Gå til innhold

Kunne du sendt en 16 åring på tur alene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har han mobildekning der han skal campe? 

Jeg skjønner at du er i tvil, men du kjenner din sønn best. Jeg ville latt min sønn dra på en slik tur. Jeg ville også tatt en prat om alkohol og slikt først. Hvis de skal drikke, må de passe på mengden. Litt kjipt å trenge pumping når man er langt uti skauen. 

Anonymkode: 3dea3...cb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har nok helt rett i at hovedgrunnen er at jeg da slipper å bekymre meg, hvis han blir hjemme. Derfor jeg skriver at jeg har vanskelig for å kunne komme med gode argumenter, for hvorfor jeg skal nekte han det. Det er hjertet/følelsene mine som sier nei. Han har aldri gjort noe "galt" som tilsier at jeg må passe ekstra på. Ser mange ungdom gjennom jobben min, som har havnet på "skråplanet" , kanskje det er derfor jeg blir ekstra beskyttende. Synes også det er vanskelig å bedømme i hvilken alder man bør gi de litt mer frihet. Han kommer til å bo "alene" på campingen, men sannsynligvis er det jo stort sett familier som bor der på ferie.. 

TS

Anonymkode: 8f9ae...87e

Jeg forstår hva du tenker og føler, men la han dra.  Be om telefonnummeret til foreldrene til den han kjenner best, bare i tilfelle det skjer noe. 

Mest sannsynlig er det bare eldre ektepar og småbarnsfamilier på campingen. Skal han bo der alene? Hvis det er i nærheten av en festival ville jeg heller ikke bekymret meg stort. 

Om ikke lenge er han atten, og da trenger han ikke spørre mer. Det er hardt å være mor noen ganger. Slippe de ut av redet, la de dra på idiotiske turer til xxxxxx i det store utland. Da fikk jeg dårlig magefølelse, men sa ingenting. Historien blir for lang og gjenkjennbart til å skrives her, men det endte bra. Snur meg alltid bort fra tv-en hvis det dukker opp noen sterke scener. For jeg vil ikke ha det i hodet mitt, og engste meg og få bilder i hodet. Har en liten pstd pga det som skjedde. Men det gikk heldigvis bra, de halvvoksne barna kom velberget hjem igjen. 

Husker selv når jeg var tenåring, ingen burde prøve å stoppe meg. Fikk lov å ta sommerjobb i en annen landsdel når jeg var 16 år. Men selvfølgelig sammen med en venninne, og det var på landet, bare toppen to mil fra Oslo. 

Alt gikk bra, men jeg angret. Hadde jo kommet inn på videregående hjemme. Heldigvis sto plassen ledig til meg. og jeg jobbet  og hadde ikke tid til venninner på fem dager. Det var tiden det tok meg å lese alt av pensum gjennom fire uker. Og enkelte lærere dro frem at, vet dere hvem som fikk toppkarakter igjen? (det var ikke gøy i det hele tatt, fikk oppmerksomhet fra cirka tretti andre elever). 

Følte meg stemplet som en nerd. Følte meg alene på skolen. Hadde venninner og venner, men ikke i samme miljø, som i klassen. Guttene brukte å fleipe med meg, og det syntes jeg var litt gøy. Jeg hadde kjæreste, men han bodde ikke der i det hele tatt, men i en annen by. Da ønsket jeg plutselig å bytte skole. Og fikk det til etter bare to måneder på den første som jeg kom en måned for sent til. Husk, jeg var 16 år. 

I dag spør jeg meg selv hvorfor jeg fikk lov av foreldrene mine til alt dette på under et halvt år? De forsikret seg om at sommerjobben var trygg og pratet også med foreldrene til min venninne som ble med. 

Ville jeg latt min tenåring gjøre det samme? Nei, men jeg aner ikke hva jeg ville svart hvis de virket modne, og tok kloke valg ellers. I dag angrer jeg på at jeg byttet skole. Men, jeg savnet kjæresten min, vi hadde vært sammen i nesten par år. Jeg var vimsete og som foreldre hadde jeg sagt bastant nei, men jeg er så sta, og fikk depositum og alt virket enkelt. 

La han dra er mitt råd til deg ts. Men si at du vil ha telefonnummeret til foreldrene til kameraten hans, og til campingplassen. Spør dem hvordan miljøet bruker å være der på denne tiden, at din sønn kanskje skal dit og at du derfor lurer på det. 

Det er ikke å overvåke tenåringene sine. De trenger heller ikke vite at du ringer campingen. 

Jeg får også vondt av sånt, ser en pedo bak hver busk osv. Tror det er naturlig for oss mødre. Vet ikke. Fedre har det kanskje like jævlig av og til. Men, i hovedsak skal man ikke bekymre seg for mye. 

