Gå til innhold

Hvordan kan så mange leve av å være såkalt «influencer»?


NBA

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke fatte og begripe at det finnes nok interesse for disse såkalte «influencerne» som ikke gjør annet enn å ta bilde av klærne, maten og boligen sin. De har ikke noe talent, de er bare sminkedukker som har blitt sponset av alt mulig rart fordi de får klikk på sidene sine. Og jeg forstår ikke hvordan så mange av dem kan få så mye klikk når det ikke står noe som helst vettugt eller interessant! Får sikkert høre at jeg bare er bitter, men de blogger jeg har interesse for har med politikk, idrett og teknologi å gjøre. De handler om noe og gir meg noe. Man kan ikke akkurat si at «jeg har vært der og der i dag» pluss noen bilder av brunsjen og hva man har fått i spons av klær  samt litt baksnakking gir noen noe som helst.

Og jeg blir gal av navnet «influencer». De er rosabloggere. 

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, NBA said:

Jeg kan ikke fatte og begripe at det finnes nok interesse for disse såkalte «influencerne» som ikke gjør annet enn å ta bilde av klærne, maten og boligen sin. De har ikke noe talent, de er bare sminkedukker som har blitt sponset av alt mulig rart fordi de får klikk på sidene sine. Og jeg forstår ikke hvordan så mange av dem kan få så mye klikk når det ikke står noe som helst vettugt eller interessant! Får sikkert høre at jeg bare er bitter, men de blogger jeg har interesse for har med politikk, idrett og teknologi å gjøre. De handler om noe og gir meg noe. Man kan ikke akkurat si at «jeg har vært der og der i dag» pluss noen bilder av brunsjen og hva man har fått i spons av klær  samt litt baksnakking gir noen noe som helst.

Og jeg blir gal av navnet «influencer». De er rosabloggere. 

Hvem sa at de lever av dette??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kjerring25 skrev:

Hvem sa at de lever av dette??

Du mener at ingen av «influencerne» i Norge lever av det? De har normale jobber ved siden av?

OK.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo klikket på bloggene du også, siden du vet at det ikke står noe interessant der.  De lever jo av at folk leser.  Men jeg er enig, synes det er merkelig med interessen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Muskath skrev:

Du har jo klikket på bloggene du også, siden du vet at det ikke står noe interessant der.  De lever jo av at folk leser.  Men jeg er enig, synes det er merkelig med interessen. 

Nope, jeg klikker meg ikke inn på dem. Man trenger ikke å lese disse bloggene for å få med seg at de ikke prater om noe vesentlig. Det går jo bare i sminke, mat, reise, hvor hardt det er å være på et par møter i uka, operasjoner og det som er i så og si alle bloggene og Insta-kontoene.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX

De kan leve av det fordi de er lest av mange. Annonsører trenger å nå ut til folk og når flere bloggere har lesertall som middels store lokalaviser så sier det seg selv at de får godt betalt for å fronte produkter. Lagt til at det foreløpig er vill vest hva gjelder regulering, så kan de bedrive umerket og løgnaktig markedsføring så mye de ønsker. «Elsk på ditt» og «elsk på datt» - og folk løper og kjøper. 

Hva verre er er at de sitter med definisjonsmakten på hva som er viktig. Sminke, kropp, forbruk, selfies og navlebeskuing. Og media løfter dem fram, selv om de egentlig vet at de med dette løfter frem de som har suger annonsemarkedet tørt slik at journalistikken får stadig trangere kår. 

Jeg håper vinden snur snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvem som er målgruppen? Jeg kjenner alvorlig ingen som snakker om dette; og jeg kjenner ho litt forskjellige mennesker.

Men jeg tror da at det er en viss ung skare? Er merkelig fenomen ja, for hadde det vært en eller to som faktisk hadde peiling på mote og kanskje var kreative selv. Som skilte seg ut! Så hadde det hatt noe for seg.

Men det kryr jo av dem. Og alle er tilnærmet like... 

Men de har vel et liv de liker med å eksponere seg selv og å tjene penger på det, og bli bedt på de "riktige" festene. Noen liker jo det livet også. Syns ikke det er så rart . Syns bare at oppmerksomheten og omtalene de får er så..drøyt. Så jeg tenker når fks Vg skriver : brudd mellom a og b", så tenker jeg ofte "hvem"?? 😄

og er egentlig folk så interessert å lese om det i mer "seriøse" aviser?? Vedder på at vi er maange som ikke vet hvem de skriver om; og det fins ikke viktig!  

Det er vel strengt tatt stoff for SeogHør og Nettavisen? Hm 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et typisk 1 prosenter yrke. De du ser som har holdt på en stund og klart å etablere seg er de som faktisk har lykkes. (Såkalt survival bias) For hver som har lykkes så er det 100 andre som har feilet og sikkert 1000 som har vurdert/testet litt.

Det er alltids en nisje man kan være en autoritet, en som ligger i forkant. Også har de de som er ledere av ledere. Altså toppbloggere. De som blir med i tv-programmer, utgir bøker og stadig overgår seg selv.

De som lykkes har en miks av kvaliteteter, som oppmerksomhetkåte, utleverende, talent i noe, god smak, godt nettverk, dristige, tåpelige, osv...eller så er de sammen med en kjendis eller riking. .det er noe som gjør at de skiller seg ut og tiltrekker seg folk som følger dem. 

Det er ikke for alle, for å lykkes man må selge sjela og følge kapitalismen. De som betaler, det er de du reklamerer for. Det handler om sponsing.

