Gå til innhold

Din favorittfilm om 2. verdenskrig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter gode og tildels lærerike filmer om 2. verdenskrig. Hvilken liker du best? 

Anonymkode: e2526...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker TV-serien (jeg vet du skrev film) som " 'Allo 'Allo 'emlige armeen" bygger på. "Komedien" er kjedelig, forutsigbar, og dårlig.

Originalen heter, "Secret Army". Dramatikken og miljøet er ekstremt virkelig. Som i, det er lett å leve seg inn i. At på til er det meget likt hvordan det var i fastlands-Europa under krigen og okkupasjonen. 

 

Anonymkode: 73cd8...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Band of brothers. Serie.

Anonymkode: 4d2da...372

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske kritisk når jeg ser filmer, men av de filmene jeg har sett om andre verdenskrig er det to filmer jeg mener skiller seg ut. Det er Schindlers liste og Pianisten, som jeg helt subjektivt mener er de aller beste filmene om andre verdenskrig sånn rent filmatisk. 

Understreker at dette ikke er dokumentarfilmer, men vanlig spillefilm. Men dette er allikevel spillefilmer jeg ville anbefalt å se på det sterkeste. Jeg mener de klarer å filmatisere og gjenskape tematikken på en særdeles god måte. Sterke filmer som jeg mener alle burde se når det kommer til 2. verdenskrig.

 

Anonymkode: 1fb51...49b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Saving Private Ryan, The Imitation game, Band of Brothers, Der Untergang, Max Manus, for å nevne noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stalingrad (1993)

Black Book (2006)

Patton (1970)

Band of Brothers (2001) mini serie

The Pacific (2010) mini serie

Letters From Iwo Jima (2006)

Der Undergang (2004)

Sophie Scholls siste dager (2005)

The Thin  Red Line (1998)

Saving Private Ryan (1995)

The Longest Day (1962)

Das Boot (1981)

Casablanca (1942)

The Bridge on the River Kwai (1957)

The Pianist (2002)

Battle for Sevastopol (2015)

Battle of Britian (1969)

To be or not to be (1942)

Dunkirk (2017)

Come and See (1985)

 

 

Endret av Aragorn ll Elessar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Band of brothers - mini serie.

Hacksaw Ridge, The Boy in the Striped Pyjamas og Redd menig Ryan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Das Boot, - orginalfilmen fra 1981.

 

IKKE serien fra 2018,- den var rimelig kjedelig i forhold. 

Endret av RunM
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du spurte om film, men det er ingenting som har toppet Band of brothers for meg. 

Av film er det the pianist og schindlers list som ligger i tet for Band of brothers. 

Men filmene skildrer mer jødenes historie, enn det handler om ww2. Ikke at jødene er en viktig del av ww2, men krigen handlet om så mye mer(jeg har mye empati for de som døde og deres kamp for å overleve. Derfor er filmene på topp 3).

Så hvis du skal ha gode historier og lære av det du ser, så er Band of brothers å anbefale. Jeg elsker at de personene serien er basert på, sitter i forkant av episodene og forteller deler av historien som episoden handler om. 

Anonymkode: 7787d...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ganske kritisk når jeg ser filmer, men av de filmene jeg har sett om andre verdenskrig er det to filmer jeg mener skiller seg ut. Det er Schindlers liste og Pianisten, som jeg helt subjektivt mener er de aller beste filmene om andre verdenskrig sånn rent filmatisk. 

Understreker at dette ikke er dokumentarfilmer, men vanlig spillefilm. Men dette er allikevel spillefilmer jeg ville anbefalt å se på det sterkeste. Jeg mener de klarer å filmatisere og gjenskape tematikken på en særdeles god måte. Sterke filmer som jeg mener alle burde se når det kommer til 2. verdenskrig.

 

Anonymkode: 1fb51...49b

Enig. Dunkirk er også veldig bra.

Anonymkode: 88a4f...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- The boy in the striped pyjamas 

- La vita E bella

 

Anonymkode: 7f342...03c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La vita e bella. Italiensk Oscar-vinner. 

Også så jeg en film på NRK for veldig mange år siden, som jeg ikke har klart å finne igjen. Tror filmen var russisk. Det var om en ung gutt og hva han opplevde. Blant annet var det grusomme scener da folk ble stengt inne i en kirke(?), og deretter satte de fyr på bygningen. 

Anonymkode: 633f2...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Også så jeg en film på NRK for veldig mange år siden, som jeg ikke har klart å finne igjen. Tror filmen var russisk. Det var om en ung gutt og hva han opplevde. Blant annet var det grusomme scener da folk ble stengt inne i en kirke(?), og deretter satte de fyr på bygningen. 

Anonymkode: 633f2...209

 

Anonymkode: 73cd8...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...