Gå til innhold

'Alle' har plutselig MPA


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syns dette er veldig rart. I barselgruppa mi er det 3 stk som har babyer med dette. I Facebookgruppa for terminen er det 18 stk som har det. Da jeg fikk barn i 2009 tok det nærmere  halvannet år og få en diagnose. 

Har merket at ingen av disse barna har like tegn heller. Er det blitt mote? Har merket meg at ingen av barna blir spesielt mindre plaget av melkefri diett heller... 

'Har du sjekket om barnet har mpa'er liksom svaret til alt av div plager..

Anonymkode: 3b544...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Hvissvass skrev:

Må for all del opplyse om hva MPA er for noe for de uinvidde.

Beklager så meget. Melkeproteinallergi 😅

Anonymkode: 3b544...cf6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er SVÆRT sjeldent et barn har melkeproteinallergi. Så dette er bare svada. Dessuten utvikles ikke allergier før barnet er rundt 5 år

Anonymkode: 2c889...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er SVÆRT sjeldent et barn har melkeproteinallergi. Så dette er bare svada. Dessuten utvikles ikke allergier før barnet er rundt 5 år

Anonymkode: 2c889...9ed

Dette er iallfall svada. Vet om barn med mpa som omtrent har dødd av anafalytisk sjokk før 6 mnd. 

Min fikk diagnose Mpa, men det var nok egentlig intoleranse siden han vokste det av seg. Det sier at 30% av kolikkbabyer egentlig reagerer på kumelkprotein.

Anonymkode: baa23...304

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er SVÆRT sjeldent et barn har melkeproteinallergi. Så dette er bare svada. Dessuten utvikles ikke allergier før barnet er rundt 5 år

Anonymkode: 2c889...9ed

Feil og feil. Det er ikke svært sjeldent, og allergien er der fra start. Heldigvis er flere og flere av helsepersonell obs på dette nå hos barn med plager og smerter som tidligere ble avfeid med kolikk. Min venninnes siste barn hadde blod i avføringen og fikk beskjed om at det var helt normalt. Hun godtok selvfølgelig ikke dette og fikk barnet videre utredet. Barnet hadde og har fortsatt melkeproteinallergi, men mange vokser det av seg. 

Anonymkode: ed757...a79

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Beklager så meget. Melkeproteinallergi 😅

Anonymkode: 3b544...cf6

Det påvises jo på blodprøve, så om de har det påvist på blodprøve kan det ikke være mote. Jeg har forøvrig det selv, men kan spise og drikke melkeprodukter og det eneste jeg blir kvalm av er rømmegrøt, så det er forskjellige grader av det. 

Anonymkode: 0eaa4...a3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det påvises jo på blodprøve, så om de har det påvist på blodprøve kan det ikke være mote. Jeg har forøvrig det selv, men kan spise og drikke melkeprodukter og det eneste jeg blir kvalm av er rømmegrøt, så det er forskjellige grader av det. 

Anonymkode: 0eaa4...a3b

Er ingen av disse babyene som har tatt blodprøve.

Anonymkode: 3b544...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ingen av disse babyene som har tatt blodprøve.

Anonymkode: 3b544...cf6

 

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Det påvises jo på blodprøve, så om de har det påvist på blodprøve kan det ikke være mote. Jeg har forøvrig det selv, men kan spise og drikke melkeprodukter og det eneste jeg blir kvalm av er rømmegrøt, så det er forskjellige grader av det. 

Anonymkode: 0eaa4...a3b

Prøvene er  ofte falsk negative før 2 år.  Det holder ofte med provokasjon/indikasjon.

Anonymkode: baa23...304

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn som har refluks kan få forverring av melkeprotein, uavhengig av om de har melkeproteinallergi. Noen har nok heller laktoseintoleranse enn melkeproteinallergi også. 

Ungen min blir rød og full av utslett i huden ved kontakt med melk, eller inntak av små mengder. Allikevel slår det ikke ut på blodprøver (1 år gammel). Men hun har uten tvil allergi, ikke intoleranse. 

