Gå til innhold

Hvis ikke søvnparalyse... hva da?


SA00

Anbefalte innlegg

For noen uker siden opplevde jeg en hendelse jeg ikke helt klarer å identifisere. Jeg og kjæresten min var våken, men lå enda i sengen, da jeg plutselig falt i noe som ikke helt var dyp søvn. Jeg hørte at han ropte på meg flere ganger, men til min store forskrekkelse klarte jeg ikke å bevege munnen eller respondere til ropingen. Husker at stemningen rundt meg var helt lik - og selv under opplevelsen tenkte jeg flere ganger at dette må jo være søvnparalyse? For meg var det merkelig at jeg kunne tenke den slags under en slik opplevelse, og at jeg ikke var redd i det hele tatt. Det som skremte meg var det som kom etterpå, da jeg leste om søvnparalyse og ikke kjente igjen noe av det andre skrev på nettet - kjente ingen kald strøm, ingen skremmende vesener som holdt meg nede. Bare at jeg følte meg helt lammet og ikke klarte å svare. Hva kan dette være? Noen som har opplevd lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg opplevde søvnparalyse en gang, og da var kroppen min helt lammet. Kunne ikke bevege kroppen min i det hele tatt, selv om hodet mitt var våken. Kroppen sov fortsatt.  

Anonymkode: 7a12d...061

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg også opplever søvnparalyse. Prøver å rope på hjelp men klarer det ikke, men er helt klar i hodet og skjønner hva som skjer etter jeg har opplevd det et par ganger. 

Anonymkode: c96fa...bd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har aldri hendt meg tidligere, men likevel satt jeg igjen med tanken under hendelsen?

Så da kan jeg altså si at jeg opplevde søvnparalyse, til tross for at jeg bare kjente lammelse i kroppen og intet annet ?

Følte heller ikke på at dette var skremmende.

 

Takk for svar, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånn jeg har det med mine søvnparlyser også. Nå har jeg opplevd det såpass mange ganger at jeg ofte husker at det ikke hjelper å rope, så jeg prøver å "være med på leken ", som ofte utvikler seg til mareritt, mens jeg venter på å våkne. Like redd hver gang. Aldri opplevd at en demon eller noe sitter på brystet mitt, men har opplevd å drømme om rommet jeg ligger i og hvordan jeg ikke klarer å røre meg og jeg har sett en skikkelse én gang.

Anonymkode: 48d14...5d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine søvnparalyser er sånn. Jeg tror som regel at jeg er våken, vet jeg ligger i sengen min og har typisk totalt panikk fordi jeg ikke klarer sette meg opp eller bevege meg og føler som regel at jeg heller ikke får nok luft. Jeg ligger som regel å kjemper som besatt i hodet, før jeg plutselig våkner på ordentlig, hiver etter været og får satt meg opp. Jeg har aldri sett noe rart. Men jeg er alltid LIVREDD og tror jeg kommer til å dø. 

Anonymkode: 4138b...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
På 1.8.2019 den 14.54, SA00 skrev:

Dette har aldri hendt meg tidligere, men likevel satt jeg igjen med tanken under hendelsen?

Så da kan jeg altså si at jeg opplevde søvnparalyse, til tross for at jeg bare kjente lammelse i kroppen og intet annet ?

Følte heller ikke på at dette var skremmende.

 

Takk for svar, forresten!

Sånn jeg har forstått det er det søvnparalyse når du føler slike lammelser, men hvis du i tillegg ser mye skremmende er det hypnagoge eller hypnapompe hallusinasjoner i tillegg. Jeg har f.eks «sett» noen komme opp trappa med en øks i hånda og fikk ikke rørt meg.

Høres ut som du hadde søvnparalyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...