i uka og vurderer nå å melde meg på nybegynnerkurs i CrossFit der det blir ca 2 treninger i uka. Har hørt at dette er ganske gode og tøffe økter (særlig for nybegynnere) og at man lærer teknikk. 

Samtidig prøver vi jo, har prøvd i ca 2 år nå. Er det noen har hørt noe om at CrossFit/trening der du får blodsmak og løfter mye kan ha negative innvirkninger for å bli gravid? Passer selvsagt på å spise før og etter trening etc. 

Anonymkode: 16a05...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meld deg inn og tren som det passer deg. Du trenger ikke (skal ikke!) gå fra hver eneste økt med blodsmak i munnen, og ikke klare gå ned trappa. Alt med måte, og du lærer underveis i crossfitkarrieren, kroppen din å kjenne ift hvor stor belastning og tempo du kan ha ☺️ 

Crossfit er effektivt, sosialt, tilpasningsvennlig ift skader/sykdom og det er gøy. Men også tungt hvis man vil det ☺️

 

Hilsen CrossFit coach, som trente CrossFit både før og underveis i forrige svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs nok på senteret.

De som tilbyr crossfit der jeg bor krever at man er aktiv flere ganger i uka og gir jernet, ellers kan man miste medlemsskapet. Der melder jeg meg ikke inn.

Jeg personlig hadde ikke begynt med crossfit under IVF, men ved normal prøving så går det sikkert fint sålenge de er litt rause med innsatsen og dagsform.

Spør de om hvilke forventninger de har. Jeg personlig tenker det blir litt for høyintensivt for min del, fordi man under IVFstimulering risikerer torkvering av eggstokkene når er er store på slutten av stimulering/etter innsett osv (og det har sannsynligvis skjedd meg pga komboen av trening med cyste - skadet egglederen og fikk senket AMHverdi fordi den måtte fjernes). Hadde vørt bortkasta penger for meg iallefall under IVF.

Jeg trenger vanlig styrke forøvrig, men ikke tung.

Blodsmak i munnen-trening er frarådet under prøving og spesielt graviditet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente crossfit under hele prøveperioden og svangerskapet, dog ikke i en crossfitboks, men på vanlig treningssenter. 

I starten blir det ikke mye blodsmak i munnen eller hardt kjør. Du skal lære teknikk, det å bli kjent med hva kroppen tåler, hvordan du skal bli bedre til å yte på trening og temposette (pace) økter for å holde tiden ut under amraps og emom bl.a. 

Crossfit er funksjonell trening som er super for kroppen, om du tar tiden til hjelp og lærer det grunnleggende godt, da minimerer man også risikoen for skader. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg meldte meg inn veide jeg 110 kg. Gikk bra det, så da går det bra for deg. Du trener slik det passer deg. En fordel at du kan litt teknikk før du starter, ikke alle trenerne som har like mye fokus på å veilede rundt det.

Anonymkode: fc7be...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for fine svar. Tenker at jeg får trene med måte og ha fokus på teknikk. Skal undersøke hvem treneren er og om han er kvalifisert. 

Takk igjen,

TS 

Anonymkode: 16a05...b51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...