Gå til innhold

Føler meg presset til å gjennomfør et stort og pompøst bryllup...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Både min forlovede og familien på den siden forventer et stort og tradisjonelt bryllup. Det skal sendes ut invitasjoner til «alle»: Naboer, gamle ekser, kollegaer, eks-kollegaer og passive Facebook vennskap. Vet ikke hva jeg skal gjøre for at min stemme skal bli hørt her..Før vi startet bryllupsplanleggingen hadde vi aldri kranglet om noe. Nå krangler vi om nesten alt som har med bryllupet å gjøre. 

Noen andre her som har følt seg presset til å arrangere en type bryllupsfest dere ikke ville ha?

Anonymkode: 16eef...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde enkelt og greit ikke latt meg presse til noe sånt. Skal ekteskapet fungere bør man iallefall klare å bli enige om bryllupet og feiringen. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2019 den 19.31, Nerine_ skrev:

Hadde enkelt og greit ikke latt meg presse til noe sånt. Skal ekteskapet fungere bør man iallefall klare å bli enige om bryllupet og feiringen. 

Jeg vet, men det er lettere sagt enn gjort:( Det er jo like mye hans bryllup som mitt, så noen ønsker må han jo få gjennomslag for. Men det samme gjelder jo meg.

Håper noen her har gode råd å komme med for jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal nå igjennom til han! 

Anonymkode: 16eef...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal gamle ekser inviteres? Huff, høres ikke greit ut. Kan dere ikke finne en middelvei, da? Litt flere enn du ønsker og færre enn han ønsker? Jeg og sambo holder på å planlegge bryllup neste år og kjenner jeg er veldig glad for at vi er helt på bølgelengde i forhold til antall gjester og størrelse på feiringen. Det er jo en såpass stor dag at man bør kunne ta hensyn til hverandres ønsker, slik at begge blir fornøyde. 

Anonymkode: 91238...be3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal gamle ekser inviteres? Huff, høres ikke greit ut. Kan dere ikke finne en middelvei, da? Litt flere enn du ønsker og færre enn han ønsker? Jeg og sambo holder på å planlegge bryllup neste år og kjenner jeg er veldig glad for at vi er helt på bølgelengde i forhold til antall gjester og størrelse på feiringen. Det er jo en såpass stor dag at man bør kunne ta hensyn til hverandres ønsker, slik at begge blir fornøyde. 

Anonymkode: 91238...be3

Han har bevart vennskapet med noen av sine ekser og også en dame han møtte på en datingside for mange år siden. Han holder fast på at disse må få komme og de må få ha følge med. Dama fra datingsiden har jeg møtt en gang før, de andre har jeg aldri møtt. Hvis hun jeg har møtt får seg kjæreste innen bryllupet mener han at hun må få invitere han med uansett om vi har møtt han eller ei. Jeg synes ikke dette er noe særlig. At gjestelisten fylles opp av den typen folk man aldri har møtt og aldri vil få noe forhold til. Men han blir så sur om jeg antyder dette. Jeg har nesten resignert, og føler meg samtidig litt smålig. Kanskje han tror jeg er sjalu men det har jo ingenting med det å gjøre, virkelig ikke. Ts

Anonymkode: 16eef...f93

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet, men det er lettere sagt enn gjort:( Det er jo like mye hans bryllup som mitt, så noen ønsker må han jo få gjennomslag for. Men det samme gjelder jo meg.

Håper noen her har gode råd å komme med for jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal nå igjennom til han! 

Anonymkode: 16eef...f93

Dere må finne en løsning på halvveien som fungerer for begge. Jeg tenker at gamle kollegaer uten vennskap, ekser og upersonlige Facebook venner ikke har noe der å gjøre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Nerine_ skrev:

Dere må finne en løsning på halvveien som fungerer for begge. Jeg tenker at gamle kollegaer uten vennskap, ekser og upersonlige Facebook venner ikke har noe der å gjøre. 

Det samme tenker jeg, men utrolig vanskelig å få han til å innse dette :( 

Anonymkode: 16eef...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det samme tenker jeg, men utrolig vanskelig å få han til å innse dette :( 

Anonymkode: 16eef...f93

Da hadde jeg avventet bryllupet til han innser at begge må innrette seg. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle følte vi oss begge presset til å invitere absolutt alt av familie. Pappa sine seks søsken + ektefeller, mamma sine seks søsken + ektefeller, og nøyaktig samme antall på svigersiden. Det ble et dyrt og altfor stort bryllup med familie vi ikke har særlig forhold til. Har ikke møtt noen av disse tantene eller onklene siden bryllupet, og det er tolv år siden. Bortkastede penger og energi på å ha så mange perifere gjester. Det ble upersonlig også. Angrer som en hund fortsatt i dag.

