Gå til innhold

Hvorfor er speil på moderne bad så høyt oppe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På alle bad jeg har hatt som ikke er fra 2010 og utover har vært såpass lavt ned at jeg hvert fall kan se til lårene når jeg står forholdsvis nærme speilet på badet. I nybygg og på oppussede bad har jeg lagt merke til at speilet er så høyt oppe på veggen at jeg kun ser fra over magen og opp. Hvorfor er det sånn? Jeg vil jo få med mest mulig av kroppen når jeg speiler meg. 

Anonymkode: 97ab6...873

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er fordi glass som går helt ned til vasken blir fort skittent, noe man endelig begynner å innse.

Anonymkode: 79fa3...770

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å ha speil helt ned til vasken og aldri igjen!!! Må vaske speilet hver eneste dag... 

Anonymkode: 8e17a...61f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare driter i om den nedeste delen av speilet blir fortere flekkete enn resten, jeg.

Jeg vil jo allikevel ha speil helt ned.

Anonymkode: 16805...985

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gammelt bad, og her er speilet så lavt at jeg må bøye meg for å se hele hodet. 

Anonymkode: dd216...509

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tippe det er av praktiske hensyn, som vann- og såpesprut og rengjøring slik det blir sagt. Helfigurspeil har man jo uansett ofte andre steder i huset, f.eks. gangen eller soverommet. 

Anonymkode: c8d7a...485

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjennomsnitthøyden øker så de går vel ut fra at vi små dør ut med tiden.

Anonymkode: 9b39a...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjennomsnitthøyden øker så de går vel ut fra at vi små dør ut med tiden.

Anonymkode: 9b39a...cb0

Det er noe her også, ja. "Små" speil plasseres mye høyere nå enn før, fordi folk rett og slett var mindre før. Du ser det på høyden på baderomsvasker og kjøkkenbenker også.

Anonymkode: c8d7a...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting innenfor samme tema, vår gamle 3-seters sofa har en sitteflate på ca 50 cm bredde pr sete. (Total bredde på sofaen er 2 m)

Nå leter vi etter en sofa i samme størrelse, men det er nesten totalt umulig å finne, for sitteflaten har økt fra ca 50 cm pr sete, til nesten 70 cm, og de fleste 3-setere vi finner er rundt 2,5 m i bredde.

Så ikke bare har gjennomsnittshøyden  økt, men det har tydeligvis gjennomsnittsbredden også.  

Anonymkode: d202f...801

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg valgte å ha speil helt ned til vasken og aldri igjen!!! Må vaske speilet hver eneste dag... 

Anonymkode: 8e17a...61f

Her er det speil ned til benken. Fungerer bra her men ingen bruker vasken som det skulle ha vært en stupebasseng. Ser for meg at med unge barn fungerer det dårlig,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ofte bare nesa og oppover i speil 😛 

Anonymkode: ee909...0c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Universell utforming. Det finnes retningslinjer for hvilken høyde vasker og andre benkeflater skal monteres i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg valgte å ha speil helt ned til vasken og aldri igjen!!! Må vaske speilet hver eneste dag... 

Anonymkode: 8e17a...61f

Hva driver du med i vasken? 

Anonymkode: 78d35...daf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, dere. Ser poengene, men synes fortsatt det er upraktisk med så speil så høyt oppe. 

Anonymkode: 97ab6...873

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, dere. Ser poengene, men synes fortsatt det er upraktisk med så speil så høyt oppe. 

Anonymkode: 97ab6...873

Har du ikke helspeil et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusset opp badet og passet på at speilet ble montert lavere ned enn standarden. Det andre badet vi har tenkte jeg ikke på det når vi pusset opp og ser bare hodet mitt i det speilet. 

Anonymkode: 00ef2...57d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...