Gå til innhold

Sophie Elise


Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, decker skrev:

Eg er i full jobb og har ungar som skal følgas opp her og der, men klarer og å lesa sju-åtte bøker i månaden. Det er prioritering som med alt anna, eg les heller enn å sjå på alskens seriar til dømes. Det finnes nok av ting å ta tak i med SE, men at ho les bøker er ikkje ein av dei. 

Må det være så enten eller da?

At man ikke rekker å lese Xxxxxx bøker i mnd pga tvserier?

Men,så bra for dere da.

:)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, J.. skrev:

Må det være så enten eller da?

At man ikke rekker å lese Xxxxxx bøker i mnd pga tvserier?

Men,så bra for dere da.

:)

No misforstår du med vilje, eg seier ikkje det er enten elller. Eg ser på TV-seriar eg og, men prioriterer bøker for det gjer meg noko meir enn å vera passiv tilskuar heile tida. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, decker skrev:

No misforstår du med vilje, eg seier ikkje det er enten elller. Eg ser på TV-seriar eg og, men prioriterer bøker for det gjer meg noko meir enn å vera passiv tilskuar heile tida. 

Nei det gjør jeg ikke.

Jeg foretrekker også bøker og gjerne podcast,men har ikke tid til å gjøre det så mye som jeg vil,selv om man prioriterer.

Derfor sier jeg - hun harjo nettopp all tid i hele verden til å lese,så da er det den enkleste sak i verden å gjøre nettopp det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, J.. skrev:

Nei det gjør jeg ikke.

Jeg foretrekker også bøker og gjerne podcast,men har ikke tid til å gjøre det så mye som jeg vil,selv om man prioriterer.

Derfor sier jeg - hun harjo nettopp all tid i hele verden til å lese,så da er det den enkleste sak i verden å gjøre nettopp det.

Eg er med på den, hadde eg hatt like mykje tid (eller, eg veit jo ikkje kor mykje fritid ho har, men går ut i frå det du seier) hadde eg nok lese fem-seks bøker i veka. Men skal ikkje avspora meir, syns berre at det at ho les og fremmar leseglede er ei positiv side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Jeg er nok den som alltid vil forsvare den sårbare nettopp fordi jeg ikke vet sikkert hva som ligger bak. Da vil jeg heller prøve å forstå fremfor å trekke en konklusjon eller kritisere andres følelsesmessige reaksjoner. Å ikke bli forstått er vondt.

Da jeg var 19 år fikk jeg endelig svar på at jeg hadde en traumelidelse. «Jaha, og dette har de ikke visst før?», for slik hadde jeg hatt det absolutt hele livet. Jeg hadde reagert «merkelig», vært redd, grått og det hadde oppstått en hel haug med vansker som ikke var mulig å avkode. Jeg vet hvordan det er å ikke bli forstått, å stå igjen med vanskene og ikke forstå meg selv en gang. 

Jeg støtter ikke plastiske operasjoner, og jeg synes fokuset er svært bekymringsverdig og usunt. Men den følelsesmessige reaksjonen holder jeg meg unna å mene noe om annet enn å høre på hva hun selv forteller at hun faktisk føler. Selv om jeg kanskje ikke forstår. For kanskje forstår hun det ikke selv og er forvirret. 

Jeg har lært at følelser alltid er der av en grunn, uansett. Kanskje vi ikke klarer å avkode dem, men det ligger alltid noe bak. 

Endret av Kjærlighetsbarn98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena

Jeg må innrømme at jeg ikke har fulgt SE så veldig tett, men at jeg har hatt litt sansen for henne ut fra det som har kommet frem i media. Forøvrig har jeg hatt et inntrykk ut i fra bloggerne at hun er veldig selvsentrert og sutrete. Hun problematiserer veldig sin egen oppvekst, selv om hun tydeligvis kommer fra et hjem med to foreldre, har hatt venner og også flere kjærester i ung alder. Dog har jeg allikevel fått litt mer sansen i senere tid. 

