Gå til innhold

Planter på veldig varm balkong


Fju

Anbefalte innlegg

Hvilke planter bør jeg satse på å ha på den sørvendte overbygde balkongen min? Når sola står på, blir det kokvarmt der ute. Har allerede greid å myrde hortensia og timian, men jeg gav dem sikkert ikke nok vann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest DEN NAKNE GARTNER
27 minutter siden, Fju skrev:

Hvilke planter bør jeg satse på å ha på den sørvendte overbygde balkongen min? Når sola står på, blir det kokvarmt der ute. Har allerede greid å myrde hortensia og timian, men jeg gav dem sikkert ikke nok vann...

Det er ikke så viktig hvilke planter/blomster - men heller hvordan du gjør det. Tenk jo varmere det er jo viktigere er det med vann. Vann betyr større potter slik at de ikke tørker ut så fort. Du kan også lage et dryppsystem slik at de får vann hele tiden og aldri vil tørke ut  - eller du kan bruke selvanningspotter osv - mulighetene er mange. Dersom du har innebygget balkong så er det også en god ide å åpne opp for luft slik at det ikke blir badstu der inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkulenter! Altså planter som er naturlig tilpasset et liv med varme dager, kjølige netter og lite vann.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, DEN NAKNE GARTNER skrev:

Det er ikke så viktig hvilke planter/blomster - men heller hvordan du gjør det. Tenk jo varmere det er jo viktigere er det med vann. Vann betyr større potter slik at de ikke tørker ut så fort. Du kan også lage et dryppsystem slik at de får vann hele tiden og aldri vil tørke ut  - eller du kan bruke selvanningspotter osv - mulighetene er mange. Dersom du har innebygget balkong så er det også en god ide å åpne opp for luft slik at det ikke blir badstu der inne. 

Den er ikke innebygget, bare overbygget. Så jeg får ikke gjort noe med varmen. Så de fleste planter i potte kan greie mye direkte sollys og høy temperatur så lenge de får nok vann? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ildtopp!!

De tåler omtrent alt, og er stort sett rosa eller lilla, men finnes i hvitt og orange. 

Har reist bort i to uker uten vanning på varm balkong i Oslo, de er helt fine.

Billige er de også! 

Anonymkode: 9794a...d79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fju skrev:

Den er ikke innebygget, bare overbygget. Så jeg får ikke gjort noe med varmen. Så de fleste planter i potte kan greie mye direkte sollys og høy temperatur så lenge de får nok vann? 

Nei, dessverre ikke. Det erfarte jeg i fjor. Bare ildtoppen klarte seg, tross godt med vann. 

Anonymkode: 9794a...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ildtopp!!

De tåler omtrent alt, og er stort sett rosa eller lilla, men finnes i hvitt og orange. 

Har reist bort i to uker uten vanning på varm balkong i Oslo, de er helt fine.

Billige er de også! 

Anonymkode: 9794a...d79

Takk for tips, dro på Extra og kjøpte to ildtopper nå i kveld :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også dyrke druer der! Det vil jo være perfekt :ninuskapus: Men sørg for å ha nok jord, så en stor/dyp potte eller lignende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Frøkensina skrev:

Du kan også dyrke druer der! Det vil jo være perfekt :ninuskapus: Men sørg for å ha nok jord, så en stor/dyp potte eller lignende. 

Druer?? Jøss, har du prøvd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi dyrker druer på en vestvendt garasjevegg i Indre Hordaland. Det står svære ripsbusker på hver side, som tar vinden. I år tror jeg kanskje vi ender opp med 2-3 kg druer - og det er ikke spesielt varmt her egentlig. Vinen vokser fort, og gir sikkert et fint, balansert klima på balkongen.

Anonymkode: 0dcd4...3d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fju skrev:

Druer?? Jøss, har du prøvd? 

Ja jeg hadde en av de østeuropeiske druesortene som er veldig herdig et par år på balkongen. Men min er østvendt så får ikke så mye sol og kassen den stod i var litt grunn/full av andre planter. Den døde av en eller annen grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...