Gå til innhold

Einstein utviklet ikke e=mc2 først. Men fortjener han annerkjennelese for det eller ikke?


Danna92

Anbefalte innlegg

Jeg har lest på nettet. Og det eksisterte forskere før han som hadde e=mc2 formulaen. Men han er annerkjent for det, fordi han var den første til å publisere det. Jeg tror ikke personen var dum, men føler han får mer skryt enn det han fortjener. Føler han er mer politisk person enn en forsker. Ting som lysår høres eksempel rent fiksjonelt ut enn vitenskaplig. Og jeg har ikke lest mye hva Nikola Tesla sa om Einstein, men tror ikke han likte e=mc2 forklaringen hans.

Men spørsmålet er. Selv om forskere før Einstein kom opp med e=mc2 formulaet. Skal en forsker bli annerkjent for de som publiserer først? Eller for de som kom frem til det først? Jeg bare lurer?

Kilde

https://www.scientificamerican.com/article/was-einstein-the-first-to-invent-e-mc2/

Endret av Danna92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er egentlig gammelt nytt. Selve formelen er uansett en liten del av relativitetsteoriene. 

Men det som er fint å få frem er at Einstein ikke var alene og at han jobbet ikke alene med disse ideene. At Einstein hadde en genial idé stemmer nok, men ideen kom ikke helt ut av det blå. Hadde ikke Einstein formulert relativitetsteoriene ville det bare vært et spørsmål om tid før andre gjorde det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...