AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #1 Skrevet 5. august 2019 Jobber i butikk som ekstrahjelp. Har jobbet i der i over 5 år ved siden av skole og studier. De siste årene har alle som er over fått færre timer enn vi vanligvis fikk. Forklaringen til sjefen er at det ikke er behov for så mange på jobb, Så setter hun inn folk som er på arbeidstrening fra NAV. Det i seg selv er jeg ikke negativ til, men hun bruker dem istedenfor ringevikarer og ekstrahjelper. I tillegg setter hun inn familiemedlemmer som sin nevø og datter istedenfor ekstrahjelper. Hun spurte i mars når vi ekstrahelper kunne jobbe. Jeg ga beskjed om når jeg var på ferie, men at jeg var ledig og ville jobbe etter det. Fikk ikke noe svar. Etter ferien reagerte jeg på at jeg ikke fikk tilsendt timeplanen (vi får den alltid på mail). Sjefen sa hun ikke ville plage meg mens jeg var på ferie, enda hun hadde full oversikt over når jeg var hjemme igjen. Fikk en kollega til å sende meg timeplanen for de ukene jeg ikke var satt opp etter ferien. Det viste seg at sjefen hadde satt opp flere fra NAV og familiemedlemmer.... Kan jeg si opp jobben og skrive til sjefen at "Siden du ikke hadde behov for meg under ferieavviklingen antar jeg du klarere deg uten meg. Takk for meg."| Anonymkode: 1199e...257
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #2 Skrevet 5. august 2019 Den passiv-agressive oppførselen er barnslig, men hvis du er en sånn type person så kan du vel gjøre det. Du er bare en ekstravakt, så tviler på at sjefen bryr seg om du slutter. Så lenge du ikke har noen faste vakter kan du slutte på dagen. Anonymkode: 9e934...ebb 6
NBA Skrevet 5. august 2019 #3 Skrevet 5. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jobber i butikk som ekstrahjelp. Har jobbet i der i over 5 år ved siden av skole og studier. De siste årene har alle som er over fått færre timer enn vi vanligvis fikk. Forklaringen til sjefen er at det ikke er behov for så mange på jobb, Så setter hun inn folk som er på arbeidstrening fra NAV. Det i seg selv er jeg ikke negativ til, men hun bruker dem istedenfor ringevikarer og ekstrahjelper. I tillegg setter hun inn familiemedlemmer som sin nevø og datter istedenfor ekstrahjelper. Hun spurte i mars når vi ekstrahelper kunne jobbe. Jeg ga beskjed om når jeg var på ferie, men at jeg var ledig og ville jobbe etter det. Fikk ikke noe svar. Etter ferien reagerte jeg på at jeg ikke fikk tilsendt timeplanen (vi får den alltid på mail). Sjefen sa hun ikke ville plage meg mens jeg var på ferie, enda hun hadde full oversikt over når jeg var hjemme igjen. Fikk en kollega til å sende meg timeplanen for de ukene jeg ikke var satt opp etter ferien. Det viste seg at sjefen hadde satt opp flere fra NAV og familiemedlemmer.... Kan jeg si opp jobben og skrive til sjefen at "Siden du ikke hadde behov for meg under ferieavviklingen antar jeg du klarere deg uten meg. Takk for meg."| Anonymkode: 1199e...257 Dersom sjefen din prioriterer NAV-tiltak for deg ville jeg anbefalt deg å gjøre litt selvransakelse😂 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #4 Skrevet 5. august 2019 Som ekstrahjelp har du ikke krav på vakter, så sjefen kan gi vakter til hvem hun vil. Men hvis du står sist på lista så er det sikkert en grunn til det. Anonymkode: 90b69...e56 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #5 Skrevet 5. august 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jobber i butikk som ekstrahjelp. Har jobbet i der i over 5 år ved siden av skole og studier. De siste årene har alle som er over fått færre timer enn vi vanligvis fikk. Forklaringen til sjefen er at det ikke er behov for så mange på jobb, Så setter hun inn folk som er på arbeidstrening fra NAV. Det i seg selv er jeg ikke negativ til, men hun bruker dem istedenfor ringevikarer og ekstrahjelper. I tillegg setter hun inn familiemedlemmer som sin nevø og datter istedenfor ekstrahjelper. Hun spurte i mars når vi ekstrahelper kunne jobbe. Jeg ga beskjed om når jeg var på ferie, men at jeg var ledig og ville jobbe etter det. Fikk ikke noe svar. Etter ferien reagerte jeg på at jeg ikke fikk tilsendt timeplanen (vi får den alltid på mail). Sjefen sa hun ikke ville plage meg mens jeg var på ferie, enda hun hadde full oversikt over når jeg var hjemme igjen. Fikk en kollega til å sende meg timeplanen for de ukene jeg ikke var satt opp etter ferien. Det viste seg at sjefen hadde satt opp flere fra NAV og familiemedlemmer.... Kan jeg si opp jobben og skrive til sjefen at "Siden du ikke hadde behov for meg under ferieavviklingen antar jeg du klarere deg uten meg. Takk for meg."| Anonymkode: 1199e...257 Du sier ikke opp en jobb du bare er ekstra vikar for. Du har vel ikke faste dager/vakter? Er selv ringevikar på eg sykehjem, så jeg kan slutte på dagen uten å gi oppsigelse/grunn. Anonymkode: 0da34...3c5
Gjest Kritt Skrevet 5. august 2019 #6 Skrevet 5. august 2019 4 timer siden, NBA skrev: Dersom sjefen din prioriterer NAV-tiltak for deg ville jeg anbefalt deg å gjøre litt selvransakelse😂 Det er vel ikke så rart om sjefen bruker ansatte på NAV-tiltak fordi det er billig eller gratis, det trenger ikke ha med kvaliteten på arbeidet å gjøre.
