Gå til innhold

Kunne du sendt en 16 åring på tur alene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min sønn på 16 år (17 om ca 4 mnd.) vil gjerne reise på "campingtur" helt alene. Dette for å være sammen med noen venner som bor ca 4 timer unna her vi bor.  Jeg kjenner ikke disse vennene, og da heller ikke foreldrene.. Planen hans er da å bo i telt på en campingplass. Kjenner jeg er veldig usikker på hva jeg føler om dette... På den ene siden har jeg lyst til å gi han lov, mye pga at han sitter mye inne da han tydeligvis ikke har så mange kompiser her vi bor  (han har alltid slitt litt sosialt og er litt "sær").  I følge han selv orker han ikke å være med noen av hans tidligere kompiser da de bl.a. drikker og fester mye, noe som selvfølgelig er positivt hvis det stemmer. På den andre siden, så kjenner jeg på usikkerheten av å sende han avgårde da jeg har null kontroll på hva han foretar seg, er jo fortsatt "lille" gutten min. Jeg har litt problemer med å komme med gode argumenter på hvorfor ikke, da jeg egentlig ikke er engstelig for at han ville ha gjort noe "galt", men han kan jo bli utsatt for ting alikavel.. En dag må man jo kanskje gi litt slipp også? Er ikke så lenge til han er myndig, og skal begynne 2 året på vgs til høsten. Om 1 år må han kanskje bo 2 timer unna hvis han kommer inn på skolen han ønsker.

Min mann (hans stefar) ser ikke problemet med å la han få lov (hans far er fraværende, så ikke en sparringspartner i den sammenheng), imens min mor synes det er hårreisende å la han få lov;).

Ville du latt din 16 åring reise helt alene? 

Anonymkode: 8f9ae...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde nok sagt ja til dette, han er jo nesten 17 år, snart myndig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min flyttet alene fra sunnmøre til Bergen da han var 16 år. Kom inn på en linje som bare var 3 plasser i landet. 

Mange flytter pp hybel når de er 15-16 fordi der er langlt til nærmeste vgs. 

Jeg reiste på språkreise i 3 uker da jeg var 15 år. 

Anonymkode: 9774b...b21

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvordan han har blitt kjent med disse folka. Hvordan kan hann vite at de ikke er som de ‘gamle’ kompisene sine? 

Hvor godt kjenner han de? Hvordan ser fb/insta-kontoene (og andre SM) deres ut? 

Hva er hans ‘nødplan’? Hvordan finansieres dette? 

Hvor lenge har han tenkt på være der? Transport, penger osv? 

Anonymkode: 29f5f...13d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Broren min flyttet alene fra sunnmøre til Bergen da han var 16 år. Kom inn på en linje som bare var 3 plasser i landet. 

Mange flytter pp hybel når de er 15-16 fordi der er langlt til nærmeste vgs. 

Jeg reiste på språkreise i 3 uker da jeg var 15 år. 

Anonymkode: 9774b...b21

Ja det er litt det jeg tenker også, at det er man unge som må flytte hjemmefra i 15-16 års alderen for å kunne gå på skole. Det er også en av grunnene til at jeg sliter litt, både ovenfor meg selv og sønnen med å kunne forsvare hvorfor jeg ikke kan la han få lov til å reise på en 4-5 dagers tur alene... Hjertet, magefølelsen og fornuften spiller ikke helt på lag her...

Derfor greit å høre litt hva andre tenker:)

TS

Anonymkode: 8f9ae...87e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på hvordan han har blitt kjent med disse folka. Hvordan kan hann vite at de ikke er som de ‘gamle’ kompisene sine? 

Hvor godt kjenner han de? Hvordan ser fb/insta-kontoene (og andre SM) deres ut? 

Hva er hans ‘nødplan’? Hvordan finansieres dette? 

Hvor lenge har han tenkt på være der? Transport, penger osv? 

Anonymkode: 29f5f...13d

Han gikk på skole med han ene dette skoleåret (men han har flyttet nå i sommer) og han har blitt kjent med et par kompiser av han igjen via data spill. Jeg har ett inntrykk av at de er gutter som er litt i samme kategori som han.

Etter planen skal vi (resten av familien) til et sted i nærheten, så tanken hans er at han kunne tatt bussen opp 4-5 dager før vi skal reise, for så ta bussen til ditt vi skal for å møte oss. Han har penger til å kunne finansiere dette selv.

Anonymkode: 8f9ae...87e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han gikk på skole med han ene dette skoleåret (men han har flyttet nå i sommer) og han har blitt kjent med et par kompiser av han igjen via data spill. Jeg har ett inntrykk av at de er gutter som er litt i samme kategori som han.

