Gå til innhold

Ødelegger jeg svigermors fiskevann?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal på hyttetur i ei og ei halv uke. Hytta ligger langt fra sivilisasjonen. Hytta er av den gamle typen, uten innlagt vann. Omtrent 30 minutters gange fra hytta ligger det et vann, det er det eneste vannet i mils omkrets. Det går en bitteliten bekk ved hytta som de henter drikkevann fra, de setter ei bøtte på et spesielt sted og den fylles da over natta. Liten bekk, altså. Jeg har aldri vært der før. 

Svigermor var innom her da jeg pakket, og hun så sjampoflaska jeg skulle ha i bagen. Da sa hun «du planlegger vel ikke å vaske håret på hytta? Det får du ikke lov til!» Jeg ble litt spak og sa at jeg tenkte å vaske håret i vannet. Da ble hun illsint, tok med seg flaska (!!) og gikk. Hun ringte samboeren min senere, og sa at jeg ikke fikk være med på turen hvis jeg hadde tenkt å ødelegge naturen på den måten. Sjampo er gift, og jeg kommer til å ødelegge alt liv i vannet. Hun har vært på hytta i seks uker i strekk uten å vaske håret, så jeg må kunne klare 10 dager. 

Jeg har tatt med meg tørrsjampo, men håret mitt er helt grusomt og blir fett veldig veldig fort. Vanligvis vasker jeg det annenhver dag. Så en sjampovask eller to er helt nødvendig i løpet av 10 dager. Samtidig vil jeg jo ikke ødelegge noe. Kan jeg ta med meg ei bøtte, gå et stykke unna vannet og vaske håret i bøtta da? Blir det bedre? 

Kan legge til at de bader i vannet for å vaske kroppen. De har også gjort mye for å sette ut fisk i dette vannet i løpet av en lang periode. Fisket småfisk i andre vann og båret i timesvis før de satte ut igjen i dette vannet, for å kunne fiske. De ser ut til å ha et sterkt forhold til dette vannet... Hva gjør jeg? 

Anonymkode: 044c9...935

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

😂😂 seriøst 🤪😂

Anonymkode: 9536c...b37

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får samboeren din til å hjelpe deg med å vaske håret på land da, du kan også gjøre det alene! Det er ikke vanskelig! Gjør håret vått, vask det med shampoo og skyll! Om du skal ha det skikkelig rent er det lurt å ha noen til helle vannet i håret sånn at du kan bruke to hender til å få ut shampooen!

Og så bruker du denne anledningen til å avvenne håret ditt fra så ofte vask! Det tar litt tid men det er så verdt det! Jeg vasket håret annenhver dag før, nå vasker jeg det en til to ganger i uken! 

Anonymkode: 49633...a7e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får samboeren din til å hjelpe deg med å vaske håret på land da, du kan også gjøre det alene! Det er ikke vanskelig! Gjør håret vått, vask det med shampoo og skyll! Om du skal ha det skikkelig rent er det lurt å ha noen til helle vannet i håret sånn at du kan bruke to hender til å få ut shampooen!

Og så bruker du denne anledningen til å avvenne håret ditt fra så ofte vask! Det tar litt tid men det er så verdt det! Jeg vasket håret annenhver dag før, nå vasker jeg det en til to ganger i uken! 

Anonymkode: 49633...a7e

Forstår ikke hvorfor det er så dødens viktig for dere som vasker håret sjeldent å få oss andre til å gjøre det samme? Om jeg vil vaske håret mitt annenhver dag så gjør jeg det. 

Anonymkode: 5e4b6...bb0

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysteri fra hennes side. Jeg er ekstremt glad i dyr og natur. Jeg vasker likevel kropp og hår i vannet ved hytta når vi er der på sommeren. Det samme vannet som vi fisker i og bruker til annen vannaktivitet. Hadde vannet vært en bitteliten pytt hadde jeg ikke gjort det, i frykt for å drepe liv. Dette er et vann som jeg vil tippe er 400 m × 2.000 m. Ikke stort, ikke bitte lite.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt ikke brukt hverken såpe eller shampoo i vann eller bekker.

Men jeg vasker da håret på hytta. Det vanlige er å ha passe varmt vann i ei mugge eller bøtte, og enten bruke ei øse selv eller få hjelp til å helle over håret. Passer på å stå et sted som ikke er tilsig mot bekk. 

