Gå til innhold

Hund nede i gata har kommet seg inn på vår tomt..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har hunden vår (tispe) inngjerdet på tomta vår. Tomta er sikret godt slik at hun ikke kommer seg ut, og hun har gått sånn i nesten 2 år uten problemer. For noen mnd siden så flyttet det inn en familie nedi gata med en hannhund. Nå har vår hund løpetid, og plutselig får jeg melding fra eieren som spør om hun har løpetid for "hunden dems er helt sprø og har vært oppe hos oss 3 ganger denne uka".

 

Jeg vet ikke hvor hunden har kommet seg inn, vi fikk beskjed nå i kveld. 

 

En ting er jo at jeg er forbanna over at de ikke passer bedre på hunden, det er båndtvang og de har et ansvar. En annen ting er jo at jeg såklart er redd for at hunden vår kan være drektig. 

 

Det er vel sånn at de ikke kan bli med valper når de blør? Hun blør nå, men er usikker på hvor langt inne i løpetida hun er. Er det så "bulletproof" at vi slipper å dra til veterinæren eller burde vi dra likevel ? Kan man teste de for drektighet, og eventuelt ta abort? Vi ønsker på ingen måte et uplanlagt blandingskull.

 

Synes det er utrolig leit at vår hund ikke kan gå fritt på en tomt vi eier og har tilpasset for henne fordi de ikke passer på sin hund.. Vi skal såklart gjøre vårt ansvar så ikke andre hunder kan komme inn, men det er ikke gjort på 1 dag og det var ikke dette vi hadde tenkt å bruke tid og penger på akkurat nå... 

 

 

Anonymkode: 8a35b...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men betyr «vært oppe oss» han hunden var inne i Hagen? Tolka det som den hadde stukket opp til dere, men ikke inn nødvendigvis...

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gidavmeg skrev:

Men betyr «vært oppe oss» han hunden var inne i Hagen? Tolka det som den hadde stukket opp til dere, men ikke inn nødvendigvis...

Ja den har vært inne i hagen. 

 

TS

Anonymkode: 8a35b...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes såkalt "abortsprøyte". Uansett ikke mulig å påvise drektighet før en stund etter parring. Veterinær kan nok svare deg. 

Enig i at det er irriterende med "inntrenger" på tomta, men med mindre den er 110% utbryter-/innbruddssikker så er det gambling å la ei løpsk tispe være løs utendørs uten tilsyn. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Julie skrev:

Finnes såkalt "abortsprøyte". Uansett ikke mulig å påvise drektighet før en stund etter parring. Veterinær kan nok svare deg. 

Enig i at det er irriterende med "inntrenger" på tomta, men med mindre den er 110% utbryter-/innbruddssikker så er det gambling å la ei løpsk tispe være løs utendørs uten tilsyn. 

Enig i det, vi kommer til å holde henne inne fra nå av. Vi har helt ærlig ikke tenkt tanken da alle i nabolaget har hatt styr på hundene og vi aldri har hatt hund på tomta før (så vidt vi vet). 

 

TS

Anonymkode: 8a35b...865

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tispene har løpetid er det utrolig hva hannhundene kan få til. De kan ha " sett seg " ut ei med løpetid, og da gjør de alt for å nå ho. Selv hunder som er kjempe dresserte kan stikke av. Så her kan du selv være litt ydmyk syntes jeg. Du selv som eier burde ta ansvar der, at selv om du har inngjerdet området, så burde tispa passes på, spesielt mot slutten av løpetiden,  det er da det er mest kritisk. Så hvis hun ennå blør, så har det antageligvis gått fint. Og det skal litt til også. Det er ikke gjort på et blunk. Tispa MÅ som sagt ses til hvis hun står ute alene.Jeg hadde selv en helt gal hannhund etter mi tispe ved siste løpetid. Han dukket stadig opp. 😄 Men det gikk bra så lenge jeg passet på. ( Og jeg sa selvfølgelig i fra til eier av hunden. ) 

 

Endret av Becka
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er litt galskap å ha en tipse på løpetid uten tilsyn utendørs. De hannhundene får til utrolige ting..

