Gå til innhold

Sophie Elise

Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 timer siden, Alara skrev:

Nå har frøken miljøaktivist sett en dokumentar igjen og oppfordrer alle til å ikke spise kjøtt. Altså Sophie Sophie... Du kan bare ikke bli Einstein over å ha sett en dokumentar film og av å lese ett par nettsider som mener kjøtt er livsfarlig og kreft kallende. Har sett dokumentaren selv og synes det er en av bullshitene som går igjen og omigjen. Jeg kan finne deg tusen av dokumentarer som også sier at sukker er livsfarlig og det samme for de som har en streng grønn basert diett. I dokumentaren mener de også at fisk er like ille. Åj da og du som var pescetarianer...

Så calm the f down det handler sikkert kapitalistenes interesser igjen, som det har gjort i mange mange år nå. 

Er overrasket på at du tørr å komme med slike påstander og oppfordrer folk av å bare har sett en dokumentar! 

Hun vet nok mere om dette enn kun fra en dokumentar. Søk litt så vil du lett finne ut at kjøtt ikke er så bra som man skulle tro, men heller ikke direkte farlig. Mengder teller https://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/--Spis-kjott-med-god-samvittighet-191872b.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert flott på papiret,men en person som ikke spiser kjøtt men kjøper seg latterlig dyre skinnvesker er ikke en person jeg klarer å ta så veldig seriøst.

Fuck matindustrien som behandler dyr sånn.. men pels/skinnindustrien er liksom innafor?
SE-logikk.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tilbake til sophie elise. jeg synes det er kjempe fint at hun promoterer miljøbeviste dokumentarer. hun har en ung målgruppe som hører på henne. når sophie elise promoterer dette så håper jeg at den yngre generasjon kan lese seg opp om miljøet og være med på og gjøre verden et bedre sted. SUPERT av sophie elise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at bristen ligger i det at hun i akkurat dette tilfellet oppfordrer til å spise mindre kjøtt, ikke på grunn av hvordan dyrene behandles, men fordi hun helt ukritisk tror på at det er så farlig og kreftfremkallende. Samtidig så bruker hun produkter som er testet på dyr og kjøper produkter laget av skinn. Hun fremstår som en sånn person som er veganer i en uke fordi hun så noe på tv, men så er det ikke så nøye med det samme hun har fått inntrykkene litt på avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, marie_82 skrev:

Jeg vil påstå at bristen ligger i det at hun i akkurat dette tilfellet oppfordrer til å spise mindre kjøtt, ikke på grunn av hvordan dyrene behandles, men fordi hun helt ukritisk tror på at det er så farlig og kreftfremkallende. Samtidig så bruker hun produkter som er testet på dyr og kjøper produkter laget av skinn. Hun fremstår som en sånn person som er veganer i en uke fordi hun så noe på tv, men så er det ikke så nøye med det samme hun har fått inntrykkene litt på avstand.

Kjøtt er kreftfremkallende, det har Sophie rett i. Jeg tror ikke hun tror dette pga kun dokumentarer, det er faktisk mye forskning rundt dette. Men jeg er helt enig i at hun er dobbeltmoralsk når hun kjøper skinnvesker, spiser fisk, reklamerer for dyretestet sminke osv. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Heisann1234 skrev:

Kjøtt er kreftfremkallende, det har Sophie rett i. Jeg tror ikke hun tror dette pga kun dokumentarer, det er faktisk mye forskning rundt dette. Men jeg er helt enig i at hun er dobbeltmoralsk når hun kjøper skinnvesker, spiser fisk, reklamerer for dyretestet sminke osv. 

enig, men samtidig tenker jeg at det er uansett bra og gjøre noe, om man ikke klarer å leve helt etter boken, så er det veldig fint at man klarer og gjøre ihvertfall noe, i hennes tilfelle slutte å spise kjøtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tidevann skrev:

enig, men samtidig tenker jeg at det er uansett bra og gjøre noe, om man ikke klarer å leve helt etter boken, så er det veldig fint at man klarer og gjøre ihvertfall noe, i hennes tilfelle slutte å spise kjøtt. 

