Gå til innhold

Er det vanlig å bli misbrukt som barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det mange som opplever det, eller er det slik at de aller fleste ikke har slike erfaringer? 

Anonymkode: d3b47...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tro de fleste IKKE har slike erfaringer.

Anonymkode: 5a0af...d71

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke normalt nei. Og ikke noe de fleste opplever. MEN det har vært store mørketall i alle år, og med mer fokus kommer det fram mer og mer hvor mange som dessverre må gjennomgå dette. 

Anonymkode: 49acc...597

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen barn burde bli utsatt for noe slikt 😢 godt å høre at det ikke er så vanlig. 

Anonymkode: d3b47...3e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker det at hver gang jeg går forbi et hus eller en bil så er jeg redd for å bli vitne til at et barn blir misbrukt. Har bare så lyst til å beskytte de som måtte oppleve noe slikt, så jeg går rundt og er redd for at barn jeg ser har slike erfaringer i bagasjen. 

Ts

Anonymkode: d3b47...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er absolutt IKKE vanlig. Verken jeg eller søskene mine har opplevd det, og jeg kjenner heller ikke til noen i mitt bekjentskap som har blitt det. 

Anonymkode: 1369a...1c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke vanlig i den forstand, men det er nok mye vanligere enn man tror. De aller fleste kjenner nok noen som har blitt det, selv om man ikke nødvendigvis vet om det. 

Anonymkode: 6260a...d33

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt IKKE vanlig. Verken jeg eller søskene mine har opplevd det, og jeg kjenner heller ikke til noen i mitt bekjentskap som har blitt det. 

Anonymkode: 1369a...1c6

Hvordan vet du at ingen i ditt bekjentskap har det? Det er ikke mange som ikke snakker om det på grunn av skam.

Anonymkode: d3b47...3e6

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt IKKE vanlig. Verken jeg eller søskene mine har opplevd det, og jeg kjenner heller ikke til noen i mitt bekjentskap som har blitt det. 

Anonymkode: 1369a...1c6

Det er ikke alltid man vil fortelle om det. Jeg har blitt utsatt for seksuelt misbruk og omsorgssvikt som barn, men kun noen få av de jeg kjenner vet dette. 

Anonymkode: 44277...c54

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at ingen i ditt bekjentskap har det? Det er ikke mange som ikke snakker om det på grunn av skam.

Anonymkode: d3b47...3e6

I tillegg er det veldig mange som skjuler det i årevis. En del kommer ikke ut av skapet før det har gått 15-20 år, og da gjerne til psykologer eller lege. Det er få som er veldig åpne om det. Jeg har et minne jeg ikke har snakket med noen om. Ikke engang behandlere i psykisk helsevern. De vet sånn ca omstendigheter: hvem, når og hvor, men har aldri sagt hva som skjedde eller hvordan. 

Jeg er nok ikke den eneste som holder tilbake på dette og vil holde det skjult.

Ts

Anonymkode: d3b47...3e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg er det veldig mange som skjuler det i årevis. En del kommer ikke ut av skapet før det har gått 15-20 år, og da gjerne til psykologer eller lege. Det er få som er veldig åpne om det. Jeg har et minne jeg ikke har snakket med noen om. Ikke engang behandlere i psykisk helsevern. De vet sånn ca omstendigheter: hvem, når og hvor, men har aldri sagt hva som skjedde eller hvordan. 

Jeg er nok ikke den eneste som holder tilbake på dette og vil holde det skjult.

Ts

Anonymkode: d3b47...3e6

Jeg tenker at det nok er en del som ikke vet at de har blitt utsatt for det heller. Dersom de var baby da det skjedde og ingen oppdaget det er det jo omtrent umulig å vite, ettersom man ikke husker noe fra da man var 1-2 år gammel. 

Anonymkode: 6260a...d33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alltid man vil fortelle om det. Jeg har blitt utsatt for seksuelt misbruk og omsorgssvikt som barn, men kun noen få av de jeg kjenner vet dette. 

Anonymkode: 44277...c54

:klem:

Anonymkode: d3b47...3e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

«29% av jenter og 7 % av gutter rapporterer å ha vært utsatt for seksuell krenkelse før fylte 18 år.» 

Kilde Redd Barna.

 

mange flere enn vi tror utsettes for seksuelle overgrep, kanskje så mange som to i hver skoleklasse. Gjennomsnittlig tid de bruker på å fortelle det til noen er 17 år!!! Dersom de i det hele tatt forteller..

Anonymkode: 3bcb3...5ac

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer også an på hvor du bor. Hvert femte barn på grønland (ikke Oslo) har blitt misbrukt. 

Anonymkode: 1a9b7...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til fem stykker som har opplevd det, dessverre. Tre perifere venner, en i klassen til mannen min og en langt ute i familien. 😔

Anonymkode: 958d0...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er mer vanlig enn man tror.

Anonymkode: 0870d...0a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«29% av jenter og 7 % av gutter rapporterer å ha vært utsatt for seksuell krenkelse før fylte 18 år.» 

Kilde Redd Barna.

 

mange flere enn vi tror utsettes for seksuelle overgrep, kanskje så mange som to i hver skoleklasse. Gjennomsnittlig tid de bruker på å fortelle det til noen er 17 år!!! Dersom de i det hele tatt forteller..

Anonymkode: 3bcb3...5ac

Shit, det er høye tall😳

Anonymkode: d3b47...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer også an på hvor du bor. Hvert femte barn på grønland (ikke Oslo) har blitt misbrukt. 

Anonymkode: 1a9b7...636

Omtrent samme tall som i Norge 😐 Det er dessverre veldig vanlig. Ikke som i atflertalle opplever det, men som i at alle kjenner mange.

Anonymkode: 58191...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg merker det at hver gang jeg går forbi et hus eller en bil så er jeg redd for å bli vitne til at et barn blir misbrukt. Har bare så lyst til å beskytte de som måtte oppleve noe slikt, så jeg går rundt og er redd for at barn jeg ser har slike erfaringer i bagasjen. 

Ts

Anonymkode: d3b47...3e6

Ehm......det er jo fint å være observant om man merker noe mistenkelig, men her er det jo du som har noen psykiske vansker som trenger behandling.

Du er nok ikke blant dem som kan beskytte disse barna - utover å melde fra om du skulle oppdage det selvsagt. 

Anonymkode: 42b1d...d2d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...