Gå til innhold

Sjefen min nektet meg fri/egenmelding da samboers familiemedlem døde brått

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du er ikke pårørende og har derfor ikke rett på fri.

Anonymkode: e415e...40b

alle har rett på fri innenfor permisjonsreglene så slutt å vase

Anonymkode: 80d2d...54b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
16 minutter siden, misssssnorway skrev:

Skulle du brukt egenmelding burde du bare sagt: jeg er syk og kommer desverre ikke på jobb i dag. 

Når man ringer inn syk/bruker egenmelding har ikke sjefen krav på å vite hvilke sykdom eller hvorfor. 

Når du legger frem fraværet som årsak av dødsfall i partners familie har du desverre ikke gyldig grunn til fravær. Du får så beskjed om å komme på jobb, men unngår å gjøre dette. Da blir det kvalifisert som ugyldig fravær, og kan være grunnlag for oppsigelse. 

Dette !      Håper for din del at du er organisert.

Anonymkode: d8cfb...72b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, filifjonka skrev:

Kan han/hun selvfølgelig ikke. D3er mange stadier før sparke, muntlig advarsel, skriftlig advarsel osv. Skjønner at mange ønsker amerikanske tilstander i arbeidslivet, men slik er det altså ikke i Norge. 

Nei faktisk ikke. Det står ingen steder om at det er krav til advarsler både muntlig eller skriftlig. Har TS brutt en regel som står i kontrakta så er det nok. 

Anonymkode: 09480...8ec

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei faktisk ikke. Det står ingen steder om at det er krav til advarsler både muntlig eller skriftlig. Har TS brutt en regel som står i kontrakta så er det nok. 

Ugyldig grunn til fravær er oppsigelsesgrunn. Det står i de fleste kontrakter.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Livet kan ikke bare gå etter " boka" og det skrevne. Det må og være rom for å være et menneske og her er et eksempel på når man skal ta fram de mennesklige følelser og empati ( sjefen) 

Anonymkode: e267b...b85

• Liker 21
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjefen har teoretisk sett rett.

Men, arbeidstaker kan også velge å bytte jobb når det viser seg at sjefen åpenbart er idiot.

Dog ville de fleste sjefer svart noe tilsvarende, men på en hyggeligere måte. Du har faktisk ikke rett på fri i henhold til NAVs reglement. Om det var egen nærmeste familie er det noe annet.

De som vet om dette tar seg jo fri en dag for å eventuelt trøste en helt utrøstelig ektefelle, men lyver om årsaken (sier det er egen sykdom). 

Det spørs jo og hvem det var, alle kan jo ikke få fri fordi noens tante/bestemor går bort - det er liksom forskjell på egen nær familie som i foreldre/egne barn og grandtante. 

Anonymkode: 6fcf6...a85

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Livet kan ikke bare gå etter " boka" og det skrevne. Det må og være rom for å være et menneske og her er et eksempel på når man skal ta fram de mennesklige følelser og empati ( sjefen) 

Anonymkode: e267b...b85

Dersom det går ut over bedriften så må man faktisk sette den først. Leit, men sånn er det. Vi kjenner ikke bedriften det er snakk om.

Anonymkode: 4cb6d...cc5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dra til legen i dag, forklar situasjonen og spør om mulighet for sykemelding for den dage. Sykemelding kan man få bakover i tid. Da kan ikke sjefen si noe på det. Antar at legekontoret vil du skal beholde jobben din

Anonymkode: 4b6d5...866

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har ingen rett på fri fordi en i samboeren din sin familie er død. Du kan syns hva du vil om det, men du har faktisk ikke rett på fri. Når du ringer sjefen og ber om fri på bakgrunn av det så er sjefen i sin fulle rett til å nekte deg, og da må du møte på jobb. Når du likevel lar være å komme på jobb så er det skoft, og det er alvorlig. Han kan gi deg skriftlig advarsel. Du får ikke sparken av en skriftlig advarsel om skoft, men det er uansett ikke noe som er særlig kjekt å ha på seg. Skulle du brukt egenmelding så burde du  ringt og sagt du var syk, ingenting om årsak, og så lagt på. Om det er riktig eller ikke kan nok diskuteres, men det hadde vært løsningen. 