Å bruke såpe direkte i fjellvann og bekker er derimot forurensende for sårbare økosystem. Ikke gjør det. 

Tenk også på at andre lenger ned i bekken, eller bekk utfra vann, kan bruke det samme vannet som drikkevann. Vis hensyn. 

Anonymkode: b0bfa...827

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mulig... 😂😱. Ti dager på en liten hytte med den svigermoren hadde jeg ALDRI utsatt meg for. Hårvask eller ei.

Hun kunne tatt dette på en vennlig måte, ikke bli illsint og ringe samboeren din.

Det er jo null problem å ta en bøtte med vann fra tjernet og helle over håret for å få skylt ut sjampo.. 😳

Endret av Kitcat
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tjukt hår til korsryggen og vasker det ved å bruke bøttemetoden, ikke vask direkte i vannet, men bruk bøtter. Gjør håret skikkelig vått i innsjøen først, sjamponer og skyll ut via bøtte litt lenger unna. 

Anonymkode: abf89...93c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et lite tjern, eller en innsjø? Vi har en innsjø på ca 500x1000 meter, vasker hår og kropp der. Fiskene klarer seg helt fint.

Det er snakk om noen få liter vann med sjampo vs titusener (hundretusener?) av liter vann i innsjøen. Herregud. Er svigermor kvalifisert til å uttale seg om dette, eller er hun googlebiolog?

Anonymkode: c27b1...859

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer TS din svigermor er crazy.

Anonymkode: 8c0fd...970

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst ja... Hun er ikke utdannet på noe vis nei, hun har jobbet som renholder men er pensjonist nå. Og veldig stolt av denne hytta og vannet som hører til. Jeg har som sagt ikke vært der, så jeg vet ikke hvor stort det er. Kan ikke tenke meg at det er en innsjø nei. Så det er kanskje ikke så lurt å skylle sjampo rett i vannet. Men hun kunne jo sagt det på en ordentlig måte, ikke bare brølt og dratt sin vei. Jeg tenkte ikke på det. 

Jeg tenkte å bruke bøtte da, men nå stakk dama av med sjampoen min :sukk: Jeg bruker en spesialsjampo for fett hår, fått den fra frisøren. Og til deg som mener jeg skal «venne meg av» med å vaske håret så ofte, jeg har prøvd. Gikk rundt fettete og fæl i en hel sommer, vasket med bare vann og brukte alskens råd, men det funket ikke. Mitt hår er bare sånn. Men denne sjampoen funker, så med tørrsjampo kan jeg gå tre-fire dager uten å vaske det. Til nøds. Hun sier hun har gått seks uker uten å vaske håret!! Seks uker!! Og at jeg er prippen og bare opptatt av utseendet siden jeg vil vaske meg i løpet av ti dager... 

Men nå vet jeg ikke om jeg vil være med. Samboeren min er sur, og mener at jeg må svelge dette for husfredens skyld.

Anonymkode: 044c9...935

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillestående vann eller tilsig?

Anonymkode: 9cc22...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det et lite tjern, eller en innsjø? Vi har en innsjø på ca 500x1000 meter, vasker hår og kropp der. Fiskene klarer seg helt fint.

Det er snakk om noen få liter vann med sjampo vs titusener (hundretusener?) av liter vann i innsjøen. Herregud. Er svigermor kvalifisert til å uttale seg om dette, eller er hun googlebiolog?

Anonymkode: c27b1...859

Hah, jeg er utrolig dårlig på å gjøre anslag. I innsjøen vår vil det være titalls MILLIONER liter vann. En femminutters dusj vil være på ca 75 liter vann. (Et bad blir vanskelig å anslå, men du tar poenget...) Så med mindre det er en liten vannpytt og hele deltagermassen til Roskilde skal vaske seg går det nok helt fint.

Å ikke vaske håret på seks uker høres helt jævlig ut. Renholdersken kan ta seg en bolle.

Anonymkode: c27b1...859

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan vel ta med en bøtte med vann litt bort fra vannet og vaske håret med det? Du MÅ ikke vaske det oppi fiskevannet. Herregud hva folk gjør problemer av...

Anonymkode: c014f...754

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan vel ta med en bøtte med vann litt bort fra vannet og vaske håret med det? Du MÅ ikke vaske det oppi fiskevannet. Herregud hva folk gjør problemer av...

Anonymkode: c014f...754

Nå er jo problemet heller det at svigermor stakk av med shampoen til ts...

