Gå til innhold

11 åring som alltid skal være med på bleieskift av yngre søsken og jeg liker det ikke!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er skremmende hvor naive folk er. Min beste venninne hadde en 10 år eldre «superengasjert» stebror som misbrukte henne gjennom mange år fra hun var 4. Alle syntes det var SÅ fantastisk at han var så snill og ville hente henne i barnehagen hver eneste dag. Hun er uføretrygdet i dag, sliter med alvorlig PTS. Det er ikke vanlig eller normalt at barn i den alderen vil være med på alle bleieskift.

Anonymkode: c6f10...927

Ts hadde altså ikke overgrep i tankene...før du sådde de, kanskje? Det er skrudd, det. 

Anonymkode: 6fb99...ffb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår deg veldig godt ts, og de fleste svarene du har fått her inne skremmer meg. Folks svar er så naive at jeg rett og slett blir helt satt ut!

Jeg har jobbet med overgrepsproblematikk i mange år, både med utøver og offer. Det er ikke ok eller naturlig at 11 åringen skal overvære hvert eneste bleieskift. Overgrep mot yngre søsken er mye, mye mer vanlig enn folk tror, og ønsker å tro. Selv ned i en alder på 11 år. 

Din datter har en intimsone selv om hun er liten. Den skal respekteres, noe som ikke blir gjort i ditt hjem. Jeg forstår så godt at du kjenner på en uro - og du burde ikke tillate at eldre søsken er tilstede ved hvert eneste bleieskift. 

Når jeg leser svarene du har fått så blir vel jeg også kalt syk i hodet osv. Men jeg vet at overgrep begått av barn ikke er så uvanlig, selv om det virker sånn her inne. Jeg sier ikke at din stesønn har disse tankene, men jeg hadde fulgt med og beskyttet min datter. 

Anonymkode: 48179...2f4

Overgrep gjort av foreldre er mer vanlig enn 11 åringer som gjør det mot sine søsken...kanske TS burde være forsiktig når far skifter bleie?

Anonymkode: 6afc6...d9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Joni123 skrev:

Er det bare jeg som synes det er kjemperart at en 11-åring gidder å være med på nesten alle bleieskift? Min hadde aldri giddet det da han var 11. Det har ikke noe med å være glad i lillesøster eller ikke å gjøre. Jeg hadde  stusset og synes det var veldig rart og lurt på hvorfor. Og overgrep eller seksualisering er heller ikke noe jeg går og tenker på. Men hvorfor gidder han det? Synes Ts får mange merkelig svar her inne. 

Ja, det er rart! Og jeg synes jo det jeg og. Han holder jo ofte på med andre ting, men vil likevel så gjerne være med. Derfor har jeg tenkt tanken at han kanskje nærmer seg alderen hvor slikt ER spennende. Og at han liker å være med litt pga det. Jeg tror likevel ikke han setter det i forbindelse med søsteren eller tenker tanker om henne. 

Og uansett hva som er motivasjonen da, om det så bare er for å være der det skjer, ikke være alene igjen på stua etc. Så vil jeg bare at vi skal få skifte raskt på henne uten noen alltid skal se på.

Anonymkode: 86b23...0b2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud ts....dette må du ikke snakke med mannen din om. Da varer ikke forholdet deres lenge. Tenk å tenke sånn om en unge! Skjønner du ikke at det er hans måte å vise omsorg for deg og jenta på? Å få litt annerkjennelse på at han er en flink storebror. Er du virkelig så feil skrudd sammen?

Prøv heller å la han få litt "ansvar " for jenta på andre måter. Hjelpe med å mate, velge ut klær, bade osv å skryt mye av han så vil han miste interesse for det som gjelder bæsj og tiss.

Anonymkode: e0ba5...424

Jeg snakker ikke med mannen min om dette, det er derfor jeg er glad for alle svar som sier at storebror bare vil hjelpe til og at de fleste opplever det samme med sine barn.     Problemet mitt er at jeg opplever han mer og mer som en tilskuer, og mindre og mindre deltagende. Og andre ting som også innebærer stell som mating ikke er videre interessant. Og jeg har derfor begynt å føle på følelsen at det ikke er greit at jenta alltid skal ha en tilskuer med seg på sine «toalettbesøk» for jeg synes det er mer privat enn når hun leker med vann i hagen naken..

Anonymkode: 86b23...0b2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt jeg, TS... at en 11åring viser interesse og vil være med på diverse er greit. At en 11åring ALLTID skal være med under bleieskift derimot... Kjenner ingen 11åringer som har en så stor interesse for skitne bleier. Og ja, i en alder av 11 er jo gjerne en del til og med gått inn i puberteten. Han tenker helt sikkert ikke noe seksuelt om lillesøsteren sin, men kan likevel være fascinert av å se en "jentetiss".