Etter planen skal vi (resten av familien) til et sted i nærheten, så tanken hans er at han kunne tatt bussen opp 4-5 dager før vi skal reise, for så ta bussen til ditt vi skal for å møte oss. Han har penger til å kunne finansiere dette selv.

Anonymkode: 8f9ae...87e

Dette er i hvert fall noen sønnen din kjenner fra virkeligheten. Og det høres på beskrivelsen ut som en rolig gjeng. Skal de andre vennene også bo på campingen, eller tenker han å bo der alene? Hvis de andre skal være der hadde jeg latt ham dra.

Jeg var på Roskilde da jeg var 17, vil si det er mye «skumlere» hehe.. Men han burde nok slippes litt fri tenker jeg, han er 16 år og trenger mer tid for seg selv sammen med venner og andre folk for å finne ut hvem han er. Og her har han funnet noen folk han kommer bra overens med, det høres ut som det er verdifullt.

I verste fall går det ikke bra - han mistrives eller noe sånt. Kan dere ha en plan b for å dra hjem før tiden? Han  har jo også telefon og kan ringe om noe skjer. Kan dere f eks si at dere kan hente om han ombestemmer seg og det ikke funker? 

Anonymkode: a0483...89e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som noe som vil være bra for han på alle måter. Ser ikke helt at det skulle være bedre for han å sitte hjemme på gutterommet alene, annet en at det kanskje er mer praktisk for deg, fordi du slipper bekymre deg da.

Anonymkode: 87c08...7f6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville tatt sjansen. Avtal med ham at dere ringer og "faker" en familiekrise eller noe som gjør at han må komme hjem dersom han sender dere en melding om det. På den måten kan han "måtte" reise hjem uten å tape ansikt. Vi har gjort det med et par av ungdommene her i huset, og et par ganger har de faktisk benyttet seg av det fordi ting ble ubehagelig eller det oppsto ting de ikke ville være med på. 

Ellers, som andre sier, han kunne bodd på hybel allerede og hadda da ikke spurt deg om å få lov til sånt i helgene.... 

Vær tilgjengelig på telefonen mens han er borte. Høres ut som han hadde hatt godt av å både komme seg ut og være sosial, og kanskje også fikse ting litt selv (mens dere selvfølgelig er i backup!) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som noe som vil være bra for han på alle måter. Ser ikke helt at det skulle være bedre for han å sitte hjemme på gutterommet alene, annet en at det kanskje er mer praktisk for deg, fordi du slipper bekymre deg da.

Anonymkode: 87c08...7f6

Du har nok helt rett i at hovedgrunnen er at jeg da slipper å bekymre meg, hvis han blir hjemme. Derfor jeg skriver at jeg har vanskelig for å kunne komme med gode argumenter, for hvorfor jeg skal nekte han det. Det er hjertet/følelsene mine som sier nei. Han har aldri gjort noe "galt" som tilsier at jeg må passe ekstra på. Ser mange ungdom gjennom jobben min, som har havnet på "skråplanet" , kanskje det er derfor jeg blir ekstra beskyttende. Synes også det er vanskelig å bedømme i hvilken alder man bør gi de litt mer frihet. Han kommer til å bo "alene" på campingen, men sannsynligvis er det jo stort sett familier som bor der på ferie.. 

TS

Anonymkode: 8f9ae...87e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har nok helt rett i at hovedgrunnen er at jeg da slipper å bekymre meg, hvis han blir hjemme. Derfor jeg skriver at jeg har vanskelig for å kunne komme med gode argumenter, for hvorfor jeg skal nekte han det. Det er hjertet/følelsene mine som sier nei. Han har aldri gjort noe "galt" som tilsier at jeg må passe ekstra på. Ser mange ungdom gjennom jobben min, som har havnet på "skråplanet" , kanskje det er derfor jeg blir ekstra beskyttende. Synes også det er vanskelig å bedømme i hvilken alder man bør gi de litt mer frihet. Han kommer til å bo "alene" på campingen, men sannsynligvis er det jo stort sett familier som bor der på ferie.. 

TS

Anonymkode: 8f9ae...87e

Jeg hadde stolt på sønnen din for han virker oppegående. Det eneste som skurrer for meg er at du ikke kjenner de han skal være sammen med. Får du hilse på de når du kjører han dit ?

Anonymkode: cc759...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde stolt på sønnen din for han virker oppegående. Det eneste som skurrer for meg er at du ikke kjenner de han skal være sammen med. Får du hilse på de når du kjører han dit ?