Det har du rett i selvfølgelig. Men da synes jeg hun ikke burde forsvare eller finne opp dumme unnskyldninger for de uetiske handlingene hu utfører. Da kan hu bare rett og slett innrømme at ja det er uetisk. Ingen er perfekte trossalt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Heisann1234 skrev:

Det har du rett i selvfølgelig. Men da synes jeg hun ikke burde forsvare eller finne opp dumme unnskyldninger for de uetiske handlingene hu utfører. Da kan hu bare rett og slett innrømme at ja det er uetisk. Ingen er perfekte trossalt. 

jeg tror ærlig talt sophie elise ikke gidder å forsvare seg. Hun gjør det hun synes er riktig, og har tatt sitt valg. Vi andre tar våre valg i det daglige. Jeg tror de aller fleste her inne selv har noen svin på skogen. Veldig hyklerisk og merkelig at så mange her inne skal rope og gnåle om sophie elise, se på dere selv sier jeg bare. Hvordan i HELVETE klarer enkelte av dere her inne å vinkle å være miljøbevist til noe negativt, ene og alene pga enkelte ikke liker sophie elise. Dere forventer at sophie elise skal være helt perfekt, hele tiden, dere finner noe gale på absolutt alt. Men mange av dere gjør akkurat det samme selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, tidevann skrev:

jeg tror ærlig talt sophie elise ikke gidder å forsvare seg. Hun gjør det hun synes er riktig, og har tatt sitt valg. Vi andre tar våre valg i det daglige. Jeg tror de aller fleste her inne selv har noen svin på skogen. Veldig hyklerisk og merkelig at så mange her inne skal rope og gnåle om sophie elise, se på dere selv sier jeg bare. Hvordan i HELVETE klarer enkelte av dere her inne å vinkle å være miljøbevist til noe negativt, ene og alene pga enkelte ikke liker sophie elise. Dere forventer at sophie elise skal være helt perfekt, hele tiden, dere finner noe gale på absolutt alt. Men mange av dere gjør akkurat det samme selv. 

Hva i "helvete" har det med saken hva jeg gjør på privaten? Jeg er ikke en kjent person som har tusenvis av mennesker som ser opp til meg og blir påvirket (bevisst eller ubevisst) av meg og mine handlinger. Jeg er en privatperson.

Sophie Elise er ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tidevann skrev:

Sophie Elise er en kjendis med mange unge lesere som ser opp til henne, mens vi er privatpersoner. Stor forskjell. Ingen her som mener vi er perfekte og aldri gjør noe galt. Ingen som mener Sophie Elise må være perfekt til en hver tid. Mye av det hun både gjør og sier er kritikkverdig. Hvert fall når hun er så dobbelmoralsk. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, LeilaS skrev:

Sophie Elise er en kjendis med mange unge lesere som ser opp til henne, mens vi er privatpersoner. Stor forskjell. Ingen her som mener vi er perfekte og aldri gjør noe galt. Ingen som mener Sophie Elise må være perfekt til en hver tid. Mye av det hun både gjør og sier er kritikkverdig. Hvert fall når hun er så dobbelmoralsk. 

hadde de fleste her inne holdt seg saklige i diskusjoner så, istedenfor legges det frem innlegg som . seee, nå har frøken lille miljøbevist sett en dokumentar og tror hun vet alt- og lignende usakligheter. Er fullstendig latterlig denne negative vinklingen her inne. Ja sophie elise når ut til MANGE- nettopp derfor er det så bra at hun fronter miljøet og dyr- SELV om hun ikke lever helt dønn perfekt selv. Det er akkurat som om dere sitter og venter til hun skal legge ut et nytt blogginnlegg så hopper dere inn på dette forumet for og vinkle alt negativt. Jeg velger og se det som positivt at sophie elise viser til gode dokumentarer om kjøttforbruk og hvilken påvirkning det har på miljøet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, LeilaS skrev:

