Gå til innhold

Mjøsbyene, Hamar, Gjøvik og Lillehammer. Hvordan er folk derfra? Er Lillehammer mer sossete/borgerlig enn de to andre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er en form for rivalisering mellom byene? Eller allianser?

Jeg vil høre hva dere har å si!

Anonymkode: eb446...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har bodd i både Gjøvik og Hamar :) Veldig hyggelige byer begge to. Synes Hamar er finere, spesielt med Koigen. Men Gjøvik har bedre uteliv. Hamar stenger 01.30!! Lillehammer har fantastisk uteliv, har faktisk dratt dit for å gå ut på byen flere ganger. Synes Lillehammer virker koseligere enn både Hamar og Gjøvik, men det er bare et inntrykk jeg har. Har ikke noe synspunkt på sossete, det har jeg ikke merket mye til :) 

Anonymkode: 716d3...88f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spm er vel heller... Hvorfor ville noen fra Lillehammer flytte derfra?

Anonymkode: aa350...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de er sossete, lite rivalisering jeg har merket. Samtidig så er alle byene der for små og sladrete for meg. Bodd i alle 3, oppvokst på Gjøvik. Kan ikke tenke meg å flytte tilbake til noen av de. Dessuten har ingen av de noe særlig sentrum, kun ett stort kjøpesenter hver og relativt dårlig vegetartilbud på spisesteder. 

Anonymkode: b9003...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har bodd i både Gjøvik og Hamar :) Veldig hyggelige byer begge to. Synes Hamar er finere, spesielt med Koigen. Men Gjøvik har bedre uteliv. Hamar stenger 01.30!! Lillehammer har fantastisk uteliv, har faktisk dratt dit for å gå ut på byen flere ganger. Synes Lillehammer virker koseligere enn både Hamar og Gjøvik, men det er bare et inntrykk jeg har. Har ikke noe synspunkt på sossete, det har jeg ikke merket mye til :) 

Anonymkode: 716d3...88f

Dersom Gjøvik har bedre uteliv kan jeg ikke annet enn å synes veldig synd på de andre byene! 🤣

Gjøvik er bygd forkledd som en by. Det er bygdeholdninger (med dette mener jeg at mange er svært gammeldagse) og mye livets harde skole, det virker ikke som om bilistene har hatt en eneste kjøretime og de har ikke peiling på mat her. Egon er fine cuisine liksom. 

Det er mye studenter, noe jeg ikke bryr meg om siden jeg er en av de, men for å være helt tydelig: Gjøvik er et høl, og det skal bli godt å bli ferdig med studiene og komme seg bort herfra. 

Anonymkode: b720a...e49

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har hørt om Lillehammer, er at det er vanskelig å være innflytter der. Kjenner flere som har flyttet dit, men ikke klart å bo der mange år, da de ikke får noen venner. Kollegaer vil ikke ha noe med de å gjøre på fritiden osv. 

Hamar har jeg hørt en del positivt om, og måtte jeg velge en av de byene selv, så hadde jeg helt klart valgt Hamar. Gjøvik vet jeg for lite om. 

Anonymkode: 92fc5...da9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg har hørt om Lillehammer, er at det er vanskelig å være innflytter der. Kjenner flere som har flyttet dit, men ikke klart å bo der mange år, da de ikke får noen venner. Kollegaer vil ikke ha noe med de å gjøre på fritiden osv. 

 

Har bodd både på Gjøvik og Lillehammer. Det er like vanskelig å bli kjent med innfødte på Gjøvik. De er overflatisk hyggelige på jobb, men finnes ikke inkluderende. 

Anonymkode: 3cc03...f13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom Gjøvik har bedre uteliv kan jeg ikke annet enn å synes veldig synd på de andre byene! 🤣

Gjøvik er bygd forkledd som en by. Det er bygdeholdninger (med dette mener jeg at mange er svært gammeldagse) og mye livets harde skole, det virker ikke som om bilistene har hatt en eneste kjøretime og de har ikke peiling på mat her. Egon er fine cuisine liksom. 

Det er mye studenter, noe jeg ikke bryr meg om siden jeg er en av de, men for å være helt tydelig: Gjøvik er et høl, og det skal bli godt å bli ferdig med studiene og komme seg bort herfra. 

Anonymkode: b720a...e49

At Gjøvik er bedre enn Hamar, betyr ikke at Gjøvik er bra nei 😅 Som jeg skrev, Lillehammer har fantastisk uteliv! 

Anonymkode: 716d3...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Lillehammer og bor på Hamar. Den ene byen er ikke noe spesielt bedre enn den andre. Jeg har bodd lenge vekk fra Lillehammer, men har blitt kjent med nye folk der gjennom en forening. Alle mine gamle venner har flytta vekk. 

Lillehammer er en veldig koselig by, da. Fin gågate, bra uteliv, masse kafeer og restauranter.