Anonymkode: 468d0...bd3

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må holde øye med tispa deres når hun har løpetid, kan ikke bare slippe hun løs i hagen og tro det går bra, en hanne på frieri kommer seg over og under de fleste hindringer for å få parret seg.

Her har både dere og nabo helt likt ansvar, begge passer på hunden sin. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Becka skrev:

Når tispene har løpetid er det utrolig hva hannhundene kan få til. De kan ha " sett seg " ut ei med løpetid, og da gjør de alt for å nå ho. Selv hunder som er kjempe dresserte kan stikke av. Så her kan du selv være litt ydmyk syntes jeg. Du selv som eier burde ta ansvar der, at selv om du har inngjerdet området, så burde tispa passes på, spesielt mot slutten av løpetiden,  det er da det er mest kritisk. Så hvis hun ennå blør, så har det antageligvis gått fint. Og det skal litt til også. Det er ikke gjort på et blunk. Tispa MÅ som sagt ses til hvis hun står ute alene.Jeg hadde selv en helt gal hannhund etter mi tispe ved siste løpetid. Han dukket stadig opp. 😄 Men det gikk bra så lenge jeg passet på. ( Og jeg sa selvfølgelig i fra til eier av hunden. ) 

 

Null ydmykhet eller forståelse fra meg, vi har hannhunder på alle kanter og naboen 2 hus nede i gata driver kennel. INGEN andre hannhunder har slitt seg eller kommet seg ut, og jeg har heller aldri opplevd det før de flyttet hit. Skulle man være uheldig at hunden kommer seg ut så kommer man løpende etter bikkja fordi man er obs på det. Her er det snakk om en eier som kommer valsende 30-40 min senere når de har oppdaget at hunden er løs, og når jeg sier ifra så får jeg til svar at "han bare stikker av skjønner du men kommer alltid tilbake". 3 ganger på noen dager kan heller ikke forsvares. Det er snakk om en hund som sikkert ikke veier mer enn 4 kilo, den kan løftes opp hvis den står foran døra. Klarer du ikke å passe på hunden din så får du la være å ha hund. 

 

Sånn bortsett fra det så er jeg helt enig i at vår hund alltid skal ha tilsyn når hun er ute fra nå av. Vi hadde aldri trodd at det skulle gå an å komme seg inn på tomta vår da vi har sikret den så tanken slo oss ikke, men den er åpenbart ikke godt nok sikret og det er såklart vårt ansvar. Hun hadde heldigvis ikke ståtid. 

 

TS

Anonymkode: 8a35b...865

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, FlikkFlakk skrev:

Dere må holde øye med tispa deres når hun har løpetid, kan ikke bare slippe hun løs i hagen og tro det går bra, en hanne på frieri kommer seg over og under de fleste hindringer for å få parret seg.

Her har både dere og nabo helt likt ansvar, begge passer på hunden sin. 

Når vi gjerder inn hunden på privat tomt og hun har gått sånn i over 2 år uten uhell så anser jeg det som å passe på henne og ta ansvar, men jeg er helt enig i at hun ikke skal være ute alene når hun har løpetid. Hunder skal uansett ikke løpe rundt fritt i nabolaget, og vi skal ikke trenge å tilpasse oss naboen som ikke kan ta ansvar når vi har tatt forbehold på vår tomt. Hvis hun har problemer så får hun gjøre det samme - hundesikre eiendommen. 

 

Men som sagt, veldig enig i at hun ikke skal stå ute alene mer.

 

TS

Anonymkode: 8a35b...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun blør så har det nok gått greit. 

 

 

Men ææh.. kan en graviditetstest for mennesker vise om dyr er drektige? Får ikke både mennesker og dyr høy hcg hormon?

Anonymkode: d7fa8...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Null ydmykhet eller forståelse fra meg, vi har hannhunder på alle kanter og naboen 2 hus nede i gata driver kennel. INGEN andre hannhunder har slitt seg eller kommet seg ut, og jeg har heller aldri opplevd det før de flyttet hit. Skulle man være uheldig at hunden kommer seg ut så kommer man løpende etter bikkja fordi man er obs på det. Her er det snakk om en eier som kommer valsende 30-40 min senere når de har oppdaget at hunden er løs, og når jeg sier ifra så får jeg til svar at "han bare stikker av skjønner du men kommer alltid tilbake". 3 ganger på noen dager kan heller ikke forsvares. Det er snakk om en hund som sikkert ikke veier mer enn 4 kilo, den kan løftes opp hvis den står foran døra. Klarer du ikke å passe på hunden din så får du la være å ha hund. 

