Gå til innhold

Hvorfor skjerper ikke folk seg for å spare miljøet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er utrolig at i vår tid skal størst mulig bil og annen materialisme være status. Hvorfor kan dere ikke heller ta kollektivt eller sykle? Iallefall byfolk. Jeg kommer til å få god råd etter studiene men bil interesserer meg ikke, i stor grad pga miljø.

Anonymkode: 1f6fb...a63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere har ingen plass å sykle og heller ingen trikk å ta om ikke jeg i Sogn og Fjordane kjører bil.

Anonymkode: afd48...de9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener storby-folk TS? Her er det ikke kollektivt å snakke om, ei heller trikk. Ikke tog heller for den saks skyld. Men går en del og sykler. Kjører ikke hver dag. 

Spiser mindre kjøtt, vasker mindre. Ikke tatt fly på 3 år. Kjøper kun klær naturlige materialer. 

I ferier kjører vi til sted med tog og tar toget videre. I år gjorde vi ikke det da, men brukte kun bil. Kjører totalt under 10000km i året til tross for dette. Kan dessverre ikke ha elbil pga manglende lademuligheter her i nord (både fylket og boligbyggarlaget).

Anonymkode: 38c58...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer har vi kjørt omtrent 3000 km uten å måtte det. Med bensinbil. Pluss en flytur. Vi liker det sånn.

Endret av Husholdning1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke noe kollektivtilbud å skryte av. Må kjøre overalt. Sorterer søppelet vårt da. Plast, glass og metall, rest og papiravfall. 

Ser egentlig ikke helt hvordan vårt lille land skal gjøre den store globale forskjellen. 90% av all plast i havet kommer fra 10 elver i Afrika og Asia. De dumper bare all plasten sin rett i elva og det renner ut i havet. Ute av syne ute av sinn mentalitet.

Dessuten tror jeg jorda går i sykluser og kommer til å ordne opp selv på en eller annen måte. Vår påvirkning på dette er minimal. Blir det hyggelig og behagelig for oss mennesker? Neppe. Vil jorda overleve? Ja, det vil den.

Anonymkode: 3104b...cd6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Husholdning1 skrev:

I sommer har vi kjørt omtrent 3000 km uten å måtte det. Med bensinbil. Pluss en flytur. Vi liker det sånn.

Når sommeren er over er vi oppe i ca. 5000 km med bensinbilen tenker jeg. Hadde ikke funket med kollektivt. Og det er turer vi "må" på pga ungenes fritidsaktiviteter.

Anonymkode: 3104b...cd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når sommeren er over er vi oppe i ca. 5000 km med bensinbilen tenker jeg. Hadde ikke funket med kollektivt. Og det er turer vi "må" på pga ungenes fritidsaktiviteter.

Anonymkode: 3104b...cd6

Mye kjøring for fritidsaktiviteter, men flott gjort! Flere bør lære av dere :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Mye kjøring for fritidsaktiviteter, men flott gjort! Flere bør lære av dere :)

Ikke bare det, så klart. Litt ferie også. Stort sett alt av bilkjøring i vår familie er i forbindelse med barnas idrett. Viktig å holde unga i aktivitet har jeg hørt 😉

Anonymkode: 3104b...cd6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bussen går ikke der jeg vil, annet kollektivt eksisterer ikke. 2 mil til jobb en vei, og jeg begynner 06.00, ja nei sykkel er ikke et alternativ 😵 er ikke superkvinne 😵 

Så derfor blir det bil :vetikke: 

Anonymkode: 014a3...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Takk. Skal sørge for litt mer unødvendig bilkjøring og kanskje også et par båtturer i løpet av ferien 😄

Ok, Harryholdning1 😂

Anonymkode: 94faa...f8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, Harryholdning1 😂

Anonymkode: 94faa...f8b

Tja, kanskje fornuft er harry. Jeg liker den uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk så mye på dette, bruker du renovasjonssystemet gjør du nok jobb for miljøet i norge.