Anonymkode: c5610...1f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som synes dette er heelt naturlig og normalt og bare et uttrykk for omsorg: Når eksakt mener dere at et lite barn kan slippe å ha tilskuere til den mest private situasjonen de er i? Når skal barnets privatliv respekteres ?

Anonymkode: c6f10...927

Nettopp! Jeg tror ikke mange reflekterer særlig over det...... 

Anonymkode: 86b23...0b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Shenzi skrev:

Synes det virker spesielt hvis han ikke ønsker å delta på noe annet og ikke viser noen særlig interesse for søsteren ellers. 

Har selv en datter på 1,5 år, og hvis det er fare for å måtte skifte ute så har vi alltid med trusebleier. Hva med å bruke det hvis han er med? La jenta stå på gulvet og bytt bleie bare, da slipper du at hun ligger og viser frem alt iallefall. Kanskje i en overgangsfase så ikke broren føler seg så "avkuttet", og heller si at han ikke behøver å være med på de stellene som innebærer at hun må ligge? Evt gi han oppgaver underveis, feks les en bok for henne, tulle og leke med henne, ordne med kluter, finne ny bleie osv. 

Takk for tips! Det skal jeg starte med, det vil faktisk hjelpe masse!! Han hadde forresten oppgaver knyttet til stellet, men gidder ikke det mer.. 

Anonymkode: 86b23...0b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overgrep gjort av foreldre er mer vanlig enn 11 åringer som gjør det mot sine søsken...kanske TS burde være forsiktig når far skifter bleie?

Anonymkode: 6afc6...d9b

Ts her, jeg synes det er stor forskjell på far som utøver foreldrerollen med omsorg og stell når det må gjøres fordi det MÅ gjøres, enn en gutt som absolutt skal være med (selv om han ikke må) og uten å bidra. DET er det som plager meg. Jeg er ikke komfortabel med at hun alltid skal ha en tilskuer med seg selv om hun selv overhodet ikke bryr seg med det. 

Anonymkode: 86b23...0b2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt tanken at denne gutten prøver å passe på søstera si så ingen andre skal gjøre henne noe? 

Anonymkode: ec02d...fd4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at babyer / småbarn har krav på et privatliv, herunder å ikke ha tilskuere under den type stell eller toalettbesøk. Å løpe rundt naken på en plen kan ikke sammenlignes med å ligge på rygg med føttene i været og hele underlivet blottlagt. Og jeg synes ikke det høres normalt ut at en 11-åring skal være med og se på hvert eneste bleieskift. Hadde definitivt forsøkt å finne en måte å unngå hyppig deltakelse på. Som for eksempel å ikke annonsere noe når vi går inn på badet, og låse døren. Ved spørsmål kan man si man selv hadde et ærend der inne og kombinerte det med bleieskift. 

Anonymkode: 09dda...e24

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner uroen din, ts.Du lurer kanskje på hvordan du skal ta opp dette, da må du huske at du er voksen og bestemmer. Det trenger ikke å bli dårlig stemning av å sette grenser, om du er redd for det. Jeg ville gjort følgende: 

1. Forklar broren at søster trenger privatliv. Om han protesterer, kan du spørre han hvorfor dette er så interessant - mest sannsynlig gjør han dette bare fordi det har blitt en rutine etter dere startet å inkludere han. Det er noe dere har brukt å gjøre sammen. Det er sosialt. Derfor er det nå viktig å finne noe sosialt å gjøre sammen, se punkt 3.

2. Forklar også dette til far, at fra nå av trenger ikke bror å være med under stell. 

3. Ros bror for å være interessert i søster og oppmuntre til å heller være tilstede f. eks. under matlaging, høytlesning og lek! Det er viktig at han blir inkludert på en eller annen måte utenom bleieskift.

 

Anonymkode: 97253...b15

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke låse døren til badet når du skal inn å skifte på henne før han rekker å få det med seg..? Banker han på bare sier du at du er på do eller noe. 

Du kan jo også gi beskjed om at hvis han ikke vil hjelpe til med stell så trenger han ikke være der. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev et innlegg litt lengre opp her. Vil legge til at jeg har ei jente på samme alder og jeg ser det som min oppgave å skjerme henne og gi henne et privatliv nå som hun selv er så liten og ikke har noen mening. 

