Gå til innhold

Kom ikke inn på drømmestudiet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Fjeud skrev:

De godkjennes som regel ikke fordi profesjonsfagene har et klinisk «preg» som gjør at de skiller seg fra de andre fagene. Dette ser du tydelig om du sammenligner emnene, blant annet har personlighetspsykologi en klinisk del, noe som gjør at det emnet som ikke inneholder denne delen godkjennes, dette gjelder flesteparten av de andre emnene også.

Nå er det ikke snakk om at man får hele året godkjent, om det var det du trodde jeg mente, for det er jeg klar over at man ikke gjør. Personlighetspsykologi er et av fagene man ikke får godkjent. På profesjonsstudiet er det snakk om at man får studiepoengreduksjon for tre av de totalt åtte fagene man har i løpet av det første året. 

Anonymkode: 9cdeb...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fjeud
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp! Å prate med eldre om alt og ingenting kan virkelig ikke sammenlignes med hvordan en psykolog jobber og snakker med pasientene sine. 

Anonymkode: fc8ce...325

Samtale og terapi er drastisk forskjellig. Vil du bli en flink baseballspiller av å kaste ball med hunden din? Nei. På samme måte vil du heller ikke bli en flink terapeut av å snakke med eldre. Jeg er enig i at det kan være et godt samfunnsmessig tiltak, men det vil ikke gi bedre psykologer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke snakk om at man får hele året godkjent, om det var det du trodde jeg mente, for det er jeg klar over at man ikke gjør. Personlighetspsykologi er et av fagene man ikke får godkjent. På profesjonsstudiet er det snakk om at man får studiepoengreduksjon for tre av de totalt åtte fagene man har i løpet av det første året. 

Anonymkode: 9cdeb...594

Da er vi enig. Jeg sa at fag som regel ikke blir godkjent, og du gir eksempler på noen få fag som blir godkjent, altså unntakene fra regelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Å jobbe på sykehjem består forresten omtrent ikke av å være samtalepartner med noen. Det består av stell, vasking, rydding og gåing. Er ikke mye tid til prat der.

Jeg har jobbet på sykehjem, men jeg har likevel ikke tenkt å bli psykolog, så du kan slappe av. 

Anonymkode: fc8ce...325

Jeg bare ler her av aggresjonen din :) 

Det er nesten som om du bor på en annen planet når du nekter for at det finnes mange ensomme eldre som hadde bare likt å ha hatt en samtalepartner fra og til i løpet av ei uke. Det hjelper faktisk på deres psykiske helse. Å være ensom er ikke noe gøy for en eldre person. 

Gåing kan man også være med på - gå og snakke. Sitte og snakke. Ta og spille et brettspill / sjakk med eldre og snakke. 

Hvis man ikke kan ofre såpass av sin tid for å hjelpe sårbare mennesker, så burde man ikke få lov til å gå verken lege eller psykolog. 

Ja, du som angivelig "har jobbet" på sykehjem, burde vite at dere er tynt for ressurser og at dette hadde vært et godt tilskudd i hverdagen for eldre. 

Det er morsomt hvor lite opplyste visse "debattanter" egentlig er, men mener at andre (meg) angivelig er "bitre". 

https://sykepleien.no/2017/07/ap-vil-la-studenter-bo-pa-sykehjem

Dette er etter inspirasjon i Nederland. 

Ellers mer om temaet ensomhet blant eldre:

https://www.aldringoghelse.no/alle-artikler/vil-motvirke-ensomhet-hos-eldre/

Men jeg skjønner at du er blant de som mener at en 5-er er en 5-er overalt her i landet og at en 6-er er en 6-er overalt her i landet og at folk har "godt av" å ta opp fag om igjen og prøve febrilsk på forbedre en solid 5-er til en "standard" eller "svak" 6-er. Dette synes du er altså mer "nyttig" bruk av ressurser hva gjelder opptakskrav.

 

Anonymkode: b4a60...89a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Brusmisbruker skrev:

Aww :(( 

Bruk dette året til å ta opp fag, eller ta nye fag for å få flere studiepoeng.

Evt. Søk deg inn på et årsstudium i psykologi, det kan godkjennes som en del av graden

Hvis du ikke har søkt for studiestart på vårhalvåret kan det være en mulighet? Litt lavere snitt da?

Håper du finner ut av det!

Oslo vår er eneste alternativ, og snittet her er høyere enn både UIB og NTNU, selv om disse starter på høsten. 

Anonymkode: d2a7c...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff da, så sint :) Godt gjort å vri rundt alt jeg kommer med :) Hvorfor forsvare meg selv, jeg bør heller nyte at dere har flippet helt over, haha.

Anonymkode: b4a60...89a

Hva tror du ts synes om herjinga di i tråden?

Anonymkode: fcd99...077

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fjeud
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Men jeg skjønner at du er blant de som mener at en 5-er er en 5-er overalt her i landet og at en 6-er er en 6-er overalt her i landet og at folk har "godt av" å ta opp fag om igjen og prøve febrilsk på forbedre en solid 5-er til en "standard" eller "svak" 6-er. Dette synes du er altså mer "nyttig" bruk av ressurser hva gjelder opptakskrav.

 

Anonymkode: b4a60...89a

At du konsekvent ignorerer svarene du får om dagens opptaksordning og i stedet surker videre om hvor dårlig det er underbygger igjen bare hvor bitter du er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare ler her av aggresjonen din :) 

Det er nesten som om du bor på en annen planet når du nekter for at det finnes mange ensomme eldre som hadde bare likt å ha hatt en samtalepartner fra og til i løpet av ei uke. Det hjelper faktisk på deres psykiske helse. Å være ensom er ikke noe gøy for en eldre person. 

Gåing kan man også være med på - gå og snakke. Sitte og snakke. Ta og spille et brettspill / sjakk med eldre og snakke. 

Hvis man ikke kan ofre såpass av sin tid for å hjelpe sårbare mennesker, så burde man ikke få lov til å gå verken lege eller psykolog. 

Ja, du som angivelig "har jobbet" på sykehjem, burde vite at dere er tynt for ressurser og at dette hadde vært et godt tilskudd i hverdagen for eldre. 

Det er morsomt hvor lite opplyste visse "debattanter" egentlig er, men mener at andre (meg) angivelig er "bitre". 

https://sykepleien.no/2017/07/ap-vil-la-studenter-bo-pa-sykehjem

Dette er etter inspirasjon i Nederland. 

Ellers mer om temaet ensomhet blant eldre:

https://www.aldringoghelse.no/alle-artikler/vil-motvirke-ensomhet-hos-eldre/

Men jeg skjønner at du er blant de som mener at en 5-er er en 5-er overalt her i landet og at en 6-er er en 6-er overalt her i landet og at folk har "godt av" å ta opp fag om igjen og prøve febrilsk på forbedre en solid 5-er til en "standard" eller "svak" 6-er. Dette synes du er altså mer "nyttig" bruk av ressurser hva gjelder opptakskrav.

 

Anonymkode: b4a60...89a

Seriøst, virkelighetsoppfatningen din fremstår nesten psykotisk. 

Det handler ikke om nytte. Det handler om hva som gir mest rettferdig inntak. 

Anonymkode: fc8ce...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Seriøst, virkelighetsoppfatningen din fremstår nesten psykotisk. 

Det handler ikke om nytte. Det handler om hva som gir mest rettferdig inntak. 

Anonymkode: fc8ce...325

Ah, nok et personlig angrep. Du er ikke psykolog, men du har konkludert med at jeg er nesten "psykotisk". Så igjen, så "flink" du er. Kanskje du skal søke du, også? Og feile. Haha.

Du vet den solide 5-eren som ødela for deg igjen, huff da. Better luck next year med å score en svak 6-er. Som kjent, så synes du at dette er god bruk av ressurser. Sløsing av tid, sløsing av penger. 

Ikke noe sted er det "menneskerett" å kreve at inntaktskravene til studier med pasientkontakt skal ha samme opptakskrav som alle andre. Det er en grunn til at disse studiene også krever polititest. 

Disse studiene går på personlig egenhet, og solide 5-er VERSUS "svake" 6-er i geografi eller historie har ingenting med "rettferdig inntak" å gjøre.

Anonymkode: b4a60...89a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ah, nok et personlig angrep. Du er ikke psykolog, men du har konkludert med at jeg er nesten "psykotisk". Så igjen, så "flink" du er. Kanskje du skal søke du, også? Og feile. Haha.

Du vet den solide 5-eren som ødela for deg igjen, huff da. Better luck next year med å score en svak 6-er. Som kjent, så synes du at dette er god bruk av ressurser. Sløsing av tid, sløsing av penger. 

Ikke noe sted er det "menneskerett" å kreve at inntaktskravene til studier med pasientkontakt skal ha samme opptakskrav som alle andre. Det er en grunn til at disse studiene også krever polititest. 

Disse studiene går på personlig egenhet, og solide 5-er VERSUS "svake" 6-er i geografi eller historie har ingenting med "rettferdig inntak" å gjøre.

Anonymkode: b4a60...89a

Det er faktisk svært vanskelig å vurdere personlig egnethet på en gjennomførbar måte. 

Den solide 5eren ødela ingenting for meg. Skal snart begynne på 3. året på mitt "drømmestudie", så du kan ta det helt med ro. 

Anonymkode: fc8ce...325

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, tenk, du kan ende opp med å være samtalepartner for de eldre som ikke har venner. "Fælt det der". Skjønner, så du skal snakke med pasienter - både unge og eldre - men kan ikke snakke med eldre, gratis i en periode over et til to år. Så "flink" du er.