Vel så skryt av henne når hun gjør noe bra da. ikke hogg hodet av henne når hun faktisk bidrar til og fronte miljøet. Det fortjener hun kred for, selv om hun tar fly og kjøper seg skinnveske. Man kan gjøre mye godt i å ta enkelte beviste valg, man trenger ikke nødvendigvis være så himla dobbeltmoralsk. Man trenger heller ikke være så negativt til absolutt alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.framtiden.no/gronne-tips/reise-og-transport/slik-kutter-du-klimautslippene-mest.html

@tidevann

SE og flere andre (rosabloggere) med henne har en fantastisk evne til ikke å gidde sette seg inn i det de forfekter. De ser en "dokumentar" om industrilandbruk, laget for å sjokkere og sette fingeren på uetisk landbruk, og vips - så vet de alt om landbruk og påstår at det kjøttet du får fra Gilde er like uetisk som de verste kjøttfabrikkene i USA. 

- Hvem som helst kan lage en "dokumentar" for å "bevise" det man tror på, enten det er at jorden er flat eller at alt kjøtt er uetisk fremstilt

- Miljøverstingene er de som reiser ofte og langt med fly http://forskning.no/bil-og-trafikk-forurensning-klima-miljopolitikk-samferdsel/2014/06/flyreiser-er-verst-klimaet-i

- Det er alltid de som vet minst som er sikrest i sin sak

- Miljømessig er det ikke "ett fett" hva slags kjøtt du spiser, og nei, du får ikke kreft av å spise steik hos bestemor neste søndag

- Det er helt greit å ikke spise kjøtt fordi man ikke vil spise kjøtt, men da skal man ikke late som om man er vegetarianer fordi man har så jævla mye kunnskap, men innrømme at det er føleri

- Fisk, fugler og dyr kjenner smerte https://www.peta.org/issues/animals-used-for-food/factory-farming/fish/fish-feel-pain/

- Planter kjenner "smerte" http://science.howstuffworks.com/life/botany/plants-feel-pain.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på at Sophie Elise skal preke om at folk må bli mer miljøbevisste. Det er jo så sykt dobbeltmoralsk av henne. 

Sophie Elise: Norges miljødronning, som i april allerede hadde flydd 50(!!!) ganger... hun er imot å slakte dyr, men kjøper seg skinnvesker og forsvarer det med at barnebarna (?) kan arve de... hun er vegetarianer en uke på og en uke av... hun er dronningen av bruk og kast sånn hun shopper klær og sminke (og ikke minst sånn hun annonserer for å hjelpe til med å selge dritt folk ikke trenger). 

Lista er så sinnsykt lang... jeg reagerer ikke på at folk velger å ikke spise kjøtt, (har ikke lest blogginnlegget) men jeg tenker det er lite lurt av SE å oppfordre sine unge lesere om å droppe kjøtt fra kostholdet uten å samtidig informere om hva som er viktig å få i seg av evt kosttilskudd hvis man skal droppe å spise kjøtt (noe jeg tviler på at hun har gjort). Det er farlig å sette griller i hjernen på unge folk på denne måten, det er veldig unge lesere som virkelig ser opp til henne og det forundrer meg ikke om flere av de finner ut at de nettopp skal gjøre det SE ber de om nå, og det er sikkert ikke lett for foreldrene å få de til å forstå at det kan gå utover helsen om de ikke får dekket næringsbehovet på andre måter. 

Beklager litt rotete innlegg. Er litt på farta. Måtte bare få det ut

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, Missy1 skrev:

Jeg reagerer på at Sophie Elise skal preke om at folk må bli mer miljøbevisste. Det er jo så sykt dobbeltmoralsk av henne. 

Sophie Elise: Norges miljødronning, som i april allerede hadde flydd 50(!!!) ganger... hun er imot å slakte dyr, men kjøper seg skinnvesker og forsvarer det med at barnebarna (?) kan arve de... hun er vegetarianer en uke på og en uke av... hun er dronningen av bruk og kast sånn hun shopper klær og sminke (og ikke minst sånn hun annonserer for å hjelpe til med å selge dritt folk ikke trenger). 

