Gå til innhold

Hvorfor er det 50/50 om svinekjøtt smaker godt eller dritt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Enten det er svinestek av bog til en vanlig hverdagsmiddag eller ribbe til jul som man forsøker å gjøre ekstra stas med, så er det samme greia, og man kan aldri vite hva man får. Enten får man et kjøttstykke som smaker godt, er saftig og godt og slik man ønsker det. Ellers får man et stykke som smaker og lukter nærmest urin eller annen guffen svinelukt. Spesielt virker det som det kommer av spekket/fettet. Jeg mistenker ikke at det har med dato, dårlig vakuumpakke eller annet å gjøre. Kjøttet kan være ferskt og bra med god holdbarhet, med en solid og god forseglet vakuumpakke, og det er det samme.
Noen jeg har snakket med mener det har noe å si om det er hanngris eller hunngris man får kjøttet fra. Stemmer dette? Og finnes det en måte å sikre seg hva man får?

Nylig kjøpte jeg to pakker med svinestek av bog. Begge av samme merke, fra samme parti, med samme datostempling. Disse to ble lagt i samme sous vide bad til akkurat samme tid. Deretter ble de nedkjølt og hakket opp i småbiter for å brukes i diverse mat. Den ene smaker godt og lukter ingenting. Den andre lukter "urin" og har en eller annen dårlig bismak. særlig fettet har denne bismaken.
Hva skyldes det!? Er det bare normal variasjon i råvaren, eller har det med tilberedning å gjøre?

Anonymkode: e6803...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det har med dyrevelferd å gjøre og hva de spiser, disse grisene blir jo så dårlig behandlet at noen av dem er vel allerede i ferd med å dø når de slaktes.

Anonymkode: 95fb8...214

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvorfor, men det samme har skjedd med meg alt for mange ganger. Har nå sluttet å spise svin. Orker ikke flere sure pølser 

Anonymkode: 69857...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt ekkelt. Det har aldri skjedd med meg. Kanskje den grisen som lukter urin har blitt behandlet veldig dårlig.

Jeg er hvertfall overbevist om at dyr som har blitt behandlet bra smaker bedre. 

 

Anonymkode: 997a4...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies jo at man ikke skal slakte f.eks elger som har blitt påkjørt fordi de får masse stresshornoner ut i kjøttet og det gjør at det smaker vondt. Kan jo være det samme med grisen, at en gris som har vært under stressende påkjenninger får en bismak. 

Anonymkode: 2dc44...394

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rånesmak, tenker jeg. Ikke alle er i stand til å merke den. Jeg kan det antakelig ikke, siden jeg aldri har merket problemet. 

Anonymkode: 81cd2...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror det har med dyrevelferd å gjøre og hva de spiser, disse grisene blir jo så dårlig behandlet at noen av dem er vel allerede i ferd med å dø når de slaktes.

Anonymkode: 95fb8...214

Gjør de?   Aldri hørt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...