Gå til innhold

Utredning fertilitet


sekundærinfertil

Anbefalte innlegg

Hei.

vi har en gutt på 2 år, og vi har ønsket oss søsken til han, og forsøkt å bli gravide med nr.2 i over ett år nå. Vi har fått henvisning til sykehuset for utredning. Og det jeg lurer på er; hva går denne utredningen ut på? Det står ikke noe i brevet om hvilke undersøkelser som skal gjøres. Eneste jeg har gjort hittil hos fastlegen er samtale for henvisning, og tatt blodprøver som viste normalt hormonnivå og stoffskifte. 

 

Jeg hadde en spontanabort i uke 8, nå i sommer, så jeg KAN tydeligvis bli gravid, men det er kanskje VANSKELIG for meg å bli gravid.. Så jeg er spent på denne utredningen.

 

takk for svar ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere ikke gå privat?

Anonymkode: 48d4c...e1a

Hvorfor skal vi gjøre det? Det er jo mye dyrere og? ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, sekundærinfertil skrev:

Hvorfor skal vi gjøre det? Det er jo mye dyrere og? ☺️

Enig. Skjønner ikke hvorfor alle her inne hele tiden maser om å gå privat. Vi ventet rett over en måned på offentlig utredning i Oslo. Helt unødvendig å gå privat for å gjøre det på dagen. Har blitt nok kostnader i ettertid med prøverør for å si det sånn. 

Anonymkode: c3b38...235

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Skjønner ikke hvorfor alle her inne hele tiden maser om å gå privat. Vi ventet rett over en måned på offentlig utredning i Oslo. Helt unødvendig å gå privat for å gjøre det på dagen. Har blitt nok kostnader i ettertid med prøverør for å si det sånn. 

Anonymkode: c3b38...235

Ikke sant.. jeg skjønner det hvis man har prøvd i lang lang tid og ting trekker ut. Men vi har «bare» prøvd i litt over ett år, og vi har time neste måned, så det er ikke noe jeg stresser med. Har ventet siden mai, men synes ikke det var så lang tid. Jeg er fortsatt ung, og jeg vet at vi får hjelp nå, eller at ballen hvertfall ruller! Så jeg drar ikke privat, ikke før jeg føler at det er eneste valget jeg har. ☺️

 

Uff.. men får man ikke dekket en del av prøverørsforsøk? Men medisinene må man kanskje betale selv, og de har jeg forstått er ganske dyre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de som har et barn fra før burde gå privat. Utrolig sårt for oss som ikke har barn i det hele tatt. At køene blir lenger.

Vi har ikke barn fra før, men valgte å gå privat pga køen i det offentlige. Vi har ikke spesielt mye penger, så skulle gjerne fått gjort det offentlig. 

Men men. Håper virkelig de endrer reglene, slik at søskenforsøk ikke dekkes.

Anonymkode: 48d4c...e1a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes de som har et barn fra før burde gå privat. Utrolig sårt for oss som ikke har barn i det hele tatt. At køene blir lenger.

Vi har ikke barn fra før, men valgte å gå privat pga køen i det offentlige. Vi har ikke spesielt mye penger, så skulle gjerne fått gjort det offentlig. 

Men men. Håper virkelig de endrer reglene, slik at søskenforsøk ikke dekkes.

Anonymkode: 48d4c...e1a

Jeg er ikke enig. Så lange er ikke køene nå. Det finnes de som ikke har råd til å gå privat, eller hvor det vil få store konsekvenser for økonomien, og som ikke har tid til å vente mens de sparer. For meg er det helt fair at de kan få hjelp til å få en til, flere enn to barn får man uansett ikke hjelp med offentlig. 

Vi gikk forøvrig også privat selv om vi ikke har barn fra før. Vi hadde penger på sparekonto til det, og følte oss så godt ivaretatt på den private klinikken at vi valgte å bli der. 

Og jeg kjenner til flere som har blitt godt ivaretatt offentlig også, så det er ikke det. Men det var kanskje greit at vi gikk privat da, og holdt plassen åpen for noen andre, siden det ikke hadde noen økonomiske konsekvenser for oss i den livssituasjonen vi var i.

13 timer siden, sekundærinfertil skrev:

Ikke sant.. jeg skjønner det hvis man har prøvd i lang lang tid og ting trekker ut. Men vi har «bare» prøvd i litt over ett år, og vi har time neste måned, så det er ikke noe jeg stresser med. Har ventet siden mai, men synes ikke det var så lang tid. Jeg er fortsatt ung, og jeg vet at vi får hjelp nå, eller at ballen hvertfall ruller! Så jeg drar ikke privat, ikke før jeg føler at det er eneste valget jeg har. ☺️

 

Uff.. men får man ikke dekket en del av prøverørsforsøk? Men medisinene må man kanskje betale selv, og de har jeg forstått er ganske dyre?