Hørte på Podcasten når hun tok opp dette med kjønnsleppene sine. Håpet at hun skulle si at hun hadde lært seg å leve med dette komplekset og at hun i møte med gutter hadde skjønt at det ikke betød så veldig mye, men neida hun hadde selvfølgelig operert de. Der tapte hun seg veldig for min del og har ikke tenkt til å høre på en eneste episode til. Jeg er enig, hun er et forferdelig forbilde som igjen er offer for jenter av sin egen tid. Vi lever dessverre ikke i en boble, det er ikke bare å slå henne av, for dette forplantes videre ut i samfunnet. Det flytter grenser og syn på hvordan jenter skal se ut i dag og hva som er akseptabelt. Menn på min egen alder syns falske øyevipper og Restylane-lepper er grusomt, men yngre gutter/menn på hennes alder syns faktisk at det er fint. Det sier mye om hva slags ideal vi har fått. Dette er forsåvidt også SE et offer for. Tenker at The Kardashians har hatt mye å si på dette. 

 

Endret av Atheena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX
17 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jeg er nok den som alltid vil forsvare den sårbare nettopp fordi jeg ikke vet sikkert hva som ligger bak. Da vil jeg heller prøve å forstå fremfor å trekke en konklusjon eller kritisere andres følelsesmessige reaksjoner. Å ikke bli forstått er vondt.

Da jeg var 19 år fikk jeg endelig svar på at jeg hadde en traumelidelse. «Jaha, og dette har de ikke visst før?», for slik hadde jeg hatt det absolutt hele livet. Jeg hadde reagert «merkelig», vært redd, grått og det hadde oppstått en hel haug med vansker som ikke var mulig å avkode. Jeg vet hvordan det er å ikke bli forstått, å stå igjen med vanskene og ikke forstå meg selv en gang. 

Jeg støtter ikke plastiske operasjoner, og jeg synes fokuset er svært bekymringsverdig og usunt. Men den følelsesmessige reaksjonen holder jeg meg unna å mene noe om annet enn å høre på hva hun selv forteller at hun faktisk føler. Selv om jeg kanskje ikke forstår. For kanskje forstår hun det ikke selv og er forvirret. 

Jeg har lært at følelser alltid er der av en grunn, uansett. Kanskje vi ikke klarer å avkode dem, men det ligger alltid noe bak. 

Det er fint at du tar Sophie Elises perspektiv og er empatisk. Det finnes alltid en grunn til at folk gjør som de gjør og alt, selv mennesker som har begått alvorlig kriminalitet kan forstås, feks har overgripere ofte historikk med å selv ha opplevd overgrep. 

Men det forhindrer ikke at man stilles til ansvar for negative handlinger. Sophie Elise må stilles til ansvar for alt det negative hun påfører andre. Uavhengig av hvor vondt hun selv har eller har hatt det. 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, CecilieX skrev:

Det er fint at du tar Sophie Elises perspektiv og er empatisk. Det finnes alltid en grunn til at folk gjør som de gjør og alt, selv mennesker som har begått alvorlig kriminalitet kan forstås, feks har overgripere ofte historikk med å selv ha opplevd overgrep. 

Men det forhindrer ikke at man stilles til ansvar for negative handlinger. Sophie Elise må stilles til ansvar for alt det negative hun påfører andre. Uavhengig av hvor vondt hun selv har eller har hatt det. 

Og for de fleste som opplever vonde ting,ønsker å skåne andre for lignende opplevelser..

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru Hehosot
17 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jeg er nok den som alltid vil forsvare den sårbare nettopp fordi jeg ikke vet sikkert hva som ligger bak. Da vil jeg heller prøve å forstå fremfor å trekke en konklusjon eller kritisere andres følelsesmessige reaksjoner. Å ikke bli forstått er vondt.