Selv reagerer jeg med magesmerter blant annet ved inntak av større mengder (drikker et eller to glass melk feks), da er det intoleranse. 

Anonymkode: 90385...7ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At foreldra har helseangst ovenfor barna sine er veldig vanlig. Det er egentlig bare å overse alt foreldre påstår om barna deres ved mindre lege har rekvirert medisiner for påvist sykdom. 

Anonymkode: dbcf5...7fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at alle disse babyene har den diagnosen, men mange leter etter en forklaring på mageproblemer/kolikk/mye skriking og da kommer dette raskt opp som en mulighet på Internett. Som nevnt så sies det at denne allergien er relativt sjeldent, men mange som prøver en melkefri diett vil oppleve en bedring hos barnet og tenke at det handler om melken.. når det i virkeligheten har vært «vanlige» mageproblemer som typisk forbedrer seg av seg selv rundt 3 måneder++ når babyens tarmsystem utvikles.

Men man skal være forsiktig med å si at en baby ikke har melkeallergi, noen har det jo, men ikke 80% av alle babyer som skriker mye.

Var selv inne på tanken med min magetrøblete og konstant skrikende baby, men det gikk over av seg selv og skyldtes ikke allergi:)

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Barn som har refluks kan få forverring av melkeprotein, uavhengig av om de har melkeproteinallergi. Noen har nok heller laktoseintoleranse enn melkeproteinallergi også. 

Ungen min blir rød og full av utslett i huden ved kontakt med melk, eller inntak av små mengder. Allikevel slår det ikke ut på blodprøver (1 år gammel). Men hun har uten tvil allergi, ikke intoleranse. 

Selv reagerer jeg med magesmerter blant annet ved inntak av større mengder (drikker et eller to glass melk feks), da er det intoleranse. 

Anonymkode: 90385...7ee

Veldig få spebarn med laktoseintoleranse altså.

Anonymkode: baa23...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg var ein av dei som hadde litt (bare litt) fordommar fordi eg arbeider i barnehage i eit fint strøk. Der hadde 46% av barnegruppa allergi eller intoleranser. Vi tok det svært på alvor alltid og var nøye på alt, heile tida. Vi passa svært godt på at barna ikkje delte mat, hadde eigen fjøler til alt. Detta var ikkje noko eg tok lett på, men du tenkje jo at det var i grunn veldig mange barn. På foreldresamtalane kom det også fram at mange hadde ikkje vedtak frå helfo eller fått noken ting diagnostisert formelt men i grunn noke foreldra bekosta sjølv. Detta gjalt mange, ikkje alle.

Så var det min tur å bli mamma for første gong. Barnet mitt sprutgulpa konstant opp alt som var spist heilt frå fødselen, mme vart introdusert med ein gang pga svært lav fødselsvekt. Ugen hylte og var utilpass med ekstreme reflukssymptomer, gjekk labert opp i vekt. Etter mange konsultasjonar på helsestasjonen og fastlegen vart vi henvist til poliklinisk, der vart barnet satt over på kumelkproteinfridiett. Frå å legga på seg 30-60 gram i veka la ungen plutselig på seg 340 gram! Ingen gulping, ingen oppkast og plutselig sov barnet og var superfornøyd meir eller mindre heile dagen. Det var som å få ein ny unge! 

Har fått veldig respekt for allergier og intoleransar.

Anonymkode: d4f04...46f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

MPA hos barn er ikke så uvanlig da, og ca 30% av barn med kolikk vil bli bedre ved å kutte ut melkeprotein. Det er ikke mote, men mer bevissthet rundt det. 

Det "fine" med mpa hos babyer er at de aller fleste vokser det av seg innen de er 3. Sånn sett verre med allergier som oppdages senere, for de har man gjerne hele livet. 

