Gå til innhold

Råd til nyutdannet lærer i første jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nyutdannet lærer, og skal ut i min første jobb nå som kontaktlærer for småskoletrinnet (3. klasse). I utgangspunktet har jeg kun kompetanse til å undervise på u.skole trinnet og VGS, så jeg må innrømme at jeg er litt usikker på hva som venter meg. Hva lærer man egentlig i 3. klasse? Og hvordan ser en "typisk" dag ut? Hjelp!

Anonymkode: 4d528...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får du jobbe på en stor skole der du skal jobbe i team? Isåfall så tar man seg gjerne av planleggingen av fag sammen, så slipper du å finne opp kruttet på nytt. Ellers så kan du støtte deg en del på lærebøkene, bruke årsplanene som hører til boka osv. Mange skoler forventer at man skal undervise mest mulig bokfritt, men for å ikke jobbe seg ihjel i starten så vil jeg heller anbefale å bruke bøkene så mye som mulig slik at du klarer å komme inn i den daglige rutinen som kontaktlærer. Også må du jo bruke læreplanmålene som du ville gjort på ungdomsskolen og i videregående.

Anonymkode: ad969...623

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ferdig utdannet, men med erfaring fra de minste trinnene som vikar vil jeg si at rutiner er veldig viktig! Rutiner for hva de gjør når de kommer inn etter pauser, hva de gjør når de kommer inn i klasserommet (skal de f.eks. ha samling etter hver pause, ved starten av dagen, slutten?), rutiner på utdeling av bøker og blyanter/sakser osv. (skal hver rekke hente på tur, skal ordenselever hente?) og innlevering av ulike typer lekser/diktater osv.

Masse lykke til!

Anonymkode: 53f6d...a65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk de andre lærerne, og få opplegg av dem! Jeg var vikar i 3. klasse og syns det var en veldig fin alder. Vi begynte hver morgen med 15 minutters lesing, det fungerte utmerket for å få de til å bli klar for første økt.