Anonymkode: cc759...ff0

Nei, som skrevet over så er planen hans å ta bussen ditt.. Hadde selvfølgelig vært det mest fornuftige at jeg kjørte han ditt, slik at jeg kunne hilse på de. Av ulike årsaker har jeg ikke anledning til en kjøretur på over 8 timer tur/retur dessverre...:(

TS

Anonymkode: 8f9ae...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde sendt ham avgårde. Du kjenner ingen i nærheten som kan stikke innom en tur for å hilse på, og da også møte de han skal være med? Og også som han da kan ta kontakt med om det skulle bli behov for støtte fra voksne? Har selv en som er ca 14 måneder yngre enn din - dvs vi kan komme i samme situasjon neste sommer siden han også har hatt litt utfordringer sosialt. Hva bestemødre sier trenger du nødvendigvis ikke høre på - de eneste som er enda mer redde for at det skal skje noe med unga er oldemødre :) Men moren din har ikke mulighet for å kjøre ham slik at i alle fall hun kan møte de han skal være sammen med? Da slår du to fluer i en smekk - hun blir sannsynligvis beroliget når hun får møte de andre og du blir beroliget. Dessuten er bestemor/barnebarn-tid sjelden feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire timer unna var litt langt så jeg skjønner du kvier deg litt, men jeg heller mot det som @Ulrikke sier. Ha en backupplan og si at han får melde seg på mobilen en gang om dagen, så du vet alt står bra til. I verste fall så får du komme ilende og hente. Så lenge han skal bo på campingplass med mange andre mennesker rundt så er det tross alt grenser for hvor galt det kan gå, tenker jeg.

Gutten er snart voksen, han har selv lyst til å gjøre dette og du kjenner ham tross alt best og vet om han er noenlunde fornuftig selv om han er "litt sær". 

Som 14 åringer tilbragte min bestevenninne og jeg 3 påskedager på en "halvferdig" hytte et stykke unna folkeskikken - og dette var lenge før mobilens tid. Min mor var sikkert en smule skjelven, men vi fikk lov - og det gikk bra. Jeg vet verden har forandret seg og ikke alltid til det bedre, men ungdommen må få prøve å stå på egne ben.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, som skrevet over så er planen hans å ta bussen ditt.. Hadde selvfølgelig vært det mest fornuftige at jeg kjørte han ditt, slik at jeg kunne hilse på de. Av ulike årsaker har jeg ikke anledning til en kjøretur på over 8 timer tur/retur dessverre...:(

TS

Anonymkode: 8f9ae...87e

Ok. Leste kun det første innlegget ditt.  Men hvorfor skal ha bo i telt på campingplassen og ikke hjemme hos en av vennene? Skal alle de andre bo i telt der eller kun han? Synes hvertfall det høres veldig rart ut å ta buss 4 timer til et sted han aldri har vært før og møte noen venner han aldri har møtt for å bo i et telt på en campingplass. Mulig det er jeg som er rar men synes hele opplegget høres rart ut. 

Anonymkode: cc759...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en svært dårlig idé. 

 

Ja, han er jo snart 17, men å la han reise så langt med noen du ikke kjenner hadde jeg sett på som uakseptabelt. Om noe skjer, så kan du ikke være der for å hjelpe han. Selvom du kjenner barnet ditt godt, kan han gjøre dumme ting. Dette er sånne ting som kan føre til at han kanskje blir kidnappet, voldtatt eller drept. 

 

Jeg hadde bedt sønnen min om å få møte dem først, få nummeret til foreldrene, og heller ta campingturen nærmere der dere bor. Man vet aldri hva som kan skje, og om noe skjer han så havner du i fengsel. Selvom han snart er 'voksen' er han forsatt ung og dum.

Anonymkode: 3786d...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ham få lov, men ha en backup plan som noen her nevner.

Sørg for å være «kjørbar» slik ar du eller mannen på kort varsel kan kjøre avgårde å hente. ( da mine begynte å reise ut på egenhånd, hadde jeg alltid telefonen på 24/7, og holdt meg kjørbar, for å kunne dra avgårde om det skulle behøves. Han skal ligge på en campingplass, det er jo også bra, da det er ordensregler, og vakter han kan henvende seg til om noe skulle bli ugreit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en svært dårlig idé. 

 

Ja, han er jo snart 17, men å la han reise så langt med noen du ikke kjenner hadde jeg sett på som uakseptabelt. Om noe skjer, så kan du ikke være der for å hjelpe han. Selvom du kjenner barnet ditt godt, kan han gjøre dumme ting. Dette er sånne ting som kan føre til at han kanskje blir kidnappet, voldtatt eller drept. 

 

Jeg hadde bedt sønnen min om å få møte dem først, få nummeret til foreldrene, og heller ta campingturen nærmere der dere bor. Man vet aldri hva som kan skje, og om noe skjer han så havner du i fengsel. Selvom han snart er 'voksen' er han forsatt ung og dum.

Anonymkode: 3786d...135

Av ren nysgjerrighet, hvilken paragraf i straffeloven mener du at man ville ha bli fengslet etter i dette tilfellet?

Anonymkode: 8f9ae...87e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...