Tenker du på om man får dekket en del av prøverørsforsøket privat? Det gjør man ikke, men for medisin blir utgiftene de samme både offentlig og privat. Man må uansett betale medisinene opp til et egenandelstak (i underkant av 20 000), alt over det får man tilbakebetalt (for de tre første forsøkene, utover tre forsøk må man betale all medisin selv). 

Lykke til med forsøkene :) 

Anonymkode: 9eb31...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnugg
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes de som har et barn fra før burde gå privat. Utrolig sårt for oss som ikke har barn i det hele tatt. At køene blir lenger.

Vi har ikke barn fra før, men valgte å gå privat pga køen i det offentlige. Vi har ikke spesielt mye penger, så skulle gjerne fått gjort det offentlig. 

Men men. Håper virkelig de endrer reglene, slik at søskenforsøk ikke dekkes.

Anonymkode: 48d4c...e1a

Det var da voldsomt til bitterhet på deg da? Og du har virkelig ikke dårlig råd om du kan bla opp 100.000 bare fordi du ikke gidder vente i noen måneder (køen er virkelig ikke lang nå og har aldri vært det - i tillegg har man fritt behandlingsvalg). 

Skal de også kutte kreftbehandling til de som ikke garantert skal dø? Skal man ikke operere voksne fordi det finnes syke barn?

Eller skal du nektes organdonasjon om noen med barn står på venteliste? Om listene for IVFbehandling skal kuttes helt til evig tid for søskenforsøk grunnet din bitterhet så bør du også du - som enda ikke har barn kuttes på en annen liste ifølge din logikk. Det kunne jo blitt litt kjedelig for deg om du plutselig en dag og trengte et organ, havnet i en trafikkulykke eller ble alvorlig syk?

Eventuelt så tenkte du kanskje bare på ditt eget behov og din egen situasjon og glemte likebehandling også for andre helseproblemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnugg
15 timer siden, sekundærinfertil skrev:

Ikke sant.. jeg skjønner det hvis man har prøvd i lang lang tid og ting trekker ut. Men vi har «bare» prøvd i litt over ett år, og vi har time neste måned, så det er ikke noe jeg stresser med. Har ventet siden mai, men synes ikke det var så lang tid. Jeg er fortsatt ung, og jeg vet at vi får hjelp nå, eller at ballen hvertfall ruller! Så jeg drar ikke privat, ikke før jeg føler at det er eneste valget jeg har. ☺️

 

Uff.. men får man ikke dekket en del av prøverørsforsøk? Men medisinene må man kanskje betale selv, og de har jeg forstått er ganske dyre?

Om du søker i Oslo kan du søke om ett enkelt forsøk - de har nettopp åpnet stengte lister for søskenforsøk. I Porsgrunn får du 3.

Du får jo dekket det det ville kostet privat, altså omlag 65.000 kroner (i det offentlige) - og så betaler du samme egenandel som alle på ca 17.000. 

Så du sparer ca 65.000 kroner på å gå offentlig - gitt at du får 3 forsøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Fnugg skrev:

Det var da voldsomt til bitterhet på deg da? Og du har virkelig ikke dårlig råd om du kan bla opp 100.000 bare fordi du ikke gidder vente i noen måneder (køen er virkelig ikke lang nå og har aldri vært det - i tillegg har man fritt behandlingsvalg). 

Skal de også kutte kreftbehandling til de som ikke garantert skal dø? Skal man ikke operere voksne fordi det finnes syke barn?

Eller skal du nektes organdonasjon om noen med barn står på venteliste? Om listene for IVFbehandling skal kuttes helt til evig tid for søskenforsøk grunnet din bitterhet så bør du også du - som enda ikke har barn kuttes på en annen liste ifølge din logikk. Det kunne jo blitt litt kjedelig for deg om du plutselig en dag og trengte et organ, havnet i en trafikkulykke eller ble alvorlig syk?

Eventuelt så tenkte du kanskje bare på ditt eget behov og din egen situasjon og glemte likebehandling også for andre helseproblemer. 

Hjelpes, det var da litt av et usaklig innlegg. Helt greit at du ikke er enig med meg, men alt det pisset du begynte å sammenligne med ble for dumt. Nærmere ett års ventetid på Haukeland fikk jeg høre, vet ikke om det stemmer.

Anonymkode: 48d4c...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd i over et år, men fikk beskjed om at jeg kunne ikke utredes for infertilitet siden jeg har blitt gravid (hadde SA). Jeg kunne heller ikke utredes for habituell abort fordi jeg hadde ikke hatt mange nok spontanaborter 🤔. Jeg har hatt 2 SA og en ex.u.

Stemmer det at jeg har ikke rett på hjelp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, lantan skrev:

Jeg har prøvd i over et år, men fikk beskjed om at jeg kunne ikke utredes for infertilitet siden jeg har blitt gravid (hadde SA). Jeg kunne heller ikke utredes for habituell abort fordi jeg hadde ikke hatt mange nok spontanaborter 🤔. Jeg har hatt 2 SA og en ex.u.