Anonymkode: 8bf47...309

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2019 den 19.26, AnonymBruker skrev:

Noen andre her som har følt seg presset til å arrangere en type bryllupsfest dere ikke ville ha?

Anonymkode: 16eef...f93

Nei, jeg har noe som kalles ryggrad.

Ingen andre enn dere to skal bestemme over en av livets største dager..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han prøver nok å argumentere for hvorfor han vil ha det som han vil, og du blir sittende å argumentere imot. Det er en dum måte å diskutere på, for det er basert på meninger. Meninger kan man dra ut av løse luften, og ofte kommer man ingen vei.

Så istedet for å argumentere i mot han, gjør han klar over at han ikke tar hensyn til deg. Drit i HVA konkret han vil og argumenterer for, snakk heller om det prinsippielle, nemlig at han ikke bryr seg om hva du vil. Hvis han klarer å ta på seg de empatisk brillene og virkelig høre på hva du har å si, DA kan dere gå gjennom deres ønsker punkt for punkt, og diskutere dere frem til en mellomting. Og da mener jeg ikke "jeg bestemmer antall gjester, så får du bestemme maten". Da blir det bare krangling om hvem som skal bestemme hva. Hvis han vil ha 100 gjester og du 20, finn et tall i midten en plass. Vil du ha koldtbord og han 3-rettes, velg noe helt annet som begge kan være gira på. 

Dere må begge være fornøyde. Ikke 100% perfekt fornøyd, men nok til å glede dere til bryllupet. Begge må fire på kravene, så resultatet blir et felles prosjekt som begge har tro på. Hvis det ikke går, kanskje det ikke er så lurt å gifte seg? Kanskje denne nye siden hans ikke er forbigående? 

Anonymkode: 3e885...f04

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt! Jeg forbinder heller ikke kjærlighet med kirken, middag med bekjente, kaker, og lange kjedelige taler... men heldigvis er min kjære enig😅 Sett deg ned og ta en rolig og rasjonell samtale med din kjæreste om dette. Lykke til! 

Anonymkode: 61129...bbb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nok sagt at greit, men da regner jeg med at du betaler for de, også deler vi på utgiftene for det som er normalt også gi han kuvertprisen pr pers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som skal betale for bryllupet? Om det er hans familie hadde det vært lettere å akseptere ... Men jeg forstår deg godt. Dere burde bli enige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle vært i denne situasjonen, ville det ikke blitt noe bryllup. Jeg hadde droppet mannen helt og holdent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skal dere betale selv? Er det noe som gir motivasjon til å stryke folk fra gjestelista, så er det å innse hvor sykt dyrt alt sammen blir. Kan hende han blir med på å redusere litt når han ser prisen.

Anonymkode: df9da...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal dere betale selv? Er det noe som gir motivasjon til å stryke folk fra gjestelista, så er det å innse hvor sykt dyrt alt sammen blir. Kan hende han blir med på å redusere litt når han ser prisen.

Anonymkode: df9da...a1c

Han bryr seg ikke, tjener godt og har ikke økonomiske begrensninger. Vi betaler for hver våre gjester.

ts

Anonymkode: 16eef...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2019 den 11.49, AnonymBruker skrev:

 istedet for å argumentere i mot han, gjør han klar over at han ikke tar hensyn til deg. Drit i HVA konkret han vil og argumenterer for, snakk heller om det prinsippielle, nemlig at han ikke bryr seg om hva du vil.

Dette. Hovedpoenget er ikke hva slags bryllup dere skal ha, men hva slags ekteskap. Hvis han, etter en slik samtale, fortsatt insisterer på sitt løp uten å komme dine ønsker i møte i det hele tatt, sier det mye om hva du kan forvente deg av kompromisser i fremtiden. Da sier han egentlig veldig tydelig at hensyn ikke er hans greie, og at han vil diskutere for å vinne, ikke for å finne gode løsninger for dere begge. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2019 den 19.26, AnonymBruker skrev:

Både min forlovede og familien på den siden forventer et stort og tradisjonelt bryllup. Det skal sendes ut invitasjoner til «alle»: Naboer, gamle ekser, kollegaer, eks-kollegaer og passive Facebook vennskap. Vet ikke hva jeg skal gjøre for at min stemme skal bli hørt her..Før vi startet bryllupsplanleggingen hadde vi aldri kranglet om noe. Nå krangler vi om nesten alt som har med bryllupet å gjøre. 

Noen andre her som har følt seg presset til å arrangere en type bryllupsfest dere ikke ville ha?

Anonymkode: 16eef...f93

Hvorfor skal naboer, ekser, fjerne facobookvenner og ekskollegaer komme i bryllupet ditt??   Aldri hørt om noe som har bedt slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...