Gå til innhold

Hva er galt med folk fra Drangedal og Asker? Angående mobbing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leste en artikkel om flere som har blitt mobbet i Drangedal:

https://www.nrk.no/telemark/mobbesaken-i-drangedal-1.14647284 

Dette er jo helt forferdelig? Hva er galt med folk som bor der? Jeg blir så sint når jeg leser om sånne tilfeller. Selv vokste jeg opp i Asker der jeg ble utsatt for omtrent det samme, opplevde grov mishandling fra guttene på skolen og jeg kommer aldri over det. Er livredd norske menn i dag og har PTSD, til og med små gutter er jeg livredd og krysser gata om jeg ser noen :( 

Forstår ikke folk at mobbing ikke er greit, eller hva er greia? Liv blir ødelagt pga dette her. Dessverre tror jeg ikke mobberne innser at de er slemme og onde mennesker. 

Disse holdningskampanjene i artikkelen, vil de hjelpe i det hele tatt tro? Jeg unner ingen å gjennomgå verken psykisk eller fysisk mobbing. Og jobben med å stanse mobbing begynner i hjemmet, de voksne må passe på å få sine barn til å forstå at man skal være snill mot andre. Dessuten er jeg helt for hardere straffer mot mobbing. Fengsel fra 14 års alder f.eks, der det er grov vold involvert. 

Anonymkode: 5ecec...1a8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er slik mange steder i Norge, og slik vil det fortsette så lenge de som rapporterer om det kalles sladrehanker ol.

Anonymkode: 902da...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobbere er ofte et resultat av barn som sliter selv. Jeg har vært i kontakt med flere mobbere - ene mistet moren sin som  ung, en annen ble seksuelt misbrukt, en vokste opp med vold so on. Det gjør ikke handlingene deres greit likevel, men det er ofte en forklaring. 

Å straffe disse vil ha motsatt effekt. Det de trenger er noe helt annet for å slutte å mobbe. 

Voksne som mobber er vel mindre intelligente og/eller har dårlig selvtillit. 

Jeg har blitt mobbet mye selv som barn. Det var helt grusomt, men jeg legger ingen skyld på disse menneskene i dag. Det var de voksne som sviktet både meg og mobberne. 

Det er svært svært få barn som faktisk er onde. 

Anonymkode: b7567...2ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2019 den 1.48, AnonymBruker skrev:

Mobbere er ofte et resultat av barn som sliter selv. Jeg har vært i kontakt med flere mobbere - ene mistet moren sin som  ung, en annen ble seksuelt misbrukt, en vokste opp med vold so on. Det gjør ikke handlingene deres greit likevel, men det er ofte en forklaring. 

 Å straffe disse vil ha motsatt effekt. Det de trenger er noe helt annet for å slutte å mobbe. 

Det er en myte, og jeg skulle ønske den ikke ble gjentatt! Det er ikke synd på mobbere. De nyter å plage andre. Det er noe i veien med dem. 

https://www.nrk.no/viten/mobberne-nyter-a-plage-1.1850716

https://www.rbnett.no/nyheter/2016/01/13/Mobbere-er-ofte-smarte-og-sosialt-dyktige-12022362.ece

 

Anonymkode: 06c9e...98d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2019 den 20.35, AnonymBruker skrev:

Det er en myte, og jeg skulle ønske den ikke ble gjentatt! Det er ikke synd på mobbere. De nyter å plage andre. Det er noe i veien med dem. 

https://www.nrk.no/viten/mobberne-nyter-a-plage-1.1850716

https://www.rbnett.no/nyheter/2016/01/13/Mobbere-er-ofte-smarte-og-sosialt-dyktige-12022362.ece

 

Anonymkode: 06c9e...98d

Ja, det er noe i veien med de som jeg også sa. Det er en myte at mobbere oftes er onde, men ja de finnes de også. De kan også utvikle seg til å bli onde.

Her har du historier fra mobbere selv. De sliter helt klart. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/l1Az7/Noen-mobber-andre-Hvorfor-Her-er-mobbernes-historier

Her har du en annen link til som viser at mobbere ofte ikke har det så bra:

https://familieklubben.no/skolebarn/derfor-blir-noen-barn-mobbere/85

Jeg har også noen eksempler fra egne erfaringer:

Jeg har blitt mobbet store deler av skolegangen min. Jeg var et lett offer. Jeg bodde i et dysfunksjonell hjem og ble misbrukt seksuelt. Jeg går ikke rundt å synes synd på mobberne, men jeg har en viss forståelse som har gjort det lettere for meg å gå videre. Jeg utviklet en enorm empati, mens de heller tråkket på andre. Jeg vet mange av de ikke hadde det bra hjemme og fikk en slags "makt" følelse når de mobbet. De med god og sunn selvtillit mobbet ikke, de har ingen behov for det. Jeg husker han verste mobberen hadde en mor som aldri var til stede og de hadde ingen grenser i hjemmet. Faren bodde i et annet land. Han fikk oppmerksomheten gjennom mobbing. Alle søsknene hans og han ble rusmisbrukere. 

Når barnet mitt ble mobbet/plaget så dro vi hjem til mobberen i samarbeid med faren. Faren var kjempe frustrert og lei seg. Han fortalte at barnet hadde hatt det vanskelig etter moren døde, men han var egentlig en snill gutt. Vi snakket sammen vi foreldrene med barna, og ja, mobberen var en grei gutt som sleit. Vi foreldrene gjorde slik at mobberen følte et ansvar for de han hadde mobbet, og funket som bare det. I tillegg snakket jeg en del med barnet mitt at mobbere ofte mobber av en grunn, at de ikke har det helt ok med seg selv. Nå er ikke barnet mitt "redd" mobbere og har ikke blitt mobbet etterpå. Barnet stopper mobbing på skolen når han ser det, og det har fungert veldig bra. 