M71 Skrevet 5. august 2019 #7 Skrevet 5. august 2019 Det er så mange sjefer som kutter kostnader overalt for høyest mulig profittmargin, så NBA sin hentydning er litt uggen føler jeg. Det enkle er vel bare å sende en epost å si at du fra dags dato sier opp, uten å tvære det ut. Jeg regner med at du har da annen jobb å gå til, alternativt å begynne på snarest. 4
Gjest Kritt Skrevet 5. august 2019 #8 Skrevet 5. august 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jobber i butikk som ekstrahjelp. Har jobbet i der i over 5 år ved siden av skole og studier. De siste årene har alle som er over fått færre timer enn vi vanligvis fikk. Forklaringen til sjefen er at det ikke er behov for så mange på jobb, Så setter hun inn folk som er på arbeidstrening fra NAV. Det i seg selv er jeg ikke negativ til, men hun bruker dem istedenfor ringevikarer og ekstrahjelper. I tillegg setter hun inn familiemedlemmer som sin nevø og datter istedenfor ekstrahjelper. Hun spurte i mars når vi ekstrahelper kunne jobbe. Jeg ga beskjed om når jeg var på ferie, men at jeg var ledig og ville jobbe etter det. Fikk ikke noe svar. Etter ferien reagerte jeg på at jeg ikke fikk tilsendt timeplanen (vi får den alltid på mail). Sjefen sa hun ikke ville plage meg mens jeg var på ferie, enda hun hadde full oversikt over når jeg var hjemme igjen. Fikk en kollega til å sende meg timeplanen for de ukene jeg ikke var satt opp etter ferien. Det viste seg at sjefen hadde satt opp flere fra NAV og familiemedlemmer.... Kan jeg si opp jobben og skrive til sjefen at "Siden du ikke hadde behov for meg under ferieavviklingen antar jeg du klarere deg uten meg. Takk for meg."| Anonymkode: 1199e...257 Jeg vil anta det kan være viktig for deg å ha arbeidet på CV'n og gjerne med referanse og attest, da gjør du klokt i avslutte arbeidsforholdet på en ryddigst mulig måte.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #9 Skrevet 5. august 2019 Her var det mye usympatiske svar. 1 time siden, M71 skrev: Jeg regner med at du har da annen jobb å gå til, alternativt å begynne på snarest. Hun får jo ikke vakter så det er vel ett fett om hun står som ekstravakt. Mistrives hun så er det like greit å si opp og fokusere på å finne andre jobber. TS: sjefen er klar over at hun prioriterer billig(ere) arbeidskraft, så det er like greit å holde oppsigelsesbrevet kort og formelt. Anonymkode: 390d2...398 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #10 Skrevet 5. august 2019 Når du er ekstravakt er verken du eller arbeidsgiver forpliktet til noe som helst. Du kan si nei til så mange vakter du vil og arbeidsgiver kan la være å tilby vakter. Egentlig spiller det ingen rolle om du sier opp jobben eller ikke, for du og arbeidsgiver har ingen forpliktelser overfor hverandre. Men om du vil ha ting ryddig kan du selvsagt si opp ekstravaktavtalen og avslutte alt på dagen ja. Anonymkode: 6925c...7f0
NBA Skrevet 5. august 2019 #11 Skrevet 5. august 2019 5 timer siden, Kritt skrev: Det er vel ikke så rart om sjefen bruker ansatte på NAV-tiltak fordi det er billig eller gratis, det trenger ikke ha med kvaliteten på arbeidet å gjøre. 5 timer siden, M71 skrev: Det er så mange sjefer som kutter kostnader overalt for høyest mulig profittmargin, så NBA sin hentydning er litt uggen føler jeg. Folk på NAV-tiltak er vanligvis udugelige. På min tidligere deltidsjobb hadde vi en haug innom ila tiden jeg jobbet der, og de klarte aldri å jobbe som «normale». 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #12 Skrevet 5. august 2019 32 minutter siden, NBA skrev: Folk på NAV-tiltak er vanligvis udugelige. På min tidligere deltidsjobb hadde vi en haug innom ila tiden jeg jobbet der, og de klarte aldri å jobbe som «normale». Min erfaring er også at de ikke klarer å jobbe som «normale» ansatte, men det er ikke fordi de er «udugelige», men fordi de har så store helseproblemer (fysisk og/eller psykisk) at de ikke har sjanse til å fungere som en vanlig ansatt. Min tidligere sjef prøvde seg også på å få inn folk fra NAV for å redusere lønnskostnadene. Ovenfor oss andre var hen klar på at dette var årsaken, jeg håper hen aldri sa det til de fra NAV! Noen fungerte ok så lenge man tok med i betraktningen at de fungerte bare 50% og at det var arbeidsoppgaver de ikke var i