 

Endret av Jytte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde latt han få lov. Snart myndig 😊 men stilt krav til at han holdt god dialog med meg. En melding i ny og ne og at han ringte meg før han la seg 😉

Anonymkode: 2a923...198

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde latt han få lov. Snart myndig 😊 men stilt krav til at han holdt god dialog med meg. En melding i ny og ne og at han ringte meg før han la seg 😉

Anonymkode: 2a923...198

Nei, en melding per dag er nok. Så helt uenig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 1 år alene på utveksling til USA som 17-åring, så en liten campingtur tror jeg skal gå helt fint!

Anonymkode: ad64a...8bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sagt ja i mot at jeg fikk snakke med foreldrene til de andre. Greit å høre hva de tenker og hvordan de stiller seg til turen. Er veldig beroligende hvis de andre foreldrene også tenker at dette går helt fint. 

Anonymkode: 5b375...802

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samboeren min var på fjelltur med en kompis da han var 12, sov i telt. Tok tog og buss, gikk langt innover vidda. Dette var før mobiltelefonens tid. Gikk helt fint, og fikk masse gode minner. 

16-åringer på en campingplass klarer jeg ikke å se at skal være så farlig. Tror det er kjempesunt at de lærer seg å klare seg litt selv jeg, ikke bare bli kjørt hit og dit og få maten servert bestandig. 

Anonymkode: 3f029...4dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de jeg kjente når vi nermet oss 17 var flyttet hjemmefra. Jeg hadde ikke spurt engang om det. 

Anonymkode: e8750...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er foreldre, hva ville dere gjort i denne situasjonen: 

Familieferie med mamma, søs og stefar (stefar og stefar, de bodde ikke sammen). 

Så ender vi etter hit og dit på Bogstad camping. Da er jeg femten år. 

Min søster var tretten. Vi la merke til en gjeng med unge gutter som hadde motorsykler. Rett ved våre telt. Vi gikk en tur på kvelden og gikk med vilje innom dem, men hun fikk ikke øl av dem siden hun kun var tretten år. Jeg fikk en eller to ringnes flaskeøl. Og ble bedt med på motorsykkeltur neste dag, bare kjøre rundt omkring. Carl Johan osv. motorvei, bare en LITEN tur, siden jeg aldri hadde sittet bakpå eller kjørt mer enn litt over hundre kubikk. 

Tror dere jeg fikk lov å bli med han? Neste dag. 

Åh, nei, min såkalte stefar tok rollen sin alvorlig, og da holdt mamma kjeft. 

Noe så pinlig for meg, men jeg ble rasende og ringte min pappa fra en telefonkiosk, og sa at jeg ikke gidder dette mer. Da fikk jeg billett hjem. I bilen til min såkalte stefar var det bare taushet og kulde. 

Han som skulle kjøre motorsykkel med meg bak, ba meg spørre mine foreldre om jeg fikk lov, for han ville ikke gjøre noe galt. 

Et nei i trynet, er ikke ok alltid. Det er grunn til å si nei hvis det er uansvarlig. Ellers ikke. 

 

Endret av Jytte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han få lov. Han vil være sosial, så gi ham muligheten. Vinger må vokse ut 🙂 og la han få prøve dem litt. Bare si at han må være tilgjengelig på telefonen. Ikke ring han hvert minutt da! Bare en gang kanskje 🙂 gi ham tillit. Høres ut som om han fortjener det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jytte skrev:

Dere som er foreldre, hva ville dere gjort i denne situasjonen: 

Familieferie med mamma, søs og stefar (stefar og stefar, de bodde ikke sammen). 

Så ender vi etter hit og dit på Bogstad camping. Da er jeg femten år. 

Min søster var tretten. Vi la merke til en gjeng med unge gutter som hadde motorsykler. Rett ved våre telt. Vi gikk en tur på kvelden og gikk med vilje innom dem, men hun fikk ikke øl av dem siden hun kun var tretten år. Jeg fikk en eller to ringnes flaskeøl. Og ble bedt med på motorsykkeltur neste dag, bare kjøre rundt omkring. Carl Johan osv. motorvei, bare en LITEN tur, siden jeg aldri hadde sittet bakpå eller kjørt mer enn litt over hundre kubikk. 

Tror dere jeg fikk lov å bli med han? Neste dag. 

Åh, nei, min såkalte stefar tok rollen sin alvorlig, og da holdt mamma kjeft. 

Noe så pinlig for meg, men jeg ble rasende og ringte min pappa fra en telefonkiosk, og sa at jeg ikke gidder dette mer. Da fikk jeg billett hjem. I bilen til min såkalte stefar var det bare taushet og kulde. 