Da jeg var 19 år fikk jeg endelig svar på at jeg hadde en traumelidelse. «Jaha, og dette har de ikke visst før?», for slik hadde jeg hatt det absolutt hele livet. Jeg hadde reagert «merkelig», vært redd, grått og det hadde oppstått en hel haug med vansker som ikke var mulig å avkode. Jeg vet hvordan det er å ikke bli forstått, å stå igjen med vanskene og ikke forstå meg selv en gang. 

Jeg støtter ikke plastiske operasjoner, og jeg synes fokuset er svært bekymringsverdig og usunt. Men den følelsesmessige reaksjonen holder jeg meg unna å mene noe om annet enn å høre på hva hun selv forteller at hun faktisk føler. Selv om jeg kanskje ikke forstår. For kanskje forstår hun det ikke selv og er forvirret. 

Jeg har lært at følelser alltid er der av en grunn, uansett. Kanskje vi ikke klarer å avkode dem, men det ligger alltid noe bak. 

Dette var sympatiske tanker. Du er nok veldig snill. Og det du sier bør vi nok alle ha i bakhodet - vi vet ikke. 

Dette må vi huske samtidig som vi vet at SE er en millionbedrift, der hun er influencer - altså en påvirker. Hun påvirker for penger. Denne påvirkningen hennes er meget negativ. - på mange områder. Og dette må debatteres. 

Men ja, vi skal alltid huske mennesket bak. Selv om vi synes hun oppfører seg dårlig. Det kan være en grunn. 

Så håper jeg du har det bedre i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
4 minutter siden, CecilieX skrev:

Det er fint at du tar Sophie Elises perspektiv og er empatisk. Det finnes alltid en grunn til at folk gjør som de gjør og alt, selv mennesker som har begått alvorlig kriminalitet kan forstås, feks har overgripere ofte historikk med å selv ha opplevd overgrep. 

Men det forhindrer ikke at man stilles til ansvar for negative handlinger. Sophie Elise må stilles til ansvar for alt det negative hun påfører andre. Uavhengig av hvor vondt hun selv har eller har hatt det. 

Selvfølgelig er jeg enig i at hun må ta ansvar. Det må alle voksne mennesker i samfunnet: på jobb, i familien og generelt. Man kommer ikke unna ansvaret når man har bikket over myndighetsalder. 

Og jeg er enig i at det ikke er bra fokus å skrive masse om plastiske operasjoner, kropp og utseende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
3 minutter siden, Fru Hehosot skrev:

Dette var sympatiske tanker. Du er nok veldig snill. Og det du sier bør vi nok alle ha i bakhodet - vi vet ikke. 

Dette må vi huske samtidig som vi vet at SE er en millionbedrift, der hun er influencer - altså en påvirker. Hun påvirker for penger. Denne påvirkningen hennes er meget negativ. - på mange områder. Og dette må debatteres. 

Men ja, vi skal alltid huske mennesket bak. Selv om vi synes hun oppfører seg dårlig. Det kan være en grunn. 

Så håper jeg du har det bedre i dag. 

Ja, hun har absolutt en viktig stemme og er en mektig mediekvinne. Da er det ufattelig viktig å være bevisst på hva man skriver og publiserer. Man har uten tvil et svært ansvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
7 minutter siden, J.. skrev:

Og for de fleste som opplever vonde ting,ønsker å skåne andre for lignende opplevelser..

Det er riktig. ❤️ Hos en del vokser det ut et utrolig beskyttelsesinstinkt og en redsel for at andre skal få vondt, et behov for å passe på andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin har postet nytt innlegg på Insta - så jeg limte inn nevnte blogginnlegg i kommentarfeltet.

Så får folk se selv.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper media begynner å skjønne at dette ikke er en bloggkrig, men et samfunnsproblem

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Abruzzi

Der er en ting som plager meg veldig i denne debatten, og det er at Sophie Elise får all skylden. Vi mennesker har et ansvar for oss selv også, og det ser ut til at vi noen ganger glemmer det. Om jeg bevisst leser bloggen til Sophie Elise og følger henne på SoMe, så er det klart at jeg etterhvert vil bli påvirket på et vis. Hvorfor skal man på død og liv følge denne jenta? Hvorfor skal man følge med på disse "usunne forbildene"? Folk skjønner at disse usunne forbildene er kjente og kommer seg opp og frem som følge av at de gir de oppmerksomhet? Hvor er foreldrene når 13 år gamle jenter sitter å leser bloggen til Sophie Elise? Hvorfor kan man ikke heller ta frem dette i samfunnsfag på skolen, og hvorfor kan ikke foreldra snakke med barna sine om det? 