Stemmer det at jeg har ikke rett på hjelp? 

Det høres ut som noe tull. Hvem som sa det til deg? Klart du skal ha hjelp. 

Anonymkode: 48d4c...e1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpes, det var da litt av et usaklig innlegg. Helt greit at du ikke er enig med meg, men alt det pisset du begynte å sammenligne med ble for dumt. Nærmere ett års ventetid på Haukeland fikk jeg høre, vet ikke om det stemmer.

Anonymkode: 48d4c...e1a

Nei, det ble faktisk ikke dum sammenligning.. 

At folk skal nektes hjelp fordi de har barn fra før, er virkelig en dum, bitter og egosentrisk tanke. 

Anonymkode: cb9b9...f64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som noe tull. Hvem som sa det til deg? Klart du skal ha hjelp. 

Anonymkode: 48d4c...e1a

De sa det på sykehuset. At det var feil av legen min å henvise meg. De hadde allerede tatt blodprøvene, hormoner/stoffskifte/genetisk, disse var visstnok fine. Så legen sa at vi hadde ikke rett til videre utredning, at vi var friske og kunne få det til selv og ønsket oss lykke til 💩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, lantan skrev:

De sa det på sykehuset. At det var feil av legen min å henvise meg. De hadde allerede tatt blodprøvene, hormoner/stoffskifte/genetisk, disse var visstnok fine. Så legen sa at vi hadde ikke rett til videre utredning, at vi var friske og kunne få det til selv og ønsket oss lykke til 💩

Er dere ung?

Anonymkode: cd6ba...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

29 minutter siden, lantan skrev:

De sa det på sykehuset. At det var feil av legen min å henvise meg. De hadde allerede tatt blodprøvene, hormoner/stoffskifte/genetisk, disse var visstnok fine. Så legen sa at vi hadde ikke rett til videre utredning, at vi var friske og kunne få det til selv og ønsket oss lykke til 💩

Det synes jeg var merkelig. Ville prøvd å klage på avgjørelsen hvis det er mulig. 

Hvis dere har anledning, ville jeg tatt kontakt med en privat klinikk. Få en time der og hør hva de sier.

Anonymkode: 48d4c...e1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det ble faktisk ikke dum sammenligning.. 

At folk skal nektes hjelp fordi de har barn fra før, er virkelig en dum, bitter og egosentrisk tanke. 

Anonymkode: cb9b9...f64

Er forskjell på å nektes hjelp til å få barn nummer 2 og alt det du ramset opp.

Men klart. I følge deg er det visst det samme å nektes legehjelp ved alvorlig sykdom og det å få barn nr 2. Dødelig begge deler 🙄

Anonymkode: 48d4c...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Synes de som har et barn fra før burde gå privat. Utrolig sårt for oss som ikke har barn i det hele tatt. At køene blir lenger.

Vi har ikke barn fra før, men valgte å gå privat pga køen i det offentlige. Vi har ikke spesielt mye penger, så skulle gjerne fått gjort det offentlig. 

Men men. Håper virkelig de endrer reglene, slik at søskenforsøk ikke dekkes.

Anonymkode: 48d4c...e1a

Oisann. Jeg jobber fortsatt med nr 1 men synes jo ikke andre skal stå etter meg i køen av den grunn. Å ikke få til nr to er jo akkurat like sårt som å ikke få til nr en, ivf er en jævlig prosess uansett og vi trenger vel ikke gjøre det vanskeligere for hverandre med å ikke unne andre det de ønsker seg mest. Jeg holdt på med to runder offentlig i 16 måneder før jeg gikk privat for tredje runde, og ja det var mye venting det første året men kapasiteten har endret seg ganske drastisk nå. Og siden jeg gikk privat nå har jeg rett og slett ikke råd til søskenforsøk privat senere, så jeg håper virkelig de ikke endrer reglene sånn som du vil. Det er ingen som tar plassen din og de endrer reglene i forhold til hva de har kapasitet til å gjennomføre, det er mer en rettferdig spør du meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpes, det var da litt av et usaklig innlegg. Helt greit at du ikke er enig med meg, men alt det pisset du begynte å sammenligne med ble for dumt. Nærmere ett års ventetid på Haukeland fikk jeg høre, vet ikke om det stemmer.

Anonymkode: 48d4c...e1a

Hvorfor er det usaklig?

Jeg har og ventet 1 år i helsekø - da for operasjon av en svulst, og jeg var helt arbeidsufør.

Det er ganske mange køer i systemet, ikke bare på infertilitet.

Hvorfor er det usaklig å spørre deg om du har samme holdninger til de andre køene også? Helsevesenet benytter jo faktisk prioriteringskriterier.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...