Gå til innhold

På familieferie med kun håndbagasje?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi skal til Portugal med KLM om ikke lenge, på en ukes ferie. Etter å ha bestilt mest med SAS og Norwegian, må jeg si at det var utrolig tungvint og uoversiktelig med KLM, men når det var de som fløy oss dit vi vil, så får det bare gå.

Vi får ikke reservert seter, og heller ikke bestilt innsjekket bagasje, pga at deler av turen flys med et annet flyselskap som KLM ikke har kontroll over, selv om det er på en og samme gjennomgangsbillett. Bagasje må vi selv bestille og betale for når vi kommer til flyplassen, ifølge nettsidene. Og hva det vil koste, er heller ikke oppgitt. Med mellomlanding blir det ikke billig uansett.

Så nå har jeg begynt å tenke på dette som en spennende utfordring: Er det mulig å reise på ferie, to voksne og to barn (7 og 9 år), kun med håndbagasje? Det blir kjipt for meg å kutte all shopping, men det er likevel sjelden tid for dette når barna er med, er min erfaring.

Hva er et must å ha med, hva kutter man? Tar gjerne imot pakketips :)

 

Anonymkode: 7e31c...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere skal kun til Portugal.. kan ikke skjønne at det skal være noe komplisert?

Har reist til både USA og Amsterdam med KLM, var da ingen problemer med hverken setebestilling eller bagasje.

Familie på 4 med KUN håndbagasje... Hadde ikke giddet å tenkt tanken engang! Hadde reist med minst 3 store kofferter, for jeg skulle shoppet uten å tenke plass...

GÅR det å reise med bare håndbagasje? Selvsagt!

Alle har et godt på sko; de dere reiser i. Truser og sokker. 1-2 skjørt/shorts/bukse hver. 4-5 topper/t-skjorter hver. Ett sett badetøy hver.

Kjøp såpe, shampo, solkrem, tannkrem, etc på destinasjonen.

Anonymkode: 3d58d...ba1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an, bare belag dere på å vaske litt klær. Deilig å leve minimalistisk! Men husk å sjekke grensene for vekt og omfang på håndbagasje, det er ikke likt for alle flyselskaper! 

Anonymkode: f7fe8...b03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det er Transavia siste del av veien. Vi får kun reservert seter og betalt for bagasje på første del av flyvningen, som er KLM. Har IKKE lyst til å måtte sjekke ut bagasjen på Schiphol og slepe den med meg til Transavias skranke for å betale og sjekke inn igjen når vi mellomlander...

Skal finne fram håndbagasje-sekkene våre og prøvepakke, se hvor mye vi får plass til der.... Barnas klær er jo så små, de tar jo ikke mye plass 😛

Anonymkode: 7e31c...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første og beste tips er å unngå denne flygningen. Jeg har gjort det samme to ganger. Bestilt alt via KLM, men så et samarbeidende selskap videre fra Schiphol. Det er et h*****. Og jeg har ca 50 flygninger i året.  

Du får ikke sjekket inn på flygning nummer 2 (selv uten bagasje), og må bruke lang tid på Schiphol for å ordne dette. Den ene gangen jeg fløy med bagasje gikk det helt skeis, brukte evigheter på Schiphol på å få den over på riktig flight, men frem kom den ikke. De er utrolig strenge på handbagasje på flight 2. Ingen handveske ved siden av handbagasjen, og 7 kilos vektgrense. (kan variere mye fra selskap til selskap). Og på returen mistet vi siste flight fordi det tok så lang tid å sjekke oss inn på Schiphol. Og verst av alt, elendig kundebehandling og en nedlatende tone fra KLM, som ellers er et av mine favorittselskap å fly med. 

Men hvis du har god tid på mellomlandingen. Aksepterer seter langt fra hverandre. Og klarer å pakke i en bitteliten og lett handbagasje. Så er det jo mulig at det går helt fint. 

Anonymkode: 63692...5db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Null stress om dere pakker fornuftig, kjøper en del toalettsaker når dere kommer frem, og tar med litt vaskepulver. Ta med klær som passer sammen og kan kombineres, ett sett med noe som kan brukes hvis dere skal ut å spise, joggesko og sandaler (gjerne noe som passer til både hverdag og pent), undertøy, badetøy, solbriller, evt medisiner, minimalt med sminke, ladere og det ungene trenger av underholdning på reisen (bok, ipad, tegnesaker). Skulle du finne på å shoppe mye så får du kjøpe en koffert og sende bagasjen hjem. Ha med bagasjevekt.

Du skriver ikke hvor lenge dere skal være borte, men jeg har nettopp vært en uke på ferie med dette i bagasjen; undertøy, ett par sokker (som ikke ble brukt), et skjørt, en kjole, en capribukse, tre singleter, to litt pene topper som passer til skjørtet, en strikkejakke som matchet det andre, et par sandaler, et par gode sko, badetøy, shampo/balsam/showergel på reiseflaske, deo, hårbørste, hudrens, hudkrem, mascara og lipgloss (droppet resten av sminken, trengs ikke i 30 grader), ipad, ladere, bok og solbriller. Tok på meg det som veier mest og tar størt plass (sko og strikkejakke f.eks), resten fikk plass i en 30L sekk innen håndbagasjevekt og mål. Solkrem, after sun, vaskepulver og en til bok kjøpte jeg der jeg var. Er du dårlig på å pakke finnes det flust av videoer på nett, f.eks her https://www.vg.no/reise/i/zLQo5q/slik-pakker-du-en-ukes-ferie-i-handbagasjen Husk å sjekke vektgrensen for håndbagasje, den varierer fra selskap til selskap. 

Anonymkode: 42b0a...f8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Helt utrolig at det ikke er bedre organisert når man kjøper en gjennomgangsbillett med et såpass kjent flyselskap. Har lært av det nå - men litt for sent 😞

Kanskje det er billigere og mindre stress å sende en pakke med eventuell shopping hjem med posten. Har googlet litt og ser at mange er frustrerte over akkurat dette med KLM og samarbeidspartnere, og at det koster 40 euro per bagasje for den ene strekningen med Transavia når man betaler på flyplassen. Tipper at det var slik å fly på åttitallet! Da skal jeg pakke lette, flortynne klær for hele familien i håndbagasjene våre :) - og ha regnjakker o.l. på oss når vi drar. Med store lommer som rommer mye!

Anonymkode: 7e31c...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...