Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Takknemlig for alle råd og tips! Helt fersk fra utdanning, og rett på kontaktlærerrollen 

Anonymkode: 18eec...452

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De første 2 årene er de verste, sies det. Skal i gang med mitt tredje år nå, har vært kontaktlærer på ungdomsskolen begge de to andre årene (mine gikk ut av 10. nå i vår) og gleder meg til IKKE å være det nå. Kanskje jeg får litt mer fritid 😂 1/4 av alle lærere slutter i løpet av de første årene i jobb, og etter disse to årene skjønner jeg godt hvorfor - men holder du ut og tar vare på deg selv og helsa underveis går det bra!

Jeg gikk på veggen allerede etter et halvår, og måtte gå i kognitiv terapi (!) en kort periode for å greie å jobbe. Har aldri ansett meg selv som en som blir syk, og hvertfall ikke får psykiske issues, men det første året var beintøft. Jeg har hatt flere deltidsjobber under studietiden, hvorav flere med lederansvar, men det arbeidspresset som lærerne har ligger i en helt annen liga. Jobba over 60 timer i uka som kontaktlærer, majoriteten av elevene hadde til dels store vansker og utfordringer, og alle de andre faglærernes mantra var "dette er kontaktlærerens ansvar" til alt. Det er kontaktlæreren som forventes å deale med foresatte (selv med hendelser som ikke skjedde i mitt klasserom, f.eks. mattetimen, gymmen - de mente kontaktlærer måtte ordne opp uansett..), kontaktlærer som må være med på alle utenom-greier (det forventes ganske sterkt at vi stiller på ting som skjer på kveldstid + på annerledesdager som går utover arbeidstid tas det som en selvfølge at vi stiller - jeg skriver selvfølgelig timer på dette, men likevel..), og det er kontaktlærer som må løpe rundt og mase på faglærere for å få inn IOPer, årsrapporter, kommentarer til utviklingssamtaler osv. - det tenker jeg er en jobb for ledelsen ved skolen, men tydeligvis ikke.. Også vil man jo gjøre en god jobb, please både foresatte, ledelse og kollegaer, og da er det veldig lett å brenne lyset i begge ender..

Man jobber veldig alene som lærer, og som nyutdanna tok jeg over en vanskelig klasse hvor jeg måtte sette hele miljøet helt alene. Og det gikk fint, men fy f*** for en jobb! Foreldre som tror de kan ringe og SMSe meg klokka ti på lørdagskvelden om alt mulig pjatt og fjas (jeg svarer ikke på henvendelser utenom skoletid, men likevel - det er kjempestressende!!!), forventninger om tilpasninger som ikke har rot i denne galaksen, jentedrama, omsorgssvikt, psykiatri, skilsmisser... Lista over utenomfaglige utfordringer som lempes over på deg er lang, og det er helt vanvittig hva både elevene, foresatte og kommunen tror en lærer kan trylle vekk eller forbedre med 0 ressurser.

Jeg liker elevene og kollegaene mine, men jeg vil ikke nødvendigvis anbefale denne jobben til hvem som helst.

Det viktigste du kan gjøre for å sikre deg fra dag 1 er (slik jeg ser det):

- Ikke gi ut telefonnummeret ditt. Hvis du absolutt må, gjør det krystallklart til alle foresatte at du er tilgjengelig kun i arbeidstiden, og aldri utenfor - og hold deg til det! Ikke fall for fristelsen å svare på en melding du får på kveldstid, for da har du det gående..