stand til å gjøre. Andre hadde så store problemer at vi nok gikk i minus - vi brukte mer tid på å lære dem opp enn vi faktisk fikk igjen i faktisk nytte. Men igjen - dette var pga helseproblemer. TS, ikke vær barnslig/passiv-aggressiv. Bedre å beholde et godt forhold til sjefen, både for attest og som referanse. Finn deg en annen jobb, og så gir du høflig beskjed om at du har funnet deg en annen jobb. Vanskeligere er det ikke. Anonymkode: b53d7...3f5 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #13 Skrevet 5. august 2019 12 timer siden, Kritt skrev: Det er vel ikke så rart om sjefen bruker ansatte på NAV-tiltak fordi det er billig eller gratis, det trenger ikke ha med kvaliteten på arbeidet å gjøre. Nettopp! Det er kun det som er grunnen. Har ikke fått noen negative tilbakemeldinger på arbeidet verken av sjefen eller andre kollegaer. Sjefen har også overhørt ved noen tilfeller at kunder har skrytt av servicen de har fått av meg. Anonymkode: 1199e...257 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2019 #14 Skrevet 5. august 2019 12 timer siden, M71 skrev: Det er så mange sjefer som kutter kostnader overalt for høyest mulig profittmargin, så NBA sin hentydning er litt uggen føler jeg. Det enkle er vel bare å sende en epost å si at du fra dags dato sier opp, uten å tvære det ut. Jeg regner med at du har da annen jobb å gå til, alternativt å begynne på snarest. Jeg har en annen jobb som jeg lenge har hatt samtidig med denne jobben. Begge er butikkjobber, men de er ikke konkurrenter. Har vært åpen hele veien med begge arbeidsgiverne om at jeg jobber to steder. I tillegg er jeg under utdanning. Anonymkode: 1199e...257 1
_popcorn_ Skrevet 6. august 2019 #15 Skrevet 6. august 2019 Du kan ikke si opp på dagen, du må fortsatt forholde deg til oppsigelsestiden som er fastsatt. Men som ekstrahjelp uten fast prosent/antall vakter i kontrakten så kan du si nei til vakter i oppsigelsestiden. Du kan si opp, og begrunne det med "at du ikke lengre får tilstrekkelig vakter". Da sier du i fra om at du blir satt opp på for lite vakter, men samtidig sier du i fra på en voksen og ryddig måte. 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2019 #16 Skrevet 7. august 2019 På 5.8.2019 den 12.44, Kritt skrev: Det er vel ikke så rart om sjefen bruker ansatte på NAV-tiltak fordi det er billig eller gratis, det trenger ikke ha med kvaliteten på arbeidet å gjøre. nettopp Anonymkode: 3ae8c...0a5 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2019 #17 Skrevet 8. august 2019 På 6.8.2019 den 16.31, _popcorn_ skrev: Du kan ikke si opp på dagen, du må fortsatt forholde deg til oppsigelsestiden som er fastsatt. Men som ekstrahjelp uten fast prosent/antall vakter i kontrakten så kan du si nei til vakter i oppsigelsestiden. Du kan si opp, og begrunne det med "at du ikke lengre får tilstrekkelig vakter". Da sier du i fra om at du blir satt opp på for lite vakter, men samtidig sier du i fra på en voksen og ryddig måte. Takk for svar. Vil jo egentlig ikke avslutte arbeidsforholdet på en stygg måte, men føler jo at det er sjefen min som har behandlet meg stygt. Dersom jeg har gjort noe galt, så må hun jo faktisk si til meg hva det er. Men hun sier jo ingenting. Anonymkode: 1199e...257
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #18 Skrevet 14. august 2019 Fikk melding fra sjefen i dag. "Hei, NN vi har sykdom kan du jobbe fra kl X til X?" Svarte. "Hei. Siden du har klart deg uten meg hele sommeren så regner jeg med du klarer å fikse den vakten uten hjelp fra meg. Du kan jo spørre din sønn/nevø som du har gitt vakter gjennom hele sommeren." Fikk ikke noe svar på den meldingen. Anonymkode: 1199e...257 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #19 Skrevet 14. august 2019 Veldig bra det du skrev. Har selv jobbet i butikk og opplevde litt samme greien, at venner og familie fikk vakter før oss som hadde jobbet der i flere år. Det er bare å komme seg unna, og syns du avsluttet det bra. Anonymkode: 2e190...955
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #20 Skrevet 14. august 2019 Vi må ikke glemme at hun får betalt av NAV for å ha folk på arbeidspraksis. Ved å bruke ringevikarer må hun betale ringevikarene. Anonymkode: accb2...09a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå