Gå til innhold

Skjøteledning som tåler mye belastning over lengre tid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg kan bruke en skjøteledning på fryser og mikrobølgeovn? Vil det bli for stor belastning på skjøteledningen? Er livredd for brann. Har kun èn stikkontakt der fryseren står og jeg vil ha en mikrobølgeovn der også. 

Anonymkode: 775aa...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei du bør ikke bruke skjøteledning til hverken fryser eller mikro. Skjøteledning er for midlertidig bruk og ikke for elektriske artikler som trekker mye strøm over lengre tid.

Anonymkode: 41b4d...603

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal du aldri bruke for permanent bruk av elektriske artikler. Nettopp pga brannfaren.

Anonymkode: 1b4cf...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fryser drar vel ikke spesielt mye strøm, og mikroen er jo kun i bruk når folk er tilstede, så jeg ville ikke vært så veldig bekymret. Men hva med å bytte ut til en dobbel stikkontakt? Alternativt montere en ekstra?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for å kjøpe en ledning i god kvalitet og med minst 1,5mm2 ledningstversnitt. Helst 2,5mm2..... Rull også ut hele ledningen slik at det ikke dannes varme i kveiler.

Nå er det slik at en fagmann bruker maks 30 minutter på å bytte fra en enkelt til en dobbel stikk og det er den beste løsningen.

Anonymkode: a3e9a...e2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om jeg kan bruke en skjøteledning på fryser og mikrobølgeovn? Vil det bli for stor belastning på skjøteledningen? Er livredd for brann. Har kun èn stikkontakt der fryseren står og jeg vil ha en mikrobølgeovn der også. 

Anonymkode: 775aa...03a

Skjøteledning på hvitevarer er ikke tillatt på grunn av brannfare. Det er heller ikke tillatt å legge skjøteledning mellom to rom. 

Skjøteledning er en løsning av begrenset varighet, ikke en petmanentløsning. Du må skaffe deg elektriker og få lagt opp permanente løsninger.

Starter du en brann ved å bruke skjøteledning på hvitevarer så har du vært uaktsom, med de forsikringsmessige følger det innebærer. 

Anonymkode: ef581...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var faktisk en del ting nytt for meg. Vet om mange som bruker skjøteledninger f.eks til TV, dekoder, mobillader og lignende. Jeg bruker skjøteledning til det + til datamaskin, en lampe, mobillader og en høyttaler. 

Men takk for svar. Jeg leier, så må høre med utleier angående det å bytte til dobbelt stikkontakt. Takk for svar! :) 

Anonymkode: 775aa...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjøteledningen er maks beregnet på en 15 amperes kurs. Det er det maksimale den tåler. Altså 15 ampere.

Og det kan være litt kilent, om det blir støv i kontaktene og varmgang.

Anonymkode: f90bb...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Skjøteledningen er maks beregnet på en 15 amperes kurs. Det er det maksimale den tåler. Altså 15 ampere.

Og det kan være litt kilent, om det blir støv i kontaktene og varmgang.

Anonymkode: f90bb...19b

Unnskyld, 10.

Anonymkode: f90bb...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.7.2019 den 18.26, AnonymBruker skrev:

Skjøteledningen er maks beregnet på en 15 amperes kurs. Det er det maksimale den tåler. Altså 15 ampere.

Og det kan være litt kilent, om det blir støv i kontaktene og varmgang.

Anonymkode: f90bb...19b

Og 10 amperes kurs tilsvarer....? 

Anonymkode: 775aa...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt PC, 2 skjermer, lys, 2 skrivere, nettantenne og ruter, USB bokser, forsterker og stereoanlegg på samme skjøteledning i 10 år. Det fungerer, men jeg reiser jo ikke fra det med ting slått på. Men PCen står gjerne og durer gjennom hele døgnet.

Anonymkode: bde7b...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...