Anonymkode: de1b7...41b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler ikke bare om bilkjøring og fly. Hva med å slutte å sløse med vannet? Nei, det vil dere nok ikke. Ei heller droppe sjampo, såpe, sminke, parfyme med all dritten som er i de produktene?  Ånei...  det er bare bil og fly som gjelder. Og veganisme da.  Oppvaskmaskin? Hva med å kutte ut den?  Ånei, ikke det heller.  Bare det som faller lettest for dere. 

Anonymkode: 0ef46...29b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Mye kjøring for fritidsaktiviteter, men flott gjort! Flere bør lære av dere :)

Hva er flott med å ødelegge verden?

Anonymkode: a6c7e...869

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke bare om bilkjøring og fly. Hva med å slutte å sløse med vannet? Nei, det vil dere nok ikke. Ei heller droppe sjampo, såpe, sminke, parfyme med all dritten som er i de produktene?  Ånei...  det er bare bil og fly som gjelder. Og veganisme da.  Oppvaskmaskin? Hva med å kutte ut den?  Ånei, ikke det heller.  Bare det som faller lettest for dere. 

Anonymkode: 0ef46...29b

Oppvaskmaskin er mer miljøvennlig og vannbesparende enn å vaske opp for hånd. Sånn FYI.

Anonymkode: 3104b...cd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du ser bare det du vil se. Det er MANGE som har tatt seg sammen. Jeg trodde jeg var ekstrem, men jeg har holdt kjeft for å ikke virke som en besservisser. Nå er plutselig ALLE så opptatt av miljøet at selv jeg synes det blir plagsomt. Det mest miljøvennelige jeg kan gjøre er å holde meg hjemme, ikke gå ut på noe i det hele tatt. Men dette vil bli drepende kjedelig. 
Ikke dusje, ikke vaske, ikke vaske klær! gå hjemme med kjeeempe fett hår, flere uker. Aldri i livet. Selv om jeg har prøvd.

Det går an å kompensere. Jeg gjør noe som er dårlig for miljøet, men da er det mye annet jeg velger å ikke gjøre. 
Kjører aldri bil, jeg sitter på med de som skal samme vei, ejg tar kollektivt. Et busselskap har til og med satt ned prisen på billettene pga de vil at flere skal ta bussen.

Som sagt, jeg begynte å tenke på miljøet leeeenge før alt maset. Men nå har sauene våknet, og du som irritererte deg over mange før i stillhet, er plutselig en storsynder for det ene du gjør, i øynene til disse nyfrelste miljøaktivistene. 

Anonymkode: 0398b...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke bare om bilkjøring og fly. Hva med å slutte å sløse med vannet? Nei, det vil dere nok ikke. Ei heller droppe sjampo, såpe, sminke, parfyme med all dritten som er i de produktene?  Ånei...  det er bare bil og fly som gjelder. Og veganisme da.  Oppvaskmaskin? Hva med å kutte ut den?  Ånei, ikke det heller.  Bare det som faller lettest for dere. 

Anonymkode: 0ef46...29b

Nettopp. 

Anonymkode: 0398b...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Oppvaskmaskin er mer miljøvennlig og vannbesparende enn å vaske opp for hånd. Sånn FYI.

Anonymkode: 3104b...cd6

Åja, hva med å spare på vannet i det hele tatt? Kutte ut oppvaskmaskinmiddel?  Ånei, da kan vi jo bli syke huff huff...

Anonymkode: 0ef46...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil skulle jeg gitt mye for ikke å ha. Men nå når jeg får nytt oppmøtested på jobb, over 3 mil unna og uten kollektivtrafikk, så har jeg måttet kjøpe en. Skulle virkelig ønske jeg slapp, både på grunn av miljø, kostnad og det ansvaret det medfører.

Vann har jeg ikke så altfor dårlig samvittighet for - her kommer vannet fra en elv noen hundre meter ennå, den forsyner halve kommunen.

Det er nok mye, mye annet jeg ville tenkt på først. Som å ikke kjøpe mer klær, kjøpe ting som varer lenger og er av naturlige stoffer, resirkulere absolutt alt og ikke bare 95%. Hjemme går det fint, men både jeg og andre er nok lei av at jeg maser om akkurat det på jobb. Får se hvordan det går når jeg må forlate mine kolleger og får nye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...