Anonymkode: ebe5b...2e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillehammer er en koselig by, Gjøvik er... blæh. Hamar er min favoritt, synes den også er mest sentral, dersom man ønsker seg inn til Oslo en tur f.eks. Kortere vei til Sverige, for den som liker det.
Ellers er Hedmarkinger litt sære, og vanskelige å komme inn på, sånn generelt. Hilsen innflytter. ( Har bodd her i mange år, men de jeg har kommet nærmest her er innflyttere fra andre deler av landet. )

Anonymkode: 19d0f...050

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mutte og småsure / frekke i Østerdalen hvertfall 😂 

helt utrolig dårlig kundeservice men også kundene er lite hyggelige. 

 

Anonymkode: 13358...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2019 den 14.51, AnonymBruker skrev:

Er en form for rivalisering mellom byene? Eller allianser?

Jeg vil høre hva dere har å si!

Anonymkode: eb446...4f6

Jeg har bodd i alle 3 byene. Ingen rivalisering mellom byene slik jeg opplever det.

Lillehammer mer sossete by. Bra studentmiljø da. Bra utesteder og gågata er fin. En del liv på kveldene. Er litt sånn rivalisering med Gausdal og noe greier. 

Gjøvik industriby føler jeg. Litt mer stusselig og folk er litt vanskelige å komme innpå, men det er de nok i Lillehammer også.  Fint ved Mjøsa og fastland. Mye bra musikere og musikkmiljø. 👍 Dårlig uteliv. 

Hamar: Veldig fin strandlinje. Rolig by har jeg inntrykk av.  Vet ikke helt utelivet, men virker til å være rolig. Ikke hørt noe om noen rivalisering. 

Anonymkode: 08b7a...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamar er innmari trivelig. Det er pent og rent og folk er generelt sett bra folk. 

Anonymkode: 10be4...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjøvik er en bygdeby, uten at det er så negativt, det erbare ikke noe rivalisering eller skille mellom by og land, og å komme fra gård er bra. Bra musikkmiljø. 

Lillehammer er snobbete ja, og det er litt rivalisering mellom Lillehammer og Gjøvik, mest når det gjelder arbeidsplasser, utbygging og slikt. Lokaliseringsdebatter. 

Hamar er mest ordentlig by av de tre, selvom lillehamringene vil protestere høylytt. De fra Lillehammer ser på seg selv som urbane byfolk, noe HELT annet enn fra Gausdal eller Gudbrandsdalen eller Biri, ufattelig at Oslofolk kan mene de er på landet hvis man er i selveste Lillehammer. (De på Gjøvik kan godt kalle seg totninger). 

Men CC-Hamar, CC-marten og Strandtorget er til forveksling like, og det er folka der også. 

 

Anonymkode: de85e...a2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli medlem i Arbeiderpartiet.

Hedmarkinger er blodrøde. Om man selv er rød, eller later som man er rød, får man lettere innflytelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd på Gjøvik. Husker det var litt rivalisering mellom Gjøvik og Hamar.

De innfødte er vanskelig å bli kjent med, så man må gjøre en skikkelig innsats for å bli kjent med folk.

Utelivet var toppers. Vinterne var jævlig kalde! Flott gågate og innlandet største senter!🙌🏼

Anonymkode: 3041b...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har bodd på Gjøvik. Det var veldig bra. Fikk gode venner blant foreldre i barnehagen og kollegaer, så kjenner med ikke igjen i at folk er lite inkluderende. Men kommer kanskje litt på hvor sosial man er selv også 😊

Godt akademisk miljø med NTNU, og som annen skriver over er musikk- og kulturlivet veldig bra. Flott med nærheten til Mjøsa og masse turområder.

Ikke bodd på Lillehammer eller Hamar, men virket som de var ganske like. 

Flyttet fra Gjøvik med tungt hjerte (pga jobb), og flytter gjerne tilbake om muligheten oppstår. 

Anonymkode: 35b61...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har bodd på Gjøvik. Husker det var litt rivalisering mellom Gjøvik og Hamar.

De innfødte er vanskelig å bli kjent med, så man må gjøre en skikkelig innsats for å bli kjent med folk.

Utelivet var toppers. Vinterne var jævlig kalde! Flott gågate og innlandet største senter!🙌🏼

Anonymkode: 3041b...331

Gågata på Gjøvik er jo som en spøkelsesgate. Totalt død. 😂 de eneste som går der er de over 80 og de som går til treningssenteret. Gjøvik fortjener ikke å bli kalt by, det er jo absolutt ikke noe byliv der. 

Anonymkode: b9003...98e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gågata på Gjøvik er jo som en spøkelsesgate. Totalt død. 😂 de eneste som går der er de over 80 og de som går til treningssenteret. Gjøvik fortjener ikke å bli kalt by, det er jo absolutt ikke noe byliv der. 

Anonymkode: b9003...98e

Man har prøvd å blåse liv i sentrum i årevis, men det går ikke. Det er CC som gjelder. 

 

Anonymkode: 3cc03...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...