Anonymkode: afc6c...185

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her handler det ikke om hvem som har gått bort, det handler om reaksjonen man får på det. Sorg i seg selv er ingen sykdom, men kan gi symptomer som er forenelige med sykdom (og mindre forenelige med jobb). Her har jo ts klart fått en sterk reaksjon. Det burde gå under egenmelding. 

Anonymkode: 45f70...faf

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til legen asap. Få sykmelding. Forklar sjefen at familiemedlemmet stod dere begge alt for nært og det ble en tøff natt for dere og spesielt din samboer. Ikke det at sjefen din trenger å høre det, men jeg ville kjørt på med litt løgn osv for å få empati fra sjefen. Kjenner jeg ble litt sint på sjefen din uabhengig av reglement. Tror ikke du får avskjed, men om du skulle få det håper jeg for din del at du er organisert. Men, fiks sykmelding, møt opp i morgen og forklar sjefen situasjonenog dæsj på en god del.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dra til legen i dag, forklar situasjonen og spør om mulighet for sykemelding for den dage. Sykemelding kan man få bakover i tid. Da kan ikke sjefen si noe på det. Antar at legekontoret vil du skal beholde jobben din

Å oppfordre til jukse med sykemeldingsordningen bør du holde deg for god til, slike råd er en av grunnene til at sykemeldingsordningen bør strammes kraftig inn. Sjefen kan selvfølgelig si noe på sykemeldingen, den kan bestrides, noen vedkommende sannsynligvis vil gjøre siden han allerede er proaktiv ifht til ts ha blitt innkalt på møte. Det kan medføre trøbbel både for legen som skrev den og for ts, og kan få henne opp i mer trøbbel enn hun allerede er. 

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Emma89 skrev:

Dra til legen asap. Få sykmelding. Forklar sjefen at familiemedlemmet stod dere begge alt for nært og det ble en tøff natt for dere og spesielt din samboer. Ikke det at sjefen din trenger å høre det, men jeg ville kjørt på med litt løgn osv for å få empati fra sjefen. Kjenner jeg ble litt sint på sjefen din uabhengig av reglement. Tror ikke du får avskjed, men om du skulle få det håper jeg for din del at du er organisert. Men, fiks sykmelding, møt opp i morgen og forklar sjefen situasjonenog dæsj på en god del.

Oppføring til utnytting av sykemeldingsordningen og løgn fordi ts har dummet seg ut er ikke veien å gå. Sjefen kan bestride sykemeldingen, da blir det bråk både for ts og legen. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sorry ass, men her er det bare å komme seg på jobb. Det er faktisk godt for deg. Og misbruk for all del ikke sykmeldinger. 

Anonymkode: bd26c...ebb

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei vel? Hvis jeg har ligget våken og gråtet en natt har jeg hovne øyne, dundrende hodepine, rusten stemme og klarer ikke å konsentrere meg. Vil du ha en sånn person til å undervise førsteklassingen din i en krevende klasse? 

Det er litt forskjell på når ting kommer brått på om kvelden også, og om man har hatt litt mer tid på å bearbeide det.

De fleste er proffe nok til å kunne kompensere for bare en natts manglende søvn.

Anonymkode: a413f...f1e

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppføring til utnytting av sykemeldingsordningen og løgn fordi ts har dummet seg ut er ikke veien å gå. Sjefen kan bestride sykemeldingen, da blir det bråk både for ts og legen. 

Hva annet kan TS gjøre når sjefen har sagt nei? Bare legge seg flat å håpe på det beste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste er proffe nok til å kunne kompensere for bare en natts manglende søvn.

Anonymkode: a413f...f1e

Det er jeg enig i. Det er jo tross alt noe de fleste småbarnsforeldre (meg selv inkl) er mer eller mindre vant til. 

Men dette er ikke akkurat snakk om en helt vanlig natt uten søvn. Det er noe med å vise empati for andre og forstå at man reagerer forskjellig, sant kjenne seg selv såpass at man vet når man fungerer og når man bør bremse som er ganske ettertraktede kompetanser. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får man sykemelding bakover i tid? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, Emma89 skrev:

Mener du virkelig at det er greit å lyve? Håper ikke at du er en av mine ansatte.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Emma89 skrev:

Hva annet kan TS gjøre når sjefen har sagt nei? Bare legge seg flat å håpe på det beste?

Når sjefen har sagt nei til fri, møter en på jobb. Enkelt og greitt.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...