Misforstå meg rett, men alt er ikke bloggernes ansvar. Ikke alt skal reguleres av høyere makter. Og akkurat dette er jævla unødvendig. Når jeg ser gjennom instagramkontoen til Sophie Elise og bloggen hennes, så syns jeg synd i dama, for hun må jo ha det helt forferdelig med seg selv og være så lite fornøyd med seg selv. Og det er jo skikkelig trist. Men jeg kunne aldri tenkt meg å følge henne. Hvor er underholdningsverdien? Hva gjør dama interessant? Ingenting.. Likevel skal alle følge henne, snakke om henne og bry seg i det hele tatt. 

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kommentere her, men følte jeg måtte det nå.. Jeg så videoen til Kristin og er tildels enig i det hun sier, men fader altså... Jeg syns ikke den var riktig likevel. Jeg satt ikke å tenkte "you go girl", jeg tenkte bare at det her blir det kun rot av.. Og så klart vil ikke Sophie Elise møte til saklig debatt med Kristin når hun velger å angripe saken på den måten hun gjør - ved å legge ut en video offentlig der hun snakker spesifikt om og til Sophie Elise. Jeg hadde ikke giddet å møte henne heller, for hva i huleste skal de diskutere? Sophie Elise rikker ikke på seg, det gjør ikke Kristin heller, så hva er greia? 

Man kan ikke banne kropp og utseende, men man kan styrke unge jenter og gutters personlighet og selvtillit gjennom god oppdragelse... Hva skjedde forresten med å være den man er, og ikke skamme seg over det? Hva skjedde med ytringsfrihet? Hadde skjønt greia om Sophie Elise oppfordret til vold og terror og div, men hun reklamerer for plastisk kirurgi og komplekser og dårlig selvbilde og ja. Men det er jo ikke verdens undergang, og om der sitter jenter som er ødelagt psykisk som følge av dette og som har dårlig selvbilde på grunn av Sophie Elise... Da er det ikke Sophie Elise som er problemet. Langt ifra... 

Jeg slet selv med dårlig selvbilde, det gjør jeg forøvrig enda, men noe som har hjulpet meg EKSTREMT er å ikke følge pene folk på instagram. Kjendiser jeg syns er pene osv, jeg følger de ikke og ser ikke de hver dag flere ganger for dagen, og det hjelper godt på. Det er en triggerfaktor og gjør meg lei meg noen ganger. Derfor oppsøker jeg ikke det som gjør meg lei meg. 

Nå ble det mye rot og jeg skriver dårlig, jeg vet, men blåser bare ut det jeg tenker. Og samfunnsproblemet er ikke bloggere med plastisk kirurgi, men usikker og rådvill ungdom som trenger veiledning og som ikke får det. 

Endret av Abruzzi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa
8 minutter siden, Abruzzi said:

Der er en ting som plager meg veldig i denne debatten, og det er at Sophie Elise får all skylden. Vi mennesker har et ansvar for oss selv også, og det ser ut til at vi noen ganger glemmer det. Om jeg bevisst leser bloggen til Sophie Elise og følger henne på SoMe, så er det klart at jeg etterhvert vil bli påvirket på et vis. Hvorfor skal man på død og liv følge denne jenta? Hvorfor skal man følge med på disse "usunne forbildene"? Folk skjønner at disse usunne forbildene er kjente og kommer seg opp og frem som følge av at de gir de oppmerksomhet? Hvor er foreldrene når 13 år gamle jenter sitter å leser bloggen til Sophie Elise? Hvorfor kan man ikke heller ta frem dette i samfunnsfag på skolen, og hvorfor kan ikke foreldra snakke med barna sine om det? 