Her er det også eldre søsken på samme alder som 11-åringen med i bildet. Mye var interessant da jenta var baby, deriblant å være med på bleiestell. Interessen for det har dabbet av og nå er det ytterst sjelden noen storesøsken er med. Men de er ivrige på andre ting som mat o.l. Jeg finner det faktisk litt merkelig at en 11-åring insisterer på å delta på (være tilskuer til) hvert bleieskift men ikke være interessert i å være med på andre typer stell. Synes det som innebærer mest intimitet er det som bør slippe deltagelse når et barn nærmer seg 2 år.

Anonymkode: 09dda...e24

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke helt hvorfor du reagerer... Jeg ser du har litt fokus på "fullt innsyn inn der", men jeg tror ikke dette er noe folk som steller baby (eller voksne for den saks skyld) har i fokus.

Min mann fikk sitt yngste søsken i samme alder som din stesønn, og han skiftet mye bleier. Helt normalt. Og faktisk en fordel for meg 😉 han har vært super flink på å ta sin tørn på våre barn, samtidig,  absolutt ikke noe han koser seg med 😛 jeg må tidvis minne om å vaske sprekker (skille ved lår) og smøre litt sår stump. Så selv om han tok sin tørn med bleieskift som 11 og 12 åring, så var nok defintivt ikke fokuset da på å studere/få innsyn. Det var på å hjelpe til og få et godt forhold. 

Anonymkode: 6af77...f77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet jeg. Det er nesten 8 år mellom min søster og meg. Jeg var med å hjalp foreldrene mine å skifte bleier allerede som 8 åring. Jeg synes det var kjempe stas å hjelpe lille søstra mi med både skifting av bleier, samt gi tåteflaske. Et år senere skiftet jeg fint bleie på henne alene. Dette førte til at når jeg var ti år gammel ca så kunne begge foreldrene våre dra bort fra hjemmet en times tid mens jeg passet henne. Det var ikke noe problem!

Vi har vært nære hverandre hele livet forresten. Og alt startet med at jeg engasjerte meg i henne fra starten av! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips, hvis hun bæsjer og må ligge og du ikke ønsker at han skal være med kan du få far til starte en aktivitet med gutten (eks puslespill, lesing, tegning, Lego eller noe annet han liker godt). Hvis han da forsøker å gå kan far si at nå holder jo vi på med dette her. Jeg syns det er viktig at ikke gutten føler seg utelatt og avkuttet da han ikke har gjort noe feil. Det gjør kanskje overgangen litt mer naturlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, Shenzi skrev:

Synes det virker spesielt hvis han ikke ønsker å delta på noe annet og ikke viser noen særlig interesse for søsteren ellers

Har selv en datter på 1,5 år, og hvis det er fare for å måtte skifte ute så har vi alltid med trusebleier. Hva med å bruke det hvis han er med? La jenta stå på gulvet og bytt bleie bare, da slipper du at hun ligger og viser frem alt iallefall. Kanskje i en overgangsfase så ikke broren føler seg så "avkuttet", og heller si at han ikke behøver å være med på de stellene som innebærer at hun må ligge? Evt gi han oppgaver underveis, feks les en bok for henne, tulle og leke med henne, ordne med kluter, finne ny bleie osv. 

TS sier jo allerede i HI at han leker masse med henne. 

Anonymkode: a770e...66f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS sier jo allerede i HI at han leker masse med henne. 

Anonymkode: a770e...66f

Oi, ja. Leste bare nedover innleggene hvor hun senere skriver at han ikke er så interessert i å delta med andre ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her, jeg synes det er stor forskjell på far som utøver foreldrerollen med omsorg og stell når det må gjøres fordi det MÅ gjøres, enn en gutt som absolutt skal være med (selv om han ikke må) og uten å bidra. DET er det som plager meg. Jeg er ikke komfortabel med at hun alltid skal ha en tilskuer med seg selv om hun selv overhodet ikke bryr seg med det. 

Anonymkode: 86b23...0b2

I hl skriver du at du ikke liker at far tillater 11-åringen å skifte på henne alene heller.

Anonymkode: 6fb99...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke skifte bleier fort og greit hvis bror eller hvem som helst andre er tilstede, en på 1,5 kan da stå mens «up&go» tas av og på. Lek, kvalitetstid og kontakt kan du gi henne når du steller alene. Si til gutten at han kan hjelpe med å kaste bleia, hente ting, at dere skynder dere slik at de kan leke, kose, tulle. Ikke mens brukte bleier er i fokus. Bleieskift behøver ikke være kvalitetstid hver gang. Vaske henne kan du si at bare du og far skal gjøre. Broren trengs kanskje til å lese for henne, underholde henne mens dere lager mat, leke med henne. Bleier er de voksnes oppgave, og ikke en attraktiv en. 

Anonymkode: e99b0...c66

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...