Gå til innhold

Barnevennlige middager som kan lages på forhånd og fryses ned


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leste i en annen tråd at noen anbefalte å lage klart mat i helger, sånn at alt er ferdig i ukedager. Jeg skulle gjerne hatt noen tips på hvilke retter som holder seg gode etter frysing :) 

Jeg vet om: 

-Medisterkaker i brun saus (men da kan jeg vel ikke lage ferdig potetene og fryse de også?)
-Spaghettisaus med enten kjøttboller eller kjøttdeig (men kun sausen, pastaen lager jeg vel når vi skal spise?) 
-Kjøttboller i brun saus (som spises med potetmos)

Jeg vil gjerne starte med dette da jeg snart blir alene med tre barn, minste er baby. 

Anonymkode: d853e...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lager ofte store porsjoner av gryter supper og gratenger når jeg først laget det, slik at jeg har i fryseren til travle dager. Tar det opp fra frysen om morgenen, og varmer det kjapt etter jobb.

Pølsegryte med makaroni, bacon og mais er en stor slager når barna har venner på besøk, noe de fleste liker. (Dog ikke den sunneste gryten som finnes da)

Anonymkode: c5675...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lager ofte store porsjoner av gryter supper og gratenger når jeg først laget det, slik at jeg har i fryseren til travle dager. Tar det opp fra frysen om morgenen, og varmer det kjapt etter jobb.

Pølsegryte med makaroni, bacon og mais er en stor slager når barna har venner på besøk, noe de fleste liker. (Dog ikke den sunneste gryten som finnes da)

Anonymkode: c5675...da3

Så du fryser ned gratenger med pasta? Jeg har jo fryst ned lasagne først, vet ikke hvorfor jeg har fått for meg at pasta ikke kan fryses 😛 

Supper har jeg heller ikke tenkt på! Gryter sliter jeg litt med, eldste er ikke glad i kjøttdeig, og jeg er veldig lite flink til å lage hjemmelagde gryteretter med andre typer kjøtt. Går mye i ferdigposer her. 

Anonymkode: d853e...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg ikke så glad i det, men har en sønn som liker lapskaus godt. Han trener mye, og trenger masse mat, så jeg lager ofte et par store panner med lapskaus som jeg fryser ned i flere pakninger og tar opp ettersom, eller han varmer opp selv.

Gryteretter er også greit, jeg er heller ikke glad i kjøttdeig, så jeg skjærer opp kjøtt eller bruker kyllingfileter, skinke etc. i stedet. Synes også det er godt med vegetar. Ellers så kan du lage pizzaer som du fryser ned i porsjoner, og du kan lage fiskegrateng eller lasagne.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poteter blir litt melne når de fryses ned, men bortsett fra det så smaker de helt ok 

Grønnsakssuppe, fiskegrateng, pølsegrateng, bacalao, pastasaus (jeg bruker å lage en stor batch med langtidskokt tomatsaus som jeg deler opp i porsjoner og fryser ned, den kan brukes som pastasaus, lasagne og pizza), kokt fisk, risengrynsgrøt.... det meste kan egentlig fryses 

Det jeg også gjør for å spare både tid og penger er å fryse ned middagsrester, da kan vi ta opp forskjellige middager fra fryseren og ha restemiddag. Ungene synes det er veldig kjekt å ha f.eks tre retter å velge mellom. 

En annen ting som er tidsbesparende er å planlegge rester; f.eks har du kokt fisk til middag en dag så kok litt ekstra mye fisk og poteter og lag f.eks plukkfisk dagen etter (lag en tykk hvitsaus der du putter oppi fisk og poteter), stek litt bacon og kutt opp purreløk 

Lager du suppe så lag ekstra mye sånn at du bare kan varme opp igjen dagen etter 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lager ofte dobbelt av grateng, kjøttkaker, hamburgere, lapskaus osv for å fryse ned. 

Ellers kan jeg anbefalr crockpot/slowcooker, det er vår lifesaver i travle hverdager! Gjør klart kvelden før/på morgenen, setter den på. Så er middagen omtrent klar når vi kommer hjem. 

Så er det helt greit å spise sanme middagen 2 dager på rad:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapskaus og gryteretter er lett å lage dobbelt av. Lasagne og fiskegrateng i aluminiumsformer (selges billig nå i grillsesongen). 

Anonymkode: e04a8...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere skal fryse poteter så dele de først i mindre biter. En potet i fire biter. Da blir det ikke så kjedelige ved oppvarming. 

Anonymkode: 9f8f8...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...