Misforstå meg rett, men alt er ikke bloggernes ansvar. Ikke alt skal reguleres av høyere makter. Og akkurat dette er jævla unødvendig. Når jeg ser gjennom instagramkontoen til Sophie Elise og bloggen hennes, så syns jeg synd i dama, for hun må jo ha det helt forferdelig med seg selv og være så lite fornøyd med seg selv. Og det er jo skikkelig trist. Men jeg kunne aldri tenkt meg å følge henne. Hvor er underholdningsverdien? Hva gjør dama interessant? Ingenting.. Likevel skal alle følge henne, snakke om henne og bry seg i det hele tatt. 

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kommentere her, men følte jeg måtte det nå.. Jeg så videoen til Kristin og er tildels enig i det hun sier, men fader altså... Jeg syns ikke den var riktig likevel. Jeg satt ikke å tenkte "you go girl", jeg tenkte bare at det her blir det kun rot av.. Og så klart vil ikke Sophie Elise møte til saklig debatt med Kristin når hun velger å angripe saken på den måten hun gjør - ved å legge ut en video offentlig der hun snakker spesifikt om og til Sophie Elise. Jeg hadde ikke giddet å møte henne heller, for hva i huleste skal de diskutere? Sophie Elise rikker ikke på seg, det gjør ikke Kristin heller, så hva er greia? 

Man kan ikke banne kropp og utseende, men man kan styrke unge jenter og gutters personlighet og selvtillit gjennom god oppdragelse... Hva skjedde forresten med å være den man er, og ikke skamme seg over det? Hva skjedde med ytringsfrihet? Hadde skjønt greia om Sophie Elise oppfordret til vold og terror og div, men hun reklamerer for plastisk kirurgi og komplekser og dårlig selvbilde og ja. Men det er jo ikke verdens undergang, og om der sitter jenter som er ødelagt psykisk som følge av dette og som har dårlig selvbilde på grunn av Sophie Elise... Da er det ikke Sophie Elise som er problemet. Langt ifra... 

Jeg slet selv med dårlig selvbilde, det gjør jeg forøvrig enda, men noe som har hjulpet meg EKSTREMT er å ikke følge pene folk på instagram. Kjendiser jeg syns er pene osv, jeg følger de ikke og ser ikke de hver dag flere ganger for dagen, og det hjelper godt på. Det er en triggerfaktor og gjør meg lei meg noen ganger. Derfor oppsøker jeg ikke det som gjør meg lei meg. 

Nå ble det mye rot og jeg skriver dårlig, jeg vet, men blåser bare ut det jeg tenker. Og samfunnsproblemet er ikke bloggere med plastisk kirurgi, men usikker og rådvill ungdom som trenger veiledning og som ikke får det. 

Kudos til deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, Abruzzi skrev:

Der er en ting som plager meg veldig i denne debatten, og det er at Sophie Elise får all skylden. Vi mennesker har et ansvar for oss selv også, og det ser ut til at vi noen ganger glemmer det. Om jeg bevisst leser bloggen til Sophie Elise og følger henne på SoMe, så er det klart at jeg etterhvert vil bli påvirket på et vis. Hvorfor skal man på død og liv følge denne jenta? Hvorfor skal man følge med på disse "usunne forbildene"? Folk skjønner at disse usunne forbildene er kjente og kommer seg opp og frem som følge av at de gir de oppmerksomhet? Hvor er foreldrene når 13 år gamle jenter sitter å leser bloggen til Sophie Elise? Hvorfor kan man ikke heller ta frem dette i samfunnsfag på skolen, og hvorfor kan ikke foreldra snakke med barna sine om det? 

