Gå til innhold

Hvor ville du flyttet om du skulle bosatt deg i utlandet? Vurderer å flytte utenlands.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, SPOCA skrev:

Det er mye comfort food, men det er jo litt av greia. Personlig synes jeg de får ufortjent mye kritikk, og de har jo flust av restauranter som selger mye av den samme maten man får alle andre steder. Noen av de beste biffrestaurantene er for meg i Storbritannia, men de er også flinke på sjømat (ikke bare fish and chips) og annen mat. Spesielt desserter (apple crumble med custard, nam nam!) Ellers er det jo mat som paier i alle varianter (steak & ale pie/shepherd's pie osv), fantastiske gode potetmoser osv. Mye av maten er jo faktisk ikke så veldig ulik norsk husmannskost, hvis man går på en skikkelig engelsk pub. Min store favoritt er Hunter's chicken, forøvrig (baconsurret kylling med cheddarost). ;)

Takk for info😊

Anonymkode: 02e36...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville flyttet til Dubai. Aldri mer snø ig kulde. Jeg har storkost med hver gang jeg har vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portugal (sør). Billig, deilig klima, billig å reise hjem, fantastisk mat, lite kriminalitet og svært trivelige folk. Kort vei til Spania og resten av verden via Lisboa. 

Anonymkode: 14863...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danmark. Ikke for varmt og ikke for kaldt, samt billig å leve hvis man bosetter seg litt utpå bygda.

Anonymkode: db9e1...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danmark, Irland eller Skottland. 

Anonymkode: 83680...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt Spania. Planlegger selv og flytte ned dit om noen år, jeg tenker Quesada, dette fordi jeg har barn som skal gå på skole der. Hørt for mye negativt om skolen i Alfaz. 

Anonymkode: 84c79...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville valgt Spania. Planlegger selv og flytte ned dit om noen år, jeg tenker Quesada, dette fordi jeg har barn som skal gå på skole der. Hørt for mye negativt om skolen i Alfaz. 

Anonymkode: 84c79...4ad

Jeg hadde tenkt meg grundig om før jeg tok barna med til utlandet. De kan få problemer med å tilpasse seg livet i spania og det samme når de kommer hjem. Jeg sier ikke at du ikke skal gjøre det, jeg sier bare at du skal tenke grundig igjennom saken. Det viktigste er om du har barn som er typen til å raskt skaffe seg nettverk på tross av kulturelle og språklige barrierer. Vi har ett sånt barn og ett som ikke er slik. Det endte med mobbing og store problemer på norsk ungdomsskole etter hjemkomst for det ene barnet. Det gikk heldigvis bra til slutt men jeg er sikker på at barnet ikke hadde opplevd disse problemene hvis vi hadde vært i norge og ikke dratt utenlands. Hadde jeg visst det før vi dro så hadde vi selvsagt aldri dratt. 

Et godt råd bare. Ellers er spania et flott land å bo i. Og fint å vokse opp i for barn. Vår erfaring er at spanske skoler er gjennomgående bedre enn norske mhp faglig nivå. Vi merket det best på at våre barn lå langt foran sine klassekamerater i alle fag unntatt norsk når vi kom hjem. 

 

Anonymkode: 14863...eda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spania/Portugal

Har aldri vært i verken Spania eller Portugal, men det jeg verdsetter er en vestlig kultur og VARME, også om vinteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spania, Portugal, Sveit, Østerrike eller Japan. 

Noen land er lettere enn andre for å bosette seg i. 

Hadde valgt utfra kultur, klima og språk. 

Anonymkode: a350d...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2019 den 21.00, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd og arbeidet i Irland (Dublin) og det var helt fantastisk. 

NB! Lengre arbeidstid og lavere lønn enn hjemme, men en helt unik by, og mennesker som er sosiale og inkluderende. 

Anonymkode: 47e49...32a

+ Du har en hel bydel i Tempel District med bare øl og pubber 😂 var litt skeptisk til bar i en kirke også og om vi kom til å brenne opp, men var skikkelig kult!

Jeg ville nok gått for Irland, Tsjekkia eller Kroatia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OM Jeg måtte... Island, Canada, -muuligens Skottland, -Shetland. ...Danmark, -om de hadde hatt natur...

a.

Endret av Sliten&kjørt52
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.7.2019 den 17.58, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva du gjorde der og hvorfor du flyttet tilbake? Virker som du likte deg veldig godt? :)

Kjenner noen som bodde i området selv og tror de likte seg bra, men flyttet hjem når barna ble eldre. 

Var du/dere del av noe norsk miljø der nede? Har fått inntrykk av at enkelte plasser i Spania er omtrent som norske kolonier å regne. 

Anonymkode: d861c...9bc

Fikk meg jobb med noen års kontrakt, men pga økonomi (han hadde jo bedre jobb i Norge osv) og vi savnet svigers/familien til mannen, flyttet vi tilbake. Men har veldig lyst til å dra tilbake for noen år, eller evnt flytte dit permanent når vi er pensjonerer oss.

Jepp, via jobben og andre bekjente - mye norskt der, og samtidig er det lett å unngå om man ønsker å unngå dette. Syntes det er helt fantastisk der nede

Anonymkode: 220cd...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2019 den 19.28, AnonymBruker skrev:

Jeg ville valgt Spania. Planlegger selv og flytte ned dit om noen år, jeg tenker Quesada, dette fordi jeg har barn som skal gå på skole der. Hørt for mye negativt om skolen i Alfaz. 

Anonymkode: 84c79...4ad

Har bare gode erfaringer derfra mtp på skolene (DNSCB).

På 24.7.2019 den 20.47, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde tenkt meg grundig om før jeg tok barna med til utlandet. De kan få problemer med å tilpasse seg livet i spania og det samme når de kommer hjem. Jeg sier ikke at du ikke skal gjøre det, jeg sier bare at du skal tenke grundig igjennom saken. Det viktigste er om du har barn som er typen til å raskt skaffe seg nettverk på tross av kulturelle og språklige barrierer. Vi har ett sånt barn og ett som ikke er slik. Det endte med mobbing og store problemer på norsk ungdomsskole etter hjemkomst for det ene barnet. Det gikk heldigvis bra til slutt men jeg er sikker på at barnet ikke hadde opplevd disse problemene hvis vi hadde vært i norge og ikke dratt utenlands. Hadde jeg visst det før vi dro så hadde vi selvsagt aldri dratt. 

Et godt råd bare. Ellers er spania et flott land å bo i. Og fint å vokse opp i for barn. Vår erfaring er at spanske skoler er gjennomgående bedre enn norske mhp faglig nivå. Vi merket det best på at våre barn lå langt foran sine klassekamerater i alle fag unntatt norsk når vi kom hjem. 

 

Anonymkode: 14863...eda

Gikk de på norsk privatskole, eller spansk? Er jo norsk skole der nede, som er meget bra (DNSCB)

Anonymkode: 220cd...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...