Anonymkode: b7567...2ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
På 4.8.2019 den 12.59, AnonymBruker skrev:

Jeg leste en artikkel om flere som har blitt mobbet i Drangedal:

https://www.nrk.no/telemark/mobbesaken-i-drangedal-1.14647284 

Dette er jo helt forferdelig? Hva er galt med folk som bor der? Jeg blir så sint når jeg leser om sånne tilfeller. Selv vokste jeg opp i Asker der jeg ble utsatt for omtrent det samme, opplevde grov mishandling fra guttene på skolen og jeg kommer aldri over det. Er livredd norske menn i dag og har PTSD, til og med små gutter er jeg livredd og krysser gata om jeg ser noen :( 

Forstår ikke folk at mobbing ikke er greit, eller hva er greia? Liv blir ødelagt pga dette her. Dessverre tror jeg ikke mobberne innser at de er slemme og onde mennesker. 

Disse holdningskampanjene i artikkelen, vil de hjelpe i det hele tatt tro? Jeg unner ingen å gjennomgå verken psykisk eller fysisk mobbing. Og jobben med å stanse mobbing begynner i hjemmet, de voksne må passe på å få sine barn til å forstå at man skal være snill mot andre. Dessuten er jeg helt for hardere straffer mot mobbing. Fengsel fra 14 års alder f.eks, der det er grov vold involvert. 

Anonymkode: 5ecec...1a8

Mobberne er som oftest ikke onde mennesker, men det er lett å henge seg på. Faktum er at mennesker gjør selv de verste handlinger mot hverandre i flokk. Se bare på krig osv. Har du en leder så er det lett for de andre å henge seg på. Der ligger selve kjernen i hvordan mobbing kan oppstå. Samtidig er det veldig stor fare for at nå de den som mobber og den som blir mobba kan utvikle alvorlige senskader. Derfor så bør man gripe inn så tidlig som mulig. Helt klart så finnes det likevel noen som ikke har empati fra fødsel av og det bør også utvikles. 

Så er det dem som faller innunder begge kategorier: både mobber og offer. De er gjerne mobbere en dag og mobbes en annen.

Knutepunktet er hvordan få slutt på det, og her tror jeg det er flere viktige elementer: Tilskuernes rolle, lærernes og de voksnes rolle, ikke minnst mobberens vilje til endring. Viser ikke mobberne tegn til endring, så tror jeg det kan være bra at man fjerner enten mobber eller den utsatte eller begge. Jeg mener i alle fall å huske at det skal settes inn tiltak, men så skjer det at skolen ofte svikter i å gjennomgå slike tiltak. Og der bør Fylkesmannen kobles inn. 

 

På arbeidsplassen, der det også  er mye mobbing, så bør vel dette strengt talt klages inn til ledelsen. 

Jeg mener at vi fortsatt ikke har nådd målet, selv etter metoo- kampanjen osv.

 

Jeg tror at mange stempler alle mobbere som onde fordi at da slipper vi å forholde oss til at vi selv har et ansvar. Men slik jeg ser det er det et samfunnsproblem, ikke et individuelt et

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.8.2019 den 23.23, AnonymBruker skrev:

Ja, det er noe i veien med de som jeg også sa. Det er en myte at mobbere oftes er onde, men ja de finnes de også. De kan også utvikle seg til å bli onde.

Her har du historier fra mobbere selv. De sliter helt klart. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/l1Az7/Noen-mobber-andre-Hvorfor-Her-er-mobbernes-historier

Her har du en annen link til som viser at mobbere ofte ikke har det så bra:

https://familieklubben.no/skolebarn/derfor-blir-noen-barn-mobbere/85

Jeg har også noen eksempler fra egne erfaringer:

Jeg har blitt mobbet store deler av skolegangen min. Jeg var et lett offer. Jeg bodde i et dysfunksjonell hjem og ble misbrukt seksuelt. Jeg går ikke rundt å synes synd på mobberne, men jeg har en viss forståelse som har gjort det lettere for meg å gå videre. Jeg utviklet en enorm empati, mens de heller tråkket på andre. Jeg vet mange av de ikke hadde det bra hjemme og fikk en slags "makt" følelse når de mobbet. De med god og sunn selvtillit mobbet ikke, de har ingen behov for det. Jeg husker han verste mobberen hadde en mor som aldri var til stede og de hadde ingen grenser i hjemmet. Faren bodde i et annet land. Han fikk oppmerksomheten gjennom mobbing. Alle søsknene hans og han ble rusmisbrukere. 

Når barnet mitt ble mobbet/plaget så dro vi hjem til mobberen i samarbeid med faren. Faren var kjempe frustrert og lei seg. Han fortalte at barnet hadde hatt det vanskelig etter moren døde, men han var egentlig en snill gutt. Vi snakket sammen vi foreldrene med barna, og ja, mobberen var en grei gutt som sleit. Vi foreldrene gjorde slik at mobberen følte et ansvar for de han hadde mobbet, og funket som bare det. I tillegg snakket jeg en del med barnet mitt at mobbere ofte mobber av en grunn, at de ikke har det helt ok med seg selv. Nå er ikke barnet mitt "redd" mobbere og har ikke blitt mobbet etterpå. Barnet stopper mobbing på skolen når han ser det, og det har fungert veldig bra. 

Anonymkode: b7567...2ef

Jeg tror at barn har utrolig flott potensiale for å lære, fordi man er fortsatt er i den fasen der man fortsatt utvikler seg mentalt. Det er veldig bra at dere fikk mobberen til å innse at det ikke er greit ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...