Misforstå meg rett, men alt er ikke bloggernes ansvar. Ikke alt skal reguleres av høyere makter. Og akkurat dette er jævla unødvendig. Når jeg ser gjennom instagramkontoen til Sophie Elise og bloggen hennes, så syns jeg synd i dama, for hun må jo ha det helt forferdelig med seg selv og være så lite fornøyd med seg selv. Og det er jo skikkelig trist. Men jeg kunne aldri tenkt meg å følge henne. Hvor er underholdningsverdien? Hva gjør dama interessant? Ingenting.. Likevel skal alle følge henne, snakke om henne og bry seg i det hele tatt. 

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kommentere her, men følte jeg måtte det nå.. Jeg så videoen til Kristin og er tildels enig i det hun sier, men fader altså... Jeg syns ikke den var riktig likevel. Jeg satt ikke å tenkte "you go girl", jeg tenkte bare at det her blir det kun rot av.. Og så klart vil ikke Sophie Elise møte til saklig debatt med Kristin når hun velger å angripe saken på den måten hun gjør - ved å legge ut en video offentlig der hun snakker spesifikt om og til Sophie Elise. Jeg hadde ikke giddet å møte henne heller, for hva i huleste skal de diskutere? Sophie Elise rikker ikke på seg, det gjør ikke Kristin heller, så hva er greia? 

Man kan ikke banne kropp og utseende, men man kan styrke unge jenter og gutters personlighet og selvtillit gjennom god oppdragelse... Hva skjedde forresten med å være den man er, og ikke skamme seg over det? Hva skjedde med ytringsfrihet? Hadde skjønt greia om Sophie Elise oppfordret til vold og terror og div, men hun reklamerer for plastisk kirurgi og komplekser og dårlig selvbilde og ja. Men det er jo ikke verdens undergang, og om der sitter jenter som er ødelagt psykisk som følge av dette og som har dårlig selvbilde på grunn av Sophie Elise... Da er det ikke Sophie Elise som er problemet. Langt ifra... 

Jeg slet selv med dårlig selvbilde, det gjør jeg forøvrig enda, men noe som har hjulpet meg EKSTREMT er å ikke følge pene folk på instagram. Kjendiser jeg syns er pene osv, jeg følger de ikke og ser ikke de hver dag flere ganger for dagen, og det hjelper godt på. Det er en triggerfaktor og gjør meg lei meg noen ganger. Derfor oppsøker jeg ikke det som gjør meg lei meg. 

Nå ble det mye rot og jeg skriver dårlig, jeg vet, men blåser bare ut det jeg tenker. Og samfunnsproblemet er ikke bloggere med plastisk kirurgi, men usikker og rådvill ungdom som trenger veiledning og som ikke får det. 

Så klart alt ikke er SEs feil, det tror jeg heller ingen mener at det er. MEN hun er en pådriver og en som oppfordrer til å granske eget utseende og finne "feil" ved det, og å gjøre noe med disse "feilene". Det er, som Kristin sier i videoen, vanskelig å komme unna SE. Jeg følger henne ikke på en eneste plattform, men allikevel blir jeg pådyttet henne i nyhetene, magasiner på butikken, på tv etc. Jeg ønsker ikke å støtte opp om det hun fronter, nettopp fordi jeg mener og har ment i mange år, at hun er farlig. 

Kritikk kommer sjelden i den formen vi skulle ønske, og man kan velge å henge seg opp i hvordan budskapet ble formidlet eller man kan lytte til hva som faktisk ble sagt. Vi er mange som i årevis har kommentert direkte til SE om at det hun formidler er skadelig, men hun har valgt å gi en lang marsj i det. Det samme har media gjort. Jeg kan forstå at det virker over the top av Kristin å ordlegge seg på den måten hun gjør i den videoen, men det har jo medført at saken har blitt belyst, og at flere har fått opp øynene for hvordan SE opptrer. 

For mange er det deres undergang å få et slikt utseendepress prakket på seg. Vi vet jo feks at unge i dag sliter mer psykisk enn tidligere, og at mye skyldes dette perfeksjonspresset. For at vi skal kunne snu en dårlig trend så må vi sette ord på problemene, ta tak i dem, og vise at dette ikke er normalt. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...