Lista er så sinnsykt lang... jeg reagerer ikke på at folk velger å ikke spise kjøtt, (har ikke lest blogginnlegget) men jeg tenker det er lite lurt av SE å oppfordre sine unge lesere om å droppe kjøtt fra kostholdet uten å samtidig informere om hva som er viktig å få i seg av evt kosttilskudd hvis man skal droppe å spise kjøtt (noe jeg tviler på at hun har gjort). Det er farlig å sette griller i hjernen på unge folk på denne måten, det er veldig unge lesere som virkelig ser opp til henne og det forundrer meg ikke om flere av de finner ut at de nettopp skal gjøre det SE ber de om nå, og det er sikkert ikke lett for foreldrene å få de til å forstå at det kan gå utover helsen om de ikke får dekket næringsbehovet på andre måter. 

Beklager litt rotete innlegg. Er litt på farta. Måtte bare få det ut

Helt enig. Det blogginnlegget hvor hun slenger ut påstander uten å forklare eller utdype noe som helst er akkurat slik man ikke skal gjøre. Hun fremstår som en som vet, og den leseren som ikke har kunnskap selv (de aller yngste eller de med minst utdannelse) vil tro på henne (hun-er-jo-kjent-og-har-vært-på-TV-og-gitt-ut-bok-og-kan-alt-om-miljø-og-palmeolje-og-sånt). Og hva er det hun sier i innlegget? http://sophieelise.blogg.no/1505064777_pne_ynene.html

Jo:

- På et slakteri slaktes 250 kuer i timen. Dette gir 15 sekunder per ku.Ting går fort, noe som har ført til at det blant annet er spør av avføring i 90% av kjøttet som selges i dagligvarebutikker i USA. (norge har - i følge et par artikler jeg fant, halvparten). For å ikke snakke om spor av puss, og all antibiotikaen og hormonene man får i seg ved å spise kjøtt / meieriprodukter. Her er ikke norge noe annerledes.

- Å spise kjøtt er like kreftfremkallende som å røyke.
- Kun 6 - 10% av alle krefttyper kan overføres genetisk. Om så, så er det ikke en eller to kreftceller som er ille, men maten du spiser kan, og VIL booste disse cellene om du spiser feil (det vil si, for mye kjøtt). Som de fleste av oss gjør.. 

- Egg er såpass lite godt for deg at det nå i amerika ikke engang er lovlig å si i reklamer at det er sunt eller bra for deg med hele setninger. Så de må heller si "a good egg", det er ikke lovlig å si "good for YOU". 

- Ost er bevist avhengighetsskapende og trigger (i mye mindre skala) de samme områdene i hjernen vår som heroin gjør. Dette fører til at man vil ha mer og mer, uansett om man går opp i vekt og huden tar skade.

Det er helt horribelt at dette skal få stå uimotsagt!

Jeg håper alle de ungdommene og barna som leser bloggen hennes har kloke foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tidevann skrev:

Vel så skryt av henne når hun gjør noe bra da. ikke hogg hodet av henne når hun faktisk bidrar til og fronte miljøet. Det fortjener hun kred for, selv om hun tar fly og kjøper seg skinnveske. Man kan gjøre mye godt i å ta enkelte beviste valg, man trenger ikke nødvendigvis være så himla dobbeltmoralsk. Man trenger heller ikke være så negativt til absolutt alt. 

Jeg reagerte ikke noe på det innlegget, men jeg tror folk her inne reagerer fordi innlegg som "se min nye skinnveske" og "jeg flyr til Spania for en dag" går under radaren til leserne som et helt vanlig innlegg og de tenker ikke noe mer over det. Så kommer hun med innlegg som dette hvor hun skrytes opp i skyene for at hun er så engasjert og miljøbevisst når det er ganske langt fra sannheten. Folk reagerer ikke på at hun ber folk om å slutte å spise kjøtt, for herregud det er jo bare positivt, folk reagerer fordi hun er så inni granskauen dobbeltmoralsk og kommer unna med det... 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tidevann skrev:

Nei, vi er ikke perfekte.  Men jeg prøver heller ikke å fremstå som det blant tusenvis av 13 år gamle jenter.  En viss forskjell der kanskje?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...