- Ikke ta med deg jobben hjem. Det var det jeg sleit mest med, for jeg tok med meg prøver og stiler og alt mulig rart hjem, men da jeg begynte å la alt ligge igjen på jobb og gikk hjem etter endt arbeisdag ble ting raskt mye bedre. Du MÅ ikke planlegge alt perfekt hele tida, og du må ikke være tilgjengelig for alt og alle døgnet rundt

- Hvis dere bruker et meldingssystem som f.eks. VISMA hvor du kan gjøre sånn at du får alle meldinger sendt dit direkte til din telefon, IKKE skru på den funksjonen. Jeg har skrudd den av nå, og skal aldri noensinne sette den på. Meldingene som kommer dit kan jeg lese når jeg er på jobb - hvis ikke tikker det inn meldinger til alle døgnets tider om alt fra fravær i mine og andres timer, gymtøy, legetimer og alt mulig. Det trenger jeg ikke å få tilsendt på fritida!

- Ikke ta på deg noen form for verv innad i skolen, f.eks. sånn "faggruppe" her og der. Du kommer til å ha mer enn nok som kontaktlærer det første året, og du trenger fritid og hvile når du ikke er på jobb

- Skriftlig kommunikasjon er alltid best i alle sammenhenger

- Ikke bruk sånne planleggingsskjemaer med "norsktimen minutt for minutt" som de bruker på flere av lærerutdanningene. Du kommer til å planlegge deg fullstendig ihjel, og timene dine blir sjeldent (hvis noen gang) nøyaktig sånn du planlegger dem uansett. Ha heller en periodeplan med ukemål og gi deg selv rom til å justere oppleggene dine underveis ved behov. Det demper stresset både for deg og for elevene! :)

- Hvis du har norsk eller engelsk: begrens antall skriveøkter og innleveringer kraftig, så du slipper å ha rettebonanzaen fra helvete flere ganger i halvåret. Been there, done that, aldri mer! 😂

- Du trenger ikke finne opp hjulet på nytt. Det finnes mengder av ressurser på nett, ferdige opplegg osv., og mange av dem er veldig gode. Bruk dem! Det er bedre å justere litt på noe ferdig enn å lage absolutt alt fra bunnen av hele tiden.

- Bruk tid i begynnelsen på å bli kjent med elevene dine! Spill enspretten, ha bli-kjent-leker, spør dem hva de synes er gøy å finne på som klasse osv.. Det miljøarbeidet som skjer de første par ukene avgjør hvordan de ungdommene får det disse tre årene, og det er ofte veldig lite som skal til for at det skal en veldig ålreit klasse. Drit i fagene dine minst de 2-3 første ukene (eventuelt gjør sosiale greier og finn noe faglig å kalle det - det går helt fint!), og fokuser på miljøet! Du får igjen for det 🌞

Anonymkode: e123e...cd8

  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet fullt på en skole noen år etter studiene, og der sa de at de gir ikke nyutdannede kontaktlærerstilling! Jeg kjenner også ei som ble kontaktlærer rett etter studiene, og slet seg totalt ut. Jeg syns det var slitsomt bare som faglærer... Men jeg har funnet ut at man må bare ta det med ro, ta vare på seg selv og være litt «egoistisk». Ha tydelige grenser ovenfor foreldre om når du kan kontaktes osv, som brukeren over her skriver. 

Sett tydelige grenser og rutiner for elevene fra dag 1. 

Tilpass undervisningen ift elevgruppen. Jeg har vært i maaaange ulike klasser, og i noen klasser må man ha omtrent militært regime, i andre kan man gi elevene en gruppeoppgave og la de sitte hvor de vil. Finn ut hva elevene liker og mestrer, og unngå det de ikke klarer. Selvfølgelig, noe må de bare klare, men er de en gjeng med maur i rompa så kan du ha mye fysiske aktiviteter. Er de rolige og glade i å skrive og tegne fks, så gi de sånne oppgaver. Er det stort sprik blant elevene, kan det funke å ha type arbeidsplaner eller oppgaver med valg så man får gjort litt forskjellig. 

Jeg pleier å ha mål for timen, og fortelle hva vi skal gjøre. Lager ofte en plan på tavla. Da er de forberedt på hva som skjer den timen/ dagen.

Anonymkode: 7b0cb...43c

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Går på ungdomsskolen selv og har opplevd litt av hvert slags lærere..