Han som skulle kjøre motorsykkel med meg bak, ba meg spørre mine foreldre om jeg fikk lov, for han ville ikke gjøre noe galt. 

Et nei i trynet, er ikke ok alltid. Det er grunn til å si nei hvis det er uansvarlig. Ellers ikke. 

 

Dette hadde ikke jeg fått ja til heller. Helt ok. Jeg fikk ikke lov til å sitte på mopeden til kjæresten min en gang. Jeg lurte meg ja, og det var dritt, men jeg har full forståelse for det i dag. Uansett hvor teite reglene til foreldrene mine var den gang så setter jeg pris på dem i dag. 

Ikke overnatting hos kjærsten før jeg var 17 og dette ga de seg på kun fordi han hadde billappen og vi hadde samme skolevei, så det ble enklere når vi hadde dårlig busstilbud på enkelte dager. Jeg var enste som bodde i den bygda som gikk på den skolen så skolebussen droppet plutselig å kjøre innom vårt sted det siste året. Ikke alkohol før jeg var 18. Ingen røyking før jeg var 18. Ikke passasjer på motorsykkel før jeg var 17, og da ga dem seg fordi de stolte på den jeg satt på med. En som var min bestevenn de siste 3-4 årene. 

Regler er teite der og da, men jeg er glad at foreldrene mine hadde regler. Tiden til å gjøre alt jeg ønsker kom jo uansett. 

Anonymkode: 5b375...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg fått lov. Jeg husker jeg dro på hyttetur flere timer vekke da jeg var 16. Men det var med mine venner da, og den turen var bare en koselig hyttertur. Eller... det skulle være en koselig hyttetur men de hadde sånn tømme do som de ikke hadde tømt på år og dager slik at den nesten var full og jeg måtte skikkelig nummer to. :daane:
For mit eget barn hadde det helt kommet an på hvem hen skulle med og om jeg trodde det ville bli mye fyll. Jeg hadde i alle fall ALDRI sendt barnet mitt til syden før de fikk bestemme over seg selv. 

Anonymkode: f6a0b...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette hadde ikke jeg fått ja til heller. Helt ok. Jeg fikk ikke lov til å sitte på mopeden til kjæresten min en gang. Jeg lurte meg ja, og det var dritt, men jeg har full forståelse for det i dag. Uansett hvor teite reglene til foreldrene mine var den gang så setter jeg pris på dem i dag. 

Ikke overnatting hos kjærsten før jeg var 17 og dette ga de seg på kun fordi han hadde billappen og vi hadde samme skolevei, så det ble enklere når vi hadde dårlig busstilbud på enkelte dager. Jeg var enste som bodde i den bygda som gikk på den skolen så skolebussen droppet plutselig å kjøre innom vårt sted det siste året. Ikke alkohol før jeg var 18. Ingen røyking før jeg var 18. Ikke passasjer på motorsykkel før jeg var 17, og da ga dem seg fordi de stolte på den jeg satt på med. En som var min bestevenn de siste 3-4 årene. 

Regler er teite der og da, men jeg er glad at foreldrene mine hadde regler. Tiden til å gjøre alt jeg ønsker kom jo uansett. 

Anonymkode: 5b375...802

Fint skrevet, men jeg hadde en stefar som ikke bodde sammen med min mor, som plutselig skulle leke far. 

Han var en dust, det viste seg også i ettertid. 

Han var også kjempegrei, men han hadde ingenting med å sette noen grenser for meg. Husk, min mor bodde ikke sammen med han. 

Jeg var femten år, og ringte til min pappa. Han ba meg gi han nummeret og legge på, så ringte han tilbake og hadde booket en hjemreise til meg. 15 åringer er ikke noe å tøyse med. 

Så å sette grenser for en som snart er sytten, atten, det er en selvmotsigelse. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personlig hadde jeg fått lov. Jeg husker jeg dro på hyttetur flere timer vekke da jeg var 16. Men det var med mine venner da, og den turen var bare en koselig hyttertur. Eller... det skulle være en koselig hyttetur men de hadde sånn tømme do som de ikke hadde tømt på år og dager slik at den nesten var full og jeg måtte skikkelig nummer to. :daane:
For mit eget barn hadde det helt kommet an på hvem hen skulle med og om jeg trodde det ville bli mye fyll. Jeg hadde i alle fall ALDRI sendt barnet mitt til syden før de fikk bestemme over seg selv. 

Anonymkode: f6a0b...087

Jeg fikk dra på hytteturer fra jeg var åtte. 

Når jeg var ti år, fikk jeg og en venninne på samme alder, dra på hyttetur. Vi fikk også låne hver vår hest fra vår rideskole. Alene. Vi var ti og klarte oss bra. Hadde ridd fra vi var fem år. Og det eneste gale som skjedde var at gjøkuret ramlet ned. Da hadde vi cirka hundre meter å ri der det kunne være trafikkert av biler. Vi hadde trygge hester, Og vi behandlet ikke de som man kan gjøre med en motorsykkel...