Anonymkode: b4a60...89a

Er det deg, Rhino Thue?

Anonymkode: 71319...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det deg, Rhino Thue?

Anonymkode: 71319...7f6

Hahahha! Spot on! 

Anonymkode: fc8ce...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æh, har ikke denne tråden sporet en smule av...? Har ikke skrevet så mye her inne, jeg. Kanskje det er akseptert i dette forumet.

 

Uansett: Håper du kommer inn på neste forsøk, TS 😊

Anonymkode: 11665...ac2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Æh, har ikke denne tråden sporet en smule av...? Har ikke skrevet så mye her inne, jeg. Kanskje det er akseptert i dette forumet.

 

Uansett: Håper du kommer inn på neste forsøk, TS 😊

Anonymkode: 11665...ac2

Skjer fort i tråder med en litt åpen problemstilling at det sporer av, ja. 

Anonymkode: fc8ce...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fjeud skrev:

Ja, men det er et helt annerledes yrke.

Som regel ikke, de eneste som godkjenner dette pdd. Er uit om du søker til profesjon etter et årsstudium fra et godkjent sted. Verken uib, ntnu eller uio godkjenner fag fra årsstudium.

Jeg startet på profesjon ved UIB i 2017, der jeg var i faddergruppe med flere som hadde gått årsstudium på UIO, UIB og HIL (Høyskolen i Lillehammer). Alle disse fikk godkjent årsstudiet, og rykket opp et kull. Altså startet de direkte på 2.året ved UIB. Absolutt alle som søkte om å få årsstudiet godkjent fikk dette innvilget. Vet også om flere som har fått opprykk på profesjon ved UIO med årsstudium fra før. Dette fordi årsstudium i psykologi er relativt likt det første året av profesjonsstudiet. Typiske basefag, prekliniske fag som lettere lar seg godkjenne. Unntaket er NTNU som er det eneste studiestedet for profesjon der de har ''klinisk praktikum'' allerede første semester. 

Anonymkode: d2a7c...6b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg startet på profesjon ved UIB i 2017, der jeg var i faddergruppe med flere som hadde gått årsstudium på UIO, UIB og HIL (Høyskolen i Lillehammer). Alle disse fikk godkjent årsstudiet, og rykket opp et kull. Altså startet de direkte på 2.året ved UIB. Absolutt alle som søkte om å få årsstudiet godkjent fikk dette innvilget. Vet også om flere som har fått opprykk på profesjon ved UIO med årsstudium fra før. Dette fordi årsstudium i psykologi er relativt likt det første året av profesjonsstudiet. Typiske basefag, prekliniske fag som lettere lar seg godkjenne. Unntaket er NTNU som er det eneste studiestedet for profesjon der de har ''klinisk praktikum'' allerede første semester. 

Anonymkode: d2a7c...6b9

Så de hopper bare over prospy301A på UiB og de profesjonsforberedene emnene fra første året på UiO? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, Fjeud skrev:

Så de hopper bare over prospy301A på UiB og de profesjonsforberedene emnene fra første året på UiO? 

Det gjør de vel på UiT også da, siden årsstudiumet har blitt regnet som første året av profesjonsgraden. 

Det mest sannsynlige er vel at noe av det er inkorporert i senere/andre fag. 

Anonymkode: fc8ce...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Fjeud skrev:

Så de hopper bare over prospy301A på UiB og de profesjonsforberedene emnene fra første året på UiO? 

De tar disse fagene sammen med første semesteret av 2.året. Det er snakk om 5 + 5 = 10 studiepoeng i Bergen for profesjonsfagene på første studieår av profesjon. PROPSY 301A + PROPSY301B. Førstnevnte fag er mye større enn et 5-poengs fag. Sistnevnte fag er lattelig enkelt. Nesten ingen undervisning og en hjemmeeksamen. Flere av de som får opprykk tar dermed 40 studiepoeng sitt første semester av andreåret. 

Anonymkode: d2a7c...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør de vel på UiT også da, siden årsstudiumet har blitt regnet som første året av profesjonsgraden. 

Det mest sannsynlige er vel at noe av det er inkorporert i senere/andre fag. 

Anonymkode: fc8ce...325

På uit har de selvfølgelig ingen profesjonsforberedende emner første året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så tar vi et skikkelig "brutalt" motspørsmål - som ligner på opptaksprøve / intervju: Hvorfor er det drømmestudiet? Og hvorfor vil du studere dette? La meg gjette straks på klisjesvaret - "vil hjelpe mennesker"? 

La oss være ærlige - det er "drømmestudiet" ditt fordi du er blitt hjernevasket av "prestisje" og vil bare studere dette fordi "flink pike" syndromet er hardt til stedet. 

 

Anonymkode: b4a60...89a

Skal si du blir trigget av at noen vil studere psykologi. 

Anonymkode: d50d8...522

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...