Det viktigste en lærer kan gjøre for min del er å se meg bak alle karakterer og anmerkninger. Om en lærer spør meg hvordan jeg har det i dag lyser det opp hele dagen min. Da vet jeg liksom at de bryr seg om meg. Eneste jeg kom på ahah.

 

Anonymkode: 6fe99...2a5

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De første 2 årene er de verste, sies det. Skal i gang med mitt tredje år nå, har vært kontaktlærer på ungdomsskolen begge de to andre årene (mine gikk ut av 10. nå i vår) og gleder meg til IKKE å være det nå. Kanskje jeg får litt mer fritid 😂 1/4 av alle lærere slutter i løpet av de første årene i jobb, og etter disse to årene skjønner jeg godt hvorfor - men holder du ut og tar vare på deg selv og helsa underveis går det bra!

Jeg gikk på veggen allerede etter et halvår, og måtte gå i kognitiv terapi (!) en kort periode for å greie å jobbe. Har aldri ansett meg selv som en som blir syk, og hvertfall ikke får psykiske issues, men det første året var beintøft. Jeg har hatt flere deltidsjobber under studietiden, hvorav flere med lederansvar, men det arbeidspresset som lærerne har ligger i en helt annen liga. Jobba over 60 timer i uka som kontaktlærer, majoriteten av elevene hadde til dels store vansker og utfordringer, og alle de andre faglærernes mantra var "dette er kontaktlærerens ansvar" til alt. Det er kontaktlæreren som forventes å deale med foresatte (selv med hendelser som ikke skjedde i mitt klasserom, f.eks. mattetimen, gymmen - de mente kontaktlærer måtte ordne opp uansett..), kontaktlærer som må være med på alle utenom-greier (det forventes ganske sterkt at vi stiller på ting som skjer på kveldstid + på annerledesdager som går utover arbeidstid tas det som en selvfølge at vi stiller - jeg skriver selvfølgelig timer på dette, men likevel..), og det er kontaktlærer som må løpe rundt og mase på faglærere for å få inn IOPer, årsrapporter, kommentarer til utviklingssamtaler osv. - det tenker jeg er en jobb for ledelsen ved skolen, men tydeligvis ikke.. Også vil man jo gjøre en god jobb, please både foresatte, ledelse og kollegaer, og da er det veldig lett å brenne lyset i begge ender..

Man jobber veldig alene som lærer, og som nyutdanna tok jeg over en vanskelig klasse hvor jeg måtte sette hele miljøet helt alene. Og det gikk fint, men fy f*** for en jobb! Foreldre som tror de kan ringe og SMSe meg klokka ti på lørdagskvelden om alt mulig pjatt og fjas (jeg svarer ikke på henvendelser utenom skoletid, men likevel - det er kjempestressende!!!), forventninger om tilpasninger som ikke har rot i denne galaksen, jentedrama, omsorgssvikt, psykiatri, skilsmisser... Lista over utenomfaglige utfordringer som lempes over på deg er lang, og det er helt vanvittig hva både elevene, foresatte og kommunen tror en lærer kan trylle vekk eller forbedre med 0 ressurser.

Jeg liker elevene og kollegaene mine, men jeg vil ikke nødvendigvis anbefale denne jobben til hvem som helst.

Det viktigste du kan gjøre for å sikre deg fra dag 1 er (slik jeg ser det):

- Ikke gi ut telefonnummeret ditt. Hvis du absolutt må, gjør det krystallklart til alle foresatte at du er tilgjengelig kun i arbeidstiden, og aldri utenfor - og hold deg til det! Ikke fall for fristelsen å svare på en melding du får på kveldstid, for da har du det gående..

