Gå til innhold

Råd til nyutdannet lærer i første jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nyutdannet lærer, og skal ut i min første jobb nå som kontaktlærer for småskoletrinnet (3. klasse). I utgangspunktet har jeg kun kompetanse til å undervise på u.skole trinnet og VGS, så jeg må innrømme at jeg er litt usikker på hva som venter meg. Hva lærer man egentlig i 3. klasse? Og hvordan ser en "typisk" dag ut? Hjelp!

Anonymkode: 4d528...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får du jobbe på en stor skole der du skal jobbe i team? Isåfall så tar man seg gjerne av planleggingen av fag sammen, så slipper du å finne opp kruttet på nytt. Ellers så kan du støtte deg en del på lærebøkene, bruke årsplanene som hører til boka osv. Mange skoler forventer at man skal undervise mest mulig bokfritt, men for å ikke jobbe seg ihjel i starten så vil jeg heller anbefale å bruke bøkene så mye som mulig slik at du klarer å komme inn i den daglige rutinen som kontaktlærer. Også må du jo bruke læreplanmålene som du ville gjort på ungdomsskolen og i videregående.

Anonymkode: ad969...623

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ferdig utdannet, men med erfaring fra de minste trinnene som vikar vil jeg si at rutiner er veldig viktig! Rutiner for hva de gjør når de kommer inn etter pauser, hva de gjør når de kommer inn i klasserommet (skal de f.eks. ha samling etter hver pause, ved starten av dagen, slutten?), rutiner på utdeling av bøker og blyanter/sakser osv. (skal hver rekke hente på tur, skal ordenselever hente?) og innlevering av ulike typer lekser/diktater osv.

Masse lykke til!

Anonymkode: 53f6d...a65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk de andre lærerne, og få opplegg av dem! Jeg var vikar i 3. klasse og syns det var en veldig fin alder. Vi begynte hver morgen med 15 minutters lesing, det fungerte utmerket for å få de til å bli klar for første økt. 

Klasseregler er jo også veldig viktig, og for 3. klassinger kan de gjerne gjentas ofte i starten av skoleåret. 

Vi brukte mye tegning i timene, og det syns jeg fungerte veldig bra for de litt svakere elevene. De sterkere elevene fikk gjerne ekstraoppgaver med noe skriving.

Anonymkode: a07ae...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen! Såvidt jeg vet, så er det en del teamarbeid. Jeg skal være kontaktlærer sammen med en annen lærer, også. Det med lesestund og tegning var lurt! Jeg har jo ingen peiling på hvilket nivå 3. klassinger er på. 😦

Anonymkode: 4d528...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer ingenting i den norske skole. Den handler om danning og oppdragelse og sånt. Læring er ikke en del av det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Livet blir hardt og hardere blir det ikke. Sier jeg av erfaring, og du kommer til å møte mange harde vegger før du blir opplært i dette yrket. Foreldrene er ofte vanskelig som om det ikke var nok med elevene (spesielt om det er elever med adferdsvansker). I tillegg kan du være uheldig med ledelsen. Kollegaene er ofte det eneste stedet du lene deg på om du skulle trenge hjelp.

Lykke til!

Anonymkode: 3b97f...05f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å ha fokus på rutiner og relasjoner i begynnelsen. 

Elevene trenger tydelige rammer og å ha full oversikt over hvilke forventninger og klasseromsregler som gjelder. Kjærlig, men bestemt. Det er mye vanskeligere å hanke elevene inn dersom du er for ettergivende i begynnelsen enn å gi elevene mer rom for valg og frihet etterhvert når de er tilliten verdig. 

Det er min erfaring fra min tid på småtrinnet.

Anonymkode: 4830a...53e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er ondskapsfulle og lærere har ingen rettigheter til å gjøre noe med det. 

Anonymkode: 8fd66...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...