 

Endret av artigmedsex
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, SoWhat? skrev:

og er egentlig folk så interessert å lese om det i mer "seriøse" aviser?? Vedder på at vi er maange som ikke vet hvem de skriver om; og det fins ikke viktig!  

Dette er jo det største problemet. De får spalteplass i «ordentlige» aviser.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja eg er litt over 30 og har ikkje noke forhold til det. Ikkje leser eg blogg, det er vel der dei henger? Eller på Instagram? Ikkje har eg Instagram heller. Er vel utrolig gammaldags. Er ikkje sånn veldig interessert i noke av det. Har hørt om fotballfrue liksom, men synest ikkje at hennas liv er noko å strebe etter.

Sikkert for yngre folk, veldig usikker på demografien også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, NBA skrev:

Dette er jo det største problemet. De får spalteplass i «ordentlige» aviser.

Der tror jeg du poengterer noe vesentlig, De får bemerkelsesverdig mye spalteplass i mainstream media. Flere og flere blir oppmerksomme på at de lyver (når noen av de sier at de skal skjerme barna f.eks)  og bryter lover og regler (merking av reklame)  De"selger" overforbruk, ekstremt kroppsfokus, eget og andres privatliv (og ubrukelige jalla-produkter) for å bli rike og berømte - men media tar svært sjeldent tak i noe av det. 

Forstå det den som kan.

Keiserens nye klær osv. Han har jo ingen klær på! (som jeg har lest noen så treffende skrive her inne et sted) 

Jeg forbinder ordet "influencer" med noe negativt. Men det kan man ikke si, for da er man sjalu, misunnelig, mobber og bitter. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Så det er bedre at de lever av å være på NAV?

Hva er galt med å leve av å være influencer ?

Mange av influencerne har en annen jobb i tillegg. Helene Drage har i allefall postet noe om at hun jobber på XXL.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Veras123 skrev:

... Så det er bedre at de lever av å være på NAV?

Hva er galt med å leve av å være influencer ?

Mange av influencerne har en annen jobb i tillegg. Helene Drage har i allefall postet noe om at hun jobber på XXL.

Wow, really? Har du ikke fått med deg hvor mye elendige idealer de sprer til barn og unge? Hvordan de deler latterlig mye av barna sine?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det de deler er et elendig ideal. Det kommer an på hvordan du ser på det de gjør. Se det med nye øyne ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
23 timer siden, CecilieX skrev:

De kan leve av det fordi de er lest av mange. Annonsører trenger å nå ut til folk og når flere bloggere har lesertall som middels store lokalaviser så sier det seg selv at de får godt betalt for å fronte produkter. Lagt til at det foreløpig er vill vest hva gjelder regulering, så kan de bedrive umerket og løgnaktig markedsføring så mye de ønsker. «Elsk på ditt» og «elsk på datt» - og folk løper og kjøper. 

Hva verre er er at de sitter med definisjonsmakten på hva som er viktig. Sminke, kropp, forbruk, selfies og navlebeskuing. Og media løfter dem fram, selv om de egentlig vet at de med dette løfter frem de som har suger annonsemarkedet tørt slik at journalistikken får stadig trangere kår. 

Jeg håper vinden snur snart.

Journalistikken kan gjerne gå nedenom og hjem. Forkastelig etikk i avisene. Kun krisemaksimering for å suge til seg lesere, eller så  blar man opp og finner ut at det bare er helt åpenbare ting som har blitt tatt helt ut av perspektiv for å virke interessant. 

Ikke rart folk får angst. Det er jo krise rundt hver eneste sving om man skal tro media. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men altså, hvor gammel er du egentlig? Det virker jo som du er en helt annen generasjon. Influencere og bloggere får jo klikk fordi det de blogger om interesserer andre. Jeg elsker interiør og får masse inspirasjon av interiørblogger og Instagram. Finner også masse nyttig om både sminke, hår og klær. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Veras123 skrev:

Jeg synes ikke det de deler er et elendig ideal. Det kommer an på hvordan du ser på det de gjør. Se det med nye øyne ...

Skal jeg se på nye øyne med det å ta botox, prioritere likes, forfekte en falsk livsstil osv?

16 timer siden, Løvinnens skrev:

Men altså, hvor gammel er du egentlig? Det virker jo som du er en helt annen generasjon. Influencere og bloggere får jo klikk fordi det de blogger om interesserer andre. Jeg elsker interiør og får masse inspirasjon av interiørblogger og Instagram. Finner også masse nyttig om både sminke, hår og klær. 

En interiørblogg er en ting. Disse som forfekter falske livsstiler, der alt virker perfekt utad, mens trynet, puppene og rævva er fylt med botox, restylane og silikon, samtidig som de klager over hvor «syke» de er, bare for å få likes, er direkte helseskadelig at barn og unge er lesere og følgere av.

Barn og unge er helt ukritiske. De er oppvokst i den tro at alt på Insta, Snap osv er ekte, fordi det er bobla de lever i.

Samtidig er det helt krise at folk er lidenskapelig opptatt av bloggere, og gir katta i politikk, samfunnsdebatt, utdanning, miljø etc.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer dersom, sånn plutselig, at ingen leser bloggen ders? 😛 jeg tror dette yrket er veldig himmel-helvete. Interessen er der nå, men så må man stadig finne noe nytt for å holde interessen. Slik er det jo i Hollywood og...plutselig kommer nye kjendiser på banen og "du" blir glemt. Tror det fører til en del, psykisk? 

Jeg gidder ikke bry meg sånn, folk får livnære seg av det de vil, men det er bare et spørsmål som har slått meg litt...sosiale medier har makt over bloggerne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...