- Ikke ta med deg jobben hjem. Det var det jeg sleit mest med, for jeg tok med meg prøver og stiler og alt mulig rart hjem, men da jeg begynte å la alt ligge igjen på jobb og gikk hjem etter endt arbeisdag ble ting raskt mye bedre. Du MÅ ikke planlegge alt perfekt hele tida, og du må ikke være tilgjengelig for alt og alle døgnet rundt

- Hvis dere bruker et meldingssystem som f.eks. VISMA hvor du kan gjøre sånn at du får alle meldinger sendt dit direkte til din telefon, IKKE skru på den funksjonen. Jeg har skrudd den av nå, og skal aldri noensinne sette den på. Meldingene som kommer dit kan jeg lese når jeg er på jobb - hvis ikke tikker det inn meldinger til alle døgnets tider om alt fra fravær i mine og andres timer, gymtøy, legetimer og alt mulig. Det trenger jeg ikke å få tilsendt på fritida!

- Ikke ta på deg noen form for verv innad i skolen, f.eks. sånn "faggruppe" her og der. Du kommer til å ha mer enn nok som kontaktlærer det første året, og du trenger fritid og hvile når du ikke er på jobb

- Skriftlig kommunikasjon er alltid best i alle sammenhenger

- Ikke bruk sånne planleggingsskjemaer med "norsktimen minutt for minutt" som de bruker på flere av lærerutdanningene. Du kommer til å planlegge deg fullstendig ihjel, og timene dine blir sjeldent (hvis noen gang) nøyaktig sånn du planlegger dem uansett. Ha heller en periodeplan med ukemål og gi deg selv rom til å justere oppleggene dine underveis ved behov. Det demper stresset både for deg og for elevene! :)

- Hvis du har norsk eller engelsk: begrens antall skriveøkter og innleveringer kraftig, så du slipper å ha rettebonanzaen fra helvete flere ganger i halvåret. Been there, done that, aldri mer! 😂

- Du trenger ikke finne opp hjulet på nytt. Det finnes mengder av ressurser på nett, ferdige opplegg osv., og mange av dem er veldig gode. Bruk dem! Det er bedre å justere litt på noe ferdig enn å lage absolutt alt fra bunnen av hele tiden.

- Bruk tid i begynnelsen på å bli kjent med elevene dine! Spill enspretten, ha bli-kjent-leker, spør dem hva de synes er gøy å finne på som klasse osv.. Det miljøarbeidet som skjer de første par ukene avgjør hvordan de ungdommene får det disse tre årene, og det er ofte veldig lite som skal til for at det skal en veldig ålreit klasse. Drit i fagene dine minst de 2-3 første ukene (eventuelt gjør sosiale greier og finn noe faglig å kalle det - det går helt fint!), og fokuser på miljøet! Du får igjen for det 🌞

Anonymkode: e123e...cd8

Støtter det fullt ut. De første åra (2-4 år) som lærer er kjempetøffe. Ikke legg lista for høyt. Tenk at det du gjør er bra nok. Og pass på deg selv, ikke slit deg ut.

Anonymkode: 818cd...f71

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

De første 2 årene er de verste, sies det. Skal i gang med mitt tredje år nå, har vært kontaktlærer på ungdomsskolen begge de to andre årene (mine gikk ut av 10. nå i vår) og gleder meg til IKKE å være det nå. Kanskje jeg får litt mer fritid 😂 1/4 av alle lærere slutter i løpet av de første årene i jobb, og etter disse to årene skjønner jeg godt hvorfor - men holder du ut og tar vare på deg selv og helsa underveis går det bra!