 

Sånn bortsett fra det så er jeg helt enig i at vår hund alltid skal ha tilsyn når hun er ute fra nå av. Vi hadde aldri trodd at det skulle gå an å komme seg inn på tomta vår da vi har sikret den så tanken slo oss ikke, men den er åpenbart ikke godt nok sikret og det er såklart vårt ansvar. Hun hadde heldigvis ikke ståtid. 

 

TS

Anonymkode: 8a35b...865

Jeg har både hatt hann hund, og tisper! Det ER faktisk helt utrolig hva de kan få til når de først har blitt besatt! De kan grave seg ut, hoppe over gjerder man ikke trodde var mulig. De kan hoppe ut vinduer, åpne dører osv.  Det er naturens gang, og det får vi da vise litt ydmykhet for. At eier viser lite ydmyket, er jo selvfølgelig ennå mer dumt! For det burde han!

Hann bikkja som var etter min kom 3 ganger til meg også. Så min søster som passet min da, kom seg ikke ut med bikkja mi. Men jeg vet at så fort går det ikke, så da den kom da jeg var hjemme gikk det fint så lenge jeg hadde kontroll på mi egen. Jeg måtte følge hann bikkja hjem igjen, og eieren var selvølgelig kjempe flau og ydmyk for at det hadde skjedd, IGJEN... Og da blir jeg overhode ikke sint. Jeg kan ikke noe annet å flire. Og selvfølgelig skal jeg ikke ha noen drektig bikkje jeg heller. Men, som sagt, jeg passer på bikkja mi med løpetid.

 Jeg vet at å ha hund er av og til som å ha et barn. Ikke alt går like perfekt! 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en hund klarer å komme seg inn i hagen deres, kan nok hunden deres også komme seg ut om hun vil...

Dere får holde hunden inne eller under oppsyn når hun har løpetid hvis dette bekymrer deg/dere

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Becka skrev:

Jeg har både hatt hann hund, og tisper! Det ER faktisk helt utrolig hva de kan få til når de først har blitt besatt! De kan grave seg ut, hoppe over gjerder man ikke trodde var mulig. De kan hoppe ut vinduer, åpne dører osv.  Det er naturens gang, og det får vi da vise litt ydmykhet for. At eier viser lite ydmyket, er jo selvfølgelig ennå mer dumt! For det burde han!

Hann bikkja som var etter min kom 3 ganger til meg også. Så min søster som passet min da, kom seg ikke ut med bikkja mi. Men jeg vet at så fort går det ikke, så da den kom da jeg var hjemme gikk det fint så lenge jeg hadde kontroll på mi egen. Jeg måtte følge hann bikkja hjem igjen, og eieren var selvølgelig kjempe flau og ydmyk for at det hadde skjedd, IGJEN... Og da blir jeg overhode ikke sint. Jeg kan ikke noe annet å flire. Og selvfølgelig skal jeg ikke ha noen drektig bikkje jeg heller. Men, som sagt, jeg passer på bikkja mi med løpetid.

 Jeg vet at å ha hund er av og til som å ha et barn. Ikke alt går like perfekt! 

 

Hi hi, riktig at de blir besatte 😂

Jeg hadde ei blandingstispe på liten husky størrelse. Vi var ute på kveldstur, møtte på en chihuahua kamerat av henne og stoppet opp for å si hei. De hilste litt på hverandre, også la tispa mi seg paddeflat på bakken så hannen som var litt ivrig fordi det luktet godt skulle komme bedre til... 

De fikk selvfølgelig ikke lov til å parre seg og vi stod der vel i ca et par minutter før vi gikk hvert til vårt.