Forøvrig ingen i noen av mine barselgrupper som har mpa. 2 har blitt anbefalt av lege å forsøke å kutte ut melk pga kolikk, men siden det ikke har hjulpet har de fått begynne med kumelk igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte selv det var sånn motediagnose, men mitt andre fikk det. Det var intoleranse, vokste fra seg før 2 års alder, som det ofte skjer. Men det var et lite helvete fra 6 mnd til 1,5 år. Til og med vanlig, hvilken som helst brød fra butikken inneholder melkeprotein, og det kunne ikke barnet mitt ha.

Jeg merker at det er ofte barn nr to, og eller barn der mor er over 30. For min del var det begge deler, samme med mine venninner. Kan det ha sammenheng? 

Anonymkode: 2c11a...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 hours ago, AnonymBruker said:

Syns dette er veldig rart. I barselgruppa mi er det 3 stk som har babyer med dette. I Facebookgruppa for terminen er det 18 stk som har det. Da jeg fikk barn i 2009 tok det nærmere  halvannet år og få en diagnose. 

Har merket at ingen av disse barna har like tegn heller. Er det blitt mote? Har merket meg at ingen av barna blir spesielt mindre plaget av melkefri diett heller... 

'Har du sjekket om barnet har mpa'er liksom svaret til alt av div plager..

Anonymkode: 3b544...cf6

https://www.helsebiblioteket.no/pediatriveiledere?menuitemkeylev1=5962&menuitemkeylev2=5968&key=144533

https://nhi.no/sykdommer/magetarm/tynntarm/melkeallergi/

MpA er en av de vanligste matvareallergiene hos små barn, og rammer ca 2,5% av småbarn.

De fleste vokser det av seg.

 

Anonymkode: b1e46...3de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Tenkte selv det var sånn motediagnose, men mitt andre fikk det. Det var intoleranse, vokste fra seg før 2 års alder, som det ofte skjer. Men det var et lite helvete fra 6 mnd til 1,5 år. Til og med vanlig, hvilken som helst brød fra butikken inneholder melkeprotein, og det kunne ikke barnet mitt ha.

Jeg merker at det er ofte barn nr to, og eller barn der mor er over 30. For min del var det begge deler, samme med mine venninner. Kan det ha sammenheng? 

Anonymkode: 2c11a...283

Hos meg var det barn nr 1 og jeg var ikke 30. Barn nr 2 hadde ingen problemer, og da var jeg over 30. Men kan være jeg er unntak 

Anonymkode: baa23...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min barselgruppe på 6 babyer hadde 2 mpa og en refluks og holdt seg da unna mp. Men de to med mpa hadde begge blod i avføringen og kolikk symptomer som forsvant med en gang de gikk over til mp-fritt. 

Så jeg har ingen tvil om at dette var reellt. 

Anonymkode: d90e8...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke alle disse som har fått påvist Mpa, men mange leger og helsesøstre har erfaring med at det å kutte melk kan bedre refluks-plager. Så det er hvertfall er helt vanlig tiltak å foreslå ved refluks, selv om det ikke er snakk om allergi. Da er det jo bare å prøve det ut og se om det hjelper. Og i stedet for å sitte på sidelinjen og kritisere såkalte "trender" går det jo an å vise litt forståelse for at foreldre prøver det de kan for at barnet skal få det bedre. 

Jeg har et barn som ikke har slått ut på melkeprotein på blodprøve, men hvor to ulike barneleger likevel var raske med å foreslå at jeg kuttet ut melk (og soya) for å se om det hjalp. Jeg kan ikke garantere hundre prosent at det hjelper, siden det ikke fjernet refluks-plagene hos mitt barn uansett. Men jeg har prøvd å innta melk flere ganger, og han har blitt mer urolig de dagene, og roligere igjen når jeg har kuttet det ut. Så selv om jeg ikke kan være helt sikker, gjør vi det sånn enn så lenge, da jeg som forelder vil gjøre det jeg kan for at barnet skal få det bedre (jeg har en 1-åring med refluks, så er ikke snakk om noe 3 mnd - uro som uansett ville forsvunnet av seg selv). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...