Jeg gikk på veggen allerede etter et halvår, og måtte gå i kognitiv terapi (!) en kort periode for å greie å jobbe. Har aldri ansett meg selv som en som blir syk, og hvertfall ikke får psykiske issues, men det første året var beintøft. Jeg har hatt flere deltidsjobber under studietiden, hvorav flere med lederansvar, men det arbeidspresset som lærerne har ligger i en helt annen liga. Jobba over 60 timer i uka som kontaktlærer, majoriteten av elevene hadde til dels store vansker og utfordringer, og alle de andre faglærernes mantra var "dette er kontaktlærerens ansvar" til alt. Det er kontaktlæreren som forventes å deale med foresatte (selv med hendelser som ikke skjedde i mitt klasserom, f.eks. mattetimen, gymmen - de mente kontaktlærer måtte ordne opp uansett..), kontaktlærer som må være med på alle utenom-greier (det forventes ganske sterkt at vi stiller på ting som skjer på kveldstid + på annerledesdager som går utover arbeidstid tas det som en selvfølge at vi stiller - jeg skriver selvfølgelig timer på dette, men likevel..), og det er kontaktlærer som må løpe rundt og mase på faglærere for å få inn IOPer, årsrapporter, kommentarer til utviklingssamtaler osv. - det tenker jeg er en jobb for ledelsen ved skolen, men tydeligvis ikke.. Også vil man jo gjøre en god jobb, please både foresatte, ledelse og kollegaer, og da er det veldig lett å brenne lyset i begge ender..

Man jobber veldig alene som lærer, og som nyutdanna tok jeg over en vanskelig klasse hvor jeg måtte sette hele miljøet helt alene. Og det gikk fint, men fy f*** for en jobb! Foreldre som tror de kan ringe og SMSe meg klokka ti på lørdagskvelden om alt mulig pjatt og fjas (jeg svarer ikke på henvendelser utenom skoletid, men likevel - det er kjempestressende!!!), forventninger om tilpasninger som ikke har rot i denne galaksen, jentedrama, omsorgssvikt, psykiatri, skilsmisser... Lista over utenomfaglige utfordringer som lempes over på deg er lang, og det er helt vanvittig hva både elevene, foresatte og kommunen tror en lærer kan trylle vekk eller forbedre med 0 ressurser.

Jeg liker elevene og kollegaene mine, men jeg vil ikke nødvendigvis anbefale denne jobben til hvem som helst.

Det viktigste du kan gjøre for å sikre deg fra dag 1 er (slik jeg ser det):

- Ikke gi ut telefonnummeret ditt. Hvis du absolutt må, gjør det krystallklart til alle foresatte at du er tilgjengelig kun i arbeidstiden, og aldri utenfor - og hold deg til det! Ikke fall for fristelsen å svare på en melding du får på kveldstid, for da har du det gående..

- Ikke ta med deg jobben hjem. Det var det jeg sleit mest med, for jeg tok med meg prøver og stiler og alt mulig rart hjem, men da jeg begynte å la alt ligge igjen på jobb og gikk hjem etter endt arbeisdag ble ting raskt mye bedre. Du MÅ ikke planlegge alt perfekt hele tida, og du må ikke være tilgjengelig for alt og alle døgnet rundt

- Hvis dere bruker et meldingssystem som f.eks. VISMA hvor du kan gjøre sånn at du får alle meldinger sendt dit direkte til din telefon, IKKE skru på den funksjonen. Jeg har skrudd den av nå, og skal aldri noensinne sette den på. Meldingene som kommer dit kan jeg lese når jeg er på jobb - hvis ikke tikker det inn meldinger til alle døgnets tider om alt fra fravær i mine og andres timer, gymtøy, legetimer og alt mulig. Det trenger jeg ikke å få tilsendt på fritida!

- Ikke ta på deg noen form for verv innad i skolen, f.eks. sånn "faggruppe" her og der. Du kommer til å ha mer enn nok som kontaktlærer det første året, og du trenger fritid og hvile når du ikke er på jobb

- Skriftlig kommunikasjon er alltid best i alle sammenhenger

- Ikke bruk sånne planleggingsskjemaer med "norsktimen minutt for minutt" som de bruker på flere av lærerutdanningene. Du kommer til å planlegge deg fullstendig ihjel, og timene dine blir sjeldent (hvis noen gang) nøyaktig sånn du planlegger dem uansett. Ha heller en periodeplan med ukemål og gi deg selv rom til å justere oppleggene dine underveis ved behov. Det demper stresset både for deg og for elevene! :)

- Hvis du har norsk eller engelsk: begrens antall skriveøkter og innleveringer kraftig, så du slipper å ha rettebonanzaen fra helvete flere ganger i halvåret. Been there, done that, aldri mer! 😂

- Du trenger ikke finne opp hjulet på nytt. Det finnes mengder av ressurser på nett, ferdige opplegg osv., og mange av dem er veldig gode. Bruk dem! Det er bedre å justere litt på noe ferdig enn å lage absolutt alt fra bunnen av hele tiden.