En bekjent av meg har hatt en parring i mellom et bur. Vil de, så finner de alltid en utvei 🙂

Endret av FlikkFlakk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri i verden latt ei tispe med løpetid få være ute alene uten tilsyn. En ting er at hannene blir gærne og kommer på besøk, en annen ting er at tispene fort kan være like gærne og legge ut på vift etter en passende sjarmør.
Hvis denne hannhunden greier å komme seg inn, så er det jo mulighet for at tispa deres greier å komme seg ut.

Anonymkode: f9c5b...53b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, her har jeg tre naboer med tisper og alle løper løse hele året, selv når de har løpetid... Jeg har hannhund. Det er moro, gitt.... Tispene står og skraper på døra og vil inn til oss, fordi de vet at han er der og han står i gangen og hyler. Ikke lett å gå tur heller, når løpske tisper forfølger oss og trygler hannhunden min om å "ta dem"... Jeg har prøvd å gi beskjed om at jeg ikke ønsker at han skal bli far til et valpekull med blandingsvalper, men det skjer ingenting. Så nå har jeg bare frasagt meg alt ansvar, om det skulle bli en uplanlagt parring. 

Anonymkode: 9d693...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Fjugur skrev:

Om en hund klarer å komme seg inn i hagen deres, kan nok hunden deres også komme seg ut om hun vil...

Dere får holde hunden inne eller under oppsyn når hun har løpetid hvis dette bekymrer deg/dere

Det skal vi selvfølgelig gjøre. Hun kommer seg ikke ut, men tomta er skrå så vi mistenker at han har hoppet over en plass hvor gjerdet er lavere på oversiden men høyt fra tomta vår. Det skal vi såklart utbedre. 

 

TS

Anonymkode: 8a35b...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Becka skrev:

Jeg har både hatt hann hund, og tisper! Det ER faktisk helt utrolig hva de kan få til når de først har blitt besatt! De kan grave seg ut, hoppe over gjerder man ikke trodde var mulig. De kan hoppe ut vinduer, åpne dører osv.  Det er naturens gang, og det får vi da vise litt ydmykhet for. At eier viser lite ydmyket, er jo selvfølgelig ennå mer dumt! For det burde han!

Hann bikkja som var etter min kom 3 ganger til meg også. Så min søster som passet min da, kom seg ikke ut med bikkja mi. Men jeg vet at så fort går det ikke, så da den kom da jeg var hjemme gikk det fint så lenge jeg hadde kontroll på mi egen. Jeg måtte følge hann bikkja hjem igjen, og eieren var selvølgelig kjempe flau og ydmyk for at det hadde skjedd, IGJEN... Og da blir jeg overhode ikke sint. Jeg kan ikke noe annet å flire. Og selvfølgelig skal jeg ikke ha noen drektig bikkje jeg heller. Men, som sagt, jeg passer på bikkja mi med løpetid.

 Jeg vet at å ha hund er av og til som å ha et barn. Ikke alt går like perfekt! 

 

Jeg forstår veldig godt at uhell kan skje, men da passer man ekstra på når man er klar over problemet. Hvis du vet at bikkja tygger over tauet ute så kjøper du kjetting, hvis du vet at den løper ut døra så løfter du den opp når du åpner døra eller lar den stå i et annet rom uten ytterdør. Du lar den ikke stikke av for så å ikke legge merke til det før det har gått 40 minutter for så å komme labbende, og ler av det når man sier ifra. 

 

Holdninga til denne naboen er nok det som provoserer, ikke nødvendigvis uhellet... 

 

TS

Anonymkode: 8a35b...865

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden hans veier ca. 4 kg og klarer å hoppe over gjerdet så lurer jeg på hvor sikkert dette gjerdet deres er, hvor høyt det er og hvor store masker det er på gjerdet... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2019 den 14.29, AnonymBruker skrev:

Om hun blør så har det nok gått greit. 

 

 

Men ææh.. kan en graviditetstest for mennesker vise om dyr er drektige? Får ikke både mennesker og dyr høy hcg hormon?

Anonymkode: d7fa8...796

Problemet er at hunder (og katter) har så kort drektighetstid, at tiden for når man kan stadfeste drektighet er etter at man eventuelt kan ha effekt av en abortsprøyte. Og fordi sprøyta har såpass mange bivirkninger anbefales den ikke for hunder som senere skal avles på. 

Anonymkode: 1c5e2...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...