 

Vi skjønner jo alle her at svigermor har et veldig overbeskyttende forhold til innsjøen sin, så det er egentlig ikke snakk om hvor farlig såpe og shampo er, men hvorvidt du vil legge deg ut med hennes kontrollbehov og frykt for at noe skal hende hennes lille fiskedam, samme hvor stor den er.

Nei, hun skulle ikke bare tatt fra deg shampoen, dere skulle sammen ha kommet frem til den bøttemetoden. Jeg er enig med din mann her, la det gå for husfreden og si at du vil ha igjen shampoen og bruke bøttemetoden langt vekk fra fiskene. 

Anonymkode: abf89...93c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er jo problemet heller det at svigermor stakk av med shampoen til ts...

 

Vi skjønner jo alle her at svigermor har et veldig overbeskyttende forhold til innsjøen sin, så det er egentlig ikke snakk om hvor farlig såpe og shampo er, men hvorvidt du vil legge deg ut med hennes kontrollbehov og frykt for at noe skal hende hennes lille fiskedam, samme hvor stor den er.

Nei, hun skulle ikke bare tatt fra deg shampoen, dere skulle sammen ha kommet frem til den bøttemetoden. Jeg er enig med din mann her, la det gå for husfreden og si at du vil ha igjen shampoen og bruke bøttemetoden langt vekk fra fiskene. 

Anonymkode: abf89...93c

Nå leste jeg visst ikke hele HI, skjønner nå at dette må være tull. Om svigermor oppfører seg slik har ts helt andre og større problemer enn vasking av håret.

Anonymkode: c014f...754

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst ja... Hun er ikke utdannet på noe vis nei, hun har jobbet som renholder men er pensjonist nå. Og veldig stolt av denne hytta og vannet som hører til. Jeg har som sagt ikke vært der, så jeg vet ikke hvor stort det er. Kan ikke tenke meg at det er en innsjø nei. Så det er kanskje ikke så lurt å skylle sjampo rett i vannet. Men hun kunne jo sagt det på en ordentlig måte, ikke bare brølt og dratt sin vei. Jeg tenkte ikke på det. 

Jeg tenkte å bruke bøtte da, men nå stakk dama av med sjampoen min :sukk: Jeg bruker en spesialsjampo for fett hår, fått den fra frisøren. Og til deg som mener jeg skal «venne meg av» med å vaske håret så ofte, jeg har prøvd. Gikk rundt fettete og fæl i en hel sommer, vasket med bare vann og brukte alskens råd, men det funket ikke. Mitt hår er bare sånn. Men denne sjampoen funker, så med tørrsjampo kan jeg gå tre-fire dager uten å vaske det. Til nøds. Hun sier hun har gått seks uker uten å vaske håret!! Seks uker!! Og at jeg er prippen og bare opptatt av utseendet siden jeg vil vaske meg i løpet av ti dager... 

Men nå vet jeg ikke om jeg vil være med. Samboeren min er sur, og mener at jeg må svelge dette for husfredens skyld.

Anonymkode: 044c9...935

Hva har det med saken å gjøre? Syntes jeg var dømmende sagt.. 

Men ja, Det er bare å vaske håret. I verste fall så tar du med noen bøtter, får samboer til å hjelpe deg, så du kan ha husfred med svigermor 😊

Anonymkode: 0b854...d17

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun overreagerer nok,  men dette vannet er tydeligvis viktig for henne. Det må nok respekteres. 

Du tar med deg vann på flasker eller kanner i bilen. Som du enten varmer opp eller vasker deg i kaldt vann. 

Så er problemet løst. 

Har selv hytte uten vann og vi har med kanner på vann siden vi heller ikke har tilgang til annet enn saltvann. 

Levd sånn i 2 måneder i strekk og går så fint 😊 Men er en tilvenning så klart. 

Anonymkode: cdf32...58f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har det med saken å gjøre? Syntes jeg var dømmende sagt.. 

Men ja, Det er bare å vaske håret. I verste fall så tar du med noen bøtter, får samboer til å hjelpe deg, så du kan ha husfred med svigermor 😊

Anonymkode: 0b854...d17

Er det dømmende å svare på et spørsmål noen stiller? Noen spurte om svigermor hadde noen kvalifikasjoner, og TS svarte på dette. Hun svarte ganske nøytralt og greit også etter min mening, ikke noe om at svigermor var "bare renholder" e.l. heller. 

Anonymkode: 18a2d...c8e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...