- Bruk tid i begynnelsen på å bli kjent med elevene dine! Spill enspretten, ha bli-kjent-leker, spør dem hva de synes er gøy å finne på som klasse osv.. Det miljøarbeidet som skjer de første par ukene avgjør hvordan de ungdommene får det disse tre årene, og det er ofte veldig lite som skal til for at det skal en veldig ålreit klasse. Drit i fagene dine minst de 2-3 første ukene (eventuelt gjør sosiale greier og finn noe faglig å kalle det - det går helt fint!), og fokuser på miljøet! Du får igjen for det 🌞

Anonymkode: e123e...cd8

Dette her er så ufattelig gode tips. Følger du dette går det bra.

Kan ikke sies nok: Ikke gå i rettefellen - innleveringer bare når du MÅ. 

Anonymkode: 23e53...493

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Skal ta alt til meg! 😊😊

Anonymkode: 18eec...452

AnonymBruker
Skrevet
På 5.8.2019 den 11.33, AnonymBruker skrev:

De første 2 årene er de verste, sies det. Skal i gang med mitt tredje år nå, har vært kontaktlærer på ungdomsskolen begge de to andre årene (mine gikk ut av 10. nå i vår) og gleder meg til IKKE å være det nå. Kanskje jeg får litt mer fritid 😂 1/4 av alle lærere slutter i løpet av de første årene i jobb, og etter disse to årene skjønner jeg godt hvorfor - men holder du ut og tar vare på deg selv og helsa underveis går det bra!

Jeg gikk på veggen allerede etter et halvår, og måtte gå i kognitiv terapi (!) en kort periode for å greie å jobbe. Har aldri ansett meg selv som en som blir syk, og hvertfall ikke får psykiske issues, men det første året var beintøft. Jeg har hatt flere deltidsjobber under studietiden, hvorav flere med lederansvar, men det arbeidspresset som lærerne har ligger i en helt annen liga. Jobba over 60 timer i uka som kontaktlærer, majoriteten av elevene hadde til dels store vansker og utfordringer, og alle de andre faglærernes mantra var "dette er kontaktlærerens ansvar" til alt. Det er kontaktlæreren som forventes å deale med foresatte (selv med hendelser som ikke skjedde i mitt klasserom, f.eks. mattetimen, gymmen - de mente kontaktlærer måtte ordne opp uansett..), kontaktlærer som må være med på alle utenom-greier (det forventes ganske sterkt at vi stiller på ting som skjer på kveldstid + på annerledesdager som går utover arbeidstid tas det som en selvfølge at vi stiller - jeg skriver selvfølgelig timer på dette, men likevel..), og det er kontaktlærer som må løpe rundt og mase på faglærere for å få inn IOPer, årsrapporter, kommentarer til utviklingssamtaler osv. - det tenker jeg er en jobb for ledelsen ved skolen, men tydeligvis ikke.. Også vil man jo gjøre en god jobb, please både foresatte, ledelse og kollegaer, og da er det veldig lett å brenne lyset i begge ender..

Man jobber veldig alene som lærer, og som nyutdanna tok jeg over en vanskelig klasse hvor jeg måtte sette hele miljøet helt alene. Og det gikk fint, men fy f*** for en jobb! Foreldre som tror de kan ringe og SMSe meg klokka ti på lørdagskvelden om alt mulig pjatt og fjas (jeg svarer ikke på henvendelser utenom skoletid, men likevel - det er kjempestressende!!!), forventninger om tilpasninger som ikke har rot i denne galaksen, jentedrama, omsorgssvikt, psykiatri, skilsmisser... Lista over utenomfaglige utfordringer som lempes over på deg er lang, og det er helt vanvittig hva både elevene, foresatte og kommunen tror en lærer kan trylle vekk eller forbedre med 0 ressurser.