Sorgen kommer, men ta den og takle den. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har så mange roller i livet. Morsrollen er kanskje den mest vanskelige, men man må gi slipp - eller late som man gjør det,. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jytte skrev:

Fint skrevet, men jeg hadde en stefar som ikke bodde sammen med min mor, som plutselig skulle leke far. 

Han var en dust, det viste seg også i ettertid. 

Han var også kjempegrei, men han hadde ingenting med å sette noen grenser for meg. Husk, min mor bodde ikke sammen med han. 

Jeg var femten år, og ringte til min pappa. Han ba meg gi han nummeret og legge på, så ringte han tilbake og hadde booket en hjemreise til meg. 15 åringer er ikke noe å tøyse med. 

Så å sette grenser for en som snart er sytten, atten, det er en selvmotsigelse. 

 

 

Da tenker jeg at moren din tok ett feil valg og tillot han å ta styringen, men godt mulig hun var fult enig eller glad for ham tok støyten. Mulig han er en dritt som ville være en dritt i mot deg, men avgjørelsen hans i seg selv var ikke uansvarlig ut i fra forholdene hvor de ikke kjente disse guttene i det hele tatt, og i tillegg ha deg med ut på en trafikkert vei som myk trafikant. 

Jeg forstår reaksjonen din, men det var forsvarlig gjort. 

Anonymkode: 5b375...802

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eneste kan være at han ikke får lov til å bo på campingen hvis han kommer alene som 16-åring. Campingen vi har vært på i sommer må minst en i turfølget være over 18 (om ikke det var enda eldre). Kanskje ringe campingen og høre?

Ville også bedt om kontaktinfo til foreldrene til de andre guttene for å høre om de vet noe om denne turen/ deres tanker. Syns det er helt innafor, selv om de er så «store».

Vi reiste mye på hyttetur alene da vi var 14, 15, 16, 17 år – men da kjente foreldrene mine de andre sine foreldre, og vi var ikke så langt som 4 timer unna. Til gjengjeld måtte man bruke båt for å komme til hytta, så regner med foreldrene mine syntes det var litt skummelt å la oss dra :) glad det er noen år til jeg er tenåringsmamma, syns sånne dilemmaer er vanskelig selv.

Anonymkode: f3ac9...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en svært dårlig idé. 

 

Ja, han er jo snart 17, men å la han reise så langt med noen du ikke kjenner hadde jeg sett på som uakseptabelt. Om noe skjer, så kan du ikke være der for å hjelpe han. Selvom du kjenner barnet ditt godt, kan han gjøre dumme ting. Dette er sånne ting som kan føre til at han kanskje blir kidnappet, voldtatt eller drept. 

 

Jeg hadde bedt sønnen min om å få møte dem først, få nummeret til foreldrene, og heller ta campingturen nærmere der dere bor. Man vet aldri hva som kan skje, og om noe skjer han så havner du i fengsel. Selvom han snart er 'voksen' er han forsatt ung og dum.

Anonymkode: 3786d...135

Dette tror jeg er det dummeste jeg har lest her inne noen gang, og det er godt gjort.

Anonymkode: 09696...08b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg som 16 åring hadde dratt så langt fra foreldrene mine uten tilsyn. Da hadde det vært fest og gutter. Vi hadde tatt helt av, men ikke gjort skade, men hadde forstått mine foreldre som var bekymret for at noe skulle skje. Konsekvenser var ikke noe jeg tok så mye stilling til og ville bare ha det gøy. Jeg hadde garantert fått nei. Foreldrene mine kjente meg så tenker at du kjenner best din egen gutt og vet best hvordan han er. Noen er mer ansvarlige enn andre og fornuftige. Jeg var litt sånn her og nå, livet er en lek. 

Så foreldrene mine ble nok ikke overrasket da jeg kom hjem gravid etter ett one night stand. De tenkte nok at ting kunne gått verre 😅

Anonymkode: 5b375...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tenker du det er på tide at han begynner å bli voksen? På ett eller annet tidspunkt må gutten ta ansvar for seg selv, og det høres ut som han er veldig klar for det. Her er det mor som bremser. Tror du det blir bedre når han endelig blir 18 og kan komme seg unna mammas klør? 

Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 16 og der var ikke et sekund for tidlig. Jeg har aldri vært så ansvarlig og gjort ting etter boka som den gangen. Gutten din høres ut som en oppegående fyr, som endelig har truffet noen som ham selv. Jeg hadde ikke nølt med å la ham få dra. 

Anonymkode: e6eb3...daa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...