Jeg liker elevene og kollegaene mine, men jeg vil ikke nødvendigvis anbefale denne jobben til hvem som helst.

Det viktigste du kan gjøre for å sikre deg fra dag 1 er (slik jeg ser det):

- Ikke gi ut telefonnummeret ditt. Hvis du absolutt må, gjør det krystallklart til alle foresatte at du er tilgjengelig kun i arbeidstiden, og aldri utenfor - og hold deg til det! Ikke fall for fristelsen å svare på en melding du får på kveldstid, for da har du det gående..

- Ikke ta med deg jobben hjem. Det var det jeg sleit mest med, for jeg tok med meg prøver og stiler og alt mulig rart hjem, men da jeg begynte å la alt ligge igjen på jobb og gikk hjem etter endt arbeisdag ble ting raskt mye bedre. Du MÅ ikke planlegge alt perfekt hele tida, og du må ikke være tilgjengelig for alt og alle døgnet rundt

- Hvis dere bruker et meldingssystem som f.eks. VISMA hvor du kan gjøre sånn at du får alle meldinger sendt dit direkte til din telefon, IKKE skru på den funksjonen. Jeg har skrudd den av nå, og skal aldri noensinne sette den på. Meldingene som kommer dit kan jeg lese når jeg er på jobb - hvis ikke tikker det inn meldinger til alle døgnets tider om alt fra fravær i mine og andres timer, gymtøy, legetimer og alt mulig. Det trenger jeg ikke å få tilsendt på fritida!

- Ikke ta på deg noen form for verv innad i skolen, f.eks. sånn "faggruppe" her og der. Du kommer til å ha mer enn nok som kontaktlærer det første året, og du trenger fritid og hvile når du ikke er på jobb

- Skriftlig kommunikasjon er alltid best i alle sammenhenger

- Ikke bruk sånne planleggingsskjemaer med "norsktimen minutt for minutt" som de bruker på flere av lærerutdanningene. Du kommer til å planlegge deg fullstendig ihjel, og timene dine blir sjeldent (hvis noen gang) nøyaktig sånn du planlegger dem uansett. Ha heller en periodeplan med ukemål og gi deg selv rom til å justere oppleggene dine underveis ved behov. Det demper stresset både for deg og for elevene! :)

- Hvis du har norsk eller engelsk: begrens antall skriveøkter og innleveringer kraftig, så du slipper å ha rettebonanzaen fra helvete flere ganger i halvåret. Been there, done that, aldri mer! 😂

- Du trenger ikke finne opp hjulet på nytt. Det finnes mengder av ressurser på nett, ferdige opplegg osv., og mange av dem er veldig gode. Bruk dem! Det er bedre å justere litt på noe ferdig enn å lage absolutt alt fra bunnen av hele tiden.

- Bruk tid i begynnelsen på å bli kjent med elevene dine! Spill enspretten, ha bli-kjent-leker, spør dem hva de synes er gøy å finne på som klasse osv.. Det miljøarbeidet som skjer de første par ukene avgjør hvordan de ungdommene får det disse tre årene, og det er ofte veldig lite som skal til for at det skal en veldig ålreit klasse. Drit i fagene dine minst de 2-3 første ukene (eventuelt gjør sosiale greier og finn noe faglig å kalle det - det går helt fint!), og fokuser på miljøet! Du får igjen for det 🌞

Anonymkode: e123e...cd8

Tuuuuusen takk! Så mange gode råd! Skal forsøke så godet jeg klarer å følge dine råd her! 😊

Anonymkode: 18eec...452

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...